1

Onderwerp: Tijdritfiets & brildrager

Tijdens trainingen en wedstrijden op de tijdritfiets heb ik moeite om goed door mijn bril (op sterkte) te kijken .In lighouding kijk ik er eigenlijk volledig over mijn bril heen.
Ik weet dat er fietsbrillen bestaan met 'houdertjes' voor geslepen glazen. Iemand ervaring met dit soort fietsbrillen? Zitten hierbij de glazen wel hoog genoeg om er, ook wanneer je diep op de fiets zit, goed doorheen te kijken?

Zijn er alternatieven (wellicht volledig geslepen glazen op fietsbril)?

Graag hoor ik jullie ervaringen

2

Re: Tijdritfiets & brildrager

Een beter houding op je tt fiets  smile

3

Re: Tijdritfiets & brildrager

In hoeverre is een bril op sterkte anders dan een andere (zonne)bril? Ik draag contactlenzen en een zonnebril en heb eigenlijk geen problemen in de tijdrithouding. Volgens mij kan je gewoon geslepen glazen krijgen in de meeste zonnebrillen.

Ik zal de Dennis Taylor grap maar alvast maken:

http://www.littlebigpicture.co.uk/media/2012/April/dennis-taylor.jpg

4

Re: Tijdritfiets & brildrager

Misschien wordt het tijd dat ik zo'n juppenbril met grote glazen ga dragen  smile .
@Ronnyke Wat bedoel je met betere houding? Hoofd rechter op?
Hoofd lager en verder "omhoog" kijken kost mij voor m'n gevoel minder moeite.

5

Re: Tijdritfiets & brildrager

Een voor de hand liggende vraag: zachte lenzen geen optie?

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

6

Re: Tijdritfiets & brildrager

Wat betreft lenzen scighera: jaar of 10 geleden voor het laatst geprobeerd. Toen erg last van prikkende ogen. Wellicht dat ik er nu beter tegen kan. Ik heb wel cylinder afwijking. Meen me te herinneren dat je daar speciale lenzen voor nodig hebt. Zal eens informeren bij opticien voor mogelijkheden

7

Re: Tijdritfiets & brildrager

Hallo Djurre, sinds kort heb ik cilindrische maandlenzen (zie bericht bij algemene onderwerpen: brildrager). Gewoon indoen en na een paar keer knipperen ziet-ie goed. Ze schijnen onderaan iets dikker te zijn, waardoor ze goed gaan zitten. Ik heb er nu een paar keer mee gefietst (ook in tt-houding) en het bevalt prima.

Mens sana in corpore sano.

8

Re: Tijdritfiets & brildrager

Djurre schreef:

Wat betreft lenzen scighera: jaar of 10 geleden voor het laatst geprobeerd. Toen erg last van prikkende ogen. Wellicht dat ik er nu beter tegen kan. Ik heb wel cylinder afwijking. Meen me te herinneren dat je daar speciale lenzen voor nodig hebt. Zal eens informeren bij opticien voor mogelijkheden

cylinder moet geen probleem zijn, ik had zelf -7.00 met een cylinder van 1.75 Zijn gewoon zachte maandlensen voor te krijgen. uiteraard zijn de lenzen in die 10 jr ook veranderd. Inmiddels ben ikzelf gelaserd, dus geen lenzen meer nodig.

Zelf goede ervaring met de Proclear Toric. erg dunne lens, voel je niet zitten. (nadeel is wel dat je ze met beleid moet behanden bij het in en uitdoen, bij dubbelvouwen kunnen ze scheuren)
https://www.toplenzen.nl/index.aspx?a=3 … ikelid=135

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

9

Re: Tijdritfiets & brildrager

Ik heb ook speciaal voor de triathlon sport de overstap naar lenzen gemaakt en dit is vele malen makkelijk dan een bril!
De irritatie aan de ogen komt vaak niet door de lenzen maar door het type vloeistof dat gebruikt word. Het kan zijn dat je ogen reageren op een bepaalde stof die er in zit! indien dat het geval is een ander merk proberen en even uitvogelen welke voor jou prettig is.

10

Re: Tijdritfiets & brildrager

Allen hartelijk dank voor de reacties. De overgrote meerderheid lijkt toch voor lenzen te gaan. Ik zal eens een poging wagen en hou jullie op de hoogte. Bedankt voor de adviezen.