1

Onderwerp: Verzwakking na 250m

Ik ben sinds 4 maanden aan het zwemmen en heb nu 2x deelgenomen aan een (winter) 1/8 triathlon dus 500m zwemmen.
Ik heb eens 9:30 en 9:38 gezwommen.
Als ik daarna mijn detail van de zwemtijden opvraag merk ik dat de eerste 200m-250m vlot onder de minuut zwem, daarna is het rond de minuut.

Is dit teken van uithouding, kracht, verlies van controle over techniek?

Welke trainingen kunnen jullie me hieromtrent best aanraden? Temeer ik in de zomer enkele 1/4 wil doen.

2

Re: Verzwakking na 250m

Nico0105 schreef:

Ik ben sinds 4 maanden aan het zwemmen en heb nu 2x deelgenomen aan een (winter) 1/8 triathlon dus 500m zwemmen.
Ik heb eens 9:30 en 9:38 gezwommen.
Als ik daarna mijn detail van de zwemtijden opvraag merk ik dat de eerste 200m-250m vlot onder de minuut zwem, daarna is het rond de minuut.

Is dit teken van uithouding, kracht, verlies van controle over techniek?

Welke trainingen kunnen jullie me hieromtrent best aanraden? Temeer ik in de zomer enkele 1/4 wil doen.

Ik ga er van uit dat je bedoelt 50 m onder de minuut?

Ik denk dat het een neergaande spiraal is van ( met alle respect overigens!)gebrekkige zwemtechniek, waardoor toenemende vermoeidheid, waardoor verdere verslechtering zwemtechniek, etc...
Na slechts 4 mnd zwemmen is dat ook niet zo gek.
De grootste kans op verbetering is dan ook om vooral eerst  je zwemtechniek te verbeteren, zeker nu je pas 4 mnd zwemt, waardoor het waarschijnlijk makkelijker is om een foutieve zwemtechniek af te leren, dan wanneer je nu op deze manier blijft zwemmen.

Succes!

3

Re: Verzwakking na 250m

Inderdaad, ik bedoel de tijd per 50 meter.

Mijn techniek zal idd verre van ideaal zijn (slechts enkele maanden bezig)