1

Onderwerp: Steek in de zij

Ik krijg nogal eens last van steek in mijn zij.
Hebben julie daar nog tips voor?

2

Re: Steek in de zij

Wat voor steken Rene. Messteken, bedsteken, steken als in Napoleon?

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

3

Re: Steek in de zij

Terugsteken!

Of niet te kort van tevoren eten of teveel drinken.

Concorde

4

Re: Steek in de zij

probeer altijd wel op mijn voeding te letten.
niet teveel en ligt op de maag.
maar kijken hoe het zondag weer gaat.

5 Laatst bewerkt door MartijnT (08-11-08 14:33:36)

Re: Steek in de zij

Gelukkig heb ik niet zo vaak last (gehad) van steken in de zij, maar ze zijn behoorlijk vervelend. Tijdens de triathlon in Utrecht had ik er wel heel veel last van. Oorzaak: te veel gedronken en wat te hard gefietst voor mijn doen. Op het looponderdeel, waar ik het normaal van moet hebben, verloor ik daardoor veel tijd. Maar ach, het was een leuke wedstrijd en volgende keer beter (voorkomen).

6

Re: Steek in de zij

bij mij was het m'n ademhaling. Die was te oppervlakkig. Sinds ik daar op let is het bij mij weg.

Kijk niet terug op successen maar kijk uit naar nieuwe uitdagingen

7

Re: Steek in de zij

jeroen schreef:

bij mij was het m'n ademhaling. Die was te oppervlakkig. Sinds ik daar op let is het bij mij weg.

Wat is de juiste manier van ademhalen dan?

8

Re: Steek in de zij

goed diep. kan het niet anders uitleggen

Kijk niet terug op successen maar kijk uit naar nieuwe uitdagingen

9

Re: Steek in de zij

Hoorde vandaag dat door je buik ademen ook helpt

10

Re: Steek in de zij

Niet echt door je buik ademen. Buikademhaling betekent dayt je je middenrif ook gebruikt bij de ademhaling. Dus niet alleen je ribben laten bewegen.
Middenrif naar beneden --> meer volume.

11

Re: Steek in de zij

Paul851 schreef:

Niet echt door je buik ademen. Buikademhaling betekent dayt je je middenrif ook gebruikt bij de ademhaling. Dus niet alleen je ribben laten bewegen.
Middenrif naar beneden --> meer volume.

Mooi verwoord paul

12

Re: Steek in de zij

Mede omdat ik ervaring heb in de tak van Muziek maken, voornamelijk koperblazen, heb ik op het gebied van ademhaling veel geleerd.

Wanneer je hoog inademt, dwz (overdreven geschetst) je buik intrekt wanneer je ademhaalt, voel je dat je longen onder je ribben zichzelf opvullen met lucht, en je ribben naar boven komen. Deze verplaatsing van de ribben kan een nadelig effect hebben op spieren/zenuwen/whatever wat daar aan vast zit naar onderen. Deze knellingen worden door de zenuwen doorgegeven als een steek, om je gelijk te laten stoppen met de verkeerde ademhaling., Toegepast op de muziek betekent dit dat als je hoog inademt, je dus ook schokkerig en ongecontroleerder uit zult ademen dan wanneer je "laag" ademt. Doordat je lichaam dit probeert te voorkomen (hoog ademen), probeert je lichaam de lucht zo snel (inefficient) mogelijk weg te halen, dat zorgt voor de ongecontroleerde ademhaling.

Wanneer je laag inademt, dwz je onderkant van je longen als het ware naar beneden drukken, en dus ook je buik (soort van) vullen met lucht.  Zo bewegen die zenuwen mee met je ribbenkast, waardoor die steken niet meer plaatsvinden. Mede daardoor kan je gecontroleerder uitademen, en dus ook rustiger, wat ten gunste komt van je hartslag, etc etc etc etc.

Probeer dus als je niet aan het sporten bent jezelf te focussen op je ademhaling die je laag houdt. Muzikaal krijg je een betere strakkere toon, en sportief krijg je een rustigere gecontroleerde ademhaling, met als resultaat hartslag etc etc.

Wanneer je je dit aanwent als je niet sport, zal je deze manier van ademen adopteren als je aan het sporten bent. Het duurt even, maar ademhaling is het begin van sporten!!!!!

Haal je geen adem, kan je niet sporten. kijk maar naar alle mensen die overleden zijn. Reden dat ze dood zijn, ze ademen niet meer. adem je wel, dan leef je. Je lichaam heeft als 1e behoefte adem, dan vocht, dan voedsel.

Zichzelf aan het trainen tot Triatleet sinds 1-5-2013.
Eerst baantjes trekken, dan tandem rijden, en dan een wandeltocht!

13

Re: Steek in de zij

10 tegen 1 dat het je ademhaling is

14 Laatst bewerkt door DeDuif (03-06-13 13:24:32)

Re: Steek in de zij

Ik heb hier regelmatig last van.
En dan echt alleen in triathlons of duathlons.
In een losse hardloopwedstrijd of tijdrit heb ik het nog nooit gehad.

Het is niet een steek die je krijgt als je teveel gegeten hebt, maar bij mij verkrampt het dan rechts net onder me ribbenkast.
Ik heb ook begrepen dat het met je ademhaling te maken heeft, en dat je middenrif verkrampt en dat de steek geeft.
Ik heb geen enkele medische kennis wink maar je lever zit ook rechts en ik vermoed dat dat de reden is dat de steek vaak rechts plaatsvind. Ik heb hem iig nooit links.
Als de pijn doorzet kan ik er wel enkele dagen last van houden na de wedstrijd, maar dan moet ik ook echt stilstaan of wandelen in de wedstrijd.

Ik denk inderdaad ook dat het met de ademhaling te maken heeft. In een triathlon, kort na de wissel, merk ik vaak dat ik wat ongecontroleerd ademhaal en inderdaad 'hoog' adem. In een wedstrijd is het toch lastig om hier goed op te letten, maar ik ga nu meestal maar wat minder hard weg na het fietsen wink

15

Re: Steek in de zij

misschien heb je wat aan dit artikeltje..

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/div … lopen.html

16

Re: Steek in de zij

DeDuif schreef:

Ik heb hier regelmatig last van.
En dan echt alleen in triathlons of duathlons.
In een losse hardloopwedstrijd of tijdrit heb ik het nog nooit gehad.

Helaas erg herkenbaar.

Het is niet een steek die je krijgt als je teveel gegeten hebt, maar bij mij verkrampt het dan rechts net onder me ribbenkast. Ik heb ook begrepen dat het met je ademhaling te maken heeft, en dat je middenrif verkrampt en dat de steek geeft. Ik heb geen enkele medische kennis wink maar je lever zit ook rechts en ik vermoed dat dat de reden is dat de steek vaak rechts plaatsvind. Ik heb hem iig nooit links. Als de pijn doorzet kan ik er wel enkele dagen last van houden na de wedstrijd, maar dan moet ik ook echt stilstaan of wandelen in de wedstrijd.

Hm ik heb t in het midden, dus zeg maar ter hoogte van waar je ribbenkast uit elkaar gaat (dus niet in de zij). Steek zit bij mij ook rechts (van het midden) en maakt lopen simpelweg onmogelijk.

Ik denk inderdaad ook dat het met de ademhaling te maken heeft. In een triathlon, kort na de wissel, merk ik vaak dat ik wat ongecontroleerd ademhaal en inderdaad 'hoog' adem. In een wedstrijd is het toch lastig om hier goed op te letten, maar ik ga nu meestal maar wat minder hard weg na het fietsen wink

Dat idee heb ik ook. Volgens mij ben ik er extra gevoelig voor als ik me over de kop fiets. Ik doe er twee dingen aan: laatst 4-5km gas iets los vd fiets en ik haal met mn buik adem ipv dat oppervlakkige hoog ademhalen was je idd in de eerste loopmeters hebt. Ook tijdens mn looptrainingen let ik erg op mijn ademhaling, om dit in het systeem te krijgen. Afgelopen twee wedstrijden geen last van gehad, hopelijk blijft dat zo smile

17

Re: Steek in de zij

Ik heb hier ook weleens last van. Voornamelijk tijdens het hardlopen. Of ik begin te snel, of ik heb minder dag 1,5 uur voor de training gegeten. Met name het eten speelt bij mij een rol.