26

Re: Buiten zwemmen

wezep schreef:

Iemand al in Bussloo gezwommen?

Nog niet in Bussloo....wel Kievitsveld. Was heel goed te doen!
Voor mij was het eerste keer zwemmen met wetsuit, dus moest voor m'n gevoel van alles testen enzo.....dus beetje spannend wink
Watertemperatuur was goed te doen.

**We own the raod**
(Lopen/Fietsen/Schaatsen/Zwemmen/Skeeleren)

27

Re: Buiten zwemmen

Hmm, kom net van het Hulsbeek af. water is mooi schoon, maar erg koud (denk dat 13 graden wel kan kloppen). Wetsuit deed zijn werk wel (erg wennen weer, 3jr niet aangehad tongue ) Maar aan het gezicht/oren was het gewoon te koud (ondanks zwemmuts). en dan afloop dat contactsleuteltje van de auto zien om te draaien...

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

28

Re: Buiten zwemmen

Watjes zijn er dus ook big_smile vind het spijtig dat vandaag de tri in een duathlon verandert is,hadden ze de zwemafstand gewoon wat verkort had iedereen tevreden geweest. Morgen dan maar gewoon buiten gaan trainen er zijn genoeg wedstrijdjes in aantocht.

29

Re: Buiten zwemmen

Je hebt mensen die goed teken de kou kunnen of goed tegen de hitte...ik ben beter in dat laatste wink

Nog tips om gezicht warm te houden? heb er letterlijk koppijn van tongue

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

30

Re: Buiten zwemmen

Iemand een tip voor Vlaams Brabant?

Ervaringen in Rotselaar?

31

Re: Buiten zwemmen

Over twee weken is mn triathlon debuut in Huizen maar ik heb het nog niet aangedurft om buiten te gaan zwemmen...
Kan iemand mij vertellen of en zo ja waar ik de watertemperatuur kan vinden van het Gooimeer?

Ik zag wel dat op de site www.zwemwater.nl dat je er schoon en veilig kunt zwemmen en dat er 14 mei voor het laatst is gecontrolleerd en 28 mei de volgende controle op de planning staat...

Op de site van rijkswaterstaat is wel de temperatuur te vinden van een aantal rivieren maar niet van het Gooimeer...

Anders fiets ik er even langs met een thermometer:-)

Ik kan natuurlijk ook gewoon mn wetsuit aandoen en gaan zwemmen:-)


Maarten

32

Re: Buiten zwemmen

gadget schreef:

Over twee weken is mn triathlon debuut in Huizen maar ik heb het nog niet aangedurft om buiten te gaan zwemmen...

Heel verstandig dat je het nog niet aandurft met dit soort temperaturen. Durft de wedstrijdorganisatie ook niet.

33

Re: Buiten zwemmen

@ Rose69; Goeie tip van het de watertemperatuur in Houten. Ik woon naast die plas in Houten overigens en kende die site niet! Zelf heb ik vorige week voor het eerst gezwommen in de rietplas Houten. Met een shorty. Korte mouw en been. Ik heb op het moment nog even niets anders. Maar dat was wel te doen. Voor mijn as. triatlon in Almere volgende week huur ik bij 226 een wetsuit met lange mouwen en benen (voor de zekerheid!). Werd overigens wel door een boze zwaan achterna gezwommen (smile).


Rose69 schreef:
marcelca schreef:
Rose69 schreef:

Vandaag heerlijk gezwommen in het Henschotermeer bij Woudenberg in mijn nieuwe wetsuit Sailfish Attack. Tevens mijn 1e x in wetsuit. Laatste ff wennen met de armen maar verder voelde het meer en water vertrouwd en was zalig. Zwom zelfs al tussen badende kinderen door tijdens mijn halve triathlon training.

Hier een filmpje van mijn 1e doorkomst op 1km https://dl.dropboxusercontent.com/u/700 … %20tri.mp4

Wat mij betreft is het open water seizoen geopend.


Wat ziet deze locatie er super uit, heb je ook enig idee wat voor een water temp het nu is ???

en toevallig ook een adres / bestemming om op deze plaats te komen

Geen idee wat de temperatuur is maar ik kijk altijd naar weerstation Houten: http://weerstation-houten.nl/index2.php die gisteren 14,8 graden afgaf voor de Rietplas. Ik had het idee dat Henschoter zeker warmer was op sommige plekken zeker warm met de zon er op. Max 2 meter diep maar dat is zeker niet overal. Soms moet je het midden zoeken om niet je armen over de bodem te laten gaan ;-)

Is ook super locatie. Je moet wel betaald parkeren voor de auto, niet voor de fiets trouwens en entree is gratis en open tussen zonsop- en ondergang. Zie mijn data: http://connect.garmin.com/activity/308763710

Het is tussen Zeist en Woudenberg (vlakbij): http://www.recreatiemiddennederland.nl/ … rmeer.html

Veel triatleten testen. Het rondje wat ik doe is net 1 km dus makkelijk tellen. Waar ik opstap is prettiger omdat je van gras naar water loopt, bij ingang is het nog even over zandstrand.

Ik heb er vorig jaar een aantal keren in de vroege ochtend gezwommen, niemand die er was behalve de parkdienst en heel meer voor mezelf, nouja soms want er waren van de camping later meer vroege badgasten :-)))

34

Re: Buiten zwemmen

thijs schreef:
gadget schreef:

Over twee weken is mn triathlon debuut in Huizen maar ik heb het nog niet aangedurft om buiten te gaan zwemmen...

Heel verstandig dat je het nog niet aandurft met dit soort temperaturen. Durft de wedstrijdorganisatie ook niet.

Zeg dat niet te hard hoor denk dat zondag de wedstrijd in Weert gewoon door gaat en dat er gewoon gezwommen wordt.
Het is een NK dus willen ze graag door laten gaan.

35

Re: Buiten zwemmen

Waarom wil iedereen in 13/14 graden water oefenen? Er worden niet voor niets triathlons omgetoverd in (stayer)duathlons... In het zwembad kan je ook kijken e.d. oefenen.

denniss schreef:

Zeg dat niet te hard hoor denk dat zondag de wedstrijd in Weert gewoon door gaat en dat er gewoon gezwommen wordt.Het is een NK dus willen ze graag door laten gaan.

Ook een NK zal zich aan de temperatuurregels moeten houden smile Een en ander is natuurlijk op te vangen met creatief meten, maar te koud is te koud. Ik denk dat Weert het nipt redt, als de buitentemperatuur maar niet te laag is...

36

Re: Buiten zwemmen

Ben benieuwd hoe het Vlietje bij Oud-Gastel er bij ligt over een kleine maand. Zonder enige suit (gewoon een zwemshort) gaat dat koud worden ben ik bang. Maar als we nu een maand lekker weer krijgen, is het te doen denk ik?

Zichzelf aan het trainen tot Triatleet sinds 1-5-2013.
Eerst baantjes trekken, dan tandem rijden, en dan een wandeltocht!

37

Re: Buiten zwemmen

Bleek schreef:

Waarom wil iedereen in 13/14 graden water oefenen? Er worden niet voor niets triathlons omgetoverd in (stayer)duathlons... In het zwembad kan je ook kijken e.d. oefenen.

denniss schreef:

Zeg dat niet te hard hoor denk dat zondag de wedstrijd in Weert gewoon door gaat en dat er gewoon gezwommen wordt.Het is een NK dus willen ze graag door laten gaan.

Ook een NK zal zich aan de temperatuurregels moeten houden smile Een en ander is natuurlijk op te vangen met creatief meten, maar te koud is te koud. Ik denk dat Weert het nipt redt, als de buitentemperatuur maar niet te laag is...

Ik wil graag buiten een keertje gezwommen hebben om 2 redenen..
1- ik heb nog nooit met een wetsuit gezwommen... laat staan het wetsuit dat ik nu heb..
2- het is heeeeel lang geleden dat ik in buitenwater heb gezwommen... en dat was meer plonzen vanuit een bootje dan sportief bezig zijn..

Ik zou dat dus voor mijn zelfvertrouwen eens willen doen...
tussen de 13 en 14 graden gaat het zwemmen als het goed is (volgens de regelementen) ook gewoon door maar dan ingekort.. ik denk niet dat het over twee weken de temperatuur van het water onder de 13 graden zal zijn.. vandaar.



Maarten

38

Re: Buiten zwemmen

gadget schreef:

Ik wil graag buiten een keertje gezwommen hebben om 2 redenen..
1- ik heb nog nooit met een wetsuit gezwommen... laat staan het wetsuit dat ik nu heb..
2- het is heeeeel lang geleden dat ik in buitenwater heb gezwommen... en dat was meer plonzen vanuit een bootje dan sportief bezig zijn..

Ik zou dat dus voor mijn zelfvertrouwen eens willen doen...
tussen de 13 en 14 graden gaat het zwemmen als het goed is (volgens de regelementen) ook gewoon door maar dan ingekort..

Begrijpelijke redenen, deze had ik ook wel verwacht smile Wat ik meestal doe: als de wedstrijden er aan komen ga ik enkele keren in een 50m bad mét wetsuit zwemmen. Kunnen de schouders weer wennen, en als je het echt buitenwater wilt simuleren lekker elke 50m een 'boei' ronden ipv keerpunt. Het enige wat m.i. dan nog anders kan zijn in het buitenwater is de golfslag.

Als het hard regent (of het water 13 graden is) gaat de wedstrijd ook gewoon door, maar ik ga niet in mijn training het slechte weer / koude water opzoeken.

Ik ben van mening dat, als je in 13 graden water wilt gaan trainen, dat het met het zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen wel goed zit smile

39

Re: Buiten zwemmen

Iemand een idee waar je in voor Vlaanderen de watertemperaturen van kanalen e.d. kan vinden? (Meer specifiek de Damse Vaart...)

Kheb mij daar al suf op gezocht...

40

Re: Buiten zwemmen

Maarten,
Ik vind zwemmen in plus minus 13 graden water en een luchttemperatuur van hooguit 11 gewoon gevaarlijk. Er zijn er genoeg die met dat soort omstandigheden al eens flink aan het hyperventileren zijn geslagen.

Wat bleek hierboven zei, met een wetsuit kun je gewoon in het zwembad oefenen. Als je het water in het bad er te warm voor is kun je het pak ook na de warming up uittrekken. En een goede oefening om beter te leren kijken boven water is om in een volle baan/bad baantjes te zwemmen zonder zwembril. Dan moet je wel leren kijken als je geen ruzie wilt krijgen.

Bovendien is open water zwemmen op zich helemaal niet zo anders (als je geen branding, stroming of windkracht 5 hebt tenminste). Je leert in je eentje zo rechtuit zwemmen, dat is helemaal niet moeilijk. Wat echt anders is aan een wedstrijd zijn die 100 collega's die om je heen zwemmen. En zonder een hele vereniging mee te nemen is dit bijna niet te trainen. Het beste doe je volgens mij in je eerste triathlon jaar zo veel mogelijk wedstrijden. Dan ben je er zo aan gewend.

41

Re: Buiten zwemmen

En bovendien, het knmi geeft 60% kans dat we naar normale temperaturen gaan. Dikke kans dus dat je binnen twee weken ook op een normale manier wel ergens in open water kunt trainen.

42

Re: Buiten zwemmen

thijs schreef:

En bovendien, het knmi geeft 60% kans dat we naar normale temperaturen gaan. Dikke kans dus dat je binnen twee weken ook op een normale manier wel ergens in open water kunt trainen.

Komende week gaat het idd volgens de verwachtingen alweer naar de 18 graden. Donderdagmiddag ga ik op mn gemakje eens kijken of de temperatuur dan al lekker is...  Anders ga ik gewoon in het buitenbad baantjes zwemmen..  Ik was inderdaad niet van plan om gekke risico's te gaan lopen om maar buiten te kunnen trainen.

43

Re: Buiten zwemmen

gadget schreef:
thijs schreef:

En bovendien, het knmi geeft 60% kans dat we naar normale temperaturen gaan. Dikke kans dus dat je binnen twee weken ook op een normale manier wel ergens in open water kunt trainen.

Komende week gaat het idd volgens de verwachtingen alweer naar de 18 graden. Donderdagmiddag ga ik op mn gemakje eens kijken of de temperatuur dan al lekker is...  Anders ga ik gewoon in het buitenbad baantjes zwemmen..  Ik was inderdaad niet van plan om gekke risico's te gaan lopen om maar buiten te kunnen trainen.


Idem hier...heb de gelegenheid om 3 van de vier trainingen in een buitenbad te doen (waarvan 1x in een 50m bad) dus ik hou me nog even  in... hopelijk over 2 weken weer in natuurwater, vertrouwd raken ivm stein. Kan iig weer wennen aan mijn wetsuit.

Trouwens...
Wat doen jullie aan wetsuit onderhoud? ik spoel hem na afloop in de douche af en laat hem binnenstebuiten hangend aan een stevige hanger zonder scherpe punten drogen. is dat voldoende?

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

44

Re: Buiten zwemmen

Ik doe precies hetzelfde met mijn wetsuit

45

Re: Buiten zwemmen

Zo snel mogelijk goed afspoelen onder de douche. Als ik het pak alleen draag tijdens warming up spoel ik hem wel af voor ik verder zwem. Chloor is niet best voor neopreen.

46

Re: Buiten zwemmen

Thanks, gewoon zo doorgaan dus smile

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800