1

Onderwerp: Favoriete gels?

Mijn favoriete gels zijn de Old Skool Powerbar Black Currant met caffeine.

Deze bestaan al sinds de middeleeuwen (van triathlon) en zijn inmiddels een echte klassieker..

Maar ja de fiets van Axel Koenders was ook het beste van het beste in 1984. Je weet wel voortschrijdend inzicht/ontwikkeling.

Dussss misschien is het goed iets nieuws serieus te proberen...

Wat vinden jullie de fijnste/beste/makkelijkste gels voor een triathlon race, waar zijn ze verkrijgbaar en tegen welke prijs...?

2

Re: Favoriete gels?

Ik blijf toch ook terugkomen bij de diverse Powerbar gels, die krijg ik het beste weg, ook na 30km lopen. Tijdens het fietsen gebruik ik momenteel veel Powerbar shots, zie http://www.sportvoedingwebshop.com/powe … p-982.html en meteen de webshop waar ik al die meuk koop (want normale prijs en snel, meer verwacht ik niet van een webshop). Die shots hebben redelijk wat calorieën en zijn iets aangenamer weg te krijgen dan gelletjes of repen.

3

Re: Favoriete gels?

Ik gebruik nu alles van High 5 erg over te spreken.

Gebruik de ISO gels High 5 in een wedstrijd (hoeft geen water bij)
in de training neem ik de Energy gels heb ik rustig de tijd om er water bij te gebruiken.

Bestel het bij www.produrance.nl en bij Wiggle.

4

Re: Favoriete gels?

Isostar met appelsmaak. Minder zoet dan al die anderen alleen een wat onhandige verpakking. Wil nog wel een keer die van SIS gaan proberen.

5

Re: Favoriete gels?

Ik heb zelf wel snel last van me maag bij hoge intensiteit wedstrijden. Daarnaast heb ik vaak ook absoluut geen trek in drinken/gelletjes tijdens een wedstrijd.
Die kleverige dingen van Powerbar/GU krijg ik echt niet weg tijdens de wedstrijd. En al helemaal niet tijdens het lopen.

Ik heb nu 2 merken die me prima bevallen SIS iso en High5 isogel.
Deze zijn allebei vrij vloeibaar, waardoor je ze makkelijk weg krijgt. Tijdens het lopen vind ik die van High5 ideaal. Niet dat ik van de smaak geniet, maar ik heb er iig geen last van wink

6

Re: Favoriete gels?

Qua merk niet direct een voorkeur, wel qua verpakking: liefst met draaidop (grote dosis, ip genoeg voor een uurtje, minder afval (?)). Maar het blijft toch een gehannes op je tt-fiets met 6 Bft zijwind....  neutral
Ik denk erover bij een lange duurrit nu een stuk of 6 van die pakjes in een bidon te gieten evt verdund met water.
Iemand ervaring hiermee?  hmm

7

Re: Favoriete gels?

Ynsnits schreef:

Qua merk niet direct een voorkeur, wel qua verpakking: liefst met draaidop (grote dosis, ip genoeg voor een uurtje, minder afval (?)). Maar het blijft toch een gehannes op je tt-fiets met 6 Bft zijwind....  neutral
Ik denk erover bij een lange duurrit nu een stuk of 6 van die pakjes in een bidon te gieten evt verdund met water.
Iemand ervaring hiermee?  hmm

Zelf geen ervaring mee, maar ik zag dit een keer langskomen: http://www.dewielershop.nl/sportvoeding … anguage=nl

Wat betreft het oplossen van gels in water, kan natuurlijk prima, maar wat is dan het voordeel tov een energy sportdrank?

Zelf probeer ik altijd me voeding (calorien) los te houden van het drinken.
Ik neem dus gewoon gelletejs voor de energie, en drinken zonder caloriën.
Dan weet ik iig dat ik ook op dagen waarop ik minder drink, wel me caloriën binnenkrijg. En als je heel dorstig bent, drink je gewoon wat meer, maar krijg je niet teveel caloriën binnen.
Is ook makkelijk met doseren.

8

Re: Favoriete gels?

Heb deze week die van GU eens geprobeert en direcht terug uitgespuiwd voor ik ze inslikte. Ze kwammen in mijn mond en ik wist al genoeg. Verder gebruik in SIS en concap gel. Heb nogal een zwakke maag op gebied van die prutsen dus hou me aan mijn merk. Heb die HIGH5 ook geprobeert enkele weken terug maar vond ik ook niks. Sport voeding/drank is wel iets heel persoonlijk denk ik.

9

Re: Favoriete gels?

Ynsnits schreef:

Qua merk niet direct een voorkeur, wel qua verpakking: liefst met draaidop (grote dosis, ip genoeg voor een uurtje, minder afval (?)). Maar het blijft toch een gehannes op je tt-fiets met 6 Bft zijwind....  neutral
Ik denk erover bij een lange duurrit nu een stuk of 6 van die pakjes in een bidon te gieten evt verdund met water.
Iemand ervaring hiermee?  hmm

Nog niet, wil dat ook gaan doen, met name voor het lopen. Los gelletje tijdens het hardlopen geprobeerd en dat werd een plakkerige bende. Was letterlijk eens maar nooit meer..

Tijdens het fietsen gaat kauwen prima, tijdens lopen vind ik dat niets. Verdeling zal dus worden: eten+drinken tijdens fietsen en tijdens lopen water met gelletje. Nog wel even uitzoeken met welke gelletjes dat goed gaat..

10

Re: Favoriete gels?

DeDuif schreef:

Wat betreft het oplossen van gels in water, kan natuurlijk prima, maar wat is dan het voordeel tov een energy sportdrank?

Meer kcal per volume. Ik wil  1 bidon uitsluitend hiermee vullen. Geen gedoe met zakjes enzo. Daarnaast kan ik dan alles drinken waar ik behoefte aan heb en niet zozeer alleen sportdrank.

11

Re: Favoriete gels?

Ik vind het nogal afhangen van de wedstrijd/duur.
Voor een 1/4 of OD zijn 2 a 3 gelletjes en wat water voldoende.
Vanaf een halve ook een bar of koek.

Meer tijdens een kwart/OD kan je lichaam niet eens verwerken, bijna je gehele spijsvertering ligt stil tijdens een zware inspanning.

12

Re: Favoriete gels?

www.dewielershop.nl/sportvoeding/bidon/maxim-gel-bot-bottle-600ml.html
Trouwens bedankt!
Had ik ook al eens gezien, maar daar gaat maar een zakje in, te weinig voor een fietstocht van 6 uur. Een volle bidon zou wel genoeg moeten zijn, dus ga ik dat maar eens proberen:
'The proof of the pudding is in the eating'  cool

13

Re: Favoriete gels?

Powerbar Blackcurrent gaat er altijd goed in, is mijn standaard. Maar ook de vanille is niet te zoet. Heb ook GU geprobeerd, tijdens een langere afstand vullen die wat meer.

triathlon is 3x leuker!

14

Re: Favoriete gels?

Ynsnits schreef:

Ik denk erover bij een lange duurrit nu een stuk of 6 van die pakjes in een bidon te gieten evt verdund met water.
Iemand ervaring hiermee?  hmm

Ik zie niet in waarom je er zulke dure gels in zou doen. Die gels bestaan uit opgeloste maltodextrine en suikers. Dat spul is voor een paar euro per kilo te koop en wateroplosbaar.
Het gaat je niet lukken om maltodextrine in water net zo geconcentreerd te krijgen als in een gelverpakking, maar als je toch met een bidon aan de gang gaat kun je genoeg energie oplossen om 6 uur mee te fietsen, voor de prijs van een halve gel. En je kunt iedere smaak maken die je lekker vindt want pure maltodextrine is zo goed als smaakloos.
En je kunt met toevoegen van suiker/siroop of sportdrank ook een bidon maken die dezelfde verhouding van maltodextrine en suikers heeft als je favoriete gel.

15

Re: Favoriete gels?

denniss schreef:

Ik gebruik nu alles van High 5 erg over te spreken.

Gebruik de ISO gels High 5 in een wedstrijd (hoeft geen water bij)
in de training neem ik de Energy gels heb ik rustig de tijd om er water bij te gebruiken.

Bestel het bij www.produrance.nl en bij Wiggle.

Ik gebruik deze ook steeds. En net voor het lopen nog high 5 + (cafeïne boost)

16 Laatst bewerkt door thijs (03-06-13 21:46:06)

Re: Favoriete gels?

Ik heb nog nooit een gel gekocht geloof ik. Ik eet gewoon van de verzorgingsposten tijdens het lopen. Ik heb nog nooit een verschil gemerkt tussen de suikers van powerbar, isostar, high5, coca cola of red bull (daar stonden ze halverwege de Embrunman ineens mee, wat een goede sportdrank is dat zeg als het 35 graden is en je totaal uitgeput bent). Als de drank wat geconcentreerd is giet ik er een half bekertje water achteraan.

Op de fiets drink ik iso van de verzorging en chocolade'gels'. Die maak ik zelf, even twee repen chocolade in een bidon, warm water erop, 5 minuten wachten, een keer doorroeren en klaar. Kosten, 60 cent voor huismerken van de supermarkt naar keuze, voor 60 cent extra heb je met een topchocolaatje een absolute smaaksensatie. Daar kun je nog geen halve gel voor kopen.
Chocolademelk is overigens veel gebruikt vroeger, toen die fiets van Axel Koenders nog futuristisch was en powerbar nog eens niet bestond. Toen kreeg men er ook geen buikklachten van, en ik moet de eerste atleet nog tegen komen die van een stukje chocolade onderweg klachten krijgt.

17

Re: Favoriete gels?

thijs schreef:

Ik heb nog nooit een gel gekocht geloof ik. Ik eet gewoon van de verzorgingsposten tijdens het lopen. Ik heb nog nooit een verschil gemerkt tussen de suikers van powerbar, isostar, high5, coca cola of red bull (daar stonden ze halverwege de Embrunman ineens mee, wat een goede sportdrank is dat zeg als het 35 graden is en je totaal uitgeput bent). Als de drank wat geconcentreerd is giet ik er een half bekertje water achteraan.

Op de fiets drink ik iso van de verzorging en chocolade'gels'. Die maak ik zelf, even twee repen chocolade in een bidon, warm water erop, 5 minuten wachten, een keer doorroeren en klaar. Kosten, 60 cent voor huismerken van de supermarkt naar keuze, voor 60 cent extra heb je met een topchocolaatje een absolute smaaksensatie. Daar kun je nog geen halve gel voor kopen.
Chocolademelk is overigens veel gebruikt vroeger, toen die fiets van Axel Koenders nog futuristisch was en powerbar nog eens niet bestond. Toen kreeg men er ook geen buikklachten van, en ik moet de eerste atleet nog tegen komen die van een stukje chocolade onderweg klachten krijgt.

Ondanks dat ik geen vrouw ben :-) zou ik bijna blij worden van pure chocolade.. Ik las een tijdje geleden dat 5-10 gram voldoende is, meer zou positieve resultaten teniet doen. Daarbij vermeld men wel dat het om pure chocolade moet gaan.
Hoe zijn jouw ervaringen daarmee? Ik lees 2 repen, het merk van mijn voorkeur (Lindt) heeft repen (85%) van 100 gram, 200 gram tijdens een wedstrijd naar binnen werken lijkt mij ietwat veel.. of het moet om een hele triatlon gaan..

Melkchocolade valt bij mij niet echt goed, puur kan ik prima verdragen.

18

Re: Favoriete gels?

Wie is er geinteresseerd in Unlimited Power (UP) Sportvoeding te proberen. Deze sportvoeding is erg in opkomst in Nederland. Doordat deze heel licht verteerbaar is en erg goed smaakt is het ideaal voor de triathlon.
Ook zijn de prijzen zeer concurrerend met de bekende merken.

Neem eens een kijkje op www. triathlonproducten.nl of stuur een mailtje naar info@triathlonproducten.nl. Mocht je iets willen proberen laat het gerust even weten, er is vanalles mogelijk.

19

Re: Favoriete gels?

Ik gebruik in de zomer meestal de sportdrank van UP vind ik ongelofelijk. Goed van smaak en geen last van maag of darmen ik gebruik er ook de recupdrank van. Maar de gel's zijn niet zo mijn ding. De repen dan weer wel.

20

Re: Favoriete gels?

bvoruns schreef:

Ondanks dat ik geen vrouw ben :-) zou ik bijna blij worden van pure chocolade.. Ik las een tijdje geleden dat 5-10 gram voldoende is, meer zou positieve resultaten teniet doen. Daarbij vermeld men wel dat het om pure chocolade moet gaan.
Hoe zijn jouw ervaringen daarmee? Ik lees 2 repen, het merk van mijn voorkeur (Lindt) heeft repen (85%) van 100 gram, 200 gram tijdens een wedstrijd naar binnen werken lijkt mij ietwat veel.. of het moet om een hele triatlon gaan..

Melkchocolade valt bij mij niet echt goed, puur kan ik prima verdragen.

Twee repen is inderdaad voor een hele. Ik krijg die ook enkel helemaal weg als ik weinig iso erbij hoef te drinken. Als er een flinke bidon iso per uur doorgaat hoef je er natuurlijk minder bij naast te eten dan bij koud weer en minder iso.
Puur heb ik nog nooit opgelost in een bidon maar wel als repen meegenomen. Als het onder de 22 graden is en je verpakt ze in alufolie gaat het wel goed. En in zo'n bentobox achter je stuur gaat het dan zeker goed maar in tijdens zonnig weer in de originele verpakking in je warme achterzakje kun je er een vreselijke smeerbende van maken.
Oplossen doe ik alleen als het warm is. 's Winters neem ik chocolade zo mee.
Sommige repen hebben de neiging om na oplossen na een paar uur te klonteren en de bidon te verstoppen. Bij een training is me dat nog nooit gebeurd maar als ik 's avonds voor een hele de bidon klaarmaak filter ik altijd 's ochtends voor de start een keer de klontjes eruit. Daarna gaat het altijd goed.

Wat ik trouwens ook geniale gelletjes vond waren die mini mars imitaties van mr choc van de Lidl. En die hebben ze in caramel en gewoon chocolade variant. Van die caramel kreeg ik buikpijn maar die chocolade variant was super. Als je ze als mini's neemt maakt het ook niet uit als ze smelten. Dan knijp je ze gewoon uit als een gelletje!
Gek genoeg gingen die caramel variant en bijvoorbeeld echte mars helemaal niet. Daar werd ik misselijk van. Maar die hele goedkope mr choc chocolade werkte heel goed.

21

Re: Favoriete gels?

thijs schreef:
Ynsnits schreef:

Ik denk erover bij een lange duurrit nu een stuk of 6 van die pakjes in een bidon te gieten evt verdund met water.
Iemand ervaring hiermee?  hmm

Ik zie niet in waarom je er zulke dure gels in zou doen. Die gels bestaan uit opgeloste maltodextrine en suikers. Dat spul is voor een paar euro per kilo te koop en wateroplosbaar.
Het gaat je niet lukken om maltodextrine in water net zo geconcentreerd te krijgen als in een gelverpakking, maar als je toch met een bidon aan de gang gaat kun je genoeg energie oplossen om 6 uur mee te fietsen, voor de prijs van een halve gel. En je kunt iedere smaak maken die je lekker vindt want pure maltodextrine is zo goed als smaakloos.
En je kunt met toevoegen van suiker/siroop of sportdrank ook een bidon maken die dezelfde verhouding van maltodextrine en suikers heeft als je favoriete gel.

Je hebt natuurlijk volkomen gelijk. Punt is dat ik nu op dit moment niet meer ga experimenteren door zelf een sportdrank in elkaar te flansen. Ik kies nu even voor het gemak. Recent heb ik 250 km gefietst op uitsluitend gelletjes en water. Geen moment hongerklop gehad, hartslagen precies in de zones waar ik ze hebben wilde en stevig tempo, met aan het eind nog een tweetal klimmetjes van 10%. Bedankt voor je mening iig! smile
Vwb alternatieven in de sportvoeding zou ik ook nog de brownies en de pindaflips van de lidl onder de aandacht willen brengen  smile
Zeker de pindaflips: 16 gr. Eiwit en een berg koolhydraten per 100gr. Ideaal herstelvoedsel na een zware training. Kom daar maar eens om als je aan je bakje kwark met muesli zit... tongue

22

Re: Favoriete gels?

Ik gebruik sportdrank van high5, hiervoor van SiS. Gels nu ook van High5. Lekker dun en dus goed weg te krijgen zonder water. Hiervoor de powergels van powerbar, maar na 10 gels gingen die mij toch tegenstaan.

23

Re: Favoriete gels?

Wat mij de laatste tijd erg goed bevalt zijn de Flapjacks van Edo en Mark.. (www.flapjack.nl) Havermout met daarop een lekkere topping. Ze zijn wel wat zwaar maar ik eet een blok/reep in 3 keer op. Kan ik dus paar uurtjes op fietsen zonder honger te krijgen. Niet geschikt voor wedstrijden maar heerlijk voor lange fietsritten.

24

Re: Favoriete gels?

Lieke schreef:

Wat mij de laatste tijd erg goed bevalt zijn de Flapjacks van Edo en Mark.. (www.flapjack.nl) Havermout met daarop een lekkere topping. Ze zijn wel wat zwaar maar ik eet een blok/reep in 3 keer op. Kan ik dus paar uurtjes op fietsen zonder honger te krijgen. Niet geschikt voor wedstrijden maar heerlijk voor lange fietsritten.

Ik kreeg er 2 toegestopt na de triathlon in Weert. Een flinke maaltijd, 335 kcal als ik even Google. Wel ideaal en lekker ter afwisseling, maar lijkt me iets te zwaar tijdens wedstrijden. Misschien wel goed voor een lange wedstrijd. Ik ga eens wat bestellen.

25

Re: Favoriete gels?

thijs schreef:
bvoruns schreef:

Ondanks dat ik geen vrouw ben :-) zou ik bijna blij worden van pure chocolade.. Ik las een tijdje geleden dat 5-10 gram voldoende is, meer zou positieve resultaten teniet doen. Daarbij vermeld men wel dat het om pure chocolade moet gaan.
Hoe zijn jouw ervaringen daarmee? Ik lees 2 repen, het merk van mijn voorkeur (Lindt) heeft repen (85%) van 100 gram, 200 gram tijdens een wedstrijd naar binnen werken lijkt mij ietwat veel.. of het moet om een hele triatlon gaan..

Melkchocolade valt bij mij niet echt goed, puur kan ik prima verdragen.

Twee repen is inderdaad voor een hele. Ik krijg die ook enkel helemaal weg als ik weinig iso erbij hoef te drinken. Als er een flinke bidon iso per uur doorgaat hoef je er natuurlijk minder bij naast te eten dan bij koud weer en minder iso.
Puur heb ik nog nooit opgelost in een bidon maar wel als repen meegenomen. Als het onder de 22 graden is en je verpakt ze in alufolie gaat het wel goed. En in zo'n bentobox achter je stuur gaat het dan zeker goed maar in tijdens zonnig weer in de originele verpakking in je warme achterzakje kun je er een vreselijke smeerbende van maken.
Oplossen doe ik alleen als het warm is. 's Winters neem ik chocolade zo mee.
Sommige repen hebben de neiging om na oplossen na een paar uur te klonteren en de bidon te verstoppen. Bij een training is me dat nog nooit gebeurd maar als ik 's avonds voor een hele de bidon klaarmaak filter ik altijd 's ochtends voor de start een keer de klontjes eruit. Daarna gaat het altijd goed.

Wat ik trouwens ook geniale gelletjes vond waren die mini mars imitaties van mr choc van de Lidl. En die hebben ze in caramel en gewoon chocolade variant. Van die caramel kreeg ik buikpijn maar die chocolade variant was super. Als je ze als mini's neemt maakt het ook niet uit als ze smelten. Dan knijp je ze gewoon uit als een gelletje!
Gek genoeg gingen die caramel variant en bijvoorbeeld echte mars helemaal niet. Daar werd ik misselijk van. Maar die hele goedkope mr choc chocolade werkte heel goed.

Het klinkt heel erg lekker!! Mars etc waag ik mezelf maar liever niet aan, te zoet.

Dat je lichaam op het ene product heel anders reageer dan op het andere is heel persoonlijk en afhankelijk van ingrediënten. Wat voor de een werkt hoeft voor de ander niet te werken, maar tijdens een training testen kan geen kwaad..