1

Onderwerp: Marathontraining voor de hele

Mijn lopen is het minst goede onderdeel van de triatlon. Daarom zou ik graag tips willen hebben, waardoor ik efficiënter kan trainen. :D  Ik heb 4 augustus een hele en zou graag onder 4.15u lopen. Heeft er iemand tips voor looptrainingen of een site waar ik een schema kan vinden? Ne doe ik duurlopen in het bos tussen 60 en 120 minuten. Mijn fietsen gaat goed en ik kom ook niet vermoeid van de fiets, maar het lukt me niet om sneller te lopen. Ook niet op een halve  :( (1.45u) Alvast bedankt!

2

Re: Marathontraining voor de hele

Op RunnersWorld is veel te vinden:
http://www.runnersworld.com/training-pl … ning-plans

3

Re: Marathontraining voor de hele

Heb zelf (denk ik) het een en ander gehad aan het boek "het duurloopmisverstand" van Klaas Lok. Dat heb ik als inspiratiebron gebruikt. Soort van selectief winkelen, daarbij rommel ik maar wat aan smile

Na jaren tegen oude PR's aan te zijn gelopen in een half jaar tijd het ene na het andere scherper gesteld. Of dat aan het boek of een andere (betere) mentale voorbereiding ligt weet ik niet.. maar eens op een andere manier trainen kan geen kwaad.
De basis bestaat namelijk uit intervallen, vul dat zelf aan met fartlek op langere afstanden. Lange duurloop heb ik geschrapt, te saai.

Daarnaast kan je overwegen om met hardloopwedstrijden mee te doen om het wedstrijdritme te verbeteren. Tijdens wedstrijden loop je immers harder dan tijdens trainingen.. tenminste.. ik wel smile

4

Re: Marathontraining voor de hele

Mja ik ga volgend jaar mijn voorbereiding ook anders aanpakken al denk ik voor mezelf dat ik als 40 jarige niet veel progressie meer kan maken maar goed. Heb nu enkele winters èèn of meerdere marathons/ ultralopen gedaan en ga volgende winter eens meer 10 tot 21km wedstrijden doen. Mischien gaat mijn snelheid nog wel iets vooruit maar twijfel er toch wel aan.

5

Re: Marathontraining voor de hele

ronnyke schreef:

Mja ik ga volgend jaar mijn voorbereiding ook anders aanpakken al denk ik voor mezelf dat ik als 40 jarige niet veel progressie meer kan maken maar goed. Heb nu enkele winters èèn of meerdere marathons/ ultralopen gedaan en ga volgende winter eens meer 10 tot 21km wedstrijden doen. Mischien gaat mijn snelheid nog wel iets vooruit maar twijfel er toch wel aan.

Ik weet niet wat je sportachtergrond is en welke progressie je hebt gemaakt. Ik heb op mijn 33e mijn eerste marathon gelopen en ben nu als 40-jarige sneller dan ooit. Met name ten opzichte van vorig jaar heb ik veel snelheid gewonnen bij het lopen, ik vermoed door de specifieke snelheidstrainingen die er in mijn schema zijn verwerkt. Bijvoorbeeld een uur lopen, met daarin 2x 10 x (30s Z4 + 60s herstel), met 10 minuten rust tussen de 2 series van 10 intervallen. Vooralsnog weet ik het verouderingsproces in te halen met specifieke trainingen.

6

Re: Marathontraining voor de hele

ronnyke schreef:

Mja ik ga volgend jaar mijn voorbereiding ook anders aanpakken al denk ik voor mezelf dat ik als 40 jarige niet veel progressie meer kan maken maar goed. Heb nu enkele winters èèn of meerdere marathons/ ultralopen gedaan en ga volgende winter eens meer 10 tot 21km wedstrijden doen. Mischien gaat mijn snelheid nog wel iets vooruit maar twijfel er toch wel aan.

Misschien ben je wel snel.. maar ik ben 45, heb als 45 jarige pr 10km met ruim 2 minuten scherper gezet en HM 4 minuten. Niet dat ik extreem snel was, maar toch..

Loop nog maar 4 jaar hard. Als ik de afgelopen 6 maanden er geen 3 geblesseerd was geweest was ik nog sneller geworden.

Ultralopen is naar men zegt niet goed voor de snelheid. Het kortere werk juist wel. Denk dan vooral aan 10km/15km/10em, maar een leuke 8km vind ik ook wel wat.

7

Re: Marathontraining voor de hele

Er is dan toch nog hoop allee big_smile

8

Re: Marathontraining voor de hele

Hopen is het uitstellen van teleurstelling.

9

Re: Marathontraining voor de hele

ronnyke schreef:

Er is dan toch nog hoop allee big_smile

Hoop doet leven.. ik denk eigenlijk dat je wat laat bent. Om je tempo echt omhoog te krijgen had je m.i. eerder moeten beginnen.
Dat is overigens geen argument om niet snel te gaan trainen. Is het niet goed voor deze marathon, dan heb je er daarna wel weer wat aan.

10

Re: Marathontraining voor de hele

Je bent wel wat laat in het seizoen om nog snelheid te trainen voor die hele maar gelukkig hoef je niet zo heel snel te zijn voor een hele. Als je nu een halve loopt in 1:45 stelt 4:15 tempo op zich niet veel voor. Maar als je nu 2 uur loopt rond wedstrijdtempo loop je slechts de halve afstand. Het belangrijkste is dat die afstand de komende weken wordt uitgebreid.

Trouwens, een hele op 4 augustus, doe je misschien de Ostseeman?

11

Re: Marathontraining voor de hele

Bieke schreef:

Ik heb 4 augustus een hele en zou graag onder 4.15u lopen. Heeft er iemand tips voor looptrainingen of een site waar ik een schema kan vinden?

http://www.4daagse.nl/nl/voorbereiding/training.html

12

Re: Marathontraining voor de hele

DeDuif schreef:
Bieke schreef:

Ik heb 4 augustus een hele en zou graag onder 4.15u lopen. Heeft er iemand tips voor looptrainingen of een site waar ik een schema kan vinden?

http://www.4daagse.nl/nl/voorbereiding/training.html

Lekker subtiel :-)

Maar ik denk overigens dat thijs gelijk heeft. Als je een HM in 1:45 loop dan moet een hele marathon <4:15 gemakkelijk haalbaar zijn.

13

Re: Marathontraining voor de hele

Bieke, gaat het alleen om de marathon of train je ook nog voor triathlon wedstrijden?
Dit ivm beschikbare trainingsdagen.

14

Re: Marathontraining voor de hele

Ja Thijs, ik doe idd Ostseeman en eind september Elba.
@ Arnoutdv; ik doe triatlon, alleen halve en hele.

Ik ben overigens ook de 40 gepassseerd, maar mijn fietsen is beter dan ooit. Vandaar dat ik het jammer vind dat mijn lopen minder is, al ben ik al "ouder". Mijn looptrainer is gestopt door tijdgebrek  sad en ik doe maar een dotje.

15

Re: Marathontraining voor de hele

Das mooi!

Hoeveel dagen in de week kun je besteden aan looptraining?
Hoeveel KM kun/wil je trainen in de week? (meer is niet altijd beter!)

16

Re: Marathontraining voor de hele

Arnoutdv schreef:

Das mooi!

Hoeveel dagen in de week kun je besteden aan looptraining?
Hoeveel KM kun/wil je trainen in de week? (meer is niet altijd beter!)

Misschien ook handig te vermelden hoeveel km er nu per week af wordt gelegd.. Een te grote toename per week is zeker niet verstandig.

17

Re: Marathontraining voor de hele

Bieke schreef:

Ja Thijs, ik doe idd Ostseeman en eind september Elba.

Daar heb ik al drie keer meegedaan. Ik vind het een prachtige wedstrijd.

18

Re: Marathontraining voor de hele

Ik train nu 3 a 4x in de week in totaal 50 km. Ik kan 4 à 5x per week lopen als het moet. Mijn langste duurloop tot nu toe is 23 km geweest. Normaal doe ik elke week 2 km erbij tot ik 35 km kan lopen. 3 1/2 uur. Ik loop meestal alleen of met mijn honden en in het bos.

19 Laatst bewerkt door Arnoutdv (01-06-13 17:59:51)

Re: Marathontraining voor de hele

Bijgevoegd een schema gegenereerd op de SmartCoach pagina van RunnersWorld.
Als basis is gebruikt: je trainingsvolume en je meest recente tijd op een 1/2 marathon.

Ik vind 4 loopdagen per week wel veel als je ook de andere disciplines nog moet trainen.

20

Re: Marathontraining voor de hele

Ik zou geen loopschemas van een loopwebsite halen. Die houdt immers geen rekening met je andere inspanningen.

Belangrijkste voor een goede IM-marathon: fietsen.

Hoe fitter je van de fiets komt, hoe groter de kans op succes bij het lopen.

Heb je naast je duurlopen genoeg trainingen met tempo's op of net boven beoogd IM tempo?

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

21

Re: Marathontraining voor de hele

Heb ook even naar het schema gekeken. Ik ken mensen die trainen de duurlopen langzamer, maar die lopen binnen de 3 uur op de marathon. Wat is in hemelsnaam de basis van dat schema?

Volgens mij een schema voor een recreant die ALLEEN een marathon uit wil lopen en niet fietst en/of zwemt.

Wat is nou "easy" en "cool" en "fast" als er nergens een test wordt gedaan en er nergens hartslagen worden vermeld?

Ben het (ook) met Jacob eens, hoe frisser van de fiets hoe beter je loopt.

22 Laatst bewerkt door thijs (03-06-13 21:52:48)

Re: Marathontraining voor de hele

petitmas schreef:

Ben het (ook) met Jacob eens, hoe frisser van de fiets hoe beter je loopt.

Ik ben het ook met Jacob eens, maar je moet natuurlijk wel een marathon kunnen lopen. Er zijn zat triathleten die met een vrij korte lange duurloop in de benen aan een ironman beginnen. Als je geen 42km kunt lopen loop je het al helemaal niet na een goed uur zwemmen en 180km fietsen. Er zijn altijd een stuk of wat uitzonderingen van atleten die met hele goede fietstraining en 90 tot 120 minuten als langste duurloop een goede ironman marathon liepen maar dat is zeker niet de regel.

23

Re: Marathontraining voor de hele

Ik heb nu wel echt geen ervaring op gebied van IM maar naar het schijnt heb je ook een goede mentale voorbereiding nodig voor het laatste loopgedeelte en dan nog je eet en drink schema gedurende de wedstrijd zou ook een grote rol spelen.

24

Re: Marathontraining voor de hele

Zelf ook geen ervaring met de hele.
Wel de halve gedaan.
De afsluitende 21KM na 3.5 uur intensief sporten is toch anders dan een gewone duurloop van 21KM en/of 2 uur.
Die loop basis is ook nodig, maar is zeker niet voldoende.

25

Re: Marathontraining voor de hele

ronnyke schreef:

Ik heb nu wel echt geen ervaring op gebied van IM maar naar het schijnt heb je ook een goede mentale voorbereiding nodig voor het laatste loopgedeelte en dan nog je eet en drink schema gedurende de wedstrijd zou ook een grote rol spelen.

Goede mentale voorbereiding is volgens mij voor iedere afstand noodzakelijk.. Ongeacht de sport of het onderdeel van een triatlon..