1

Onderwerp: kramp tijdens lopen in de wedstrijd

Na 9 jaar vandaag mijn eerste 'triathlon' weer gedaan smile 1/30/9km. Echter net als in het verleden weer eenzelfde krampprobleem.
De start van het lopen ging goed met een (voor mij) lekkere 11,0 km/u op de 1e km. Daarna iets ingehouden om m'n hartslag wat te laten zakken en km 2 en 3 rond de 10,5 per uur gelopen. Daarna begon het gezeur. eerst een lichte verkramping van mijn linker bovenbeen achterop, bij km 5 hetzelfde voor m'n rechter. Vervolgens bij km 6 ook verkramping van mijn linker bovenbeen bovenop bij mn knie. in 2004 had ik ook vaak hetzelfde en resulteerde regelmatig in volledige verkramping met stoppen en rekken tot gevolg. Vandaag het tempo flink naar beneden gehaald om dit te voorkomen en uiteindelijk met 9,5 km/u gemiddeld gefinished en de laatste 2 km met +/- 8,5 - 9 per uur gelopen. Harder ging niet want dan schoot er ergens wel kramp in de spieren...
Nu de vraag wink Hebben meer mensen dit probleem en hoe zou ik dit kunnen ondervangen in de toekomst.. Baal er erg van omdat m'n hartslag steeds rustiger werd en ik echt nog over had voor m'n gevoel...

#enjoylife

2

Re: kramp tijdens lopen in de wedstrijd

Heb je voldoende gedronken? Heb je nog sportvoeding gebruikt? Heb je hier tijdens trainingen ook wel eens last van?

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

3

Re: kramp tijdens lopen in de wedstrijd

Ik heb de dag ervoor en op de ochtend zelf extra bijgedronken (urine was helder). Tijdens de wedstrijd 750 ml Amacx sportdrank in mijn bidon voor 95% opgedronken. Voor het lopen nog snel een paar teugen water uit een andere bidon. Tijdens het lopen telkens een paar slokken water bij de waterpost (elke 3km).
Eten, de dag ervoor een magnesium tablet. De ochtendzelf magnesium dextrotablet (dit heeft de afgelopen jaren altijd goed geholpen met lange toertochten op de fiets). Normaal ontbeten, uur van te voren een banaan. kwartier van te voren een gelletje en tijdens het fietsen een Amacx energiereep voor 5/6....
Tijdens het trainen kan ik ook af en toe last hebben van kramp. Vooral in het verleden veel last van kramp in mijn kuiten gehad bij lange toertochten als amstel gold race etc. Echter door die meer magnesium en extraveel drinken had ik hier een stuk minder last van.
Tegenwoordig geen kramp meer bij het trainen.... Zoals gezegd had ik hetzelfde 9 jaar geleden ook al regelmatig. Vandaar dat ik er tegenwoordig probeer rekening mee te houden (wat niet blijkt te werken..)

#enjoylife

4

Re: kramp tijdens lopen in de wedstrijd

Als dit probleem toch zo hardnekkig is mischien toch eens raad vragen bij een ervaren sportdokter. Mischien ziet die iets in je bloed ofz dat simpel op te lossen is.

5

Re: kramp tijdens lopen in de wedstrijd

Zit je wel goed op je fiets?

Trap je niet veel te zwaar, oftewel, heb je er ook last van als je lichter trap.. zeg maar op souplesse fiets in plaats van op kracht.

In principe vrij simpel te testen..

6

Re: kramp tijdens lopen in de wedstrijd

Ik heb de 30km met een gemiddelde cadans van 98 rpm gefietst. Volgens mij is dat een prima cadans toch?

#enjoylife

7

Re: kramp tijdens lopen in de wedstrijd

Als je het tijdens zware fiets en looptraining niet hebt durf ik er een bak bier om te verwedden dat je probleem bij het zwemmen zit.

8

Re: kramp tijdens lopen in de wedstrijd

Of een ander voedingspatroon tijdens wedstrijd tov de trainingen.

9

Re: kramp tijdens lopen in de wedstrijd

Nee.

10

Re: kramp tijdens lopen in de wedstrijd

Lijkt mij relatief simpel te testen:
Fiets een keer op wedstrijdtempo 30km, wissel snel en loop gelijk op wedstrijdtempo 10km er achteraan..
Last, dan zit het toch daar ergens, geen last dan eerst zwemmen.. 1km op wedstrijdtempo.

Als tijdens het zwemmen de benen ook volle bak worden gebruikt dan kan thijs het zeker bij het rechte eind hebben.

11

Re: kramp tijdens lopen in de wedstrijd

In maart nog een run-bike-run 2-20-3 km gedaan en inderdaad geen last van kramp gehad. Hoezo zou het in het zwemmen kunnen zitten en wat zou ik er aan kunnen doen. Probeer altijd zo min mogelijk met mijn benen te doen om zo energie te besparen...

#enjoylife

12

Re: kramp tijdens lopen in de wedstrijd

Dat je van zwemmen niet zo stram wordt als van lopen en fietsen wil niet zeggen dat het niet een hele hoop vermoeidheid veroorzaakt. Het is een hele zware sport en het eerste onderdeel, en dus veel belangrijker dan de relatief korte duur tijdens de wedstrijd doet vermoeden omdat teveel vermoeidheid tijdens het zwemmen je een hoop tijd gaat kosten bij het fietsen of lopen. Dat wordt nogal eens onderschat.

Kuiten krijgen er aardig van langs bij het zwemmen, omdat die de voet naar achter trekken. Als (ik ga er voor het gemak even van uit, misschien onterecht?) jij geen zwemverleden hebt en wel een loop/fiets verleden zit het er dik in dat je weinig flexibiliteit in de enkel hebt en een ongetraindheid van de spieren die je voet naar achter trekken. Zelfs als je weinig met je benen doet gebeurt dit omdat je nog steeds je voet naar achter trekt om te voorkomen dat ze als een parachute gaan werken. Kramp in je kuiten kun je ook met wetsuit krijgen of met een grote pull buoy dus het ligt niet alleen aan hoe zwaar de beenslag is.

De oplossing is (veel) meer zwemmen. En vooral ook zwaardere en langere kernprogramma's.

13

Re: kramp tijdens lopen in de wedstrijd

Mischien een troost,ook al heb ik geen kramp ik zou ook veel meer moeten zwemmen big_smile met het warmere weer krijg ik nu wel het voordeel dat ik na mijn looptraining in het bos daar nog even kan zwemmen in een meertje

14

Re: kramp tijdens lopen in de wedstrijd

ronnyke schreef:

Mischien een troost,ook al heb ik geen kramp ik zou ook veel meer moeten zwemmen big_smile met het warmere weer krijg ik nu wel het voordeel dat ik na mijn looptraining in het bos daar nog even kan zwemmen in een meertje

Weet niet hoe hard jij loop, maar persoonlijk zou ik liever voor het lopen zwemmen..

De overgang van warm lichaam in koud water is misschien niet heel erg handig.

15

Re: kramp tijdens lopen in de wedstrijd

Bedankt voor de reacties tot nog toe. Zelf zwem ik al zo'n 8 jaar lang 1 a 2 per week op Master wedstrijd niveau. Niet snel maar wel consequente training. Op dit moment lig ik op maandagavond een uur in het water met de zwemvereniging. Vaak is dit een intensieve training met veel krachtblokken. 4x100 8x50 8x75m etc.
1x per week train ik 's ochtends in het Sloterparkbad in Amsterdam. 50m badtraining is goed voor het uithoudingsvermogen in mijn ogen en vaak doe ik een duurtraining. bijvoorbeeld een pyramide van 50-100-200-400-800-400-200-100-50 met rust van 30 sec. Of gewoon een opbouw van 500-1000-500 met in en uitzwemmen.. Al met al 2 uur zwemtraining per week.
Om nog meer trainingsdetails te geven. Ik fiets 1x per week naar m'n werk 40km enkele reis. Ochtend rustig, middag volle bak.
Daarnaast minimaal 1x per week hardlopen (als het lukt 2 en soms 3) en 1x per week nog een toertochtje van 50 a 60km.

#enjoylife

16

Re: kramp tijdens lopen in de wedstrijd

Misschien de volgende keer flink rustiger zwemmen tijdens een wedstrijd? Als je dan nergens last van hebt zit het er dik in dat je tijdens de wedstrijd te hard zwemt (of te weinig traint voor het niveau dat je graag hebben wilt, je kunt het natuurlijk altijd op twee manieren bekijken).

17

Re: kramp tijdens lopen in de wedstrijd

hmmm lastig wat je zegt Thijs...
Heb zelf de afgelopen jaren alleen maar gezwommen en gefietst als sport. Sinds deze winter het lopen opgepakt.
Ik had zaterdag nou niet het idee dat ik maximaal gezwommen had. Ik hield voor mijn gevoel juist in met de weet dat ik nog 2 onderdelen moest en ik 'm perse wilde finishen... Zou ik in dat geval nog meer moeten inhouden..?
Is het vaker (1x per 2 week) doen van een koppeltraining nog zinvol? Zo ja, welk zou het beste zijn voor mijn spieren?
vooraf een zwemtraining lopen en daarna teruglopen of juist een fiets-loop training?

#enjoylife

18

Re: kramp tijdens lopen in de wedstrijd

Je hield voor je gevoel in.... dat deed ik in Terheijden ook met als gevolg 22:08 op 5km hardlopen tongue had op 25 gerekend.

Gevoelsmatig zou ik zeggen dat het zachtjes mee laten bewegen van je benen, vooral voor stabiliteit, geen probleem mag geven voor het hardlopen. Borstcrawl afstanden zwem je immers in principe met je armen. Die heb je daarna alleen nog maar nodig voor het sturen..

Vind wel dat je wat weinig hardloop.

Maar laat ik vooral opmerken dat ik geen verstand heb van het menselijk lichaam. Vaak begrijp ik mijn eigen lichaam net genoeg om blessures te voorkomen maar soms zit ik er ook naast.. Van triatlons heb ik ook niet echt verstand, wat ik wel weet is dat hardlopen na fietsen een beroerde belasting voor je lichaam is.

Misschien moet je het omdraaien en het eerste stuk wat rustiger hardlopen en daarna het gas er meer op zetten.. als je dat tenminste kan smile

Misschien de suggestie van Thijs tijdens een training uitvoeren.. als dat tenminste kan, of ergens 1/8e pakken als training.. merk je het snel genoeg.

19

Re: kramp tijdens lopen in de wedstrijd

Tja inhouden is bij zo min mogelijk m'n benen gebruiken om deze te sparen. Zoals je al zegt, alleen voor m'n stabiliteit en keerpunten gebruik ik ze. De rest gaat vooral op de armen bij lange afstanden.
Gisteravond had ikzelf inderdaad ook geconcludeerd dat ik wel erg weinig hardloop. Daarom besloten dit maar eens op te schroeven naar structureel 3x per week. Gisteravond toch ook eens getest waar mijn max op 5km zat en op 92% 11.9 km/u gelopen. Was erg tevreden want ging zonder problemen...
Het idee om rustiger te beginnen ga ik volgende maand in Utrecht uitproberen. Was de eerste 2 km namelijk wel erg hard van start gegaan zag ik op mn Garmin terug...

#enjoylife

20

Re: kramp tijdens lopen in de wedstrijd

Nu ondertussen 2x een koppeltraining gedaan 40/10 en 20/5 en geen enkel probleem met kramp. Heel opvallend was dat ik vorige week donderdagochtend een piramidezwemtraining had gedaan van 100-200-400-800-400-200-100 op een rustig niveau. 's middags wilde ik nog even een sprinttraining 5km lopen doen. Vanaf de 1ste 100m al direct verkrampte kuiten  sad  hmm
Na 2 km was het gelukkig weg en kon ik meer aanzetten... Wel apart dat ik dus de 1ste paar km last van mn benen had. Zou er dan toch een verband tussen zwemmen en lopen zitten bij mij? (hoewel het lopen wel 9.5 uur later was....)

#enjoylife

21

Re: kramp tijdens lopen in de wedstrijd

Als je een geforceerd je voet strekt tijdens de beenslag bij het zwemmen dan bouw je heel veel spanning op in je kuiten.
Probeer tijdens het zwemmen je kuit/enkel te ontspannen.

22

Re: kramp tijdens lopen in de wedstrijd

Verdorie, waarom heeft niemand die weddenschap om die bak bier nou aangenomen?    sad

23

Re: kramp tijdens lopen in de wedstrijd

Zo zie je hoe populair het nederlands bier is  wink

24

Re: kramp tijdens lopen in de wedstrijd

Arnoutdv schreef:

Als je een geforceerd je voet strekt tijdens de beenslag bij het zwemmen dan bouw je heel veel spanning op in je kuiten.
Probeer tijdens het zwemmen je kuit/enkel te ontspannen.

Dan gaat de voet dus als een parachute door het water. De voet moet altijd naar achter gericht worden tijdens het zwemmen!

25

Re: kramp tijdens lopen in de wedstrijd

Behalve als je daardoor teveel spanning op de kuiten heeft, de hoeveelheid drag van de benen is meestal groter dan van de voeten. Als je je romp goed stabiliseert waardoor je benen hoog liggen kun je prima je kuiten ontspannen.

Het is niet alleen een zwemwedstrijd, de kunst is toch om alle onderdelen goed te doen.
Als ik volle bak zou zwemmen met stevig gebruik van de benen dan valt er weinig meer te hardlopen.