1

Onderwerp: vegan en triathlon

weet iemand een goede erergiereep zonder dierlijke ingredienten!
groet
Pascal

2

Re: vegan en triathlon

nooit bij stil gestaan, maar zitten in de meeste repen dan dierlijke ingredienten?

3

Re: vegan en triathlon

heu melkpoeder mischien maar voor de rest?

4

Re: vegan en triathlon

Hoi,
En zelf maken?
Genoeg recepten te vinden op internet.
Deze bv:
Anno 2006 is de macrobiotische voedingsleer verworden tot een levensovertuiging, compleet met filosofie en goeroe: George Oshawa. In veel natuurvoedingswinkels kun je huisgemaakte Oshawacake kopen. Dit is een stevige koek (cake suggereert luchtigheid en dat is het niet), gebaseerd op ronde zilvervliesrijst en doorspekt met noten en rozijnen. Oervoedsel.

De koek is supergezond en bij uitstek geschikt om te eten door mensen die intensief sporten. Met 60 gram heb je een voedzaam tussendoortje en bij een dubbele hoeveelheid een complete lunch of ontbijt. Haal de ingrediënten bij de natuurvoedingswinkel.

Kook 200 gram rijst, met een vingerkootje water boven de rijst, in een halfuur tot 45 minuten gaar (voor de cake 250 g. gekookte rijst afwegen).

Vet een cakevorm in met neutrale olie. Rooster de sesamzaadjes licht in een droge koekenpan op middelhoog vuur. Laat ze vervolgens op klein vuur vijf minuutjes een beetje doorpoffen. Gooi in de vorm en draai rond zodat de zaadjes mooi verspreid raken over het oppervlak. Rooster de noten kort op hoog vuur.

Verwarm de oven voor op 180 graden. Snij de abrikozen in kleine stukjes. Meng nu alle ingrediënten in een grote kom met een opscheplepel zeer goed door elkaar. Het moet een coherente, dik-plakkerige massa zijn. Gooi het mengsel in de vorm en druk het met de lepel (die u eventueel even nat maakt om plakken tegen te gaan) zeer stevig aan. Bak de cake in een halfuur gaar en laat goed afkoelen. De plakken kunnen uitstekend worden ingevroren.

5

Re: vegan en triathlon

Euh, welke dierlijke ingrediënten zitten er dan in een mueslireep met noten en rozijnen e.d.?

6

Re: vegan en triathlon

dank, goed idee. ik ga ze zelf maken. het recept klinkt lekker

7

Re: vegan en triathlon

Ik ga het ook proberen...mijn maag kan niet zo goed tegen gels en dergelijke..misschien verteer ik dit beter tijdens wedstrijden.

Bedankt.

8

Re: vegan en triathlon

tri4fun schreef:

Ik ga het ook proberen...mijn maag kan niet zo goed tegen gels en dergelijke..misschien verteer ik dit beter tijdens wedstrijden.

Bedankt.

Je kunt ook heerlijke natuurlijke repen krijgen bij  www.pukster.nl
Ben Lactose intolerant en mag dus ook geen melk hebben en gebruik nu deze repen.

9 Laatst bewerkt door Roland_Amersfoort (19-01-12 16:15:51)

Re: vegan en triathlon

starter schreef:

Genoeg recepten te vinden op internet.
Deze bv:
...
Kook 200 gram rijst, met een vingerkootje water boven de rijst, in een halfuur tot 45 minuten gaar (voor de cake 250 g. gekookte rijst afwegen).
...

Heb het geprobeerd, maar nu is mijn vingerkootje helemaal verbrand en de koek mislukt. Ik wist niet dat een halfuur zoooo lang kon zijn!

10

Re: vegan en triathlon

@Roland; wees blij dat je je noten nog niet geroosterd hebt...

11

Re: vegan en triathlon

Die Pukster ziet er inderdaad niet slecht uit...

Ik zou wel eens een pakket bestellen om alles uit te proberen!

Bedankt voor de tip.

12

Re: vegan en triathlon

Kant en klare energierepen zonder dierlijke ingrediënten zijn er niet zo gek veel.

Meestal zit er wel iets van melkchocola, yoghurtcoating, melkeiwit of honing in.

De Maxim Energy Bar, cookie-smaak is wel vegan.

13

Re: vegan en triathlon

Idd je kunt ze simpel zelf maken, ze zijn super lekker! Ik heb een filmpje met recept ervan gemaakt. Twee varianten blauwe bessen (en een met crunch bite) en een varaint met superfoods. Bars die ik maak zijn vega en rauw.

Uiteraard kun je ze ook lactose vrij en zonder meuk kopen, vegasport heeft hele lekkere maar die zijn minder voor je portemonnee als je ze veel eet. Succes!

http://www.rawmagik.nl/RecSport/proteinebar.html

14

Re: vegan en triathlon

Sanne schreef:

Idd je kunt ze simpel zelf maken, ze zijn super lekker! Ik heb een filmpje met recept ervan gemaakt. Twee varianten blauwe bessen (en een met crunch bite) en een varaint met superfoods. Bars die ik maak zijn vega en rauw.

Uiteraard kun je ze ook lactose vrij en zonder meuk kopen, vegasport heeft hele lekkere maar die zijn minder voor je portemonnee als je ze veel eet. Succes!

http://www.rawmagik.nl/RecSport/proteinebar.html

En op die manier kan je dus zelf feitelijk in om het even welke vorm om het even welke samenstelling zelf maken.. toch?
Leuk!

15

Re: vegan en triathlon

In de groep waar ik mee ga fietsen zit ook een triathleet die veganist is en die eet heel de weg rozijnen heb ik al gezien.

16

Re: vegan en triathlon

bvoruns schreef:
Sanne schreef:

Idd je kunt ze simpel zelf maken, ze zijn super lekker! Ik heb een filmpje met recept ervan gemaakt. Twee varianten blauwe bessen (en een met crunch bite) en een varaint met superfoods. Bars die ik maak zijn vega en rauw.

Uiteraard kun je ze ook lactose vrij en zonder meuk kopen, vegasport heeft hele lekkere maar die zijn minder voor je portemonnee als je ze veel eet. Succes!

http://www.rawmagik.nl/RecSport/proteinebar.html

En op die manier kan je dus zelf feitelijk in om het even welke vorm om het even welke samenstelling zelf maken.. toch?
Leuk!

Ja je kunt met het basis recept spelen, heb ze ook gemaakt met een lemonsmaak. Ik varieer ook met de proteïne poeders om het lijf te blijven verrassen. Je kunt de samenstelling aanpassen aan wat jij wilt. Simpel eenvoudig hup in de keukenmachine donderen en gaan. Succes

17

Re: vegan en triathlon

ronnyke schreef:

In de groep waar ik mee ga fietsen zit ook een triathleet die veganist is en die eet heel de weg rozijnen heb ik al gezien.

Rozijnen let dan wel goed op welke je hebt met of zonder de suikers en gezwaveld... en je krijgt dan wel een bommetje suikers binnen, pas op als je gevoelige suikerspiegel heb.

18 Laatst bewerkt door monkeloor (09-06-13 19:07:24)

Re: vegan en triathlon

De reepjes van Innerme misschien? Zijn net nieuw op de nederlandse markt. Door een belg op bedacht; Dirk Baelus, die zelf ook macrobiotisch eet.

http://www.seazen.eu/4life/basisingredienten/

Hij eet ze zelf ook tijdens wedstrijden. Zie ook http://www.dirkbaelus.be/

Verder voor het trainen gebruik ik de laatste tijd ook veel vijgen en gedroogde abrikozen. Ook erg fijn spul.

19

Re: vegan en triathlon

Volgende week in Retie gaan ze die repen van Dirk uitdelen bij de aankomst ben eens benieuwd. Ik heb zijn boek maar heb er niks bruiksbaar uit kunnen halen voor mezelf.

20

Re: vegan en triathlon

Gedroogd fruit is net zo waardeloos als muesli wat opnemen van vocht betreft. Leg maar eens rozijnen in het water, die worden drie keer zo groot.

21

Re: vegan en triathlon

thijs schreef:

Gedroogd fruit is net zo waardeloos als muesli wat opnemen van vocht betreft. Leg maar eens rozijnen in het water, die worden drie keer zo groot.

Wat is het probleem? Ik zeg ook niet dat je dat voor wedstrijden moet gebruiken of dat je het alleen maar moet gebruiken. Maar ik vind het een prima aanvulling op andere voeding. Ik gebruik het sowieso alleen tijdens het fietsen, want dan heeft je maag wat meer rust om het allemaal te verteren.

22

Re: vegan en triathlon

Vandaag die sportdrank van Dirk geproeft en bweik direcht terug uitgespugt. Precies azijn.