26

Re: zwemtijden

@Maarten Ik heb het inderdaad gedaan met boek én dvd - wel in de uk bestellen, ander doet hij het mogelijk niet op je dvd speler..... Als je die dvd ziet, inspireert dat heel erg. Wat eenrust straalt dat uit...

@de duif - harder zwemmen begint met minder weerstand, en als je met minder slagen in dezlefde tijd een baantje zwemt, die je iets goed! Als je daarna je slagfrequentie weer opvoert - swim smooth - dan ga je dus harder. TI is heel illustratief als het gaat om weerstandsvermindering..... Maar ik ben ik ben ook nog steeds op weg, hoor... Geef alleen maar aan wat mij geholpen heeft, en ben zeker niet snel maar toch niet ontevreden met 36 min bij een halve.... Komend van max 2 baantjes crawl volhouden.

triathlon is 3x leuker!

27

Re: zwemtijden

DeDuif schreef:
HansH schreef:
Arnoutdv schreef:

Ik heb ook veel gehad Swim Smooth

Ik ook, maar pas na total immersion...... cool

@nico, je moet de nadruk leggen op drijven. Horizontaal liggen, weerstandsvermindering. Zie TI. Na een uur TI oefeningen had ik 3-5 slagen minder nodig per baan.... smile

Ik zou meer interesse hebben in harder zwemmen ipv minder slagen nodig hebben.

Dat hangt er toch van af wat je stijl is. Ikzelf heb lange armen en heb een zeer lage slagfrequentie en zwem nu in goeie doen 16 min over de km. Ik gebruik mijn benen enkel voor het drijven en de stabiliteit in het water. Soms zie ik zwemmers die ook wel min of meer goed in het water liggen maar ze zwieren met hun armen als ware het een koffiemolen. Die kunnen volgens mij hun catch niet deftig doen dus verkwisten ze energie en gaat er veel propulsie verloren door te vlug te willen trekken op hun armen. Een goeie body roll zorgt er ook al vaak voor dat je slagfrequentie naar beneden gaat.

28

Re: zwemtijden

Dimitri schreef:
DeDuif schreef:
HansH schreef:

Ik ook, maar pas na total immersion...... cool

@nico, je moet de nadruk leggen op drijven. Horizontaal liggen, weerstandsvermindering. Zie TI. Na een uur TI oefeningen had ik 3-5 slagen minder nodig per baan.... smile

Ik zou meer interesse hebben in harder zwemmen ipv minder slagen nodig hebben.

Dat hangt er toch van af wat je stijl is. Ikzelf heb lange armen en heb een zeer lage slagfrequentie en zwem nu in goeie doen 16 min over de km. Ik gebruik mijn benen enkel voor het drijven en de stabiliteit in het water. Soms zie ik zwemmers die ook wel min of meer goed in het water liggen maar ze zwieren met hun armen als ware het een koffiemolen. Die kunnen volgens mij hun catch niet deftig doen dus verkwisten ze energie en gaat er veel propulsie verloren door te vlug te willen trekken op hun armen. Een goeie body roll zorgt er ook al vaak voor dat je slagfrequentie naar beneden gaat.

Toen ik begon met triatlon, zwom ik bij een triatlonvereninging mee. Daar werd heel erg de nadruk gelegd op oefeningen om je slagfrequentie omlaag te brengen. Na een jaartje ben ik overgestapt naar een zwemvereniging.
Tot op heden is er echt helemaal niemand tegen me begonnen over een lage slagfrequentie. Toen ik er zelf naar vroeg kreeg ik als antwoord dat je moet doen waar je, je lekker bij voelt en dat het eigenlijk niks uitmaakt en dat het per zwemmer verschilt. Ook het aantal slagen tellen per baan wordt als een nutteloos iets gezien, het maakt ze immers niet uit hoeveel slagen ze per baan gebruiken, het gaat om de tijd waarin je dat baantje aflegt.
Een betere techniek (o.a. minder weerstand) helpt daarbij, maar het is niet zo dat je dat alleen kan bereiken door minder slagen te gebruiken.
Mijn persoonlijke ervaring is dat als ik weinig slagen wil gebruiken, het risico bestaat dat ik mijn glijfase te lang laat duren, waardoor ik 'stil' komt te liggen in het water en je jezelf met de volgende slag weer 'op gang' moet trekken. Je moet in een vloeiende beweging zwemmen en een contante snelheid aanhouden.
Maar als jij dat kan met 14 slagen per baantje en je voelt je er prettig bij, waarom niet. Voel je je prettig bij 22 slagen per baantje, doe je dat.

Samenvattend: waar de triatlonvereniging dus de nadruk legt op een lage slagfrequentie, doet de zwemvereniging dat totaal niet. Ik moet toch stellen dat het niveau van de zwemvereniging een héél stuk hoger ligt dan het niveau van de triatlonvereniging. Ook mijn niveau is significant verbeterd sinds ik bij de zwemvereniging zwem.

29

Re: zwemtijden

Yoca, ik ben het helemaal met je eens!

Ik wil er ook nog wel een aan toe voegen, een lange glijfase gebruikt geen goede zwemmer. Trage armfrequentie gaat alleen hard als je een hele krachtige beenslag hebt, en dan heb je geen echte glijfase want je hebt tijdens de glijfase van je armen nog steeds stuwing.

30

Re: zwemtijden

Tot op zekere hoogte ben ik het met je eens. Zie http://www.swimsmooth.com/strokerate.html en dan met name de grafiek onderaan. Kort gezegd maakt het inderdaad niets uit en verschilt het van persoon tot persoon, vermits je binnen een zekere marge blijft die afhankelijk is van je snelheid. Ik vond dit een zeer verhelderende uitleg, net zoals ik vrijwel alles van swimsmooth verhelderend vind.

31

Re: zwemtijden

swimsmooth.com vind ik ook top! Van die wekelijkse tips&tricks via e-mail waarop je je kan abonneren heb ik al heel wat opgestoken. De ene keer gaat het over iets volledig nieuws, de andere keer over een opfrissing. Telkens heel verhelderend!

32

Re: zwemtijden

Ik zwem nu ondertussen al enkele weken (maanden) langer en merk dat mijn ligging + uithouding wel al gebeterd is.
Maar de tijden willen precies niet sneller gaan.
Ik zwem rond de 9min30 - 10min voor 500m.

Iemand nuttige tips?
Meer kracht op de armen zetten tijdens het trekken?

33

Re: zwemtijden

Nico, doe je aan techniek training? Dat heeft mij sinds oktober heel veel geholpen met 2x in de week zwemmen. Denk blijven sleutelen aan techniek en oefeningen veel kan helpen.

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

34

Re: zwemtijden

Nee, techniek training doe ik niet.
Ik ga soms eens zwemmen met een "ervaren" zwemmer die mij dan enkele tips en tricks geeft betreft mijn ligging.

35

Re: zwemtijden

Misschien een beetje off-topic, maar ik heb een vraagje voor de mensen met ervaring met zwemmen over langere afstanden.
Ik heb me ingeschreven voor een openwaterwedstrijd in Spanje, begin juni, voor een afstand van 6,5 km.
zie: http://www.openwater-race.com/ow2013/home_esp.html

Ik ben een middelmatige zwemmer, derde jaar dat ik triatlons doe (1/4 en 1/2), zwem momenteel gemiddeld 3 keer per week, telkens 1,5 tot 2 km.
Tot nu had ik weinig tijd om te zwemmen omdat ik vorige zondag een marathon (Antwerpen) heb gelopen.
Ik denk dat ik nog nooit meer dan een 3 km non-stop heb gezwommen, en de bedoeling is in de eerste plaats om de 6,5 km zonder noemenswaardige problemen uit te kunnen zwemmen. En ervan te genieten uiteraard!
Ik heb al ervaring met het zwemmen in zee.  Mijn vrees is natuurlijk dat het slecht weer wordt met veel wind, stroming, golven..

Hebben jullie tips voor mij, behalve uiteraard om veel te zwemmen?
Is het beter om bijvoorbeeld 5 keer per week 2,5 km te zwemmen dan bijvoorbeeld 2 keer 4 km?

alvast bedankt!

36

Re: zwemtijden

nico,

Ik merk dat ik zelf veel profijt heb (gehad) van rustige lange stukken zwemmen. Dus zeg maar 400/500m en dan gewoon comfortabel zwemmen. En daarnaast kortere inspannendere stukken. paar keer 100@1:40 bijvoorbeeld. en dan zorgen dat het tempo gelijk blijft. Ook een favoriet: 5x100,4x75,3x50,2x25 = 1000m. Dit alles dan in tempo 1:40 en starten na 2 minuten.
Kortom, korter sneller zwemmen gaat je uiteindelijk helpen sneller lang te zwemmen:)

37

Re: zwemtijden

Ik moet zelf zeggen dat ik geen ervaring heb lange stukken zwemmen, maar wel met hardlopen. Mijn gezonde verstand zegt dan ook dat je moet proberen om langere stukken te zwemmen voor de tijd. Je zit nu op minder dan de helft wat je normaliter zwemt van de afstand die je wil gaan zwemmen over iets meer dan een maand (!) Ik zou dus echt gaan proberen om langere stukken te zwemmen!

Maar dat is mijn persoonlijke mening, niet onderbouwd door feiten. Misschien voor de zekerheid ook aan een sportarts vragen oid?

Don't run away from something, run towards it!

38

Re: zwemtijden

Hey Michiel,

6,5km lijkt in eerste instantie oneindig, maar met 2-2,5u moet je wel klaar zijn toch?
Misschien dezelfde mindset als van een 10km naar een halve marathon, dat lijkt eerst ook erg ver.
Dus als jij al 3km nonstop en ook een 1/2 hebt gedaan, ga je die 6,5k qua afstand en duur wel halen denk ik.

Ik zou inderdaad langere stukken (4-5km) gaan zwemmen en dan toch echt in buitenwater. Of ter afwisseling in een zwembad 6x800m en dan vooral die laatste twee minstens net zo snel als de tweede.

En eens goed bedenken of je onderweg nog wat kunt drinken, dat doe je met lopen/fietsen met deze duur ook en je zweet echt wel in het water.

Ook het zoute water zou ik niet onderschatten, mijn ervaring is dat je na 5x in de zee zwemmen gewend begint te raken. Trainen in de noordzee dus. En op het strand lekker zoet drinken.

Qua zee stroming ga je denk ik net de verkeerde kant op :-)
www.youtube.com/watch?v=-hJmjoowwGU


Veel plezier!

39

Re: zwemtijden

Als je in een zwembad traint moet je over de afstand trainen die je in open water wil zwemmen. Keerpunten en zo. 6 x 800 is nog lang geen 6500m in de zee.

Als de wedstrijd in wetsuit is zou ik vooral veel met een grote pull buoy trainen. Of in het wetsuit natuurlijk als je goed water daarvoor ter beschikking hebt.

Ik zou niet in de noordzee gaan trainen in mei. En zelfs niet voor langere tijd in zoet water als de temperatuur nog onder de 18 graden is.

40

Re: zwemtijden

Afgelopen tijd heb ik de zwemtraining gevolgd in Nieuw-Vennep bij Tri Experience

Als non swimmer is het me gelukt om mijn tijd op de kilometer, in een 25 meter bad, met 10% te verbeteren.

Een 25 meter bad betekent heel veel keerpunten die ik niet beheers. De mensen die mij voor zijn in het zwembad kan ik aardig bijhouden in het buitenwater of zelfs achter me laten.

Ik zeg, het heeft z'n vruchten afgeworpen en er zit nog veel meer ruimte in tot verbetering!

Met Challenge Almere in zicht en nog een jaar te gaan voor de IM Frankfurt ben ik wat betreft zwemmen op de goede weg.

41

Re: zwemtijden

Ik ben er ook serieus over aan het denken om eens een zwemannalise te laten doen. Ik ben nu nog niet zo lang bezig (6maand ong) dus nu zou het nog makkelijk zijn om foujes eruit te krijgen en snelheid bij te winnen zonder er echt veel voor te doen. Al ben ik met mijn 21min op 1km al best tevreden tot hiertoe.