1

Onderwerp: bietensap

Heeft er iemand hier al ervaring met bietensap? In eerste instantie viel dit voor mijn gevoel in de categorie compressiekousen en breathe right apparaatjes (kortom, zolang je er in gelooft zal het wel ergens goed voor zijn), maar het lijkt alsof er met bietensap wel degelijk min of meer objectief vast te stellen positieve effecten zijn. Ik heb wat flesjes gekocht in de voorbereiding op Almere, maar nog niet geproefd (daar wacht ik mee tot mijn motivatie weer helemaal terug is).

Heeft iemand hier al ervaringen met dit spul?

2

Re: bietensap

Ik had er ook eens naar gekeken, nooit toe overgegaan overigens.

Hier een linkje met info dat mij (onder anderen) deed besluiten niet te gaan experimenteren en geloof te houden in compressiekousen als onschadellijk comfort verhogend element smile

http://www.sportzorg.nl/nieuws/actueel/ … teren.html

3

Re: bietensap

Ook over gelezen, je moet het vooral ook langer gebruiken voordat het echt zou gaan helpen.

4

Re: bietensap

ik heb hier een pdf bestandje op mijn pc staan over het bietensap.
het geeft volgens het wetenschappelijk onderzoek een positieve invloed op de conditie.
je moet wel zien dat je bietensap nitraten bevat want bij sommige flesjes is het nitraat en het nitriet sterk verminderd omdat de nitrieten in de maag door een chemische reactie omgezet worden in de kankerverwekkende nitrosamines.

5

Re: bietensap

Ik heb een paar keer een fles gekocht, gewoon te koop in de supermarkt,  om te kijken of mijn maag er tegen kan. Welnu, geen enkel probleem, het is zelfs best lekker. Ik dronk de helft vd fles 2 a 3 dagen van te voren en de andere helft 2 a 3 uur voor de triathlon. Of het mijn prestaties ten goede kwam? Geen idee eerlijk gezegd.

6

Re: bietensap

Maca944 schreef:

Heeft er iemand hier al ervaring met bietensap? In eerste instantie viel dit voor mijn gevoel in de categorie compressiekousen en breathe right apparaatjes (kortom, zolang je er in gelooft zal het wel ergens goed voor zijn), maar het lijkt alsof er met bietensap wel degelijk min of meer objectief vast te stellen positieve effecten zijn. Ik heb wat flesjes gekocht in de voorbereiding op Almere, maar nog niet geproefd (daar wacht ik mee tot mijn motivatie weer helemaal terug is).

Heeft iemand hier al ervaringen met dit spul?

Compressie kleding slechts een placebo effect? Nee hoor, check pubmed maar, daar kan je zo onderzoeken vinden waarin geconcludeerd wordt dat compressie kleding wel degelijk effect heeft. (Niet op de inspanning, maar wel op het herstel!)

Naar bietensap is niet heel veel onderzoek  gedaan. Het is wel erg populair onder wedstrijdzwemmers en in de lotto eredivisie zie ik de bietensap flessen ook nog enkele uren voor de start opgedronken worden. Je moet t in bepaalde doseringen gebruiken, maar daar verschillen mensen nogal in: de een zegt week van te voren elke dag wat, de ander pakt slechts 3 uur van te voren een halve liter. Ook heb ik n onderzoek ergens gelezen dat het bij een vo2max van >70 het geen effect meer heeft. Zelf gebruik ik het niet.

7

Re: bietensap

Ik gebruik altijd bietesap naar een wedstrijd toe big_smile baat het niet schaad het niet. Maar je moet opletten meestal het bietesap in de suppermarkten is zonder of met weinig nitraat. Normaal mogen er geen nitraten of maar een bepaald persentage inzitten daarom ga ik er meestal om in natuurwinkels deze zijn onbewerkt. Tegenwoordig gebruik ik beet-it is een consentraat met toegevoegde nitraten.

8

Re: bietensap

Zelf heb ik zondag bij de Utrecht Triathlon 3 uur van te voren een flesje BeetIt leeg gegoten in mijn mond. De triathlon ging boven verwachting goed en er was geen sprake van verzuring tijdens het hardlopen, sterker nog ik had nog ruim over. Dat is normaal wel anders... 2 mogelijkheden, bietensap werkt of het vele extra trainen van de afgelopen maanden werpt haar vruchten af. Wellicht een combi van beide. In ieder geval blijft de BeetIt in huis wink

#enjoylife

9

Re: bietensap

Zover ik weet is het goed om je 'vorm vast te houden'. Ca 4 dagen voor de start 500ml per dag, verdeeld over ochtend en avond.

De beste sap is te koop bij de biowinkel, Ekoplaza bv. Daar zit alles nog in!

Iemand Flapjacks al eens geprobeerd als alternatief voor bv gels?

Grt

1-2-Tri!

10

Re: bietensap

Dank voor de reacties, ik ga het proberen en zien.

@Bleek, bij compressiekleding had ik het inderdaad over de wisselende uitkomsten van het effect op de inspanning zelf, bij herstel (en in het vliegtuig) gebruik ik zelf ook graag compressiekousen.

@Aviator, ik heb tijdens de Ironman Nice tijdens het  fietsen een Flapjack gegeten ter afwisseling. In één keer vond ik niet verstandig, dat ligt  teveel als een blok op je maag. Ik ben er wel enthousiast over, maar gelletjes zijn makkelijker weg te krijgen. Houd er rekening mee dat een Flapjack zo'n 600 kcal bevat.

11 Laatst bewerkt door ronnyke (16-07-13 09:11:43)

Re: bietensap

Oeps slecht nieuws voor jou Maca wink  http://losseveter.nl/blog/topatleet-kan … epeat=w3tc

12

Re: bietensap

..en toch schijnt ook heel de Tour stevig aan de bietsap te zijn vertelden ze laatst op de buis tijdens een etape..

1-2-Tri!

13

Re: bietensap

ronnyke schreef:

Oeps slecht nieuws voor jou Maca wink  http://losseveter.nl/blog/topatleet-kan … epeat=w3tc

Haha, dank dat je me als topatleet kwalificeert, maar ik herken mezelf meer als middenmoter.

14

Re: bietensap

..en toch schijnt ook heel de Tour stevig aan de bietsap te zijn vertelden ze laatst op de buis tijdens een etape.. Ja en de atletiekkers in Jamaika ook. roll

15

Re: bietensap

Heb de beste tijden gelopen op gewoon normaal Nederlands gevarieerd voedsel.

O ja, en volkorenboterhammen met thuis gemaakte aardbeienjam. Ingrediënten zijn geheim, maar ik kom probleemloos door de dopingcontrole.. als ze mij ooit zouden controleren..

Echte raketbrandstof: dag voor de wedstrijd 's avonds ijs eten. Gaan jullie dus maar lekker aan de bietensap, ik schrans lekker een bakje ijs leeg :-)

16

Re: bietensap

@bvoruns, kijk en daar maak je fout... wink uiteraard ontbijten wij ook met een volkorenboterham met zelfgemaakte jam (ons geheim is bramen) en ook de bak ijs is voor iedereen gemeengoed. Alleen dat bietensapje, das net dat beetje extra he  wink  big_smile  lol



roll

#enjoylife

17

Re: bietensap

Bietensap kan je nog veel beter zelf maken, dan is hij ook nog erg lekker! Let wel op de winterbietjes bevatten veel meer voedingswaarde als de zomerbietjes.

Werkt het, ja en zoals onderstaande recept met gember is top dan heb je ook gelijk je natuurlijke anti biotica erin voor het verhogen van je weerstand!

Recept: http://www.rawmagik.nl/RecSap/rodebieten.html

18 Laatst bewerkt door bvoruns (16-07-13 19:53:26)

Re: bietensap

rinke schreef:

@bvoruns, kijk en daar maak je fout... wink uiteraard ontbijten wij ook met een volkorenboterham met zelfgemaakte jam (ons geheim is bramen) en ook de bak ijs is voor iedereen gemeengoed. Alleen dat bietensapje, das net dat beetje extra he  wink  big_smile  lol



roll

Haha.. dat zal nog maar moeten blijken ;-)

Ik ben niet bijgelovig, maar hou graag vast aan mij bekende en werkende procedures.

19

Re: bietensap

Ondanks dat ik het verkoop in mijn webwinkel probeer ik toch een eerlijk oordeel te geven. Doordat ik er veel over gelezen heb, ben ik het ook gaan proberen en voor een halve marathon gebruikt. 8 dagen voor de wedstrijd, elke ochtend 1 flesje en 2-3 voor de wedstrijd de laatste. Tijdens de wedstrijd gemerkt dat ik meer uithoudingsvermogen had, dan normaal. Ook van een aantal anders gebruikers/klanten krijg ik hele goede berichten terug.

20

Re: bietensap

Maca944 schreef:

Heeft er iemand hier al ervaring met bietensap? In eerste instantie viel dit voor mijn gevoel in de categorie compressiekousen en breathe right apparaatjes (kortom, zolang je er in gelooft zal het wel ergens goed voor zijn), maar het lijkt alsof er met bietensap wel degelijk min of meer objectief vast te stellen positieve effecten zijn. Ik heb wat flesjes gekocht in de voorbereiding op Almere, maar nog niet geproefd (daar wacht ik mee tot mijn motivatie weer helemaal terug is).

Heeft iemand hier al ervaringen met dit spul?

Naar Nice toe heb ik het protocol gevolgd, na een eerder experiment voorafgaand aan een lange fietstocht. Aangezien ik geen topper ben, zal het wel gewerkt hebben...ik heb er geen nadelen van ondervonden. Alleen plassen op de fiets laat nogal wat sporen na... wink
Voorlopig (totdat wetenschappelijk het tegendeel bewezen is), zal ik het in mijn wedstrijdvoorbereiding blijven toepassen.

21

Re: bietensap

Goede ervaringen met beet-it bietensp gebruik het alleen voor me hoofddoelen. En dan 2 weken van tevoren.

22

Re: bietensap

Is het na 2 weken dan nog niet uitgewerkt roll

23

Re: bietensap

Blijft slechts een vraag over,
Kleurt je urine ook rood net zoals vroeger na een groot bord bietjes?

Vrij onhandig tijdens lange zwembad wedstrijden/ trainingen :-)

24

Re: bietensap

Zonnestraal schreef:

Blijft slechts een vraag over,
Kleurt je urine ook rood net zoals vroeger na een groot bord bietjes?

Vrij onhandig tijdens lange zwembad wedstrijden/ trainingen :-)

Ik vond dit heel erg meevallen bij het gebruik van Beet It bietensap, het was niet zo erg als wanneer ik normaal bieten eet. Of de bietensap gewerkt heeft tijdens de Midwinter Marathon durf ik niet te zeggen. Ik merkte in elk geval geen nadelige gevolgen, dus ik houd de bietensap er maar in voor belangrijke wedstrijden.

25

Re: bietensap

Kijk eens op de site van creanite.nl koop je gewoon capsules waar precies de juiste hoeveelheid in zit.
Paar keer gebruikt op de dag zelf 2 a 3uur voor de inspanning, naar mijn "idee, gevoel" "werkte" "het".