1

Onderwerp: Vragen over lange duurloop voor halve marathon

Ik ben nu 5 weken ver in een 12 weken schema wat moet leiden tot mijn debuut op de halve marathon. Over een paar dingen in het schema heb ik mijn twijfels en die wilde ik aan jullie voorleggen:
Een 10 km loop ik rond de 50 minuten, dus volgens diverse websites zou ik als eindtijd rond de 1.50 uit moeten kunnen komen. Laat ik daar dan rond de twee uur van maken. Mijn lange duurlopen doe ik in tempo D1 (langzaamste duurtempo) wat neerkomt op 8.5 km/h op 'normale' dagen en vandaag met de hitte slechts 7.5 km/h. Ik weet dat ik langzaam moet lopen, maar is dit niet te langzaam?
En de langste duurloop die op mijn schema staat is slechts anderhalf uur, is dit ook niet een beetje kort voor iemand zoals ik die uiteindelijk rond de twee uur gaat lopen? Als ik anderhalf uur aan 8.5 km/h loop heb ik uiteindelijk dus nog maar 13 km gelopen. Ik zou het zelf een fijner idee vinden om in ieder geval een keer 16/17 km gelopen te hebben....

2

Re: Vragen over lange duurloop voor halve marathon

Om de snelheid op je lange duurlopen zou ik me geen zorgen maken. Voor snelheid heb je je tempolopen en intervals. Als je graag eens wat verder wil lopen dan je schema voorschrijft moet je dit gewoon eens doen he. Een schema is een leidraad en kun je aanpassen naar eigen behoeften en situaties. Succes verder.

3 Laatst bewerkt door bvoruns (21-07-13 17:12:09)

Re: Vragen over lange duurloop voor halve marathon

Over snelheid tijdens warmte zou ik mezelf niet druk maken, alhoewel ik liever 's morgens of 's avonds loop als het niet zo warm is. Tenzij wanneer je een robot bent kan je niet altijd even snel.

Als je liever een keer 16km loop, dan ben ik het met ronnyke eens dat je een keer wat langer loop. Bouw het dan wel iets meer op zodat je niet teveel kilometers per week meer ga lopen.

Zelf ken ik dat soort schema's niet uit eigen ervaring, ik rommel maar wat aan. In training zijnde voor de hele marathon dacht ik mezelf aan een schema te houden en dat spoor ben ik na 2 weken al bijster ;-) ik ga dus maar verder met lekker aanrommelen. :-)

Veel loopplezier en succes bij je voorbereiding!!!

4

Re: Vragen over lange duurloop voor halve marathon

Dank jullie voor de feedback! Ik zal meer mijn gevoel/intuitie volgen, die klopt dus wel  smile  @bvoruns: ik loop met dit weer na half 9 's avonds of ' s ochtends, maar om half 11 was het al te warm. Iets minder lang uitslapen op zondag dan maar als het volgende week nog zo warm is...

5

Re: Vragen over lange duurloop voor halve marathon

Sandra86 schreef:

Dank jullie voor de feedback! Ik zal meer mijn gevoel/intuitie volgen, die klopt dus wel  smile  @bvoruns: ik loop met dit weer na half 9 's avonds of ' s ochtends, maar om half 11 was het al te warm. Iets minder lang uitslapen op zondag dan maar als het volgende week nog zo warm is...

Zorg er dan voor dat je om 7 uur ga lopen, of wat eerder. Dan doe je net als de Spanjaarden: hou siësta dan kan je dat uitslapen prima missen.

Ik ga, als ik 's morgens loop, om 6.30 de deur uit. Dan heb ik tenminste nog wat aan mijn dag. Het is dan buiten lekker fris, kan je net wat effectiever trainen vind ik.

6

Re: Vragen over lange duurloop voor halve marathon

Dat ga ik zeker een keer proberen smile Siesta klinkt goed, deed ik eigenlijk vroeger ook altijd toen ik nog op zaterdagochtenden (vanaf vroeg) weekendwerk deed.

7

Re: Vragen over lange duurloop voor halve marathon

Sandra zag ik dat jij in Lommel ook meedoet?

8

Re: Vragen over lange duurloop voor halve marathon

Klopt, is niet zo ver vanuit Eindhoven. Vorig jaar de sprint gedaan en dit jaar kijken of ik een OD kan overleven  wink

9

Re: Vragen over lange duurloop voor halve marathon

Ha ik doe daar normaal gezien de sprint mee.