1

Onderwerp: Push ups

Hallo,

Ik heb op het internet een schema gevonden om in 6 weken tijd 100 push ups te kunnen doen. Er staan nog diverse schema's (sit ups, ...) op die site.

Nu is mijn vraag:
Voor wat zijn push ups goed? Het bevordert de armspieren, maar zijn er nog andere dingen? Ik zie het wel zitten om zo'n schema te volgen, maar was keer benieuwd voor wat het allemaal goed is.

2

Re: Push ups

ook wel core stability bijvoorbeeld. Alleen pushups is overigens wel heel erg 1 ding. Doe dan inderdaad ook buikspieren, rugspieren, benen, the works!

3

Re: Push ups

Brecht schreef:

Voor wat zijn push ups goed?

Voor opscheppen op het strand over je opgepompte armen en schouders...? Als je perse iets aan krachttraining wilt doen (wat overigens op zich niet slecht is) in dienst van triathlon dan kun je het beste iets doen dat de zwem-, fiets- of loopbeweging versterkt. En dan inderdaad wel een beetje allround. En dan is er zoals Juhroen al zegt de algemene rompstabiliteittraining waar je nooit slechter van wordt (maar of je er meetbaar sneller van wordt is hier in het verleden al uitgebreid betwist).

4

Re: Push ups

Juhroen schreef:

ook wel core stability bijvoorbeeld. Alleen pushups is overigens wel heel erg 1 ding. Doe dan inderdaad ook buikspieren, rugspieren, benen, the works!

Bestaat er daar een site over met tips? of tekeningen welke oefeningen je moet doen?

5

Re: Push ups

http://www.sportzorg.nl/oefeningen.html#Rompstabiliteit

Deze site geeft duidelijk filmpjes hoe je de oefeningen moet doen, moet je ze alle 15 doen? of welke moet je doen? en hoelang/hoeveel?

Want dat staat er niet bij (of dat vindt ik dan toch niet)

6

Re: Push ups

Specifiek bij fitness vond ik dit :

Hoe vaak moet je dezelfde spier trainen? Een spiergroep heeft na een training (je moet die dan wel correct uitvoeren) tenminste 72 uur nodig om te herstellen. De toename van de spiermassa zet pas in nadat de spier de nodige rust heeft gehad.

Het zal daarom duidelijk zijn dat als je een spiergroep te vaak traint, je riskeert dat je het tegenovergestelde effect bereikt. De spiermassa neemt niet toe. Gewoonlijk train je een spiergroep (borstspieren bijvoorbeeld) twee keer per week met een rustperiode van drie à vier dagen tussen de ene training en de ander.

Ver gevorderden met veel ervaring kunnen zelfs volstaan met één enkele training per week, maar dan moet de spiergroep wel compleet en met een hoge intensiteit worden getraind. Heb je minder ervaring dan is het beter om de spiergroep twee keer per week te trainen.

7

Re: Push ups

petitmas schreef:

Specifiek bij fitness vond ik dit :

Hoe vaak moet je dezelfde spier trainen? Een spiergroep heeft na een training (je moet die dan wel correct uitvoeren) tenminste 72 uur nodig om te herstellen. De toename van de spiermassa zet pas in nadat de spier de nodige rust heeft gehad.

Het zal daarom duidelijk zijn dat als je een spiergroep te vaak traint, je riskeert dat je het tegenovergestelde effect bereikt. De spiermassa neemt niet toe. Gewoonlijk train je een spiergroep (borstspieren bijvoorbeeld) twee keer per week met een rustperiode van drie à vier dagen tussen de ene training en de ander.

Ver gevorderden met veel ervaring kunnen zelfs volstaan met één enkele training per week, maar dan moet de spiergroep wel compleet en met een hoge intensiteit worden getraind. Heb je minder ervaring dan is het beter om de spiergroep twee keer per week te trainen.

Dus je kan de ene dag die spier trainen en dan de andere dag die spier trainen?
vb. gisteren armspieren en dan vandaag buikspieren

8

Re: Push ups

Ik heb behoorlijk lang fitness gedaan, ok, dit is nu een beetje een nadeel met triathlon want ben eigenlijk iets te breed gebouwt nu, maar ik laat me niet ontmoedigen want ik heb ook voordelen zoals veel kracht in mijn bovenlichaam bij het zwemmen

Heb jaren lang 5 x per week getraint en trainde eigenlijk maar 1 grote spiergroep met een kleine of heel andere erbij..

dus als ik borst of schouder deed ( dit zijn druk oefeningen ) deed ik biceps armen, dit is een trekoefening, je triceps hebben het al zwaar genoeg met borst en schouders .

bij rug als grote groep deed ik dus triceps, rug is een trekoefening en triceps een kleinere groep en drukoefening..

Ook combineerde ik de grote bovenlichaamgroepen met benen trainen, buik trainen deed ik eigenlijk altijd, niet in gewicht maar in aantal herhalingen

9

Re: Push ups

Brecht..............je kan de armen en buik op dezelfde dag doen, die "bijten" elkaar niet.
Je moet niet 4 dagen achter elkaar je max aantal push ups doen bijvoorbeeld, daar hebben ze het over.

Als jij flink gaat squatten dan moet je dat de volgende dag niet weer doen, dan sloop je meer dan dat je opbouwt

Suc6

10

Re: Push ups

petitmas schreef:

Brecht..............je kan de armen en buik op dezelfde dag doen, die "bijten" elkaar niet.
Je moet niet 4 dagen achter elkaar je max aantal push ups doen bijvoorbeeld, daar hebben ze het over.

Als jij flink gaat squatten dan moet je dat de volgende dag niet weer doen, dan sloop je meer dan dat je opbouwt

Suc6

Ok, nu begrijp ik het. Normaal start ik na mijn examens met fitness, zodat ik in de week op kot kan rijden met fiets/lopen/krachttraining

11 Laatst bewerkt door Jeffrey (10-12-12 19:02:10)

Re: Push ups

Je moet jezelf afvragen tot welk doel het staat....

100 push ups is een leuk getal maar wat zegt dat nu eigenlijk? Mijn persoonlijke mening is dat het met betrekking op de sport triathlon je er niets aan hebt al is het wel een leuke prestatie om zomaar eens te doen, je gaat er echter niet beter of sneller van fietsen, lopen en/of zwemmen (zwemmen heeft nog enig verband).

Het verbeterd je spieruithoudings vermogen van met name je pectoralis (borstpier) en je triceps (arm spier). Als je het doet om beter te worden op de triathlon zou ik het niet doen, als je er gespierder uit wil komen zien niet doen, als je gewoon een leuke uitdaging wil dan moet je het doen.

12

Re: Push ups

Jeffrey schreef:

Je moet jezelf afvragen tot welk doel het staat....

100 push ups is een leuk getal maar wat zegt dat nu eigenlijk? Mijn persoonlijke mening is dat het met betrekking op de sport triathlon je er niets aan hebt al is het wel een leuke prestatie om zomaar eens te doen, je gaat er echter niet beter of sneller van fietsen, lopen en/of zwemmen (zwemmen heeft nog enig verband).

Het verbeterd je spieruithoudings vermogen van met name je pectoralis (borstpier) en je triceps (arm spier). Als je het doet om beter te worden op de triathlon zou ik het niet doen, als je er gespierder uit wil komen zien niet doen, als je gewoon een leuke uitdaging wil dan moet je het doen.

Ik zou het niet doen voor de triathlon, maar is toch goed dat er borstpieren en armspieren zijn? Of is fitness dan beter?

13

Re: Push ups

Brecht schreef:
Jeffrey schreef:

Je moet jezelf afvragen tot welk doel het staat....

100 push ups is een leuk getal maar wat zegt dat nu eigenlijk? Mijn persoonlijke mening is dat het met betrekking op de sport triathlon je er niets aan hebt al is het wel een leuke prestatie om zomaar eens te doen, je gaat er echter niet beter of sneller van fietsen, lopen en/of zwemmen (zwemmen heeft nog enig verband).

Het verbeterd je spieruithoudings vermogen van met name je pectoralis (borstpier) en je triceps (arm spier). Als je het doet om beter te worden op de triathlon zou ik het niet doen, als je er gespierder uit wil komen zien niet doen, als je gewoon een leuke uitdaging wil dan moet je het doen.

Ik zou het niet doen voor de triathlon, maar is toch goed dat er borstpieren en armspieren zijn? Of is fitness dan beter?

Het is zeker goed dat ze er zijn anders zouden we tal van bewegingen niet meer kunnen maken tongue

Zonder gekheid. Om een training een goede training te laten zijn moet er aan een aantal fysiologische principes voldaan worden. Deze principes zijn afhankelijk van het doel/sport en of persoon. Buiten het feit dat je er vrij lokaal spieruithoudings vermogen mee kweekt heb je er vrij weinig aan. Eerst een duidelijk doel voor ogen hebben en daarop een goed geperiodiseerd trainings schema omheen bouwen is the way to go. Just a random tip: denk niet in spiergroepen maar in functionele bewegingen and you will thank me later.

14

Re: Push ups

En wat bedoel je daar dan mee? welke trainingen raad je dan meer aan?
Je kent er blijkbaar veel van, dus ik leer graag bij.

Want buikspieren zijn toch goed voor bij het lopen?

Je mag gerust tips geven of een paar voorstellen. Ik had gewoon wat dingen opgezocht op internet

15 Laatst bewerkt door Jeffrey (11-12-12 21:09:27)

Re: Push ups

Brecht schreef:

En wat bedoel je daar dan mee? welke trainingen raad je dan meer aan?
Je kent er blijkbaar veel van, dus ik leer graag bij.

Want buikspieren zijn toch goed voor bij het lopen?

Je mag gerust tips geven of een paar voorstellen. Ik had gewoon wat dingen opgezocht op internet

Buikspieren zijn zeker goed om te trainen. Core stability is de 'fundering' van alle beweging die ingezet word vanuit de extremiteiten (armen/benen).

Buiten de wetten die beschreven staan in de trainingsleer zijn dit ook wel handige dingen om te weten (vind ik althans)
- Zorg voor een goede periodisatie!
- Zorg altijd voor overload (wet van de traininsleer). De groei prikkel van vandaag is een prikkel voor morgen en wellicht overmorgen daarna is je ichaam geadapteerd en heeft het een nieuwe sterkere prikkel nodig.
- Je word alleen sterker of beter in datgene wat je traint (specifiiteit: wet van de traininsleer). Wel hebben sommige oefeningen overlap met andere zeker grote compound oefeningen als de squat, deadlift, cleans, snatches.
- Train frequent als in boven/onder lichaam of fullbody, zeker als je beginner bent. Dit heeft een positief effect op je proteine synthese wat ervoor zorgt dat je lichaam zich in een anabole (opbouwende) fase blijft bevinden. Word men meer ervaren dan moet men de mate van instensiteit omhoog schroeven om progressie te maken dit kan door bijv een meer split (ma borst, di rug, etc)  stijl van trainen aan te houden.
- Train niet tot failure elke set maar blijf 1 tot 2 herhalingen weg van dit punt in minstens 80% van al je trainingen. Doorgaan tot je faalt zorgt alleen maar voor meer overbelasting van het centrale zenuwstelsel wat het hersteld niet ten goede komt.
- Spierpijn is geen goede indicator voor een effectieve training het heeft weinig tot geen correlatie met hypertrofie (spiergroei).

16

Re: Push ups

Amai, ik vind dat een redelijk moeilijke tekst big_smile Snap er nog niet zoveel van, zal dit nog paar keer moeten herlezen.
Al snap ik die oefeningen niet echt van core stability, hoeveel per week ? welke?

17

Re: Push ups

Brecht schreef:

Amai, ik vind dat een redelijk moeilijke tekst big_smile Snap er nog niet zoveel van, zal dit nog paar keer moeten herlezen.
Al snap ik die oefeningen niet echt van core stability, hoeveel per week ? welke?

Denk als je wat zoekt op internet met de term core stability dat je genoeg info vind. Maar een keer of 2 in de week  als je geen zware compounds doet anders is 1x per week ook voldoende. Oefeningen zijn er legio.

18

Re: Push ups

Hoe komt het dat jij daar zoveel van kent?
Ik zoek eiglijk pak tips als beginner, maar op internet vind je niet veel gratis informatie of informatie die ik nodig heb ;-) Ben student dus is dat wat moeilijk momenteel.

Maar moet terug van 0 beginnen met alles, dus zal een tijdje vragen tegen dat we weer wat op conditie zijn, ook eerst nog 8 kilo vermageren big_smile

19

Re: Push ups

http://lmgtfy.com/?q=core+stability+exercises

20

Re: Push ups

Bedankt, ik zoch het eigenlijk anders op waardoor ik minder goeie sites tegenkwam ;-) Niet aangedacht dat engelse zoektermen altijd betere resultaten geeft.

Bedankt, ondanks dat je werkt met let me google that for you tongue

21

Re: Push ups

Brecht schreef:

Hoe komt het dat jij daar zoveel van kent?
Ik zoek eiglijk pak tips als beginner, maar op internet vind je niet veel gratis informatie of informatie die ik nodig heb ;-) Ben student dus is dat wat moeilijk momenteel.

Maar moet terug van 0 beginnen met alles, dus zal een tijdje vragen tegen dat we weer wat op conditie zijn, ook eerst nog 8 kilo vermageren big_smile

Ben ondertussen ook al voor mijn bijna 9de jaar student fml wel deeltijd ondertussen maar toch:P

Maar uhmmz het is mijn interesse gebied vooral de fysiologie/anatomie buiten dat is het ook een groot deel van mijn (toekomstig) beroep.

22

Re: Push ups

Jeffrey schreef:
Brecht schreef:

Hoe komt het dat jij daar zoveel van kent?
Ik zoek eiglijk pak tips als beginner, maar op internet vind je niet veel gratis informatie of informatie die ik nodig heb ;-) Ben student dus is dat wat moeilijk momenteel.

Maar moet terug van 0 beginnen met alles, dus zal een tijdje vragen tegen dat we weer wat op conditie zijn, ook eerst nog 8 kilo vermageren big_smile

Ben ondertussen ook al voor mijn bijna 9de jaar student fml wel deeltijd ondertussen maar toch:P

Maar uhmmz het is mijn interesse gebied vooral de fysiologie/anatomie buiten dat is het ook een groot deel van mijn (toekomstig) beroep.

Altijd handig dat je studie ook u interesse gebied is (meestal zijn er altijd paar vakken dat je niet graag doet) + wel handig dat je er zoveel van afweet smile En in deeltijds + werken + sporten is het nooit makkelijk, respect !

23

Re: Push ups

Brecht schreef:
Juhroen schreef:

ook wel core stability bijvoorbeeld. Alleen pushups is overigens wel heel erg 1 ding. Doe dan inderdaad ook buikspieren, rugspieren, benen, the works!

Bestaat er daar een site over met tips? of tekeningen welke oefeningen je moet doen?

Als je een gevarieerd, allround programma wilt volgen, naast je al drukke trainingsschema, dan zou ik eens kijken naar P90X. Is een programma waarbij met name de nadruk ligt op je core en stabiliteit, maar waar ook ruimte is om benen, armen en borst te trainen. Ik heb het een tijdje gevolgd en heb me lichamelijk nog nooit zo sterk gevoeld. Vraag daarbij is wel in hoeverre het aansluit bij je triathlon trainingen etc