26

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

@bvoruns, uit jouw reactie maak ik op dat ik mijn intervallen niet 100% moet doen, klopt dat? Jij hebt het bijv. over 15x 200m in 55sec. (13,1 km/u) terwijl ik juist mijn 8x250m 100% loop a 16 - 18 per uur. Oftewel is het efficienter om bijv op 90-95% te gaan intervallen ipv 100%?
Qua wedstrijdjes, graag maar ik ben allang blij dat ik 1x per weekend een ochtend of avond een uur tot anderhalf uur kan trainen. M'n vrouw werkt onregelmatig en we hebben 2 jonge (1 & 3) kinderen dus de tijd is voorlopig nog schaars. Over een tijdje wordt dit natuulijk weer makkelijker maar voorlopig zitten er niet veel wedstrijden in (1x per maand een triathlon ben ik al erg blij mee in onze vrije weekenden wink )

#enjoylife

27

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

Sandra86 schreef:

@ Thijs: tjsa, als hoger opgeleide bèta vrouw hou ik gewoon van feiten en grafieken cool. En van andere mensen helpen! (en niet van spelfouten, bedoelde je het trema op efficiënt?). Leuke blog trouwens!

Mij viel vooral het weefmoment op, ik denk dat jij zweefmoment bedoel... Wil niet op alle slakjes zout leggen, dit is een forum wat over triatlon gaat en niet over de teloorgang van de  Nederlandse taal :-)

Sandra86 schreef:

@ Bvoruns: ja, als ik aan het joggen ben en wordt ingehaald door mensen met een BMI van 2x die van mij, die je dan ook nog gaan aanmoedigen wordt ik heel chagerijnig  tongue Ik ga ook maar eens wat fartlek uitproberen komende weken ter afwisseling.

Hahaha... zeg dat dan gelijk ;-) die mensen zijn wel heel dapper, kans is groot dat ze hun lichaam kapot lopen.. iets met 2-3 x gewicht wat bij het landen op moet worden gevangen.. Tenzij wanneer jij ondergewicht hebt vermoed ik dat 2x jouw BMI overdreven is.. maar ik snap wat je bedoel wink

Ik laat dat soort lui vermoedelijk ook niet begaan smile alhoewel... als ik een D1 loop halen ze mij niet in...

28

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

rinke schreef:

@bvoruns, uit jouw reactie maak ik op dat ik mijn intervallen niet 100% moet doen, klopt dat? Jij hebt het bijv. over 15x 200m in 55sec. (13,1 km/u) terwijl ik juist mijn 8x250m 100% loop a 16 - 18 per uur. Oftewel is het efficienter om bijv op 90-95% te gaan intervallen ipv 100%?
Qua wedstrijdjes, graag maar ik ben allang blij dat ik 1x per weekend een ochtend of avond een uur tot anderhalf uur kan trainen. M'n vrouw werkt onregelmatig en we hebben 2 jonge (1 & 3) kinderen dus de tijd is voorlopig nog schaars. Over een tijdje wordt dit natuulijk weer makkelijker maar voorlopig zitten er niet veel wedstrijden in (1x per maand een triathlon ben ik al erg blij mee in onze vrije weekenden wink )

Die tijd is op basis van jouw recente 10km tijden.

Na september zijn er eigenlijk geen triatlons meer, grote voordeel van hardloopwedstrijden is wel dat er ook veel op doordeweekse dagen zijn. Er zijn er altijd wel in de buurt en het kost niet zo heel erg veel tijd. Dit in tegenstelling tot een triatlon wat je al snel een halve tot hele dag kost.
Ook gemakkelijker in voorbereidingstijd en schoonmaken achteraf. Je hoef meestal niet zo heel lang vooraf in te schrijven, kan soms zelfs ter plaatse.

Ik zie ook wel mensen hardlopen met een buggy :-) met een 3-jarige weet ik niet of dat iets is..

29

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

Ik bedoelde het 'Zeefmoment'. Al mogen we natuurlijk van een 'dame' die geacht wordt op haar taalgebruik te letten niet uitsluiten dat ze zich tijdens het sporten niet van haar huishoudelijke taken kan onttrekken en daarom een keukenzeef meeneemt tijdens het hardlopen. In dat geval heb ik de plank volledig misgeslagen met mijn gezeur.

30

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

Haha, inderdaad nu zie ik het pas... Nee ik had het toch over een (voorwaarts) zweefmoment  big_smile  . Kennissen van mij die willen gaan hardlopen omdat ze nooit sporten en willen afvallen raad ik ook atlijd aan om vooral niet te gaan hardlopen en al helemaal niet op schoenen die ze toevallig nog hadden liggen van 10 jaar terug. Met mijn BMI van 21 was 1.5 keer ook wel genoeg geweest inderdaad  tongue.
On topic: Respect voor iedereen die (kleine) kinderen en triathlontraining kan combineren. Over een paar jaar kunnen je kinderen mee hardlopen in een wedstrijd als ze dat willen. Ik zou voor nu ook vooral (varierende!) training doen die ook goed voelt om ook je ontspanning te kunnen pakken. Tot zo ver al mijn gevraagd en ongevraagd advies  roll

31

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

Als je echt heel weinig tijd hebt en je wil wel iets doen, overweeg dan HIT.

Wordt hier uitgelegd vanaf 5 x 50 meter:
http://www.prorun.nl/gezondheid/etenend … efficiency

Trainen in <10 minuten..

32

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

En nu kom je ineens met de voordelen van een sprinttraining voor mensen die weinig tijd hebben. De (meestal veel te) extreme variant van mijn bewering eerder in dit draadje dat als je geen tijd hebt om de afstand op te bouwen dat de snelheid omhoog moet. Nu heb je alle mogelijke trainingsvormen gehad geloof ik. Van 6 per uur tot sprinten, van mengselverhoudingen die veranderen binnen een zone (goh!) tot fartlek en lantaarnpalen. Maar wat nu toch te kiezen? Je zou er een punthoofd van krijgen.

33 Laatst bewerkt door bvoruns (31-07-13 11:06:45)

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

thijs schreef:

En nu kom je ineens met de voordelen van een sprinttraining voor mensen die weinig tijd hebben. De (meestal veel te) extreme variant van mijn bewering eerder in dit draadje dat als je geen tijd hebt om de afstand op te bouwen dat de snelheid omhoog moet. Nu heb je alle mogelijke trainingsvormen gehad geloof ik. Van 6 per uur tot sprinten, van mengselverhoudingen die veranderen binnen een zone (goh!) tot fartlek en lantaarnpalen. Maar wat nu toch te kiezen? Je zou er een punthoofd van krijgen.

Waar jij 6 uur vandaan haal weet ik niet, maar overdrijven is uiteraard ook een vak.

Ik gaf aan wat ik zou doen met enkele variaties erop die effectief zijn en ook nog eens leuk.

Ach, laat ook maar ook. Heb hier niet zoveel zin in.

34

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

Laten we het inderdaad gezellig houden. Alle input is nuttig en leren we weer van smile die HIT training is hetzelfde als een tabata training. dwz 5 minuten inlopen. dan 10x20sec 150% met 10sec rust en dan een paar minuten uitlopen... Tja ik durf het qua blessures niet aan. Een vriend van mij doet dit sinds een jaar 1 a 2x per week en daarnaast een rustige duurtraining en is onwijs afgevallen en sterker geworden. Qua krachten op mijn lichaam moet ik er voorlopig nog niet aan denken...

#enjoylife

35

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

rinke schreef:

Laten we het inderdaad gezellig houden. Alle input is nuttig en leren we weer van smile die HIT training is hetzelfde als een tabata training. dwz 5 minuten inlopen. dan 10x20sec 150% met 10sec rust en dan een paar minuten uitlopen... Tja ik durf het qua blessures niet aan. Een vriend van mij doet dit sinds een jaar 1 a 2x per week en daarnaast een rustige duurtraining en is onwijs afgevallen en sterker geworden. Qua krachten op mijn lichaam moet ik er voorlopig nog niet aan denken...

Een vriend van mij doet helemaal niet aan sport, maar is wel een fanatiek roker.
Afgetraind dat ie is, lager vetpercentage dan mij en een wasbordje ook nog.

wink

36

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

bvoruns schreef:

Waar jij 6 uur vandaan haal weet ik niet, maar overdrijven is uiteraard ook een vak.

6,5 afgerond naar beneden, inderdaad een overdrijving van 1km/u.


bvoruns schreef:

Ik gaf aan wat ik zou doen met enkele variaties erop die effectief zijn en ook nog eens leuk.

Maar de vraag in dit draadje is de zin en onzin van trainen op lage intensiteit, niet om alle leuke trainingsvormen op te noemen die je kunt bedenken. Mijn stelling die hierboven al staat is dat de zin van trainen zit in of je er mee opbouwt of niet, dus of je gaandeweg meer gaat doen omdat je meer aankunt. Lage intensiteit moet je dus volgens mij in die context zien. Dus als je trainingen op lage intensiteit weet te gebruiken om gaandeweg op te bouwen naar sneller trainen of verder trainen heeft het zin. In al die bijdragen die jij nu geleverd hebt in dit draadje staat niks over hoe jij aankijkt tegen trainen op lage intensiteit. Lever nou eens een antwoord op de vraag waarom trainen op lage intensiteit volgens jou nut dan wel geen nut heeft?


bvoruns schreef:

Ach, laat ook maar ook. Heb hier niet zoveel zin in.

Dat mag uiteraard, maar het zou jammer zijn als je nu na zoveel bijdragen in dit draadje de discussie verlaat zonder de hoofdvraag van het draadje te beantwoorden vanwege één ietwat scherp geformuleerde bijdrage van mijn kant.

37

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

Als je zelf niet echt de zin of de voordelen van lange rustige duurlopen inziet weet ik eigenlijk niet waarom je dit topic opgestart bent hmm

38

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

ronnyke schreef:

Als je zelf niet echt de zin of de voordelen van lange rustige duurlopen inziet weet ik eigenlijk niet waarom je dit topic opgestart bent hmm

uhh??? heb ik dit gezegd dan? Volgens mij wil ik hier juist meer van weten omdat ik altijd dacht dat duur enkel langer dan 45 minuten rennen was. Probeer juist in te zien wat het effect is van lange trainingen op lage intensiteit smile

#enjoylife

39

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

Vandaag wederom een zeer rustige D1/D2 training. Of er nu al effect is of niet, ik liep makkelijker dan vorige week. Nu 10 km ipv 5,3 en 1 km/u gemiddeld harder met 2 bpm meer dan vorige week. Lekker gelopen met 8,2 km/u gemiddeld dus tevreden. Ben benieuwd hoe de progressie gaat worden. Wel viel me op dat ik het een stuk belastender vond voor knieen en heupen dan mijn normale loop omdat ik moest inhouden...

#enjoylife

40

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

Rinke....weet niet hoe lang je al bezig bent met D1 en D2 trainingen, maar een effect DAARVAN zie je pas na (ongeveer) een jaar.

Verschil in hartslag op korte termijn is heel vaak te wijten aan buitentemperatuur en "staat van je lichaam" (wat heb je beide keren voor deze training gedaan? Was dat ook precies hetzelfde?)

Kortom, na 2 weken merk je HELEMAAL NIETS

41

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

sad  sad  sad  sad  sad  sad  sad  sad  Snif..... Oke.... Dan moet ik het maar eens een jaartje zien vol te houden.....
Is het wel normaal dat je zo vreselijk veel spierpijn krijgt? Bij normaal looptempo nergens last van maar gisteren onwijze spierpijn. Kan dit komen doordat je jezelf dwingt anders te lopen en je hierdoor juist verkrampt loopt?

#enjoylife

42

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

rinke schreef:

Zoals in een ander topic reeds begonnen. Het trainen in lage hartslag. Zelf is mijn max 184 en mensen adviseren om op 60% te gaan zitten. Voor mij vandaag onmogelijk gebleken omdat ik dan met 110 bpm moet gaan wandelen / snelwandelen. Met heel veel (geestelijke) moeite kon ik op 135 bpm (73%) lopen a 7,3 km/u average. Wat zijn nu verstandige zetten om te doen? zoals ik het nu wil opbouwen per week:
1x duurloop (met een vriend) 10 -15 km (10/11 per uur)
1x interval 8x 250 of 500m  (interval maximaal)
1x D1/D2 loop (zoals hierboven < 135bpm, snelheid hierop aanpassen)

Is dit naast m'n andere trainingen afdoende om mijn hardlopen een boost te geven? Ter info. Ben afgelopen winter begonnen met hardlopen ivm triathlon. trainde 1x per week en ben sinds vorige maand naar 2 a 3x per week gegaan. Effect hiervan was dat ik plots mijn 5km in de Utrecht triathlon met 11.9 km/u gemiddeld liep terwijl ik in een training op max 12.2 zat..

Hoi Rinke, een reactie op je eerste post. Zelf ben ik ook met het trainen met een hartslagmeter begonnen. Volgens mij maak je een fout in je berekening. Om op 60%  te trainen word volgens mij bedoeld 60% van je bruikbare hartslagen. Je geeft aan dat je max hartslag 185 is hier haal je je rust hartslag van af, voor het gemak 60. Dan word het 185-60=125, dit is je bereik. Hier van 60% is 75 hartslagen, dit tel je op bij je rust slagen 60+75=135. Dus 60% training is een training rond de 135 hartslagen i.p.v. de 110 die je aan geeft.

Dit is de manier waarop ik het uit reken.

43

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

melvinkeppel schreef:
rinke schreef:

Zoals in een ander topic reeds begonnen. Het trainen in lage hartslag. Zelf is mijn max 184 en mensen adviseren om op 60% te gaan zitten. Voor mij vandaag onmogelijk gebleken omdat ik dan met 110 bpm moet gaan wandelen / snelwandelen. Met heel veel (geestelijke) moeite kon ik op 135 bpm (73%) lopen a 7,3 km/u average. Wat zijn nu verstandige zetten om te doen? zoals ik het nu wil opbouwen per week:
1x duurloop (met een vriend) 10 -15 km (10/11 per uur)
1x interval 8x 250 of 500m  (interval maximaal)
1x D1/D2 loop (zoals hierboven < 135bpm, snelheid hierop aanpassen)

Is dit naast m'n andere trainingen afdoende om mijn hardlopen een boost te geven? Ter info. Ben afgelopen winter begonnen met hardlopen ivm triathlon. trainde 1x per week en ben sinds vorige maand naar 2 a 3x per week gegaan. Effect hiervan was dat ik plots mijn 5km in de Utrecht triathlon met 11.9 km/u gemiddeld liep terwijl ik in een training op max 12.2 zat..

Hoi Rinke, een reactie op je eerste post. Zelf ben ik ook met het trainen met een hartslagmeter begonnen. Volgens mij maak je een fout in je berekening. Om op 60%  te trainen word volgens mij bedoeld 60% van je bruikbare hartslagen. Je geeft aan dat je max hartslag 185 is hier haal je je rust hartslag van af, voor het gemak 60. Dan word het 185-60=125, dit is je bereik. Hier van 60% is 75 hartslagen, dit tel je op bij je rust slagen 60+75=135. Dus 60% training is een training rond de 135 hartslagen i.p.v. de 110 die je aan geeft.

Dit is de manier waarop ik het uit reken.

Interessante beredenatie en ben benieuwd naar een ieders input.. Voor mij zou het redelijk wat uitmaken:
Nu zou ik 184bpm max -> 60% 110 bpm moeten trainen met jouw beredenatie:
HR rust: 45-50 bpm -> bereik 134 - 139 bpm -> 60% training: ~130 bpm en voor mij dus een heel veel betere haalbare training.
Echter overal waar ik lees bedoelen ze volgens mij met 60% de 60% van je Hrmax en niet van je bereik... Ben dus erg benieuwd...

#enjoylife

44

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

Volgens de methode van Karvonen (bijvoorbeeld link: http://www.runinfo.nl/hartslagmeter.htm#bepalingHs , stuk naar onder scrollen) kom je met jouw rust (48) en maximale (184) harstlag uit op een rustige duurtrainingszone van 130 tot 143 slagen per minuut. Trainen maar dus smile

45

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

Dan doe ik het volgens dhr Karvonen in ieder geval goed de laatste trainingen smile

#enjoylife

46

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

petitmas schreef:

Rinke....weet niet hoe lang je al bezig bent met D1 en D2 trainingen, maar een effect DAARVAN zie je pas na (ongeveer) een jaar.

Verschil in hartslag op korte termijn is heel vaak te wijten aan buitentemperatuur en "staat van je lichaam" (wat heb je beide keren voor deze training gedaan? Was dat ook precies hetzelfde?)

Kortom, na 2 weken merk je HELEMAAL NIETS


Hmmm... Van november tot nu heb ik 80% van mijn looptraining D1 gedaan. Dat is 8-9 maand, mijn snelheid is gestegen van 8 naar 10km/uur met dezelfde harstlagen. Eigenlijk nu nog iets lager.. gemiddeld 120.

Het effect was al merkbaar na 2-3 maand.

47

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

Ik heb voor mezelf besloten voorlopig rustig door te trainen in: 1x interval, 1x duur D1 en 1x lange loop (9 -13km) tot mijn laatste triathlon van het seizoen 14 september. Daarna gaat het fietsen toch minder worden en kan ik me mooi focussen op D1 trainen deze winter om er hopelijk sterker uit te komen volgend voorjaar...

#enjoylife

48

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

'...daarna gaat het fietsen minder worden..'......??

Voor mij begint het dan juist.....

**We own the raod**
(Lopen/Fietsen/Schaatsen/Zwemmen/Skeeleren)

49

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

De afgelopen maanden dus niet echt op D1/D2 gelopen maar gewoon lekker afwisselend getraind. Dan weer lang, dan weer kort dan weer interval dan weer heel rustig of maximaal. Vandaag een korte 5km training voor het eten gedaan. Ondanks dat ik nog wel de 1/4 triathlon van Zwolle in mijn lijf had zitten toch de 5km in 25.50 gelopen met een gemiddelde hartslag van 159 bmp (185bpm max). Dit terwijl ik in mei nog 5 km in 29.30 deed met een gemiddelde hr van 169 bpm. Voor mijn gevoel ging het zoveel makkelijk dan een paar maand geleden smile Oftewel, er zit duidelijk vooruitgang in. Deze winter wellicht iets meer structuur erin krijgen om efficienter te trainen...

#enjoylife

50

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

http://www.runnersweb.nl/Nieuws/Nieuwsb … rainen.htm