1 Laatst bewerkt door schrik (28-08-13 10:18:21)

Onderwerp: Natural running en sportzolen podoloog

Hoi atleten,

Ruim een jaar geleden ben ik serieus begonnen met hardlopen. Ik liep toen op Brooks Ghost 5 schoenen en sportzolen op maat van de podoloog. De Brooks Ghosts 5 zijn op basis van een loopfilmpje geadviseerd door een bekende hardloopspeciaalzaak.

Ik ben 25 en draag al een aantal jaar steunzolen op maat in mijn casual schoenen. Voor mijn sportschoenen heb ik ook sportzolen op maat gekregen. Beide via de podoloog verkregen. Tijdens het dagelijks lopen op casual schoenen kreeg ik altijd last/een moeilijk loopje vanuit mijn heupen. Met de zolen in mijn casual schoenen heb ik daar nooit meer last van gehad.

Na een aantal maanden trainen op de brooks icm podoloog zolen en haklanding kon ik niet meer normaal wandelen na een intensieve training.  Ik had tot een paar dagen na training serieuze moeite om normaal te lopen. Ik had telkens last van mijn kuitbeenkop (een soort balletje). Trainingen waren opzich rustig opgebouwd.

Vervolgens trainingen weer rustig afgebouwd en een aantal maanden genoeg rust gegeven. Hierna ben ik opbouwend overgestapt op de voorvoet/middenvoetlanding met een hogere en kortere pasfrequentie. veel filmpjes gekeken en geoefend.
Verrek, paar maanden geoefend, ik had nooit meer last meer van mijn kuitbeenkop en liep tijdens een drukke wedstrijd 46min op de 10Km.

Ik had het gevoel dat mijn schoenen mijn snelheid beperken tijdens het aanleren van de voorvoet/middenvoetlanding. Dit hield ik al ongeveer 5km vol. De bekende kuitpijn na het overstappen van techniek was al weggetraind.

Na advies en loopanalyse in een andere hardloopspeciaalzaak natural running schoenen Brooks PureFlow 2 aangeschaft. Dat was de eerste weken weer flink wennen voor de kuiten maar het voelde goed en veel sneller aan. inmiddels 43min op de 10km en de 5km in 20min gaat makkelijk. Tot 6-7 Km hou ik de techniek nog goed vol.


Helaas begin ik nu licht last te krijgen van een fenomeen waarvan ik lees dat het op Shin Splints lijk.
Bij nadere analyse vraag ik me af of mijn dikke sportzolen namelijk goed zijn in de pureflow schoenen. Het rennen op de standaard meegeleverde zolen voelt namelijk beter en nog sneller aan. Echter na 3-4Km gaat de techniek er al uit en bij aankomst na een training ziet mijn normale wandelpas er niet uit, extreem om de hak met mijn voet naar buiten gedraaid. Hier heb ik nooit last van met de speciale zolen na het trainen.


Foto's van de zolen: Links telkens Brooks en Rechts telkens podoloog:

http://imageshack.us/g/855/trhp.jpg/


Mijn vraag;

wat is jullie ervaring/theorie over steunzolen van de podoloog icm. natural running op de voorvoet/middenvoet?

Op internet lees ik dat ik (volgens mij) beter kan hardlopen op de standaard zolen, wel voorzichtig opbouwen (ook om shin splint te voorkomen)

Uiteraard heb ik navraag gedaan bij mijn podoloog, volgens hem zou ik juist sneller moeten zijn met zijn zool ?? Hij gaf wel aan dat ik met mijn voeten wel op de standaard zolen moet kunnen lopen, uiteraard rustig opbouwen

Mijn doel is toch wel om richting de 40min op de 10Km te gaan, helaas heb ik nu het idee dat de zool en lichte pijntjes eea blokkeren. Aan de conditie ligt het niet, techniek is ook aanzienlijk verbeterd (heb ik laten checken). De hardloopzaak heeft hier ook geen opmerkingen over

2

Re: Natural running en sportzolen podoloog

Ik zou altijd (!) naar de podoloog luisteren.

3

Re: Natural running en sportzolen podoloog

Ik heb geen enkele ervaring op podologie maar als ik jouw stukje lees ben je enkel bezig met je snelheid... (zo komt t op mij over) Ik zou toch denken dat je vooral bezig zou moeten zijn om geen blessures te krijgen en dat je daarom naar de podoloog bent gegaan en niet om sneller te lopen???
Anyway, het lijkt mij het meest logisch dat je je schoenen laat aanmeten met je podologische zolen erin. Dit lees ik namelijk nergens terug. Zoals ik het lees heb je eerst schoenen laten aanmeten bij de specialist en stop je er thuis je speciale zooltjes in? Als dat zo is loop je toch totaal anders dan met de standaard zooltjes en heeft de meting weinig nut lijkt me...

#enjoylife

4

Re: Natural running en sportzolen podoloog

Ik heb zelf ook steunzolen in mijn (hardloop) schoenen. Twee opmerkingen:
1) Podologie is geen exacte wetenschap. Dit heeft mijn podoloog me verteld in ieder geval. Mensen geven aan fijner te lopen met steunzolen (ik in ieder geval wel) maar als dat niet zo is dan heb je of niet de goede steunzolen of het probleem ligt ergens anders.
2) Ik heb zelf zowel natural running (achtige) schoenen (de Saucony Mirage) en 'gewone' schoenen, de Asics GT 2130. Ik wissel af met deze schoenen. Op beide schoenen (!) maak ik een middenvoetlanding, kan ik hard rennen en heb ik na gebruik op net andere plekken spierpijn. Allebei de schoenen loop ik met steunzolen in. Ook allebei deze schoenen hebben een antiponatie blok erin, die heb ik (ook met steunzolen in) nog nodig. Mijn steunzolen doen al een deel van het corrigerende werk hiervoor. Waarvoor heb je eigenlijk steunzolen aangemeten gekregen? Wat was het probleem? Heb je je schoenen in de hardloopwinkels ook met je steunzolen aan getest?

5

Re: Natural running en sportzolen podoloog

Steunzolen en natural running is sowieso een contradictio in terminis.
Wat zijn podologische sportzolen? Met welk doel zijn ze voorgeschreven? Standscorrectie van de voet? Sturen van de afwikkeling? Drukontlasting of drukverdeling? Ontlasten van de achillespees (hielheffing)? etc..
Wat ik begrijp heb je je looptechniek verandert van een haklanding naar een midvoet/voorvoetlanding. De dynamiek in je voet verandert daardoor ook en kan betekenen dat de functie van je inlegzool daarmee niet meer correspondeert.
Daarom inderdaad aanmeten van nieuwe schoenen met je eigen inlegzolen.

6

Re: Natural running en sportzolen podoloog

rinke schreef:

Ik heb geen enkele ervaring op podologie maar als ik jouw stukje lees ben je enkel bezig met je snelheid... (zo komt t op mij over) Ik zou toch denken dat je vooral bezig zou moeten zijn om geen blessures te krijgen en dat je daarom naar de podoloog bent gegaan en niet om sneller te lopen???
Anyway, het lijkt mij het meest logisch dat je je schoenen laat aanmeten met je podologische zolen erin. Dit lees ik namelijk nergens terug. Zoals ik het lees heb je eerst schoenen laten aanmeten bij de specialist en stop je er thuis je speciale zooltjes in? Als dat zo is loop je toch totaal anders dan met de standaard zooltjes en heeft de meting weinig nut lijkt me...

Excuses voor de onduidelijkheid, Ik heb zowel mijn oude als nieuwe schoenen bij de hardloopzaak laten opmeten met mijn sportzolen van de podoloog.  Ik ben in eerste instantie niet voor de blessures naar de podoloog gegaan. Toen ik begonnen ben met hardlopen heb ik de sportzolen van de podoloog direct gebruikt onder het mom van "in mijn casual schoenen draag ik ook zolen"
Nu ik wat verder ben met het hardlopen en de techniek vraag ik mij af of deze zolen wel optimaal zijn.
Goed punt om het eens over blessures te hebben.

7

Re: Natural running en sportzolen podoloog

Nogmaals, ik heb er geen verstand van en probeer gewoon wat te beredeneren.
Zou het dan wellicht niet andersom moeten zijn? Je laat je eerst schoenen aanmeten door de winkel, gaat hiermee naar de podoloog en dan kan deze weer kijken of een en ander nog valt te optimaliseren?

#enjoylife

8

Re: Natural running en sportzolen podoloog

Sandra86 schreef:

Ik heb zelf ook steunzolen in mijn (hardloop) schoenen. Twee opmerkingen:
1) Podologie is geen exacte wetenschap. Dit heeft mijn podoloog me verteld in ieder geval. Mensen geven aan fijner te lopen met steunzolen (ik in ieder geval wel) maar als dat niet zo is dan heb je of niet de goede steunzolen of het probleem ligt ergens anders.
2) Ik heb zelf zowel natural running (achtige) schoenen (de Saucony Mirage) en 'gewone' schoenen, de Asics GT 2130. Ik wissel af met deze schoenen. Op beide schoenen (!) maak ik een middenvoetlanding, kan ik hard rennen en heb ik na gebruik op net andere plekken spierpijn. Allebei de schoenen loop ik met steunzolen in. Ook allebei deze schoenen hebben een antiponatie blok erin, die heb ik (ook met steunzolen in) nog nodig. Mijn steunzolen doen al een deel van het corrigerende werk hiervoor. Waarvoor heb je eigenlijk steunzolen aangemeten gekregen? Wat was het probleem? Heb je je schoenen in de hardloopwinkels ook met je steunzolen aan getest?


Met de zolen loop ik inderdaad comfortabeler maar te langzaam voor mijn gevoel tijdens reguliere trainingen. De zool is ook een stuk dikker. Een beetje vergelijkbaar met trainen op een tourfiets ipv racefiets en voor een wedstrijd zou je een tijdritfiets gebruiken

Mag ik vragen waarom je traint op 2 verschillende schoenen, wennen je voeten en houding dan wel goed aan 1 stijl? Ik heb ook gelezen dat hulpmiddelen zoals een antipronatieblok en steunzolen "toegeven" aan een loopstijl- en spieren welke nog niet goed ontwikkelt zijn. Zal je lichaam door het gebruik van deze middelen wennen aan de extra ondersteuning wat je ontwikkeling en snelheid niet zal bevorderen?

Ik zal nog eens navraag doen waar mijn podologische zolen precies voor gemaakt zijn.

9

Re: Natural running en sportzolen podoloog

Ynsnits schreef:

Steunzolen en natural running is sowieso een contradictio in terminis.
Wat zijn podologische sportzolen? Met welk doel zijn ze voorgeschreven? Standscorrectie van de voet? Sturen van de afwikkeling? Drukontlasting of drukverdeling? Ontlasten van de achillespees (hielheffing)? etc..
Wat ik begrijp heb je je looptechniek verandert van een haklanding naar een midvoet/voorvoetlanding. De dynamiek in je voet verandert daardoor ook en kan betekenen dat de functie van je inlegzool daarmee niet meer correspondeert.
Daarom inderdaad aanmeten van nieuwe schoenen met je eigen inlegzolen.

De termen die jij noemt zal ik navragen bij de podoloog, goed punt.

Ook voor Rinke:

Het klopt dat ik eerst sportzolen heb gekregen, hierna hardloopschoenen voor de haklanding aangeschaft en hierna schoenen voor natural running aangeschaft. Wie weet zijn deze zolen dus niet meer geschikt nu, overigens heeft de podoloog mijn oude, nieuwe schoenen en zolen in zijn handen gehad toen ik recent langs ben geweest. Ik heb ook het verhaal van haklanding en voorvoetlanding toegelicht.

10 Laatst bewerkt door thijs (28-08-13 10:41:27)

Re: Natural running en sportzolen podoloog

Mijn mening:

Dump die zolen.

Dump de geforceerde voorvoetslanding.

Houd vooral je loopschoenen. Brooks pure flow is goed spul geloof ik.

Als je ergens pijn hebt, los het op middels minder snel trainen, dan minder omvang, dan minder trainingen, in die volgorde.

11

Re: Natural running en sportzolen podoloog

Dumpen is zeker een optie, maar voordat je ze dumpt is het verstandig te weten waarvoor ze voorgeschreven zijn. De ene zool is de andere niet. Er kan natuurlijk een goede medische reden zijn om inlegzolen te dragen. Echter de functie van een inlegzool is dan mede afhankelijk van het type schoen waarin die wordt gedragen, oftewel ze behoren op elkaar te worden afgestemd. Is er niet sprake van duidelijke voetproblematiek, dan kun je je afvragen wat het nut en effect van zo'n zool zou moeten zijn. Helaas is eea nog altijd met veel magie en pretenties omgeven, maar dat geldt ook voor loopschoeisel... neutral
Ik ben het dan ook wel aardig met Thijs eens: zoek de oorzaak eerst in je trainingsomvang en intensiteit. Overbelastingsklachten zijn vaak  daar het gevolg van en meestal niet door het gebruik van "verkeerd" schoeisel.

12

Re: Natural running en sportzolen podoloog

Ynsnits schreef:

Dumpen is zeker een optie, maar voordat je ze dumpt is het verstandig te weten waarvoor ze voorgeschreven zijn.

Om de bankrekening van de podoloog te spekken in dit geval.


Ynsnits schreef:

De ene zool is de andere niet. Er kan natuurlijk een goede medische reden zijn om inlegzolen te dragen. Echter de functie van een inlegzool is dan mede afhankelijk van het type schoen waarin die wordt gedragen, oftewel ze behoren op elkaar te worden afgestemd. Is er niet sprake van duidelijke voetproblematiek, dan kun je je afvragen wat het nut en effect van zo'n zool zou moeten zijn. Helaas is eea nog altijd met veel magie en pretenties omgeven, maar dat geldt ook voor loopschoeisel... neutral

Ik ben lang geleden ook wel eens bij een podoloog geweest. Hebben ze me eerst zo'n anti-pronatie klomp aangemeten en toen een inlegzool gegeven waar je een paardenhoef mee kan beslaan. Ik heb echt mismaakte voeten, maar sinds ik alle pruttel gedumpt heb, alleen nog loop op neutrale schoenen met vlakke zolen zijn mijn voeten flink verbeterd. Als je de voeten teveel ondersteunt blijf je aan de gang met blessures omdat de kracht in je voeten en enkels achterblijft bij je trainingsbelasting.


Ynsnits schreef:

Ik ben het dan ook wel aardig met Thijs eens: zoek de oorzaak eerst in je trainingsomvang en intensiteit. Overbelastingsklachten zijn vaak  daar het gevolg van en meestal niet door het gebruik van "verkeerd" schoeisel.

Ik denk dat verkeerd schoeisel op plek twee staat van blessure oorzaken. Maar dan heb ik het over al die klompen die zogenaamde experts je aanmeten in hardloopwinkels met voetscans, loopbanden met camera's en dergelijke zooi. Het is werkelijk zo dat er tegenwoordig meer schoenen met correctie worden verkocht dan zonder. De meerderheid van de bevolking heeft blijkbaar een afwijking.  yikes

13 Laatst bewerkt door schrik (28-08-13 20:08:49)

Re: Natural running en sportzolen podoloog

Reactie op mijn type zolen en het lui worden van voeten bij correctie middelen:

Wat betreft de functie van jouw zolen deze hebben een sturende werking op je voorvoet afwikkelig mede omdat je toen pijn had in de voorvoet t.h.v. CM ll .Inderdaad kunnen voeten ''lui'' worden bij het dragen van zgn.full contact inlegzolen wat bij jou zolen niet aan de orde is.

Deze zolen heb ik dus voor mijn casual schoenen gekregen omdat ik altijd last had tijdens het wandelen. Hierna is er een "sportvariant" van mijn zool gemaakt