1

Onderwerp: Vraag: Trainen en ploegenwerk?

Beste,

Ik had volgend vraagje :

Kun je trainen smorgens na een nachtshift (natuurlijk smile), maar heeft dit effect? Kun je erna direct gaan slapen?

Ik werk namelijk in ploegen heeft immers zijn voor en nadelen.


Alvast bedankt,
Grtz

2

Re: Vraag: Trainen en ploegenwerk?

Normaal is dat geen probleem het enige wat ik heb als ik de nacht afkom is dat ik mijn hartslag slecht omhoog krijg daarom train ik meer gevoelsmatig en laat ik de HF meter thuis dan. En als je echt een vermoeid gevoel hebt best geen intervals doen want die gaan niet echt het verwachte resultaat hebben dan waarschijnlijk.

3

Re: Vraag: Trainen en ploegenwerk?

Ik draai alleen maar nachtdiensten, 6 nachten werken 8 dagen vrij.
Wat ik merk is dat ik door de nachtdiensten minder slaap in mijn werkweek waardoor met trainen mijn HF hoger is als in min vrije week. Als je het weet is het niet erg dan kun je er rekening mee houden.
Als ik in de ochtend thuis kom ga ik nooit trainen, ga eerst slapen eten en dan pas trainen in de middag. Slaap in een werk week maar 4 uur per dag dus dat is niet echt veel.

Maar met een goed schema is het prima te doen.

4

Re: Vraag: Trainen en ploegenwerk?

Draai zelf geen ploegendienst maar mijn vrouw wel. Waarom 's ochtends uit je nachtdienst trainen? Is het niet veel efficiënter voor je lichaam / training om er een uur eerder uit te gaan dan een uur later erin. Zelf zou ik dan eerder opstaan om te trainen. Tevens heb je dan niet de drukte van de ochtendspits in en rond je plaats en juist alle rust van midden op de dag.

#enjoylife

5

Re: Vraag: Trainen en ploegenwerk?

Als je meerdere trainingen per dag doet moet je soms wel direcht na je werk trainen of als je rekening moet houden met de openingsuren van het zwembad ofz. Ikzelf ga ook liefst eerst slapen maar op zondag ga ik voor de middag in groep trainen en als ik dan moet werken is dat ook meteen na het werk ik sta ook altijd met de nacht.

6

Re: Vraag: Trainen en ploegenwerk?

Ik werk ook in ploegendienst en ben een aantal keren vanuit de nacht het zwembad in gegaan, maar merk wel dat ik meer vermoeid ben vanwege die nachtdienst. Gaat toch enigzins ten koste van de techniek. Tijdens het fietsen ben ik minder gefocused en vind ik het eigenlijk alleen maar gevaarlijk. Lopen zou nog wel gaan, maar ik vraag me af of het allemaal nou zo verantwoord is.

Ik sluit me aan bij het eerder opstaan. Werkt bij mij in ieder geval veel beter en ook dan kan ik 2 trainingen doen indien nodig

7

Re: Vraag: Trainen en ploegenwerk?

Hier ook wisselende diensttijden, met 1 keer in de 3 weken ongeveer een nachtdienstensessie.
Heb in het verleden wel eens uit de nachtdienst gelijk gezwommen, maar dit beviel toch niet heel erg. Alleen lopen wil ik nu nog wel eens doen voordat ik mn bed inga, maar dan moet hier altijd wel een goede reden voor zijn (en uiteraard in trainingsschema passen). Mijn voorkeur heeft absoluut om gelijk mn bed in te duiken en dan 's middags eens te kijken hoe ik me voel. Eigenlijk doe ik gedurende alle dagen na een nachtdienst niet echt een zware training omdat het gewoon niet goed voelt.
Beste advies is waarschijnlijk: luisteren naar je lichaam!

8

Re: Vraag: Trainen en ploegenwerk?

Hrtelijk dank voor alle reacties !


Grtz