1

Onderwerp: 70.3 IM Luxembourg

De dag voordat ik voornemens was om te gaan inschrijven voor Almere om te gaan deelnemen aan  mijn eerste halve triathlon werd ik op dit forum attent gemaakt dat 08 sept 2013 er een 70.3 IM Luxembourg zou worden georganiseerd.  Met name de toch wat meer “exotische” locatie op een bereisbare afstand maar ook zeker het feit dat e.e.a. zou worden georganiseerd onder het label van Ironman maakte de keus niet heel erg moeilijk. Daarnaast was het een stuk makkelijker om het thuisfront te overtuigen om mee te gaan naar Luxemburg dan naar Almere. Eind augustus druppelden de eerste pdf files binnen met info over startlocatie, tijden etc.
Vrijdag middag afgereisd naar Remich (het episch centrum van de 70.3 IM) om in de directe omgeving een gasthaus te betrekken voor het weekend (104 Euro voor 2 volwassenen en 2 kinderen o.b.v. logies). Het verblijf stond in Palzem op nog geen 4km van de start.
Zaterdag ophalen van startbescheiden, inleveren fiets, fietsschoenen en loopschoenen. Verder het volgen van een verplichte racebriefing (safety) die werd verzorgd in het Duits, Engels, Frans en Nederlands. Minstens zo belangrijk die dag was de deelname van mijn dochter aan de Ironkids.  Een mooie en zeer laagdrempelige manier om de jeugd te laten kennismaken met de triathlon sport. Het betrof  een zwemloop met een loopparcours rg de officiële finish van de IM 70.3 en er werd gezwommen in het 50mtr openluchtzwembad in Remich. Afhankelijk van de leeftijd werd  een kortere of langere versie van zowel het lopen als zwemmen aangeboden. De kinderen werden uitstekend begeleid en geholpen bij  uit het zwembad  klimmen en ook tijdens de wissel van zwemmen naar lopen met bijv. zoeken naar de schoenen en het veters strikken. Na de finish een grote medaille en een finisher T-shirt maakte het feest compleet voor de jeugd. Dat mijn dochter uiteindelijk als nr 1 op het podium stond maakte alleen de zaterdag al de moeite om af te reizen naar Luxemburg. Na de Ironkids de TT  weggezet in het parc fermee (zo groot als een voetbalveld met ong. 1300 fietsen). In datzelfde PF de rode zak met fietsschoenen en de blauwe zak met loopschoenen weggehangen op de juiste plek. Alle voorbereiding getroffen en met de winst van mijn dochter was de trend gezet voor zondag.
Raceday: In trainingspak rond 08:00h bij de start van de Pro’s aanwezig. Even checken of de TT nog staat daar waar die moest staan . Zijn de banden nog hard? En checken of de verschillende zakken nog op de juiste plek hangen (40+ en toch nog steeds last van gezonde wedstrijdspanning). Vervolgens omkleden bij het zwembad in mijn wetsuit om nog even te invulling te geven aan een warming-up in datzelfde zwembad.  09:05 klinkt het startschot en begint deel 1 van mijn eerste ½ Tri. Het te zwemmen parcours is een grote ronde in de Moezel. De helft stroom afwaarts en de helft stroom opwaarts maar de stroming is dusdanig dat ik hier niet veel van gemerkt heb. Na ong.34 min uit het water gekropen om door een haag van dolenthousiaste fans te wisselen naar de fiets.  De eerste 35km zijn langs de Moezel en dus nagenoeg vlak over uitstekend asfalt. Na 35km volgde een klim van 1,5km  a 2 km met een stijgingspercentage van 5% a 6%. Ook hier uitstekende weg condities. Eenmaal boven vervolgde het traject een route van zo’n 30km met wat hoogte verschil maar bijna alle stijgingen waarin gewoon op het lig-stuur te beklimmen. Aansluitend een afdaling richting Frankrijk om vervolgens via het Schengen monument de Moezel weer terug te volgen naar het PF te Remich. Op het plateau een drietal strookjes klinkers en een 2-tal passages door dorpen.  Alleen 1,5km in Frankrijk was niet geheel verkeersvrij maar was 1 baan van de weg afgezet voor de deelnemers. Al met al een snel parcours met zover ik weet zo’n 600 hoogte meters.  Na terugkeer in het PF gewisseld en door het loopparcours op. Het loop parcours bestond uit een viertal ronden van 5km en een beetje. Route: langs de Moezel en dus snel (alles asfalt). Voordeel van de rondes is dat je goed kunt bijhouden hoe snel je loopt zonder GPS-achtigen. Minstens zo belangrijk is dat er overal op het parcours triathleten aanwezig waren wat het met name voor het publiek zeer levendig hield. Voor mijzelf was dit ook een mentale stimulans om te blijven hardlopen ondanks de kramp en de vermoeidheid.
Al met al een fantastische ervaring in een fantastisch georganiseerde  triathlon  in een prachtige omgeving. Zwemmen in Duitsland en Luxemburg om vervolgens te fietsen tussen de wijnvelden op een nagenoeg verkeersvrij fietsparcours in Luxemburg en Frankrijk (voor de helft verkeersvrij) met de finish in het centrum van Remich was voor mij een unieke ervaring die ik niet snel zal vergeten.

Eindresultaat:  4h58min.19sec   smile

2

Re: 70.3 IM Luxembourg

Mooi verslag en klinkt als een heel aantrekkelijke im70.3 voor mij volgend jaar, maar zou deze liefst begin augustus willen hebben of komt hij al in juni dat iemand liet weten?

Ik houd hem als optie.

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

3

Re: 70.3 IM Luxembourg

Volgend jaar is die op 21 juni inderdaad.

Mooi verslag, deze gaat volgend jaar zeker weten mijn eerste 1/2 worden, bedankt!  big_smile

4

Re: 70.3 IM Luxembourg

Leuk verslag en geweldig dat je dochter de ironkids heeft gewonnen! Dat maakt het toch een stuk aantrekkelijker om je gezin mee te nemen.

5

Re: 70.3 IM Luxembourg

Ik overweeg ook om hier mijn eerste 1/2 van te maken volgend jaar.  big_smile

6

Re: 70.3 IM Luxembourg

Ik heb vandaag eens gekeken hoe het voor volgend jaar is en de datum is idd veranderd. Ik zal het er eens met mijn baas over hebben en dan ga ik alvast zo vlug mogelijk mijn plaatsje vastleggen. Deze wedstrijd wil ik toch wel gedaan hebben.

7

Re: 70.3 IM Luxembourg

Voila sta ingeschreven voor editie 2014 tongue nu nog een aangenaam verblijf vinden dicht in de buurt van de start.

8

Re: 70.3 IM Luxembourg

Proficiat Punisher!

Ik lees dat deze zaterdag 21 juni door gaat. Is dat dan de vrijdag reeds inchecktijd, etc...?

9

Re: 70.3 IM Luxembourg

Hoe zo iets in zijn werk gaat weet ik eigenlijk nog niet roll maar ik heb nog voldoende tijd om me daar in te verdiepen. Het verblijf wil ik wel zo snel mogelijk geregeld hebben. Waar is de start eigenlijk juist?

10

Re: 70.3 IM Luxembourg

Klinkt erg goed! Wellicht is dit voor mij nog wat vroeg om een halve ironman te doen maar gewoon uit interesse: Wat kost de inschrijving? En raken dit soort evenementen snel vol of kan ik bij wijze van spreken over een paar maanden ook nog inschrijven?

11

Re: 70.3 IM Luxembourg

@ evrieselaar.
Inschrijven kan je in mijn ogen niet vroeg genoeg doen kijk maar naar de IM-site de meeste hele binnen Europe zitten voor 2014 al vol. Kosten Luxemburg: E180,-

@ Ronnyke
als je wilt kun je mij je adres wel sturen dan kan ik het programma boekje naar je toe sturen. Daarin staat denk ik voldoende info voor wat betreft het draaiboek. Dat zal waarschijnlijk niet veel veranderen in 2014.

Tipje van de sluier:
Vrijdagmiddag/ avond mogelijkheid tot ophalen startbescheiden.
Zaterdag vanaf 10:00 mogelijkheid tot ophalen startbescheiden./ Volgen verplichte veiligheidsbriefing. Ironkids en vanaf 15:00 mogelijkheid tot inleveren van de fiets.
Zondag vanaf 06:00 PF geopend. vanaf 08:00h starten in waves met te beginnen met de profs en daarna de dames.

12

Re: 70.3 IM Luxembourg

Ik heb me ook ingeschreven voor Luxemburg, wordt m'n eerste 1/2. Nu nog even zo'n 9 maanden trainen, het schiet al op  smile

Kosten zijn trouwens E245,-

@ punisher: heb je dat boekje digitaal?

13

Re: 70.3 IM Luxembourg

Hmm raar ik ben iets meer dan 290 euro kwijt voor de inschrijving. Het zal er wel vlug zijn ik zal maar al beginnen trainen tongue zondag eerste testje in Bilzen kan ik eens voelen waar ik het meest aan moet werken deze winter al weet ik dat wel.

14

Re: 70.3 IM Luxembourg

ronnyke schreef:

Hmm raar ik ben iets meer dan 290 euro kwijt voor de inschrijving. Het zal er wel vlug zijn ik zal maar al beginnen trainen tongue zondag eerste testje in Bilzen kan ik eens voelen waar ik het meest aan moet werken deze winter al weet ik dat wel.

als je een zwemtraining-maatje zoekt  wink

15

Re: 70.3 IM Luxembourg

Dat ga ik zeker in gedachte houden. Wanneer ik in het voorjaar terug in het buitenwater ga trainen ofz.

16

Re: 70.3 IM Luxembourg

vreemd, hoe kan het nu voor de een 180€ voor een ander 245€ en de laatste 290€ kosten? Stijgt het inschrijfgeld met de minuut ofzo?? lol  hmm

#enjoylife

17

Re: 70.3 IM Luxembourg

rinke schreef:

vreemd, hoe kan het nu voor de een 180€ voor een ander 245€ en de laatste 290€ kosten? Stijgt het inschrijfgeld met de minuut ofzo?? lol  hmm

Haha..schijnbaar!

Maar het is E230,- plus 6% onzin fee voor individueel en E270,- plus 6% onzin fee voor team relay, heb je je als team ingeschreven Ronnyke?  big_smile

18

Re: 70.3 IM Luxembourg

Oef dat is wel veel geld voor inschrijving! + alle kosten wat daar natuurlijk bij komt qua vervoer en verblijf.

Ik had verwacht dat het rond de prijs van La Marmotte (70 euro) zou zitten tot 100. Zijn triatlons altijd zo duur? En waarom precies? Of alleen de ironman varianten?

19 Laatst bewerkt door el corredor (19-09-13 20:06:45)

Re: 70.3 IM Luxembourg

ik vind het een ronduit van de pot gerukte prijs eerlijk gezegd.

IM 70.3 Antwerpen was jaar geleden 200 euro, nu Luxemburg nog duurder :-(

20 Laatst bewerkt door InspectorMonkfish (20-09-13 09:48:06)

Re: 70.3 IM Luxembourg

evrieselaar schreef:

Zijn triatlons altijd zo duur? En waarom precies? Of alleen de ironman varianten?

Triatlons met een "label" (zoals IM dus) zijn naar mijn weten de duurste. En volgens mij is precies ook een (groot?) deel van de prijs voor dat label.
Triatlons zijn niet altijd zo duur. Op een kleine regionale sta je al voor 30 à 50 euro, wat  ik eigenlijk nog altijd veel vind voor een eenmalige lokale sportwedstrijd van 1 à 2 uur.

Anderzijds heb ik geen ervaring met het organiseren van een tri (of organiseren tout court  smile ), en als je zo eens rondneust op het terrein en het parcours van een triatlon begin je toch te beseffen dat het gigantisch veel werk en organisatie moet vragen. En van de helft ervan heb je dan waarschijnlijk nog geen benul, want da's het werk achter de schermen.
Daarom betaal ik meestal met plezier. 270 ballen inschrijving daarentegen...  hmm  laten we zeggen met iets minder plezier.

Ik denk dat het ook een kwestie van vraag en aanbod is. Zo lang er genoeg gekken zijn die de prijs er veil voor hebben (wij dus  big_smile ) is er volgens het vrije marktdenken geen reden om een beetje bescheidenheid aan de dag te leggen, toch?  tongue

21

Re: 70.3 IM Luxembourg

De Ironman staat met kop en schouders bovenaan voor wat betreft de hoogte van het inschrijfgeld. Het Ironman merk is eigendom van de WTC (World Triathlon Corporation) en dat is weer eigendom van Providence Equity Partners, een private equity investment firm. En die willen uiteraard rendement halen op hun investering. Sommigen zullen dat een vies woord vinden, ik vind het prima zolang dat betekent dat ik ook voldoende kwaliteit krijg voor mijn geld. De Challenge Family is de grote concurrent (ook duur, maar niet zo absurd als WTC) en dat houdt WTC hopelijk scherp.

Mijn A-races moeten qua ervaring gewoon perfect zijn, en bij Ironman en Challenge evemenenten weet ik dat dat het geval is (al heb ik het hier niet over Challenge Almere) en daar betaal ik dus zonder problemen voor. Al blijft het een enorme hoeveelheid geld.

En aan de andere kant, als ik zie hoe snel inschrijvingen vol zitten voor wedstrijden waar het inschrijfgeld vele honderden euro's is dan is het blijkbaar niet te duur.

22

Re: 70.3 IM Luxembourg

Ik denk toch niet dat ik als team ben ingeschreven hmm op mijn inschrijving staat toch athlete en niet team dus... Ik weet het ook niet wat ik weer misdaan heb. Mischien weer iets bijbesteld ofz? We zien wel,als ik maar kan racen op 21 Juni das het voornaamste. Hey punisher als je info hebt mag je die altijd een keertje doormailen als het kan,hoe meer ik op voorhand weet hoe liever. Hotel is ook al in orde dus ik kan aan mijn voorbereiding beginnen.

23

Re: 70.3 IM Luxembourg

Welk hotel heb je gevonden? Ik denk er ook over weer een 70.3 te doen.

triathlon is 3x leuker!

24

Re: 70.3 IM Luxembourg

hier heb ik overnacht:
http://www.winzerhof-linster.de/en/index.htm
kosten 2 nachten voor een appartement: 108 euri's.
2 volwassenen en 2 kinderen. Prima appartement op nog geen 5km van de startstreep.

digitale wedstrijd info heb ik helaas al weggegooid  sad heb echter nog een raceboekje voor de liefhebber.

25

Re: 70.3 IM Luxembourg

Ik zou ook wel graag meerdere 70.3 wedstrijden willen doen maar het past meestal niet met mijn werk. Ik zoek achter lux nog wel een halve te doen ergens hier in Belgie of Nederland. Mijn hotel is Saint-Nicolas&Spa