1

Onderwerp: hartslag en mid-voorvoet

Loop nu goed 2 week op nieuwe schoenen van Zoot. Daarmee overgestapt van haklanding naar mid-voorvoet. Voordien wisselde ik dat af. Merk echter nu dat mijn hartslag gemiddeld met 10 omhoog is gegaan. Dat zal deels te verklaren zijn door een kortere pas en dus hogere frequentie. Mijn tijden worden sneller(meten is weten) en ik lijk minder vermoeid(gevoel). De vraag is nu; hebben jullie dat ook ervaren(de hogere hartslag) en hoe heb je de training aangepast om de hartslag gemiddeld weer te laten dalen. Deze deels andere loophouding bevalt me goed, maar laat zich moeilijker afremmen om een langzame duurloop te doen. Of is het tijdelijk en past je lichaam zich hierin vanzelf aan in het terugbrengen van de hartslag(gewenning)?

2

Re: hartslag en mid-voorvoet

Ik heb zo'n vermoeden dat Thijs hier wel wat van vindt...  wink

3

Re: hartslag en mid-voorvoet

Ik ben zelf ook omgeschakeld van hak-landing naar middenvoet-landing in combinatie met hogere stap frequentie, met als enige doel minder blessures te hebben.
Dat heeft voor mij gewerkt.
Of mijn tijden beter zijn geworden door de aangepaste loopmethode of doordat ik nu beter kan trainen (minder pijntjes), ik denk door het beter kunnen trainen.

Wat ik niet heb gemerkt is dat mijn hartslag omhoog gegaan is.

4

Re: hartslag en mid-voorvoet

Dorter schreef:

Ik heb zo'n vermoeden dat Thijs hier wel wat van vindt...  wink

jazeker!

5

Re: hartslag en mid-voorvoet

edj schreef:

Loop nu goed 2 week op nieuwe schoenen van Zoot. Daarmee overgestapt van haklanding naar mid-voorvoet. Voordien wisselde ik dat af. Merk echter nu dat mijn hartslag gemiddeld met 10 omhoog is gegaan. Dat zal deels te verklaren zijn door een kortere pas en dus hogere frequentie. Mijn tijden worden sneller(meten is weten) en ik lijk minder vermoeid(gevoel). De vraag is nu; hebben jullie dat ook ervaren(de hogere hartslag) en hoe heb je de training aangepast om de hartslag gemiddeld weer te laten dalen. Deze deels andere loophouding bevalt me goed, maar laat zich moeilijker afremmen om een langzame duurloop te doen. Of is het tijdelijk en past je lichaam zich hierin vanzelf aan in het terugbrengen van de hartslag(gewenning)?

Is de gemiddelde hartslag bij een bepaalde snelheid gestegen? Je zegt namelijk ook dat je sneller bent gaan lopen en dan gaat de hartslag natuurlijk altijd omhoog.

6

Re: hartslag en mid-voorvoet

Daar waar ik normaal op een 10 km loop, training, tegen de 13 per uur liep gemiddeld met hf 145, loop ik nu sneller, naar de 14 maar is de hartslag naar de 155/158 gestegen(gemiddeld). Ook op een duurkoop is de looptijd iets korter geworden, dus wel iets hogere snelheid, echter ook hogere gemiddelde hf. Aparte daarbij is nog, vergeten te melden, dat ik in de voorliggende periode, mijn snelheid en hartslag niet hoger kon krijgen. Had toen moeite om hoog in de 160 te lopen en kon dat in een wedstrijd(duathlon) en trainingen ook niet vasthouden(2de deel).

7

Re: hartslag en mid-voorvoet

dan kun je van je hartslag dus niks zeggen.

8

Re: hartslag en mid-voorvoet

Is en blijft een lastige. Net even in het archief gekeken, vergelijkbare afstand en snelheid, maar dan als haklander, ligt de hartslag toch gemiddeld 5 slagen lager. Wellicht dat zich dat weer rechttrekt na gewenning.

9

Re: hartslag en mid-voorvoet

Haklanding is efficienter voor langere afstanden op lage snelheid. Hoe korter de afstand, hoe hoger de snelheid, hoe meer voorvoetlanders voorin meedoen. Het is iets voor sprinters/middenafstandsatleten. Zelfs de meerderheid van de snelste triathleten (ITU) landen gewoon op de hak.

10

Re: hartslag en mid-voorvoet

thijs schreef:

Haklanding is efficienter voor langere afstanden op lage snelheid. Hoe korter de afstand, hoe hoger de snelheid, hoe meer voorvoetlanders voorin meedoen. Het is iets voor sprinters/middenafstandsatleten. Zelfs de meerderheid van de snelste triathleten (ITU) landen gewoon op de hak.

"Gewoon" hehe  big_smile