1

Onderwerp: Fietsschema 1/4 en midden afstand.

Dames en heren,

Ik doe al een aantal jaren triathlons voornamelijk 1/8 en 1/4 triathlons.
Omdat ik vanuit het zwemmen en waterpolo kom is voor mij het onderdeel zwemmen het makkelijkst.

Ik verlies vooral tijd tijdens het fietsen en lopen, nu heb ik dit jaar veel getraind op het lopen, voor 2x een halve marathons en de laatste maanden ook het fietsen.

Omdat ik de triathlon in Apeldoorn ging doen, heb ik veel op de lokale " berg" getraind, 10 a 15 x op en neer om maar mijn klimmen te verbeteren, dit uitte zeker tot tevredenheid in het fietsonderdeel.

Nu wil ik komend seizoen meer 1/4 en een midden afstand gaan doen, alleen zoek ik hiervoor nog een mooi fietsschema, het fietsen blijft toch een zwak punt,
Heeft iemand tips voor schema's en of andere trainingsmogelijkheden?

Dit jaar heb ik dus voornamelijk het klimmen getraind en af en toe wat tijdritjes, maar ja nu wordt ik op het vlakke er finaal afgereden....

Alvast bedankt voor de moeite,

Groeten,
Michel

2

Re: Fietsschema 1/4 en midden afstand.

Hoi Tjeerdsmam,

Welkom op dit forum!
Aangezien je nog geen reactie hebt gehad op je vraag, zal ik eens een poging wagen.
Eigenlijk is het heel simpel: je moet gewoon veel fietsen (woon-werk, MTB, Tacx)en dan met name streven naar het verhogen van je FTP  = functional threshold power, ofwel de mate van fietsbelasting die je een uur kunt volhouden ~ anaerobe drempel.
Dit doe je door regelmatig intervaltrainingen of intervallen tijdens je fietstraining in te bouwen.
Als geboren en getogen ex-apeldoorner ken ik dat bergje in Berg en Bos en op zich is dat een prachtige natuurlijke prikkel om je FTP  te stimuleren door er keihard tegen op te fietsen en dat een aantal keer te herhalen, zoals je al deed.
Is erg geen heuvel in de buurt, dan is de (tegen-) wind je vriend. wink
De inhoud van de intervaltraining is wellicht nog wat afhankelijk van welke afstanden je vooral wilt afleggen, maar dit geeft je hopelijk een zetje in de juiste richting.

Succes!

3

Re: Fietsschema 1/4 en midden afstand.

Het is nu ook maar mijn mening maar van bergop fietsen verbeter je natuurlijk wel je conditie maar of je daar sneller van gaat fietsen???? Je TF omhoog brengen is zowiezo al een eerste stap goede richting al denken sommige daar ook anders over. Laatste WK tijdrijden heeft weer talloze voorbeelden laten zien op dat gebied.

4

Re: Fietsschema 1/4 en midden afstand.

ronnyke schreef:

Het is nu ook maar mijn mening maar van bergop fietsen verbeter je natuurlijk wel je conditie maar of je daar sneller van gaat fietsen????.

Heuveltraining stimuleert je FTP, verbetert je conditie en kun je een bepaalde snelheid langer volhouden en leg je een bepaalde afstand in een kortere tijd af. Dus ja: je gaat sneller fietsen  smile
En ja: aerodynamica speelt natuurlijk ook een rol.

5

Re: Fietsschema 1/4 en midden afstand.

Heren bedankt....ik ga op onderzoek uit....