1

Onderwerp: wat is nou echt belangrijk

stel... je kan redelijk hardlopen, redelijk zwemmen en redelijk fietsen.....

waar win je t meest met extra training op zeg OD en 70.3, of crosstriathlon...

uitgangsposititie ben ik zelf.... op racefiets kan ik 90 in 2.50, dus oriënteer me nu ff op zwemmen en hardlopen... zie een 70.3 wel zitten..

2

Re: wat is nou echt belangrijk

Hehe hier ga je wel uitèènlopende antwoorden op krijgen denk ik. Mijn mening:je moet relax uit het water komen dus je zwemmen moet goed zijn. Je mag jezelf niet opblazen op de fiets dus dit moet zeker goed zijn aangezien je hier de grootste afstand moet overbruggen,en je moet diep kunnen gaan in je loopproef dus dit moet ook goed zijn big_smile

3

Re: wat is nou echt belangrijk

Haha Ronnyke! Exact mooi statement!!!

Iets praktischer. Goed zwemmen is een proces van jaren, hardlopen is erg zwaar en belastend voor je gewrichten om snel op te bouwen, dus meer fietsen gaat je het snelst en veiligst (qua blessures) vooruit helpen...

4 Laatst bewerkt door HansH (27-09-13 22:10:33)

Re: wat is nou echt belangrijk

Ja..... Alles is eigenlijk al gezegd.... Misschien kan ik er nog aan toevoegen dat een 70.3 meer is dan de som der delen.... Je hebt dus ook vooral veel duur nodig, om 5-6 uur zwaar te kunnen sporten. Die duur bouw je het makkelijkst op op de fiets, met een stuk lopen erachteraan - brick. Na die 90 op de fiets moet je immers ook nog een stukje lopen, En daarbij moet je zoals Ronnyke zegt pijn kunnen lijden... Ik zou me dus vooral op de duur concentreren!

triathlon is 3x leuker!

5

Re: wat is nou echt belangrijk

Ik vind het goeie vragen, want ben zelf ook een beetje aan het tobben. Ben nu vooral bezig met zwemtechniek aanleren, maar wil me ook ontwikkelen op het gebied van fietsen en lopen. Nu lees ik overal dat vooral duurtraining nu goed is in zone 2 en misschien zone 3. Maar volstaat een uur per dag fietsen of lopen, heb nu namelijk het idee dat ik in die hartslagzone niet echt intensief aan het sporten ben.

6

Re: wat is nou echt belangrijk

Wat hierboven al gezegd is, brick trainingen en duur trainingen. Wat vaak wel wordt vergeten als je veel traint is om voldoende aandacht te geven aan je herstel en spierbalans. Als ik te veel heb getraind dan ben ik mij zelf soms meer aan het slopen dan opbouwen, gaan mijn spieren veel te vast zitten en als ik weer mijn buik en rugspieren verwaarloos ga ik dat ook voelen.

7

Re: wat is nou echt belangrijk

@dannyws het hangt af van de lengte van je doelwedstrijd. Een uurtje in lage zones gaat je niet helpen, tenzij je 1/16e gaat doen, maar is een goede start. Even voor het beeld: mijn beste tijd op de kwart heb ik neergezet toen ik trainde voor een hele, en dat deed ik bijna alleen maar in lage zones. Maar dan wel 15-20 uur per week, met fietstraingen van 5-7 uur... Veel duur helpt dus echt (althans bij mij)

triathlon is 3x leuker!

8

Re: wat is nou echt belangrijk

Je kunt dan wel een mindere zwemmer zijn maar je moet ervoor zorgen dat je niet opgeblazen uit het water komt want anders trekken je fiets en loopproef ook op niks meer. Fietsen idem,kom je uitgeleeft van die velo zal je loopproef waardeloos zijn. Dus ik denk dat je een triathlon als een geheel moet zien en niet als 3 sporten. Training en recuperatie is weer iets appart maar normaal gezien als je aan de start van een wedstrijd staat zou je wel uitgerust en gerecupereerd moeten zijn