1

Onderwerp: Alternatieven voor Powerbar?

Hallo

Ik ben een nog steeds tevreden gebruiker van de Powerbar Isoactiv.
Nu ben ik ook 20 jaar inkoper geweest en dus ook continu op zoek naar gelijkwaardige, goedkopere alternatieven.

De Isoactiv geeft 87,9 gram koolhydraten op per 100 gram. Er zit 1320 gram in een bus voor € 20 - 22 (afhankelijk van waar je bestelt)

Dus de vraag : is er een in water oplosbaar poeder dat minimaal dezelfde waarde heeft/geeft en wat goedkoper is?

Voor de volledige rekensom : Powerbar hanteert een hoeveelheid van 48 gram per bidon van 700ml wat bijna 20 liter oplevert uit 1 bus van 1320 gram. Dus dit zijn ruim 27 grote 700 ml bidons. Per bidon ± € 0,80

Wie durft?

2

Re: Alternatieven voor Powerbar?

Ik denk dat UP goedkoper is maar ik moet eens kijken naar het KH gehalte normaal gezien zit dat goed want gebruik het al een hele tijd en mijn sportdieètist vond de samenstelling ook goed. De nieuwe smaak is trouwens echt lekker.

3

Re: Alternatieven voor Powerbar?

Waar bestaan die dure poeders uit? Maltodextrine, beetje fructose, wat zout en een kleur- en / of smaakstofje.

Maltodextrine en fructose kan je in bulk kopen, snufje zout er bij en gaan. Scheelt een hoop euro's!

4

Re: Alternatieven voor Powerbar?

Je moet even op de verpakking kijken naar: "Koolhydraten" en "Waarvan suiker". Het verschil daartussen is gewoon maltodextrine. Dat is goedkoop te krijgen als dieetvoeding voor ondervoedden. De suikers in iso is voor zover ik weet meest glucose. Ik geloof dat sommige merken experimenteren met een beetje fructose erbij. Maar daar kan ik naast zitten!
Dat is geloof ik de basis. Kan nog wat zout door en dan heb je alles. Of je het mengsel ook lekker kan laten smaken is de vraag.

5 Laatst bewerkt door petitmas (26-10-13 11:55:18)

Re: Alternatieven voor Powerbar?

Ja SIS gebruikt nu fructose en ik geloof dat er ook een High5 is met fructose.
Bleek......"gewoon in bulk" kopen.

Neem aan dat je dan de AH of een andere supermarkt bedoelt  cool
Zo niet, iets specifieker graag, ik woon in Frankrijk, dus moet wel weten in wat voor winkel ik het "gewoon in bulk" kan kopen.

Bleek : misschien handig als je hier even opschrijft welke hoeveelheden jij bij doet gooit om zo je energy te maken en hoeveel je daar dan weer van in 1 grote/kleine bidon mengt.


Dank voor de berichten overigens, wordt zeer gewaardeerd.

Even later vond ik dit op "mountainbike.nl"

Maltodextrine is smaakloos. Om er een sportdrank van te maken doe ik het volgende (zoals eens in Fiets beschreven):

2 delen maltodextrine (ook hier te koop en misschien zelfs goedkoper)
1 deel fructose (te koop bij brouwmarkt (zie hier) welke het gebruiken om zelfgemaakte wijn op niveau te krijgen)
mixen en alsvolgt aanlengen:

Als energie drank 90-120 gram van mengsel oplossen in 1 liter water
1/2 theelepel zout toevoegen
een paar druppels citroensap
siroop toevoegen om op smaak te brengen.

Als dorstlesser 40-80 gram poeder rest hetzelfde.

Smaak hangt af van de gebruikte siroop.
Geeft wel veel energie, het staat in mijn fiets vriendenkring dan ook bekend als de "Fuentes special".

Veel succes.

6

Re: Alternatieven voor Powerbar?

Maltodextrine:
http://creanite.com/DaviWB/Pagina18.html

Fructose:
http://creanite.com/DaviWB/Pagina104.html

Geen idee of ze naar Frankrijk verzenden smile

7

Re: Alternatieven voor Powerbar?

Dank Bleek

Die linkjes, kan je overigens niet zien, worden ook gegeven in dat Mountainbike verhaal  big_smile
Maar er is regelmatig "transport" van en naar Frankrijk / Nederland  smile

8

Re: Alternatieven voor Powerbar?

petitmas schreef:

Bleek : misschien handig als je hier even opschrijft welke hoeveelheden jij bij doet gooit om zo je energy te maken en hoeveel je daar dan weer van in 1 grote/kleine bidon mengt.

Je edit was ongeveer tegelijk met mijn bericht dus ik zag 'm niet smile

Als je bij de link fructose kijkt, zie je een hele uitleg hoe je het beste je eigen sportdrank kan maken. Voordeel van zelf je poeders hebben is - naast de prijs - dat je zelf kan experimenteren met wat goed voor jou werkt.

9

Re: Alternatieven voor Powerbar?

Bleek, ik snap iets nog niet :

Voor maltodextrine is 5-10% (30-60 gram per bidon) echter de
aanbevolen concentratie. Dan is 6-12 gram fructose toevoegen al snel
te veel noemen. Maar onderzoek zegt dat het de helft moet zijn van het
gewicht aan maltodextrine.

5-10% is de aanbevolen hoeveelheid. 5-10% van wat? Er staat bidon. Bedoelen ze dan 600ml bidon?

Een oplossing van 5% fructose in water is isotoon (of 5 gram in 100 ml
water of 30 gram in een kleine bidon van 600 ml). Veel vrijheid is er dus
niet om bij 15 gram fructose in een kleine bidon met water nog andere
stoffen toe te voegen en een isotone oplossing te houden.

Het molecuulgewicht van de populairste maltodextrine is groter,
ongeveer 500-2000, maar wordt nergens duidelijk vermeld.
In het ongunstigste geval past er bij 15 gram fructose in een kleine
bidon misschien nog 45 gram maltodextrine. Dan is er eigenlijk - wat
het deeltjesaantal in oplossing betreft - geen plaats meer voor zout en
Wei-eiwit (hydrolysaat). Wei-eiwit isolaat bevat niet zoveel deeltjes als
het hydrolysaat, maar het hydrolysaat bevat wel losse aminozuren die
meteen hun werking kunnen doen.

Hier zeggen ze : Veel vrijheid is er niet om bij 15 gr fructose nog andere zaken toe te voegen. Hoezo? En waarom dan toch die 1:2 verhouding las er eigenlijk geen ruimte is?

10

Re: Alternatieven voor Powerbar?

Als ik met de prijzen van Creanite reken en dan uit ga van 70 gram maltodextrine en 15 gram fructose in een bidon van 700ml, dan kost dat nog geen € 0,47 per bidon  tongue

is dit ongeveer de goede verhouding voor een 700 ml bidon?
Uiteraard voor ieder weer anders, maar even als uitgangspunt

????

11

Re: Alternatieven voor Powerbar?

Ik zou er binnen geen tijd van over mijn nek gaan. Geen van de populaire isodranken hebben 70 gram maltodextrine in één bidon. Ik heb veel lopen knoeien met maltodextrine dranken en ik kan je vertellen waarom. Je neemt het niet op.

12

Re: Alternatieven voor Powerbar?

thijs schreef:

Ik zou er binnen geen tijd van over mijn nek gaan. Geen van de populaire isodranken hebben 70 gram maltodextrine in één bidon. Ik heb veel lopen knoeien met maltodextrine dranken en ik kan je vertellen waarom. Je neemt het niet op.

Bedoel je dat je over je nek gaat van pure maltodextrine? Of alleen als het met 70gr in je 500ml bidon wordt gestopt? Alle populaire sportdranken bestaan voornamelijk uit maltodextrine en meestal ook een beetje fructose. Bijv SIS GO energy, maxim, UP.

@petitmas
Volgens mij haal je de herstelbidons en carboload bidons (2:1 verhouding) door elkaar met isotone bidons (zie kopje 'Zelf mengsels maken voor een sportdrank'). Ik zou iig niet 70gr maltodextrine en 15gr fructose in 700ml mikken, dat lijkt me iets te veel... lost waarschijnlijk ook niet helemaal goed op.

13

Re: Alternatieven voor Powerbar?

Het lost zeker wel op. Je kunt er nog wel véél meer maltodextrine in doen mocht je het willen.

De meeste iso dranken bevatten veel minder maltodextrine dan suiker. Als je op de verpakking kijkt zit er in honderd gram isostar poeder 88 gram koolhydraten waarvan 70 suiker. Maximaal 18 maltodextrine dus. De meeste isodranken zitten rond driekwart suikers. En nogmaals, ik vind dat niet vreemd.

Over de nek gaan komt als je over langere tijd meer maltodextrine binnen krijgt dan je op kunt nemen. Eén bidon met 70 gram gaat wel goed, maar 5 van die bidons in een lange duurrit en de maag gaat protesteren. De maximale opnamesnelheid van glucose ligt veel hoger dan die van maltodextrine.

14 Laatst bewerkt door Bleek (27-10-13 13:08:03)

Re: Alternatieven voor Powerbar?

thijs schreef:

Het lost zeker wel op. Je kunt er nog wel véél meer maltodextrine in doen mocht je het willen.

De meeste iso dranken bevatten veel minder maltodextrine dan suiker. Als je op de verpakking kijkt zit er in honderd gram isostar poeder 88 gram koolhydraten waarvan 70 suiker. Maximaal 18 maltodextrine dus. De meeste isodranken zitten rond driekwart suikers. En nogmaals, ik vind dat niet vreemd.

Nadeel van snelle suikers zoals glucose is dat je er maar relatief weinig van in sportdrank kan stoppen, omdat je dan al snel isotone drank hebt (5.5% glucose in je drank is al isotoon). En te veel (meer dan 50gr op 1 liter) aan enkelvoudige suikers remt de maaglediging en doet je bloedsuikerspiegel omhoog knallen. Dat betekent dat in een bidon van 500ml max 27.5gr aan glucose kan zitten (5.5%, maar drink je deze 2 weg dan is het weer te veel glucose voor 1 uur) en dan past er niets anders meer bij. Daarom is maltodextrine zo'n relaxt spul, dat heeft minder invloed op de osmolaliteit.

Isostar zit dus erg veel enkelvoudige suikers in. SIS GO energy heeft 94gr koolhydraten per 100gr poeder, waar van 7gr suikers. Maxim zit op 90gr koolhydraten met 35gr suikers. Van born, 3action en wcup kan de verdeling niet vinden, squeezy zit op 92gr / 48gr. Isostar long energy 95gr / 27.6 gr (en raadt 75.1 gr / 21.8 gr aan voor 500ml), maar de hydrate & perform zit zoals jij zei op 88 / 70.

Ik heb de verschillende dingen zo eerder nog niet vergeleken, maar er zitten grote verschillen tussen de poeders!

Over de nek gaan komt als je over langere tijd meer maltodextrine binnen krijgt dan je op kunt nemen. Eén bidon met 70 gram gaat wel goed, maar 5 van die bidons in een lange duurrit en de maag gaat protesteren. De maximale opnamesnelheid van glucose ligt veel hoger dan die van maltodextrine.

60 tot 80gr maltodextrine icm fructose zou toch weg te krijgen moeten zijn, fructose verhoogt de opnamesnelheid van maltodextrine.

15 Laatst bewerkt door thijs (27-10-13 14:01:46)

Re: Alternatieven voor Powerbar?

Ik heb afgelopen jaar een race gedaan waar ze Maxim uitdeelden. Ik heb nog nooit zoveel atleten over maagklachten horen klagen. Toeval? Wat een meuk is dat zeg na 7 uur wedstrijd.

Isostar is inderdaad een uitschieter naar veel suikers, maar een paar van die dranken die jij net opnoemde zijn uitschieters naar weinig suiker. Powerbar en High5 zitten bijvoorbeeld lang niet op 50% maltodextrine.

Dat een drank maar 55 gram suiker per liter kan bevatten zou betekenen dat cola met 100 gram glucose per liter onverteerbaar moest zijn. Het tegendeel is waar. Het laatste product dat je maag nog kan verdragen is cola met al die simpele suikers.

Bovendien, als je een liter per uur drinkt, en je gaat er van uit dat je 1 gram koolhydraten per kilo lichaamsgewicht per uur binnen wilt krijgen, hoef je in een drank met 55 gram suiker per liter nog maar 15 tot 30 gram maltodextrine toe te voegen voor de gemiddelde atleet. Dat is ook ongeveer de verhouding suiker:maltodextrine die de populaire isotone dranken hebben. Ik zou daar niet al te ver van afwijken.

16

Re: Alternatieven voor Powerbar?

Ik gebruik geen maxim tongue

55gr glucose per liter is isotoon. Dat wil niet zeggen dat 110 gr suiker per liter onverteerbaar is, maar een hypertone drank remt de maaglediging wel. Cola is inderdaad een wondermiddel, krijg jij in je hele of tijdens een training 1 liter cola per uur weg? Of zitten er verschillende suikers in cola waardoor je het wel wegkrijgt? Zie http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23765351.

Maargoed, op dit gebied worden er steeds nieuwe dingen nog gevonden (nog een voordeel van t zelf mengen, kan je mooi mee gaan met de nieuwe vondsten wink ). Zie genoemde onderzoek en andere onderzoeken van bijv. Jeukendrup.

17

Re: Alternatieven voor Powerbar?

Eén keer een litertje cola over een uur gaat voor mij wel goed denk ik, maar niet negen liter in negen uur. Om twee redenen: ik drink meestal minder dan een liter per uur en 100 gram koolhydraten is ook teveel.
Ik ben er in Embrun wel eens tijdens de wedstrijd achter gekomen dat ze vrijwel enkel cola uitdeelden. Dat dronk ik samen met water en dan at ik er ook nog wat vast bij. Dat ging wel aardig goed. Ik heb voor lange duurritten ook vaak cola met wat water in de bidon en nergens last van. Maar zoals gezegd, een liter per uur drink ik zelden.
Suiker in cola is voor zover ik weet helemaal glucose.
Ik probeer pure cola voor het laatste uur te bewaren en voor momenten waarop de maag even protesteert. Dan krijg ik in 700ml ook de 70 gram koolhydraten binnen. Ik denk dat gedurende de eerste uren een combinatie van iso, gels en repen meer constant energie leveren. Met enkel cola krijg ik meer ups en downs. Zeker na een paar uur van alleen pure cola.

18

Re: Alternatieven voor Powerbar?

Ik was uitgegaan van het recept wat de mountainbikers geven. had alleen moeten schrijven "mengsel" ipv malto EN fructose.

Dus eerst een mengsel maken van 2:1 (malto-fruct) en van dat mengsel 90-120 gram (iets uit die range) op 1 liter water.
Dus stel je gaat beginnen met een mengsel van 90 gram, dan is dat 60 malto en 30 fruct op 1 liter

In een 700 ml bidon is dat dan 42 gram malto en 21 gram fruct. Dat zou toch moeten werken getuige de verhalen van de ATB-ers

Klopt dit?

19

Re: Alternatieven voor Powerbar?

Als je wat proefproducten van UP Sportvoeding wil proberen, dan laat maar even iets weten. Ik kan altijd wat toesturen.

petitmas schreef:

Hallo

Ik ben een nog steeds tevreden gebruiker van de Powerbar Isoactiv.
Nu ben ik ook 20 jaar inkoper geweest en dus ook continu op zoek naar gelijkwaardige, goedkopere alternatieven.

De Isoactiv geeft 87,9 gram koolhydraten op per 100 gram. Er zit 1320 gram in een bus voor € 20 - 22 (afhankelijk van waar je bestelt)

Dus de vraag : is er een in water oplosbaar poeder dat minimaal dezelfde waarde heeft/geeft en wat goedkoper is?

Voor de volledige rekensom : Powerbar hanteert een hoeveelheid van 48 gram per bidon van 700ml wat bijna 20 liter oplevert uit 1 bus van 1320 gram. Dus dit zijn ruim 27 grote 700 ml bidons. Per bidon ± € 0,80

Wie durft?

20

Re: Alternatieven voor Powerbar?

Ik denk dat ik toch maar aan de rozijnen ga.

http://www.jissn.com/content/9/1/27/abstract