1

Onderwerp: 11 augustus Schotsman Triatlon in Kamperland

Op 11 augustus aanstaande is de Schotsman Triatlon in Kamperland alwaar ik mijn eerste (1/8) triatlon zal gaan doen (startnr 221). Zijn er nog meer forumleden die naar Zeeland komen voor deze triatlon??

Tot u sprak,
Drs5je

"Bis vincit qui se vincit."

2 Laatst bewerkt door josdh (11-07-07 09:46:07)

Re: 11 augustus Schotsman Triatlon in Kamperland

Hoi drs5je, dit wordt mijn 4e Schotsman triatlon, voor de tweede maal de kwart.

Wat wil je weten?

3

Re: 11 augustus Schotsman Triatlon in Kamperland

Hoi Jos,

Ik heb jouw naam al vaker zien staan op deelnemers- en uitslagenlijsten van Triathlons, Duathlons en hardloopwedstrijden. De Schotsman Triatlon wordt pas mijn tweede 'Sprint' Triatlon, dus ik kan nog wel wat advies gebruiken. Misschien zou jij (ervaren atleet) mij (beginner) wat tips willen geven?
- Hoe kan ik het beste trainen voor Triathlons en Duathlons (ik wil op 30 september meedoen in Molenschot)? Voetballen is mijn eerste sport, maar sinds begin dit jaar ben ik begonnen met frequenter hardlopen en in mindere mate fietsen (wat ik al jaren doe) en zwemmen.
- Hoe kwalificeer je het zwemonderdeel, mijn slechtste onderdeel, in Kamperland? Ik heb nog geen wetsuit en hoop/zal die ook niet gebruiken.
- Wat zijn de lastige stukken van het fiets- en loopparcours?
- Heb je verder nog tips?

Zou je mij een e-mail willen sturen?

Alvast hartelijk dank!

Met vriendelijke groet,

Martijn

4

Re: 11 augustus Schotsman Triatlon in Kamperland

MartijnT schreef:

- Hoe kan ik het beste trainen voor Triathlons en Duathlons (ik wil op 30 september meedoen in Molenschot)? Voetballen is mijn eerste sport, maar sinds begin dit jaar ben ik begonnen met frequenter hardlopen en in mindere mate fietsen (wat ik al jaren doe) en zwemmen.

Volgens mij kan je op dit forum al een hoop informatie vinden over hoe te trainen voor een bepaald doel. Aangezien je specifiek vraagt over de Molenschot duatlon en de Schotsman triatlon gaat het hierbij om de sprintafstanden. Focus je dus op de kortere afstanden en ga niet, zoals sommigen doen, langer lopen dan 10 kilometer, langer fietsen dan 40 km en langer zwemmen dan 1500 meter. Het gaat om het verbeteren van snelheid.
Probeer elke week minimaal 1x te intervallen op alledrie de disciplines waarbij je de intervallen doet in de beoogde snelheid op de sprintafstand. Speel met de lengte van de intervallen en de lengte van de rusten.
Naast de interval trainingen, 1 x per week een koppeltraining dus met wissel tussen fietsen en lopen om te wennen aan verzuurde bovenbenen als je aan het lopen begint. Niet volle bak bij deze training!

MartijnT schreef:

- Hoe kwalificeer je het zwemonderdeel, mijn slechtste onderdeel, in Kamperland? Ik heb nog geen wetsuit en hoop/zal die ook niet gebruiken.

Afstand is 500 meter in het Veersemeer, langs de paalhoofden. Je wandelt voor de start 500 meter van het parc ferme naar de start. Er is geen tot weinig stroming, alleen een beetje wind. Start niet te dicht bij de kant. Coordinatie is redelijk gemakkelijk als je rechts adem haalt. Dit is de afstand tov paalhoofden/strandje. Als je links adem haalt is het lastiger en moet je dus af en toe vooruit kijken. Er is genoeg ruimte om te zwemmen. Na het zwemmen is het ongeveer 50 meter lopen tot parc ferme. Als je een slechte zwemmer bent is een wetsuit aan te bevelen, alleen al vanwege de snelheid.

MartijnT schreef:

- Wat zijn de lastige stukken van het fiets- en loopparcours?

Fietsparkoers is 2 ronden van 10 kilometer door de polder. Bochten zijn overzichtelijk en je kan een hoog gemiddelde rijden tov meeste parkoersen. Als het west of noordwester wind is dan is dat in het voordeel aangezien je dan tussen de bebossing rijdt. Op de open stukken heb je hem dan in de rug. Er wordt gecontroleerd op stayeren dus wees sportief.
Loopparkoers is 1 ronde van 5 km. De eerste helft over een camping en door een bos met veel paadjes. Let op dat je op de camping niet verkeerd loopt. Aan het einde van de eerste helft waar je het bos uitloopt kan je nog wel een beetje afsnijden. De tweede helft is over een geasfalteerde weg.

MartijnT schreef:

- Heb je verder nog tips?

Niet echt. Het kan erg warm zijn dus drink voldoende. Vorig jaar was het benauwd en regende het. Dat was wel lekker.
Succes.

5

Re: 11 augustus Schotsman Triatlon in Kamperland

Hoi Jos,

Hartelijk dank voor de gedetailleerde informatie! Met jouw tips moet een behoorlijke verbetering van mijn tijd in Kruiningen er zeker in zitten. Jij ook veel succes toegewenst in de voorbereiding op en tijdens de wedstrijd in Kamperland!

Groeten,

Martijn

6 Laatst bewerkt door josdh (12-08-07 09:28:32)

Re: 11 augustus Schotsman Triatlon in Kamperland

Vandaag de Schotsman triatlon gedaan in 2:06:40. Op zich een tijd om tevreden mee te zijn, 5 minuten sneller dan vorig jaar... Maar helaas, ik heb me enorm opgewonden over het feit dat ook bij deze wedstrijd stayeren schijnbaar wordt toegelaten. Er zijn in geheel geen tijdstraffen uitgedeeld. Ik werd door verschillende groepjes ingehaald die perfect kop over kop reden. De jurymotor reed op een gegeven moment naast me en zag op 30 meter voor me een groepje heerlijk bij elkaar in het wiel rijden. Het mag schijnbaar. Van toeschouwers hoorde ik hetzelfde. Er kwamen voornamelijk groepen fietsers langs en geen individuele atleten.

Jammer jammer jammer van deze competitievervalsing.

7

Re: 11 augustus Schotsman Triatlon in Kamperland

Het zag er inderdaad gevaarlijk gezellig uit in bepaalde groepjes Jos! Ik heb overigens, als toeschouwer, geen enkele NTB motor zien passeren maar dat zal wel aan mij liggen. Mooie prestatie in ieder geval, ik zie je volgende week in Zoutelande (waar stayeren wel mag!).

Grt

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

8

Re: 11 augustus Schotsman Triatlon in Kamperland

Idd Josh, er gestayerd dat het een lieve lust was. Ik heb meegedaan aan de 1/8. Op een gegeven moment kwam ik vlak achter een groepje te rijden toen er een jurymoter voorbij kwam. Er werd toen geroepen dat ze afstand moesten houden. Even later reden ze weer bij elkaar en toen is er niks meer van gezegd. Eigenlijk wel jammer....

Ikzelf kwam helemaal verrot uit het water. Op de kant was ik gedesorienteerd en had moeite met lopen. Achteraf ook helemaal niet gek, aangezien mijn wetsuit niet goed dicht had gezeten en ik met de rits helemaal open de 500 meter had gezwommen.......  Hoe bedoel je, energie verspillen!!!!!!!!!!!

Mijn tijd was uiteindelijk 1:16 en nog iets. Voor hoe ik me tijdens het fietsen en lopen voelde ben ik zeker niet ontevreden. Weer een wijze les geleerd: controleren of de rits goed dicht zit en het klitteband bovenaan de rits!!!!

op naar de volgende. Wanneer dit gaat worden weet ik nog niet. Hopelijk nog dit seizoen, maar mijn vrouw is hoogzwanger.......

Gelukkig hebben we de foto's nog.......

9

Re: 11 augustus Schotsman Triatlon in Kamperland

Vanmiddag teruggekomen van een weekendje op de Schotsman Camping met bijbehorende triatlon smile. Bij deze mijn relaas van mijn eerste triatlon...

Ondanks dat ik me voorgenomen had om deze eerste triatlon op de 1/8 afstand op mijn gemak te doen omdat ik niet echt in aanmerking zou komen voor de ere plaatsen was ik op de een of andere manier toch gespannen. Verschillende keren mijn tas controleren of ik toch echt niks vergeten was en 's morgens al een beetje het parcours verkennen hoort daar ook een beetje bij denk ik.

Dan de triatlon zelf... Het zwemonderdeel was zoals verwacht niet zo best en dat werd niet beter toen ik bij zowel het te water gaan als bij het water verlaten verschillende sneetjes opliep aan vingers en voeten van de scherpe schelpen/steentjes. Het kleed dat bij het verlaten van het water was neergelegd had volgens mij wel iets verder het water in gemogen... Natuurlijk liep ik in alle haast toch nog mijn fiets voorbij maar die fout was al wegglijdend op mijn blote voeten snel hersteld. Omdat ik zonder wetsuit zwom moest ik me een klein beetje afdrogen en ben ik snel op mijn handdoekje gaan staan (tip van mijn aardige buurvrouw in het Parc Fermé). Tijdens het gehannes met mijn TriSuit had ik niet in de gaten dat mijn zakje Born vloeibare voeding die ik alvast in het zakje op de rug had gestopt voor de wedstrijd eruit was gevallen... dat merkte ik uiteraard pas toen ik erop ging staan en pfffft zakje leeg... Niks aan te doen rustig verder aankleden, sokken aan (had ik van te voren lekker in de talkpoeder gezet en dat is me goed bevallen), hardloop schoenen aan (ik werk nog niet met fietsschoenen), helm op en rugnummer om en op weg naar de uitgang van het Parc Fermé. Na een tijd van 18.33 kon ik eindelijk aan mijn favoriete onderdeel het fietsen beginnen. Tijdens het laatste stuk van het zwemmen kwamen de eerste snelle atleten van de kwart triatlon al voor bij stuiven en dat was uiteraard ook zo in het begin van mijn fietsen. Zo'n 10 à 15 fietsers heb ik voorbij zien komen en dat waren allemaal deelnemers aan de kwart triatlon. Na 1 ronde fietsen was dat wel zo'n beetje voorbij en gedurende de 2e ronde ben ik zelf wat fietsers gaan inhalen waaronder diverse deelnemers aan de achtste triatlon. Mijn twee drinkbussen van 0,5 liter (1x water en 1x sportdrank) waren behoorlijk leeg ondertussen. Aan het einde van het fietsen nog een lekker stukje door het gras en vervolgens snel fiets weghangen, helm af, petje op en lopen maar. Voor de zekerheid ben ik maar rustig aan begonnen bij het lopen en gelukkig wist ik waar ik de camping op moest (voor mij gingen er 2 rechtdoor langs het water) en vond ik vooral het stuk door het bos en het open veld het zwaarste omdat ik daar nogal wegzakte (zal mijn gewicht wel zijn geweest...). Het laatste stuk was weer over verharde weg en de laatste 500 meter had ik eigenlijk nog genoeg over om er een aardig eindsprintje in te gooien.

Met een tijd van 1.25.46 was ik klaar en ik had eigenlijk nog wel energie over om eerlijk te zijn. Blijkbaar was ik vooral in het lopen te voorzichtig geweest...  Maar mijn doel was gehaald en kon ik met een glimlach op mijn gezicht mijn nieuwe T-shirt aantrekken met daarop de tekst: "Van 130 naar... ... 1.30". Oftewel van 130 kg naar een tijd onder de 1.30 op mijn eerste triatlon.

Wat mij nog meer opviel:
* weinig ruimte in het Parc Fermé waar dan ook flink over geklaagd werd links en rechts om mij heen.
* de eerder genoemde scherpe schelpen waar volgens mij meer mensen zich aan bezeerd zullen hebben.
* na een paar 100 meter lopen moest je het camping terrein op en daar had de bewegwijzering iets duidelijker gemogen.
* de prettige en gezellige sfeer tussen de triatleten onderling.
* dat ik weliswaar als 96e ben gefinnisht maar dat mijn fietstijd met 36.55 ongeveer de 59e tijd was op "slechts" 7 minuten van de winnaar... en 22 seconden sneller dan die van Akky wink alhoewel hij weer ruim 9 minuten sneller was overall... smile

Ik ben blij dat ik het heb gedaan en het smaakt zeker naar meer!! Vooral het zwemmen en het lopen zullen echter flink verbeterd moeten worden om qua tijd een beetje in de middenmoot mee te gaan doen. Het is voor mij nu weer een extra stimulans om nog eens flink aan mijn gewicht te gaan werken zodat dat een belemmering minder is.

Tot u sprak,
Drs5je

"Bis vincit qui se vincit."

10

Re: 11 augustus Schotsman Triatlon in Kamperland

Hee, goed zeg!! Mooie fietstijd...... tongue tongue tongue Ik slingerde in het begin alleen maar heen en weer. Wel jammer dat je sneller was als ik.......

Maareh, mooi begin voor je eerste triathlon. En een mooi doel om aan te werken, op naar de volgende!!

Ik heb ook een flinke snee opgelopen onder mijn voet. Geen last van gehad tijdens het fietsen en lopen, maar het is nu wel erg vervelend tijdens het lopen.

Veel succes met de voorbereidingen voor de volgende, en we komen elkaar vast nog wel een keer tegen.

Gelukkig hebben we de foto's nog.......

11

Re: 11 augustus Schotsman Triatlon in Kamperland

Mooi verslag!!!

Succes met herstellen en met de voorbereiding op je eerste kwart:D

Hou ons op de hoogte hoe het verloopt....!

12

Re: 11 augustus Schotsman Triatlon in Kamperland

Leuk verslag!
En klasse dat je zoveel afgevallen bent! (ik moet ook weer, na 2 maanden niet getraind te hebben....)
Je merkt toch wel van iedereen dat triathlon verslavend werkt!

13

Re: 11 augustus Schotsman Triatlon in Kamperland

Via deze link kun je het verslag van Omroep Zeeland bekijken dat zij hebben gemaakt van de Schotsman Triatlon.

Tot u sprak,
Drs5je

"Bis vincit qui se vincit."

14

Re: 11 augustus Schotsman Triatlon in Kamperland

Bij deze gefeliciteerd met het het finshen !
Steentjes , schelpjes ,stayeren door het bos lopen  dat is nu eenmaal zo bij de Schotsman triathlon .
Het is geen wedstrijd voor toppers maar wordt wel al jaren georganizeerd door toppers die het ons
mogelijk maken om een leuke 1/8 of een 1/4 3athlon te doen voor weinig eurie  en elk jaar
een nutige herinering aan de deelname .
Dus niet te veel klagen en volgend jaar weer meedoen of beter nog Zoutelande as weekend
ook nog effe meepakken ,anders verdwijnen deze gezelige onderons wedstrijdtjes van de kalender
en kan je straks alleen je kunstje nog vertonen in grote masale duure wedstrijden waar de NTB bobo's
de dienst uitmaken en niet de organizatie . 
Rapido ,doet ook Zoutelande nog effe mee .

triathlon is 3 x beter

15

Re: 11 augustus Schotsman Triatlon in Kamperland

Ja, Rapido daarom doe ik ook a.s. zaterdag mee in Zoutelande. Ik zou het jammer vinden als 1 van de 3 triatlons in Zeeland het veld zou moeten ruimen, vandaar... Het was eigenlijk niet de planning en ik heb er het e.e.a. voor moeten regelen maar ik zal er wel bijzijn. Wat is jouw startnummer in Zoutelande?? Ik sta nu op de lijst onder nr 56.  De vooruitzichten voor zaterdag zijn best redelijk volgens mij, beetje fris maar droog weer.

Tot u sprak,
Drs5je

"Bis vincit qui se vincit."

16

Re: 11 augustus Schotsman Triatlon in Kamperland

Mike, goed om te horen dat je hebt genoten van je eerste triathlon en ook meteen een heel leuk verslag geschreven! Op naar de volgende en veel succes!

De Schotsman Triatlon van afgelopen zaterdag was m'n 2de triatlon en smaakt weer naar meer. Ik heb uiteindelijk een tijd van 1:12:12 op het klokje gezet en daar was en ben ik best tevreden over, want ik was voor een tijd van onder de 1:15 gegaan. Misschien dat ik volgend jaar meedoe aan de kwart, maar dan zal ik goed moeten trainen en me met name in het zwemmen moeten verbeteren. Verder kan wat professionelere kleding ook geen kwaad, want zaterdag moest ik het doen met zwemmen in een 'korte' zwembroek en daarna mijn wielrenkleding aantrekken. Ik merk dat de wissel ook flink wat tijd kost en speciale kleding zal waarschijnlijk ook wat beter zitten. Waar kan ik meer informatie vinden over goede, maar ook redelijk goedkope kleding voor triathlons (en duathlons)? Zijn er goede sportzaken in Zeeland die mij kunnen helpen? En Mike, hoe beviel jouw trisuit? Het liefst koop ik kleding die ik ook kan passen en waarbij het personeel mij goede tips kan geven.

Ook ik heb me er afgelopen zaterdag over verbaasd dat er werd gestayerd, terwijl dit toch gewoon verboden is?! Ik denk dat het voor jezelf, maar ook voor anderen leuker is als iedereen zich gewoon aan de regels houdt... Voor de rest geen wanklank hoor. Ik vond het een heel leuk evenement en wil dan ook alle vrijwilligers bedanken voor de puike organisatie!

Heeft iemand trouwens enig idee of er nog foto's op internet komen te staan? Zo ja, waar?

17

Re: 11 augustus Schotsman Triatlon in Kamperland

@MartijnT: Mijn trisuit bevalt uitstekend en ik ben nu al aan het rondkijken naar een nieuwe. Helemaal als ik t.z.t. in het bezit ben van een wetsuit lijkt me dat ideaal en snel bij het wisselen. Ik heb zaterdag ook gewoon in mijn zwembroekje smile gezwommen en heb bij de wissel naar het fietsen mijn trisuit erover gedaan (en ook nog een shirt met lange mouwen omdat het mijn zwembandjes een beetje camoufleerd...). Als er nog wat meer kilo's af zijn kan ik waarschijnlijk wel met goed fatsoen in mijn trisuit de wedstrijden doen. Morgen ga ik naar Koole Sport in Middelburg om me een paar nieuwe hardloopschoenen te laten aanmeten. Zij verkopen ook triatlon kleding dus misschien kun je daar terecht voor advies en het passen van de kleding. Omdat jij in Kapelle woont is het misschien mogelijk om eens te informeren bij Hopmans in Bergen op Zoom of zij misschien triatlon kleding verkopen.

De foto's van voorgaande jaren staan allemaal op de site van Dynamica dus daar zullen die van dit jaar ook wel bijkomen. Mijn vrouw is ook druk aan het fotograferen geweest (vooral mij natuurlijk... smile ) en als die ontwikkeld zijn zal ik ze wel op mijn site zetten denk ik...

Tot u sprak,
Drs5je

"Bis vincit qui se vincit."

18

Re: 11 augustus Schotsman Triatlon in Kamperland

Hopmans  verkoopt geen triathlon kleding . Koole en Sportemotion wel .
Nog effe over stayeren .
Ik kom met de snelste zwemmers uit het water,in deze recreative wedstrijdjes , en er ontstaat een fietsgroep waar je gewoon niet uit weg kan rijden . Op kop rijden is niet verstandig  dus blijft er weinig keus over  aanhaken dus ,en spaaren voor het lopen en de meest sterke fietsers doen het werk en leveren dat vaak weer in op het lopen .
Soms ontstaat er een groep die ondanks het stayer verbod en alle risiko's samen werkt en afspreekt dat
de sportieve strijd beslist wordt op de wissel en het lopen .
Zeker nu de stayer afstand nog korter is heb je er veel profijt van en met maar 2 of 4 rondjes van 10 km
is wegkomen bijna onmogelijk als er een zwemmer 2 min eerder op de fiets zit is die binnen 10 km al terug gehaald door een groep fietsers .
Begrijp me goed ik ben tegen stayeren !! maar je kan soms niet anders  konstant je benen stilhouden en remmen is ook geen optie  .
Wil je [bijna] niet stayeren doe dan eens een wedstrijd met veel beklimmingen bv Stein,,Eupen ,,Aarschot .
daar is het al een stuk minder .
NK Nieuwkoop  er werd gesproken door de toppers over groep 1  2   3     ik zat ergens in groep ,weet ik veel ,
wel een paar x NTB jury   maar geen kaarten alleen waarschuwingen   
Het zal altijd ergernis nr 1 blijven in de triathlon .
Gewoon je eigen wedstrijd rijden en niet ergeren aan de stayeraars na een jaar of ? ken je die jongens en meisjes wel die gelijk in je wiel duiken .
Suc^6 Rapido

triathlon is 3 x beter

19

Re: 11 augustus Schotsman Triatlon in Kamperland

Beste medetriatleten,

Ik heb een vraagje, heb meegedaan in Kamperland en ging best lekker, maar mijn fietscomputer deed het niet, kan iemand mij vertellen wat zij exact voor afstand hebben gefietst op de 1/8e.

Verder een leuke wedstrijd, maar toch wel jammer van het stayeren, zeker op zo'n korte afstand is het dan zeer moeilijk om de verloren tijd nog goed te maken.


Alvast bedankt voor de moeite!

Sportieve groet,

Jim

20

Re: 11 augustus Schotsman Triatlon in Kamperland

Jim, het rondje zonder aanloop is 9.83 km lang. Met aanloop is het rondje 10.17 km lang. Je heb 2 rondjes gereden waarvan de eerste met het eerste deel van de aanloop en de tweede met het tweede deel van de aanloop. 9.83 + 10.17 = 20km.

De kwart heeft 9.83 + 9.83 + 9.83 + 10.17 = 39.66 km gereden.

21

Re: 11 augustus Schotsman Triatlon in Kamperland

Thanx voor de snelle reactie, dan heb best lekker gefietst zonder mijn exacte tijd  te weten. Was al met al toch wel tevreden met mijn tijd. Leuke triatlon en best veel publiek leuk.