1

Onderwerp: Zwemschema

Beste leden,

ik ben dus op weg om een schema te maken. En eigenlijk is dit de eerste maal in mijn leven dat ik hier aan begin. Ik volg hier in de leidraden die ik terug vind in het boek dat ik net gekocht heb. En alhoewel iedereen wel zijn eigen mening heeft over training en ik ook weet dat LSD trainingen niet meer zo geruggesteund worden door nieuwe studies, concentreer ik me nu eigenlijk op duurlopen en duurfietsen. Dat is dus vrij makkelijk in te plannen.

Zwemtraining is echter moeilijk. Volgens het boek (en vele meningen hier op het forum ook) is het nu in de winter echt wel het moment om meer op techniek te werken en korte intervallen te doen. De 1500m die ik in juli in wedstrijdverband wil afleggen, kan ik al in 1 stuk zwemmen.

Dit zijn enkele trainingsessies die ik uit het boek heb en hier en daar aangepast naar mijn eigen niveau. Maar ik weet dus totaal niet als ik dit goed gedaan heb of niet. Mijn vraag is dus als dit goeie sessies zijn of dat het niet echt goed is. Doel is om 2x/week een van deze sessies te doen. Naar mijn gevoel zijn de sessies van laagste niveua naar hoogste niveau gerangschikt. In het begin zal ik dus vooral sessie 1 herhalen en dan af en toe eens sessie 2 erbij. Naarmate het beter gaat, wissel ik dan een beetje voor wat variatie te hebben.

Sessie 1:
Warming-up: 300m relax
                      4x50m techniekoefeningen, 15" rust
                      4x25 voluit, 1 minuut rust
                      100m relax
Kern: 3x200m progressief, laatste 200m goed tempo, niet voluit, 15" rust
          100m los
          3x200m progressief, laatste 200m goed tempo, niet voluit, 15" rust
Uitzwemmen: 400m relax

Totaal: 2400m


Sessie 2:
Warming-up: 100m relax
                      4x50m techniek, 15" rust
                      50m relax
                      4x25m voluit, rust 1'
Kern: 3x600m progressief, laatste 600m 3x200m, rust 15", goed tempo
          100m relax
           4x25m, laatste 10meters sprint, rust 1'
Uitzwemmen: 400m relax

Totaal: 2850m


Sessie 3:
Warming-up: 5x100m relax, laatste 25m max
                      4x50m techniek
kern:              6x100m afwisselend traag en iets vlugger, op techniek letten, 15" rust
                      100m relax
                      4x25m max, 1' rust
                      100m relax 
                      6x100m afwisselen traag en iets hoger tempo dan eerste set, 15" rust
                      100m relax
                      4x25m climax
Uitzwemmen: 600m relax

Totaal: 3000m


Sessie 4:
Warming-up: 200m relax
                      8x50m techniek, 15" rust
                      100m relax
                      3x(75m relax-25m vol)
Kern: 6x400m 1-3 progressief en dan opnieuw van 4-6 progressief, 30" rust
Uitzwemmen: 600m relax

Totaal: 3000m
         

Lijkt dit een beetje op de trainingen die jullie doen? Of zitten er hier rare kronkels in?

2

Re: Zwemschema

Ik zou er ook wat andere slagen in doen zoals schoolslag, rugslag misschien wat vlinder
Vooral de rugslag is erg nuttig omdat je daarmee je schouders niet alleen 1 kant op belast.

3

Re: Zwemschema

ik zou bij de eerste sessie bij de 3x200m negatieve split zwemmen in plaats van 200m tempo.
dus de eerste 100m bijvoorbeeld 10sec trager dan de 2e 100m met 30sec rust.

zoals denniss zegt zou ik ook een paar andere slagen zwemmen.
als opwarming kan je dan 100m crawl - 100m wissel (met of zonder vlinderslag) - 100crawl.

probeer ook af en toe op kracht te zwemmen (met paddels en pull buoy)

je mag ook de beenoefeningen niet vergeten, dit is goed voor je ligging in het water.

4

Re: Zwemschema

Dank voor de reacties. Ik wissel nog al vaak tijdens relax/opwarming/cooling-down heb ik vaak de neiging om wat schoolslag te zwemmen. Doe ik gewoon graag. Vlinder kan ik maar is iets waar ik in het verleden zeer weinig op getraind heb en is wegens mijn spanbreedte ook niet echt doenbaar tijdens de publieke uurtjes training. Ik vermoed dat er wel enkele met een hersenschudding mogen afgevoerd worden dan.  big_smile  Rugslag is een beetje hetzelfde verhaal. Zwembaden hier zijn altijd zeer druk bezet. Ik mag al blij zijn als ik de schema's zoals hier deftig kan uitvoeren.

Die negatieve split zal ik onthouden. Kan ik af en toe eens afwisselen.