1

Onderwerp: Doping in triathlons

Ik ben niet zo'n fan van hijgerige dopingverhalen, maar volgens het hier aangehaalde onderzoek gebruikt 1 op de 7 Ironman age-groupers in dit onderzoek doping. En dan gaat het niet over aspirientjes. En dat vind ik eigenlijk best wel schokkend, of ben ik naïef? Of lijkt dit aantal veel te hoog?

Iedereen moet doen waar hij zich zelf prettig bij voelt, maar in mijn ogen is dopinggebruik hetzelfde als bijvoorbeeld een gedeelte van het parcours afsnijden, en dan houd je als agegrouper voornamelijk jezelf voor de gek.


http://www.irishtriathlon.com/index.php … -steroids/

2

Re: Doping in triathlons

Hoi Macca

Geen idee of je naief bent dan lwe of de cijfers kloppen of niet. Feit is dat je gewoon een loser bent als je vindt dat je "met extra spullen" mee moet doen en vervolgens lachend op een podium kunt gaan staan........of juist net niet.

Bij bepaalde wedstrijden in Frankrijk kan ik nu top 10 gaan lopen en als het goed is ook in Barcelona op de Challenge, maar geen haar op mijn hoofd (zijn er ook niet veel) die er aan denkt om "iets" te nemen om zo het podium te halen. Ik zou mijn ogen uit mijn kop schamen als ik er later ooit het "nieuws" mee zou halen.

Maar wat je zegt : iedereen moet doen waar hij/zij zich lekker bij voelt

3

Re: Doping in triathlons

Ik geloof direct dat het gemiddelde aantal dopinggebruikers in ironman wedstrijden ver boven dat van de gemiddelde triathlon ligt. In de 'gewone' triathlons waar ik tot nog toe aan mee heb gedaan is de gemiddelde deelnemer naar mijn inschatting bijzonder sportief.

4

Re: Doping in triathlons

In een gewone wielerwedsrtrijd voor amateurs staat het peleton al stijf van de doping dus ik weet niet waarom dit in andere sporten anders zou zijn? In die kleine loopwedstrijdjes zie ik ook soms dingen waar ik me echt wel vragen over stel.

5

Re: Doping in triathlons

ronnyke schreef:

In een gewone wielerwedsrtrijd voor amateurs staat het peleton al stijf van de doping dus ik weet niet waarom dit in andere sporten anders zou zijn?

Omdat ze in het wielrennen elkaar ook in de berm drukken, afsnijden, slaan, met bidons bekogelen, verrot schelden en ga zo maar door. In vrijwel elke triathlon kun je ongelooflijk vals spelen met een pakkans van nul. En toch gebeurt het vrijwel nooit. Als je in een wedstrijd zonder noemenswaardige jury je wel netjes aan de regels houdt, is het ook moeilijk te geloven dat je wel EPO gaat spuiten.

6

Re: Doping in triathlons

Hmm ik geloof er niets van. Misschien dat een dergelijk percentage van toepassing is op de age groupers die onder de 10 uur gaan, maar daarboven is het toch vooral een strijd met jezelf. Niet voor Hawaii of een podium foto..

Als ik de sfeer bij de lange afstandswedstrijden proef is het er bij het overgrote deel vooral eentje die over finishen gaat en niet over een minuutje sneller of een plaatsje hoger...

Maar misschien ben ik naief... Daar hebben "ze" me wel vaker voor versleten..

7

Re: Doping in triathlons

1 op de 7? Zo zo smile Zoveel had ik niet verwacht moet ik zeggen. Tja, triathlon is toch vaak een sport voor de blanke, goed verdienende, man. En doping is duur, maar dat kan iemand met een fiets van 6k zich wel veroorloven denk ik.

8

Re: Doping in triathlons

thijs schreef:
ronnyke schreef:

In een gewone wielerwedsrtrijd voor amateurs staat het peleton al stijf van de doping dus ik weet niet waarom dit in andere sporten anders zou zijn?

Omdat ze in het wielrennen elkaar ook in de berm drukken, afsnijden, slaan, met bidons bekogelen, verrot schelden en ga zo maar door. In vrijwel elke triathlon kun je ongelooflijk vals spelen met een pakkans van nul. En toch gebeurt het vrijwel nooit. Als je in een wedstrijd zonder noemenswaardige jury je wel netjes aan de regels houdt, is het ook moeilijk te geloven dat je wel EPO gaat spuiten.

Mooi gezegd. In het wielrennen kan ik me er nog iets voorstellen dat je in dopinggebruik 'rolt'. Zonder dat goed te keuren overigens.

In triathlon gaat het niet om veel geld, en een verbetering van je tijd van 11u30m naar 11u10m is significant, maar als dat het resultaat is van valsspelen volstrekt ridicuul. Overigens vind ik dat dat ook geldt voor een verbetering van 10u08m naar 09u51m.

Waar ik me over verbaas is dat er vrijwel niemand wordt betrapt op het gebruik van verboden middelen, ALS het zo is dat 1 op de 7 gedopeerd is en er willekeurige dopingcontrole onder agegroupers wordt uitgevoerd.

Ik heb net een reisbundel van Tommy Wieringa gelezen, (zie http://www.tommywieringa.nl/web/Fragmen … fahaan.htm) waarin hij beschrijft dat bij een Duits strand een kaartjesautomaat staat waarmee toegang tot het strand gekocht kan worden. Er vindt geen enkele controle plaats (overigens geldt hetzelfde voor de Amsterdamse Waterleidingduinen nu ik er over nadenk), maar toch koopt iedereen netjes zijn ticket. Ik had verwacht (gehoopt?) dat de gemiddelde triatleet net zo intrinsiek beschaafd zou zijn en dat dopinggebruik tot de uitzonderingen zou behoren.

In 2004 werd Nina Kraft betrapt op EPO. Ik geloof dat haar bikesplit toen 20 minuten sneller was dan het jaar ervoor, waarmee in mijn ogen het effect van EPO werd aangetoond alsmede een indicatie dat de anderen wellicht schoon waren.

9

Re: Doping in triathlons

In dit aangehaalde artikel is 'doping' wel een heel erg breed containerbegrip geworden...
Bètablokkers, antidepressiva, caffeinetabletten, stimulantia(???)
Ben wel benieuwd naar de vragenlijst en onderzoeksopzet. Ik vrees dat er makkelijk gaten in te schieten zijn, of dat de resultaten wel op een heel erg Telegraaf-achtige manier uit hun verband getrokken worden.. roll

10

Re: Doping in triathlons

2004 is al weer een tijdje geleden he.. Ik denk dat in bijna elke sport doping gebruik wordt. En in een sport als triathlon zal dat niet anders zijn. Er zijn een groot aantal triathleten die een hoop geld uitgeven aan materiaal, trainingsschema's en wedstrijden. Vaak om de magische grens van 10 of 11 uur te halen. Of zelfs te gaan voor een Hawaii-ticket. Ik denk dat sommige triathleten te ver gaan en doping pakken. Ik maak me er verder niet druk om. In de maatschappij en de sport wordt vals gespeeld. Het is niet aan mij om deze mensen te pakken.

Trainen, trainen, trainen en vooral genieten.. dat is mijn enige antwoord wink

11

Re: Doping in triathlons

Maca944 schreef:

Waar ik me over verbaas is dat er vrijwel niemand wordt betrapt op het gebruik van verboden middelen, ALS het zo is dat 1 op de 7 gedopeerd is en er willekeurige dopingcontrole onder agegroupers wordt uitgevoerd.

Als ze in het wielrennen alleen na eendaagse klassiekers hadden getest was wielrennen nog steeds net zo schoon als bijvoorbeeld triathlon of atletiek.

12

Re: Doping in triathlons

thijs schreef:
Maca944 schreef:

Waar ik me over verbaas is dat er vrijwel niemand wordt betrapt op het gebruik van verboden middelen, ALS het zo is dat 1 op de 7 gedopeerd is en er willekeurige dopingcontrole onder agegroupers wordt uitgevoerd.

Als ze in het wielrennen alleen na eendaagse klassiekers hadden getest was wielrennen nog steeds net zo schoon als bijvoorbeeld triathlon of atletiek.

+1

Maca944 schreef:

In triathlon gaat het niet om veel geld.

Bij de nevenbonden ook niet, en toch gaat er daar (veel) doping in het ronde.

13

Re: Doping in triathlons

Idd bij die recreanten in het wielrennen bv waod daar pakken ze doping alsof het snoep is en daar is echt niet veel te verdienen hoor.

14

Re: Doping in triathlons

ronnyke schreef:

Idd bij die recreanten in het wielrennen bv waod daar pakken ze doping alsof het snoep is en daar is echt niet veel te verdienen hoor.

Volgens mij heb je geen goed beeld van het peloton. Ik ken heel wat amateurrenners (en Elite zonder contract) en heb zelf een paar jaar wedstrijden gereden. Voor dat niveau heb je echt geen dure EPO kuurtjes nodig. Alle amateurrenners die ik ken drinken in het weekend een biertje en houden wel van 'de geneugten des levens'. Dan ga je echt geen honderden euro's in dopingkuurtjes stoppen. De meeste vinden bietensap al te veel moeite. Eliterenners staan er doorgaans wel anders in. Zij investeren veel meer tijd in training en passen hun levensstijl er vaak ook op aan. Dat het vanaf de Elite zonder contract anders is kan ik me voorstellen.

15 Laatst bewerkt door VliegendeHollander (22-01-14 15:53:44)

Re: Doping in triathlons

Maca944 schreef:

volgens het hier aangehaalde onderzoek gebruikt 1 op de 7 Ironman age-groupers in dit onderzoek doping.

1 op 7 geeft dopinggebruik toe, wellicht is het gebruik hoger. 1 op 5 geeft toe tijdens de IM Frankfurt gebruikt te hebben.

Doelen: -marathon van Amsterdam oktober 2013 onder de 4 uur; -halve triatlon van Eilat januari 2014 onder de 7,5 uur; -Beach challenge Kijkduin juli 2014 in de top eindigen bij de recreanten; -ooit een hele Iron-distance voltooien.

16

Re: Doping in triathlons

Mischien kunnen ze dan dit ook eens proberen :-) http://www.nieuwsblad.be/sportwereld/cn … 2_00942383

17

Re: Doping in triathlons

fizik schreef:
ronnyke schreef:

Idd bij die recreanten in het wielrennen bv waod daar pakken ze doping alsof het snoep is en daar is echt niet veel te verdienen hoor.

Volgens mij heb je geen goed beeld van het peloton. Ik ken heel wat amateurrenners (en Elite zonder contract) en heb zelf een paar jaar wedstrijden gereden. Voor dat niveau heb je echt geen dure EPO kuurtjes nodig. Alle amateurrenners die ik ken drinken in het weekend een biertje en houden wel van 'de geneugten des levens'. Dan ga je echt geen honderden euro's in dopingkuurtjes stoppen. De meeste vinden bietensap al te veel moeite. Eliterenners staan er doorgaans wel anders in. Zij investeren veel meer tijd in training en passen hun levensstijl er vaak ook op aan. Dat het vanaf de Elite zonder contract anders is kan ik me voorstellen.

Wie spreekt er over EPO-kuurtjes. Die zijn inderdaad wel duur. Er zijn middelen die veeeeeel goedkoper zijn en couranter in de handel die minstens even goed zijn. Die zijn natuurlijk wel vrij eenvoudig op te sporen. Wat te zeggen over bijvoorbeeld een gewone astma-inhaler. Zet de longen lekker goed open hoor. Of wat pepmiddelen zoals Rilatine. Hoeveel medicijnkastjes thuis hebben dat tegenwoordig niet liggen.

Of gewoon tijdens de winterperiode bloedverdunners nemen (bv. grote hoeveelheden aspirine) en goed trainen. Dan op tijd stoppen en je hematocriet zal een pak hoger liggen. Ik weet niet hoe het amateurwielrenner er in Nederland aan toe gaat, maar in België is het toch echt soms verdorven hoor.

18

Re: Doping in triathlons

Ook dankzij internet is de wereld kleiner geworden. In china zijn niet alleen goedkope frames te verkrijgen wink en dezelfde week heb je het matriaal in huis. Als je ziet als sommige mensen op hun 40e beslissen om wat te gaan koersen (of lopen)en dan zo rijden... Dan kun je jezelf er alleen maar vragen bij stellen. Ik weet wat ik er voor doe en laat en ik word er soms ook vierkant afgereden als ik met een groep van die gasten ga rijden. Ikzelf doe voornamelijk sport voor mijn gezondheid dus ik denk niet dat je aan zulke dingen begint dat je nog gezond bezig bent roll

19

Re: Doping in triathlons

ronnyke schreef:

Ook dankzij internet is de wereld kleiner geworden. In china zijn niet alleen goedkope frames te verkrijgen wink en dezelfde week heb je het matriaal in huis. Als je ziet als sommige mensen op hun 40e beslissen om wat te gaan koersen (of lopen)en dan zo rijden... Dan kun je jezelf er alleen maar vragen bij stellen. Ik weet wat ik er voor doe en laat en ik word er soms ook vierkant afgereden als ik met een groep van die gasten ga rijden. Ikzelf doe voornamelijk sport voor mijn gezondheid dus ik denk niet dat je aan zulke dingen begint dat je nog gezond bezig bent roll


Voordeel van de Triathlon vind ik persoonlijk, dat er minder getraind en gestreden word om een plaats op de ranglijst, maar eerder gefocust word op een persoonlijke prestatie, en daar een doel aanhangen.
Ik sport dus ook niet om 1e te worden, maar om mijn eigen doelstellingen te behalen. Toevallig doe ik dan mee aan triathlonwedstrijden, maar doe dit om mijzelf te kunnen bewijzen dat ik kan wat ik wil. Wanneer ik doping zou gebruiken, geef ik onbewust toe aan mijzelf dat ik het niet aankan, en hulpmiddelen nodig zou hebben.
Het enige wat ik gebruik aan prestatie-bevorderende middelen zijn allen te koop in gangbare sportvoeding winkels, zoals mijn persoonlijke favoriet 3Action Guarana Shot.

Zichzelf aan het trainen tot Triatleet sinds 1-5-2013.
Eerst baantjes trekken, dan tandem rijden, en dan een wandeltocht!

20

Re: Doping in triathlons

wel, in mijn ogen is het zeer simpel waarom er bijna geen doping gebruikt wordt...

er valt niks mee te winnen. wie van jullie kan zeggen dat hij al eens iets gewonnen heeft met een wedstrijd?
die mannekes op de koersfiets beginnen geld te krijgen van hun 18. voor hun hangt hun carriere ervan af. bij ons is het ( voor mij dan) gewoon een hobby. ik heb totaal geen nood om drugs te gebruiken. ik doe dit voor mezelf. om zelf mijn grenzen te verleggen

21

Re: Doping in triathlons

swimmy schreef:

wel, in mijn ogen is het zeer simpel waarom er bijna geen doping gebruikt wordt...

er valt niks mee te winnen. wie van jullie kan zeggen dat hij al eens iets gewonnen heeft met een wedstrijd?
die mannekes op de koersfiets beginnen geld te krijgen van hun 18. voor hun hangt hun carriere ervan af. bij ons is het ( voor mij dan) gewoon een hobby. ik heb totaal geen nood om drugs te gebruiken. ik doe dit voor mezelf. om zelf mijn grenzen te verleggen

Hey niet zo negatief he. Ik heb een keer een fles ruitenreiniger gewonnen met een medaille voor mijn tweede plaats bij de zwemloop valkenburg en een hele "mooie" beker met bos bloemen bij mijn overwinning in de 1/8e triathlon van Bathmen  big_smile  big_smile .

22

Re: Doping in triathlons

swimmy schreef:

wel, in mijn ogen is het zeer simpel waarom er bijna geen doping gebruikt wordt...

er valt niks mee te winnen. wie van jullie kan zeggen dat hij al eens iets gewonnen heeft met een wedstrijd?
die mannekes op de koersfiets beginnen geld te krijgen van hun 18. voor hun hangt hun carriere ervan af. bij ons is het ( voor mij dan) gewoon een hobby. ik heb totaal geen nood om drugs te gebruiken. ik doe dit voor mezelf. om zelf mijn grenzen te verleggen

Ik denk dat er zat age-groupers zijn die voor Hawaii willen kwalificeren die daar anders over denken wink Daar gaat het niet om een 1e plek, maar wel om een 5e of 10e

23

Re: Doping in triathlons

swimmy schreef:

wel, in mijn ogen is het zeer simpel waarom er bijna geen doping gebruikt wordt...

er valt niks mee te winnen. wie van jullie kan zeggen dat hij al eens iets gewonnen heeft met een wedstrijd?
die mannekes op de koersfiets beginnen geld te krijgen van hun 18. voor hun hangt hun carriere ervan af. bij ons is het ( voor mij dan) gewoon een hobby. ik heb totaal geen nood om drugs te gebruiken. ik doe dit voor mezelf. om zelf mijn grenzen te verleggen

Prijzengeld is er wel in triathlon. Zelfs op regionaal niveau kan je een envelop krijgen als je op het podium eindigt. Als je kijkt naar alle verschillende lange afstand triathlons (Ironman, Challenge, TriStar etc) en bepaalde circuits (zowel stayer als non stayer; Eredivisie in NL, Gran Prix in FR, Bundesliga in DE, non stayer OD's in de VS) is daar echt wel het een en ander te verdienen, met name op de lange afstand. Niet in de mate van het wielrennen, maar toch zeker wel aanwezig (en groeiende).

24

Re: Doping in triathlons

swimmy schreef:

wel, in mijn ogen is het zeer simpel waarom er bijna geen doping gebruikt wordt...

er valt niks mee te winnen. wie van jullie kan zeggen dat hij al eens iets gewonnen heeft met een wedstrijd?

Een paar keer een heel klein beetje geld, een liter bier met glas, een hamburger in de mc donalds, een bratwurst, een klein weerstation die op een schermpje tegelijkertijd zowel binnen als buiten de temperatuur, relatieve luchtvochtigheid en de luchtdruk weergeeft, een waardebon van tien euro bij een hardloopwinkel en één keer de Thüringer Meisterschaft over de Mitteldistanz en alle roem die daar mee gepaard ging. En dat noem jij niks?

25

Re: Doping in triathlons

thijs schreef:
swimmy schreef:

wel, in mijn ogen is het zeer simpel waarom er bijna geen doping gebruikt wordt...

er valt niks mee te winnen. wie van jullie kan zeggen dat hij al eens iets gewonnen heeft met een wedstrijd?

Een paar keer een heel klein beetje geld, een liter bier met glas, een hamburger in de mc donalds, een bratwurst, een klein weerstation die op een schermpje tegelijkertijd zowel binnen als buiten de temperatuur, relatieve luchtvochtigheid en de luchtdruk weergeeft, een waardebon van tien euro bij een hardloopwinkel en één keer de Thüringer Meisterschaft over de Mitteldistanz en alle roem die daar mee gepaard ging. En dat noem jij niks?

Damn, met name op dat weerstation ben ik jaloers!

Prijzen winnen is volgens mij niet heel relevant, zoals iemand al eerder schreef, maar de 'eer' is wel degelijk voldoende motivatie.

Ik had verwacht dat in triathlons de eer van het winnen (of hoog eindigen, of je kwalificeren voor Kona) betekende dat je dit binnen de regels deed.