1

Onderwerp: Zwemkoord in klein zwembad

Heeft er iemand ervaring met het gebruik van een zwemkoord/elastiek in een klein zwembad (op vakantie of in een hotel bijvoorbeeld)?

Ik kwam dit tegen: http://www.finisinc.com/stationary-cord … heavy.html en wil dit eens gaan proberen. Of zijn er betere opties als je een 10-meter bad tot je beschikking hebt?

2

Re: Zwemkoord in klein zwembad

Ja, goede ervaring mee maar wel in een 25 meter bad. zwemkoord training heb ik als fun ervaren en je kan zeer veel techniek oefeningen doen. Let wel op de lengte van je koord, je moet net de overkant niet aan kunnen tikken  wink

#enjoylife

3

Re: Zwemkoord in klein zwembad

Maca944 schreef:

Of zijn er betere opties als je een 10-meter bad tot je beschikking hebt?

beter weet ik niet, maar ik heb wel wat suggesties.

Sprinttraining en keerpunten oefenen op maximale snelheid. Er zijn sprint teams in zwemmen die heel veel over dwars trainen omdat de snelheid zo extra hoog ligt.

En als je geen goede beenslag hebt is 10 meter herhalingen zat voor een lange set benen.

Ik heb een tijdje alleen een zwembad ter beschikking gehad waar je enkel over dwars kon zwemmen. Daar vond ik sprintjes doen eigenlijk best leuk. En voor beenslag is het voor mij lang genoeg (niet leuk om te doen, wel effectief).

Oh, en als je misschien nog met enkelband om moet leren zwemmen is het ook zat. 25 meter is aan het begin dan al super lang.

4

Re: Zwemkoord in klein zwembad

Dank voor de suggesties thijs. Met name benen trainen is een goeie, dat is een erg zwak punt bij mij. En een meter of 10 is dan een stuk minder intimiderend dan 25 meter.

5

Re: Zwemkoord in klein zwembad

Juist vanwege dit probleem ook een stel strechcords (oa met enkelstraps) aangeschaft, maar er nog geen ervaring mee opgedaan. Wat ik tot nu toe doe als ik beperkte zwemmogelijheden heb, is veel kort, maar erg intensief werk: sprints met keerpunten zonder afzet, zwemmen met enkelband, waterpoloborstcrawl, eenarmige borstcrawl, schoolslag armen, diverse beenslagtechnieken etc
De nadruk ligt vooral op hoge intensiteit.

Overigens gebruik ik nu sinds een week de strechcords in het kader van " dryland training" en ik ben positief verrast over de diverse trainingsmogelijkheden en ook over de kracht/inspanning die het kost bij het uitvoeren van bijv. de EVF tijdens de pull.

6

Re: Zwemkoord in klein zwembad

Ik heb het vorig jaar op een camping in Frankrijk ook gedaan met een setje stretchcords met lussen. Gaat op zich prima, leuk is anders. Benen trainen kan zelfs al in een badje van 2,5m. Gewoon handen op de kant en trappen maar (niet te hard want anders duw je de barsten in de tegels smile  )