1

Onderwerp: winterschema?

Wanneer kruipen jullie in je holen voor de winterslaap? Op wat voor frequentie trainen jullie om in het voorjaar weer op peil te zijn?

2

Re: winterschema?

Afgelopen zondag was het men laatste wedstrijd van het seizoen zodat ik nu voor een 3tal weken de fiets/schoenen/zwembroek aan de haak hang. Waarschijnlijk hou ik dit toch niet vol zodat ik ongeveer een 2tal weken niks doe en dan terug rustig opbouwen met in de eerste week één training per onderdeel en nadien de weken erna eerst de frequentie en dan de duur opbouwen.

3

Re: winterschema?

Ik heb zondag mijn laatste wedstrijd, Deventer. Daarna train ik nog wel maar steeds minder. Rond de herfstvakantie neem ik dan 2 weken helemaal vrij van trainen om daarna weer rustig aan te beginnen. ik vervang 1 fietstraining en 1 zwemtraining voor de sportschool. Zo in februari begin ik weer met mijn opbouw van het fietsen en zwemmen. Lopen blijf ik gewoon doen, zelfs intensiever.

Kijk niet terug op successen maar kijk uit naar nieuwe uitdagingen

4

Re: winterschema?

Hm ik wil ook graag blijven lopen, maar fietsen en zwemmen skippen jullie dus helemaal. En twee weken NIETS doen?? Ook geen krachttraining? Sjee, dan wordt ik onhandelbaar.
Als je stopt met zwemmen in de winter, verlies je dan aan techniek?

5

Re: winterschema?

"Als je stopt met zwemmen in de winter, verlies je dan aan techniek?"

De vraag stellen is als zo vaak hem beantwoorden.

(Trouwens ik heb hier niemand horen zeggen dat ze helemaal ophouden met fietsen en zwemmen. Vooral zwemmen is in de wintermaanden een leuke (warme) trainingsvorm.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

6

Re: winterschema?

ik stop niet met zwemmen, ik train minder !!!! 2x ipv 3x. Fiets 1x( spinning) ipv 2x weg !!! En die rust moet !!! Je bent geen robot die maar door kan gaan. In het seizoen zit ik zo op 15 uur in de week. Je moet dan wel je lichaam rust geven.

Kijk niet terug op successen maar kijk uit naar nieuwe uitdagingen

7

Re: winterschema?

Oke minder trainen dus. (ik heb ambivalente gevoelen t.o.v zwemmen, dus als ik een kans zie om hem eruit te gooien doe ik dat)

8

Re: winterschema?

Wedstrijdseizoen is voor mij nog niet helemaal afgelopen, komende zondag nog een 10 km, dan 7 oktober weer een 10 km, en daarna in Eindhoven de halve marathon. Het buiten zwemmen is hier afgelopen, maar we zijn met de vereniging weer in het zwembad bezig. Morgen de laatste fietstraining op de baan, over een paar weken gaan we spinnen. Bovendien gaan we de zaal weer in voor circuittraining op donderdagavond. Looptrainingen gaan gewoon verder, de mogelijkheid is er via de vereniging op woensdagavond, zondagochtend en maandagochtend. En bij mooi weer zal ik zeker nog in de weken dat ik late ploeg heb, en er geen pekel op de weg ligt, op de fiets stappen.
Alles misschien minder intensief dan in de zomer, maar ik blijf wel bezig.

9

Re: winterschema?

jani schreef:

Oke minder trainen dus. (ik heb ambivalente gevoelen t.o.v zwemmen, dus als ik een kans zie om hem eruit te gooien doe ik dat)

Skip het zwemmen dan gewoon en ga duathlonnen.

10

Re: winterschema?

Als je echt een hekel hebt aan zwemmen kun je je beter op de duathlon richten, het zwemmen in een bad is al een geestdodende bezigheid en als je er dan ook nog geen plezier aan beleefd zal het niet lang duren, vooral als resultaten uitblijven.
Neem in ieder geval gas terug in het "off seizoen" anders ben je net een kaars en brand je jezelf op, doe in het winterseizoen wat crosstrainingen, dit zijn andere sporten zoals schaatsen en langlaufen, maar onderhoud je basis door te lopen en te fietsen of te spinnen, ikzelf ga in de winter lopen, schaatsen, mountainbiken en 2x in de week krachttraining (goed om je lichaam in balans te brengen en/of te houden) verder ga ik nog 1x in de week 2 uur spinnen.
Het helpt om je trainingen over 14 dagen te verdelen i.p.v. per 7 dagen zo kun je ook makkelijker rustdagen inplannen.
Veel succes
X-runner

11

Re: winterschema?

Voor mij zit het er ook op nu. 4 weekjes rustig trainen met 6 a 7 uur per week (3x zwemmen, 1-2x fietsen en 2x lopen). alles rustig en soepel en 2 volledige rustdagen per week . Daarna langzaam weer oppakken en ook weer wat fucntionele krachttraining erbij doen.

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

12

Re: winterschema?

Dan train ik altijd rustig.....

13

Re: winterschema?

Sedert 2 jaar rij ik in de zomerperiode van +/- eind april tot eind september, dit met het oog op het beklimmen van de Mont Ventoux. Van het jaar is me dit gelukt, de beklimming vanuit Sault, zijnde 26km (zie foto in bijlage).
Mijn vraag is nu : wat kan ik best doen tijdens de winterperiode ? De voorbije 2 jaar deed ik bijna niets, dit hield echter in dat ik dan in april weer vanaf "0" moet beginnen.
Ik ben 48 jaar en dat wordt dan alsmaar moeilijker om weer op niveau te komen. Nu wil ik dat dus proberen te overlappen en de conditie op peil houden. Fietsen in de winterperiode (buiten dus) zie ik niet zitten : ik verdraag de koude lucht namelijk niet. Lopen zou geen probleem zijn, ik weet alleen niet of dit aan te raden is ?
Wat ook belangrijk is dat ik kan trainen met het oog op verdere beklimmingen in 2008, want dat staat op m'n programma. Dus : trainen met klein verzet (zoals bvb Armstrong de cols beklom), kan je dat aanleren ? Hoe ?

14

Re: winterschema?

ik zou spinning doen in de winter. En rijden ala amstrong doe je achter een brommertje. Gewoon oefenen,oefenen oefenen.

Kijk niet terug op successen maar kijk uit naar nieuwe uitdagingen

15 Laatst bewerkt door Remko (27-09-07 14:28:35)

Re: winterschema?

Ik kies dan toch liever voor de mountainbike en het geploeter door de modder, dan spinning. Ik ga in de winter echter wederom de nadruk leggen op mijn zwakste onderdeel, het lopen.

16

Re: winterschema?

Ik doe momenteel even helemaal niks!! Dit omdat ik vorige week vader ben geworden van een prachtige dochter. Alle energie gaat nu in het kleine mensje!!! big_smile big_smile big_smile

de komende week wil ik weer voorzichtig beginnen met heel rustig trainen. Ook om te wennen aan het andere ritme.

Komende maanden richt ik me vooral op het zwemmen en lopen. Hier is voor mij erg veel verbetering mogelijk. Ik ben van plan een aantal 10 kilometers te gaan lopen om de snelheid te verhogen.

Gelukkig hebben we de foto's nog.......

17

Re: winterschema?

Gefeliciteerd Akky! Da's een rijk bezit! Heb zelf een zoon en een dochter, en het is (meestal) geweldig leuk!

Wat betreft het trainen: Ik trek zelf ook de mountainbike weer uit de schuur! Of anders, in geval van tijdgebrek kruip ik op de Tacx, beetje saai, maar wél een goede training. Lekker muziekje erbij.... of een DVD'tje...

Gr, Jan