1

Onderwerp: Jouw mening gevraagd over de toekomst van Deventer

Wij willen de leden van dit forum vragen hun mening te geven over de toekomst van onze Triathlon.
Na een geslaagde editie dit jaar vragen wij ons af of we een volgende stap moeten gaan maken of dat we daar nog even mee wachten.

Onze ambitie is altijd geweest om een hele Trithlon te gaan organiseren de vraag werpt zich op of dat nu gaan doen of niet. Wij willen graag de mening van jullie horen.

2 Laatst bewerkt door Cor (20-09-07 09:14:26)

Re: Jouw mening gevraagd over de toekomst van Deventer

Een hele erbij in Nederland lijkt mij wat te veel. Niks ten nadele van jullie organisatie, maar als ik zie dat er de laatste jaren zo'n 350 (zitten dan zo'n 70 tot 80 buitenlanders bij) man aan de start verschijnen in Almere, dan denk ik niet dat er behoefte is aan nog zo'n wedstrijd in Nederland. Als jullie een hele gaan organiseren, zit je toch in dezelfde pot met potentiele deelnemers als Almere te roeren.

En pogingen in Belgie een hele te organiseren lijken tot nu toe niet echt van de grond te komen. Ik wil het Ironman circuit niet heilig verklaren, maar daar verschijnen bij de meeste wedstrijden moeiteloos meer dan 1000 man aan de start. Die organisaties vragen dan ook nog eens bedragen waar je 2 a 3 keer kan van start gaan in Almere. Hoe dat kan? De hele Ironman hype inclusief merchandising etc.? Ik heb er nog nooit aan 1 meegedaan, maar ze zien er allemaal groots georganiseerd uit (is groots ook goed?). Misschien aansluiting zoeken bij het Ironman 70.3 circuit?

Dan is er ook nog het tijdstip, 3 a 4 weken na Almere nog een hele Nederland. Voor het mooie toch ff te ver in het seizoen. Als je al van plan bent een hele te organiseren, kan je dat beter begin juli doen. Ga je wel weer de concurrentie met Stein aan... Een pittige lijkt me. Nog vroeger is voor de meeste potentiele deelnemers weer te vroeg in het seizoen.

Ik denk dat er meer behoefte is aan een goed georganiseerde halve triathlon. En daar hebben jullie dit jaar van je goede kant laten zien. Enige minpunt vindt ik het zover uit elkaar liggen van wisselzones. Da's met name voor het publiek wat minder. Als deelnemer vond ik het overigens minder storend.

Cor

3

Re: Jouw mening gevraagd over de toekomst van Deventer

Ik heb niet meegedaan in Deventer. Grotendeels kan ik me vinden in de respons van Cor. Ik denk dat Nederland voldoende heeft aan 1 hele. Maar een halve laat in het seizoen ofwel na de zomervakantie zou heel welkom zijn. Stein en Nieuwkoop bestrijken al een deel van de middellange afstands markt voor de zomer. Ik zou het tijdstip (september) en de afstand (halve) onveranderd laten. En vooral gaan voor kwaliteit. Gezien het open vizier van de organisatie voor fouten in het verleden en het oppakken van feedback denk ik dat organisatie de usp van Deventer kan zijn. Samen met de sfeer van de stad en pracht van de omgeving. Het zou leuk zijn als de triatlon onderdeel zou zijn van een grotere festiviteit van de stad.

4

Re: Jouw mening gevraagd over de toekomst van Deventer

Ook ik ben sterk voor een halve triathlon. Deventer is met de huidige datum in september een heel goede aanvulling op het wedstrijdschema. Ikzelf heb zeker plannen om volgend jaar te debuteren op de halve in Deventer. Voor mij maken ze er een echte 70.3 wedstrijd van, al twijfel ik of het onder de vlag van ironman enorm veel beter wordt. Duurder in elk geval.... De andere bestaande halves in Nederland trekken mij qua datum of qua beleving niet, dus graag de halve houden!

5

Re: Jouw mening gevraagd over de toekomst van Deventer

Hallo mensen,
ik ben het wel met Cor en Michiel eens. Ik denk ook dat er geen 'markt' is voor een hele erbij in Nederland (op dit moment; je weet nooit hoe hard de sport groeit;)), daarentegen was het wel wachten op een halve triathlon erbij in Nederland; een gat dat Deventer prima heeft opgevuld.
Als ik de reacties van de afgelopen wedstrijd zo race heeft de organisatie de goede weg ingeslagen na het debacle van vorig jaar. Ik denk dat het nu zaak is de groep van vrijwilligers te behouden om zo continuiteit en kwaliteit te waarborgen.

Waarom proberen jullie volgend jaar niet weer een strakke wedstrijd neer te zetten, en daarna een 'bid' neerleggen bij de bond voor het NK middenafstand?
Mzzls
HJ

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

6

Re: Jouw mening gevraagd over de toekomst van Deventer

Ook ik ben van mening dat de nederlandse triathlon kalender meer gebaat is bij de huidige afstand dan bij nog een triathlon over de hele afstand. Mijns inziens kan de organisatie zich beter richten op perfectionering van de kwaliteit van het huidige evenement, daarbij valt te denken aan een overzichtelijk(er) parcours voor zowel deelnemers als publiek, samenwerking met gemeente voor een verkeersvrije wedstrijd en inderdaad zoals HJ opmerkt misschien in de toekomst een NK middenafstand.
Ik wens de organisatie in ieder geval veel succes met hun verdere plannen.

Mike

7

Re: Jouw mening gevraagd over de toekomst van Deventer

Goed initiatief om in ieder geval eens de Nederlandse triathleet te polsen. Zouden meerdere organisaties moeten doen.

Afgelopen week stond ik aan de start van de halve triathlon en alle lof gaat naar de organisatie toe. Alles klopte. Mochten jullie besluiten voor een hele te gaan dan lijkt het mij niet verstandig dit in dezelfde periode als Almere te doen. Je zou de datum dan ergens richting juni of juli moeten plannen. Echter heb je dan wel te maken met meerdere concurrerende wedstrijden in Europa onder de Ironmanvlag.

Ondanks dat ik het geweldig zou vinden als jullie de "gok" zouden wagen denk ik dat het te vroeg is. Concentreer je in ieder geval nog minstens een jaar op die halve afstand en maak een meerjarenplan naar een eventuele hele.

Succes in ieder geval met jullie goede ideeen en wellicht weer tot volgend jaar.
John Rave

8

Re: Jouw mening gevraagd over de toekomst van Deventer

Wij volgen met grote belangstelling de reacties op dit forum, jullie mening zal door ons serieus worden meegenomen in onze besluit vorming. Binnenkort gaan wij samen met de NTB en de Gemeenten bespreken hoe verder te gaan voor de NTB is (net als voor ons) de mening van atleten van groot belang. De optie om als 70.3 wedstrijd verder te ontwikkelen wordt serieus overwogen. Een andere datum is minder waarschijnlijk omdat we graag de seizoenafsluiter willen zijn. Daar komt nog bij dat wij volgend jaar, op dezelfde locatie, ook de laatste wedstrijd van het langebaanzwemmen organiseren op de zaterdag voor onze Triathlon.

Ook wij hebben de wens om de wedstrijd aantrekkelijker te maken voor het publiek, dat is echter een groot probleem omdat de locaties voor het zwemmen en de finish vaststaan. We zullen volgend jaar voor de toeschouwers die de verschillende onderdelen willen zien een route uitzetten waardoor het volgen gemakkelijker wordt, we willen echter vermijden dat velen het parcours moeten kruisen.

Met jullie reacties help je ons bij de besluitvorming waarvoor dank, natuurlijk melden wij hier wat de uitkomst is.
Henk Klein Beekman.

9

Re: Jouw mening gevraagd over de toekomst van Deventer

Een halve triathlon lijkt mij gezien het tijdstip op de kalender een betere optie dan een hele. Natuurlijk heb je Almere kort ervoor zitten, maar ook voor de atleet die zich vooral richt op de kortere afstanden, kan een halve op het einde van het seizoen een mooie afsluiter zijn.