1

Onderwerp: tijdwinst met carbon wielen ?

Afgelopen jaar heb ik voor het eerst almere gedaan en ik heb het fietsen daar afgerond in 6 uur 11.

Wat ik me nu afvraag is of er tijdwinst is die ik kan behalen met een paar hoge carbon wielen ten aanzien van een paar gewone wielen en hoeveel tijd kan mij dat dan opleveren?

En welke zijn dan aanraders ?

groeten john

2 Laatst bewerkt door Hans van Vlijmen (29-09-07 23:51:38)

Re: tijdwinst met carbon wielen ?

Je kunt inderdaad tijdwinst halen met carbonwielen in combinatie me goedlopende tubes of draadbanden
Ik geef de voorkeur aan tubes
Carbonwielen zijn niet goedkoop,ik weet niet wat je wilt uitgeven,aanraders zijn de Xentis Mark 1 of de TT uitvoering verder heb je goede wielen van HED,Corima,Fast Forward,en als laatste Zipp die hebben verschillende soorten carbonwielen in omloop zowel tube als draadbanduitvoering
De meeste tijdwinst kun je halen door aerodynamisch goed te zitten op je fiets en deze houding ook weet vol te houden
Ik weet niet wat voor fiets je hebt maar ook een goed tijdritframe levert zeker tijdwinst op
Je vraagt tevens hoeveel tijdwinst dit oplevert,deze vraag is heel moeilijk want zelf heb ik diverse malen in Almere deelgenomen het ene jaar word je bijna van de dijk afgeblazen als je niet oplet en dit jaar ( toeschouwer ) was er bijna helemaal geen wind voor Almeerse begrippen

3

Re: tijdwinst met carbon wielen ?

Wheels and Aerodynamics

The maximum speed one can reach on a bicycle depends on two factors.
    * One; the amount of power the rider can generate.
    * Two; the amount of resistance generated by aerodynamic drag (90%) combined with the resistance of moving the mass of the bike and rider (10%).
Obviously the aerodynamic resistance (drag) plays a much greater role (excluding climbing).

The faster you ride, the more drag you create, therefore you have to produce more power exponentially just to maintain speed. Using this power to it's fullest potential requires efficiency. Since 90% of the resistance is drag the largest area to improve efficiency in cycling is aerodynamics. With all the "aero" wheels out there knowing which ones you should buy can be difficult. So we've put together a reference source for aero wheels.

For a pair of aero wheels to be effective the rider must be traveling at least 14mph. However once these speeds are reached slower riders gain the most from aerodynamic wheels as they will travel longer (in time) through the air over a course that is the same length.

The front wheel is more important than the rear wheel as it is the one that breaks the air first.

If a pair of aero wheels are heavier than your current wheels it does not mean they will be slower. As we stated above aerodynamics comprises 90% of the resistance while cycling. Therefore the extra weight should be insignificant when compared to the aerodynamic savings. For specific information see; How Important is Aerodynamics Vs. Weight?

Approximate time savings are:
                                          40K Savings     Ironman Savings
Front           
Xlab / Hed Alps / Zipp 404     64s                        4m 48s
3 spoke / Zipp 808                82s                       6m 9s
            
Rear           
Xlab / Hed Alps / Zipp 404     38s                       2m 51s
3 spoke / Zipp 808                49s                  3m 40s
Disk     58s     4m 21s

4

Re: tijdwinst met carbon wielen ?

Er is al meer over gediscusierd over tijdwinst met carbon earodynamische wielen .
Mijn inziens kan je beter eerst in je jezelf inversteren dmv doelgerichter te gaan trainen op het fietsen .
Dan leeg te lopen op een paar wieltjes van .,.,. euro en 2 min harder te fietsen op 180 km .
Denk ook is aan je zithouding ,je eigen gewicht ,goed strak zittende kleding . snelle wissel.
En vooral wat voor fiets heb je  is die wel echt geschikt voor tijdrijden wat triathlon uiteindelijk is .
Voordat je een paar snellewielen.nl koopt  en er geen minuut op harder gaat.
De fabrikant geeft wel leuke gegevens op maar dit is waarschijnlijk windtunnel getest onder de
ideale omstandigheden .
Rij zelf ook op een paar carbon wieltjes  maar om nou te zeggen dat er een wereld van verschil is
tussen campagnolo spaak wielen en mijn Zippies , en Hed  ach het staat wel stoer .
Maar voor ons super recreanten  heb ik zo mijn twijfels .
Rapido ,   Colnago ,  Pinarello ,  Zipp ,  Hed   en nog meer zooi .

triathlon is 3 x beter

5

Re: tijdwinst met carbon wielen ?

Rapido schreef:

De fabrikant geeft wel leuke gegevens op maar dit is waarschijnlijk windtunnel getest onder de
ideale omstandigheden .
Rij zelf ook op een paar carbon wieltjes  maar om nou te zeggen dat er een wereld van verschil is
tussen campagnolo spaak wielen en mijn Zippies , en Hed  ach het staat wel stoer .
Maar voor ons super recreanten  heb ik zo mijn twijfels .
Rapido ,   Colnago ,  Pinarello ,  Zipp ,  Hed   en nog meer zooi .

Er is door het Duitse blad Triathlon een uitgebreid onderzoek gedaan op de wielerbaan en de resultaten geven toch duidelijk verschillen aan tussen de wielen.

Mijn eigen ervaring: zelf ben ik halverwege deze zomer overgestapt op een andere (carbon) fiets met Syntace opzetstuur, een dicht HED disc achterwiel en een spinergy RevX voorwiel. Ik moet zeggen dat het 2 tot 3 minuten scheelt op de 40km in verhouding tot mijn oude fiets (alu frame, Deida opzetstuur, Mavix CXP22 wielen)

6

Re: tijdwinst met carbon wielen ?

Hallo Josdh ,  je bent overgegaan op een totaal andere fiets en toebehoren .
Ja dan is er wel een verschil .Als ik in de wintermaanden op mijn oude ijzeren ros een rondje
rij merk ik ook wel verschil .
Mijn advies aan Johnnie is eerst leren zwemmen, fietsen, lopen en wisselen en dan investeren peperduur matiriaal .
Ik zal zeker niet ontkennen dat een gelikt opgebouwde fiets gevoelsmatig hard rijd ,dus ook op de teller .
Ik rij zelf ook niet op een oudbarrel  na elke 2@3jaar komt er een nieuw italiaans race monster.
Rapido .

triathlon is 3 x beter

7

Re: tijdwinst met carbon wielen ?

Ik wil hier toch even op inhaken op de mening "Tijverschil met carbon wielen"
Het verschil tussen mijn trainingswielen de Mavic Ksyrium Sl uit 2002 in een zeer goede staat en vergelijk dat eens met mijn wedstrijdwielen de Zipp 808 of de 999 dan slaat de balans toch wel heel stevig door in het voordeel van de Zipp
Het eerste verschil is het gewicht dat scheelt 400 gram per stel dat Zipp lichter is
Verder lopen de Zipp naven superlicht en hebben geen weerstand,zo zelfs dat je wanneer het wiel in de hand houd dat het gewicht van het ventiel vanzelf naar onderen gaat
Nog een voordeel wat een zeer belangrijke factor is,het rijden met Tubes
Tubes lopen lichter dan welke draadband dan ook zeker als met goede tubes rijd ( Continental Competition )
Het vergelijken van wielen de Mavic van pakweg 600 euro en de Zipp die toch wel behoorlijk wat duurder zijn is eigenlijk appels met peren vergellijken of anders een Volkswagen GTI of een Ferrari,daarvoor is het prijsverschil te groot
Ik heb de Zipps wel eens voor de lol in mijn trainingsfiets gemonteerd waar normaal de Mavics inzitten ja dan merk je toch wel het verschil tussen goede standaardwielen en top wedstrijdwielen vandaar de verschillen die ik heb opgeschreven