1

Onderwerp: Trainen voor cross triathlon

Na twee keer een cross duathlon te hebben gedaan, wil ik nu voor een eerste cross triathlon gaan trainen. Het meer technische aspect van MTB'en spreekt me erg aan, maar ik heb juist ervaring in het zwemmen en lopen. Schema's, tips en andere info is vaak toch gericht op het wielrennen en wedstrijden op de weg. Op sommige Amerikaanse websites kom ik wel info tegen gericht op offroad triathlons, maar ik hoop hier juist wat kennis en ervaring van Nederlandse bodem te vinden.

Een van mijn vragen is; hoe het beste te trainen? Sommigen houden een OD weg trainingsschema aan en passen het fietsen aan.
Dan komt de vraag hoe / hoeveel train je het mountainbiken?
Aangezien ik nu niet direct naast een mooie MTB route woon (lees; Amsterdam), ga ik doordeweeks binnen spinnen en op zondag een MTB parcours opzoeken. Maar hoe zorg ik nu dat ik beter / sneller word met het MTB'en?

Ben ik over enthousiast als ik mijn eerste keer in Vlaardingen wil doen, de maand erop de Beach Challenge mee doe, in augustus Valkenburg pak, om uiteindelijk mijn echt goede tijd op de Tri-Ambla neer te willen zetten? Of is het beter twee maanden geen wedstrijd te doen en meer te trainen?

Andere inside info mbt cross triathlons hoor ik ook graag!

2

Re: Trainen voor cross triathlon

Een paar keer een lang weekend met de mtb naar de Ardennen? Als je niet kan mountainbiken leer je het daar wel.

3

Re: Trainen voor cross triathlon

Het lopen en zwemmen zijn al niet veel anders dan een gewone triathlon. Mountainbiken en je bent onervaren tja... Het parcour goed gaan verkennen he. En best met iemand die wel goed uit de voeten kan met een Mtb. Van spinning ga je zeker niet beter mountainbiken roll

4

Re: Trainen voor cross triathlon

Bedankt voor de reacties. .
Ik wil alleen niet mijn techniek op de mtb verbeteren, ik vroeg me meer af of je op de mtb bijvoorbeeld net als bij het lopen interval training kan doen. Hoe je uithoudingsvermogen op fiets vergroot anders dan verder te fietsen.

En zijn er ervaringen met tubeless MTB'en?

5

Re: Trainen voor cross triathlon

Mtb-en is vanwege het terrein eigenlijk per definitie een intervaltraining. Je kunt (tenzij je er alleen mee op vlakke bospaden zonder modder rijdt) amper op souplesse trainen.

Hier staat een aardig stukje over tubeless banden: http://www.triathlon226.nl/2011/11/tube … tainbiken/

6

Re: Trainen voor cross triathlon

Ik rij ook tubbless op mijn Mtb. Is zalig om te rijden.

7

Re: Trainen voor cross triathlon

Je kunt elk weekeind prima trainen op de MTB tijdens de vele toertochten die er zijn voor deze discipline. Je kunt zo hard gaan als je wilt! Op en rond de Veluwe zijn er verschillende wat volgens mij goed te doen is vanuit Amsterdam. Succes!

8

Re: Trainen voor cross triathlon

Als je meer gecontroleerde intervaltraining wil doen, zal je toch met je MTB op de baan moeten blijven.

9

Re: Trainen voor cross triathlon

Idd als je op snelheid wil trainen ben je best dat je dit op de weg traint en techniek kun je in het bos/veld doen. In groep meerijden is heel goed om snelheid op te bouwen al denken veel triathleten daar anders over :-)

10

Re: Trainen voor cross triathlon

ronnyke schreef:

Idd als je op snelheid wil trainen ben je best dat je dit op de weg traint en techniek kun je in het bos/veld doen. In groep meerijden is heel goed om snelheid op te bouwen al denken veel triathleten daar anders over :-)

En ook gewoon veel leuker. Stukje op kop rijden en hartslag omhoog jagen en dan terug in het wiel kruipen van de volgende die kop trekt tot het weer jouw beurt is.