1

Onderwerp: Wondervoeding, vruchten, zaden nuttig?

Hi all,

Vorige week kreeg ik de tip van iemand om Goji bessen toe te voegen aan m'n bakkie yoghurt met muesli. Het blijkt dat de Goji bes erg gezond is en dus veel voordeel biedt. Natuurlijk heb ik even gegoogled en zag hier een lijstje met voordelen: http://www.goji-bes.nl/Goede_redenen_om … _eten.html

Ik ben nu een week verder en heb besloten dit standaard te gebruiken. Baadt het niet dan schaadt het niet, maar vind het ook gewoon lekker.

Eten jullie ook van dit soort wondervruchten, -noten etc.? Zo ja, ben ik erg benieuwd wat voor wonderspul jullie gebruiken.

Groet!

2

Re: Wondervoeding, vruchten, zaden nuttig?

Paar aanvullende studies

http://www.ergogenics.org/goji-verbeter … mogen.html
http://www.ergogenics.org/goji-polysacc … mogen.html

3

Re: Wondervoeding, vruchten, zaden nuttig?

Wat verwacht je dan dat "wonderbessen" aan je triathlonprestaties gaan toevoegen en hoe ga je dat meten?

4

Re: Wondervoeding, vruchten, zaden nuttig?

Chia zaadjes gebruik ik al enige tijd. Maar echt beter voel ik me er niet van  roll Het bevordert wel mijn transit dus....

5

Re: Wondervoeding, vruchten, zaden nuttig?

Leuk!

Ik leef op rawfood, groenten noten zaden en rauwe chocolade. Maak alles zelf en ja ik eet heel veel van dit soort bessen en bijzondere foods.

Voor de sporters denk ook eens aan de
- Paranoten (daar zit naar verhouding meer magnesium in)
- Baobab poeder ( de magnesium en calcium boost)
- Maca ( voor verhogen van je uithoudingsvermogen)
- Acai 9 (voor sneller herstel en opbouw)

Mocht je specifieke vragen hebben of recepten zoeken dan geef je maar een brul!

6 Laatst bewerkt door Bleek (22-03-14 17:06:33)

Re: Wondervoeding, vruchten, zaden nuttig?

Dorter schreef:

Wat verwacht je dan dat "wonderbessen" aan je triathlonprestaties gaan toevoegen en hoe ga je dat meten?

Dit vind ik wel een leuke vraag smile

De goji-bes link in de openingspost geeft me de kriebels.


edit; Sanne, wat is rauwe chocolade? Rauw vlees begrijp ik, maar chocola kan ik niet in een dergelijke context plaatsen.

7

Re: Wondervoeding, vruchten, zaden nuttig?

edit; Sanne, wat is rauwe chocolade? Rauw vlees begrijp ik, maar chocola kan ik niet in een dergelijke context plaatsen.

Rauw wil zeggen dat niets verhit is boven lichaamstemperatuur en daardoor alle vitamine en mineralen zijn behouden.

Voor chocolade geld dat de cacaoboon niet verhit is om de cacao bestanddelen eruit te krijgen. Chocolade maak ik zelf van de cacaoboter, cacaopasta en cacao poeder te mengen en dan allemaal lekkere gezonde poeders aan toe te voegen. Smaakt anders dan gewone chocolade en bevat super veel mineralen en vitamines. Voor mij persoonlijk een super energie leverancier, hersteller en proteine boost.

ennehhhe rauw vlees eet ik niet hoor.... ook geen eieren, kaas, vis.

8

Re: Wondervoeding, vruchten, zaden nuttig?

Dorter schreef:

Wat verwacht je dan dat "wonderbessen" aan je triathlonprestaties gaan toevoegen en hoe ga je dat meten?

Ik verwacht niet dat ik sneller ga zwemmen, lopen of fietsen, maar het verbaasde me hoe gezond het is (als ik de verhalen/studies mag geloven). Ik vroeg me af of er nog meer van dit soort vruchten, noten etc. zijn die een goede aanvulling zijn op je huidige voedingspatroon.

9

Re: Wondervoeding, vruchten, zaden nuttig?

Cordyceps wellicht ook nog een idee

10

Re: Wondervoeding, vruchten, zaden nuttig?

Sanne schreef:

edit; Sanne, wat is rauwe chocolade? Rauw vlees begrijp ik, maar chocola kan ik niet in een dergelijke context plaatsen.

Rauw wil zeggen dat niets verhit is boven lichaamstemperatuur en daardoor alle vitamine en mineralen zijn behouden.

Voor chocolade geld dat de cacaoboon niet verhit is om de cacao bestanddelen eruit te krijgen. Chocolade maak ik zelf van de cacaoboter, cacaopasta en cacao poeder te mengen en dan allemaal lekkere gezonde poeders aan toe te voegen. Smaakt anders dan gewone chocolade en bevat super veel mineralen en vitamines. Voor mij persoonlijk een super energie leverancier, hersteller en proteine boost.

ennehhhe rauw vlees eet ik niet hoor.... ook geen eieren, kaas, vis.

Iedereen zijn levensstijl maar als ik zo iets lees, komt de hobbywetenschapper in mij altijd even boven. Niet alle vitaminen en mineralen gaan kapot tijdens het koken. Vele zelfs niet.

Eventjes googlen en ik kwam deze tegen:
http://www.scientificamerican.com/artic … healthier/
http://well.blogs.nytimes.com/2013/10/1 … s&_r=0

Bovendien ben ik vrij zeker dat, tenzij je zelf de cacaboon rauw, niet geroosterd, gebruikt om cacaoboter zelf te maken, deze dus zal gemaakt zijn op een temperatuur boven lichaamstemperatuur.

Ook heb ik persoonlijk beetje een afkeer van voedsel die, zoals de laatste jaren, op een lage temperatuur gegaard worden. Alles tussen de ca 30°c en 40°c is namelijk de ideale broeihaard temperatuur voor bacteriën om te gedijen. Ideaal om de E. collibacterie, salmonellabacterie etc. die makkelijk aan te treffen zijn in het huishouden (veel op je handen) een extra zetje in de rug te geven.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Escherichia_coli
http://nl.wikipedia.org/wiki/Salmonella
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bacteri%C3%ABn

Zelf zijn wij hier thuis voorstander van voedsel die met zo weinig mogelijk verwerkingsstappen op ons bord belandt. Dat is dus gewoon rauw fruit, rauwe/gekookte groenten, niet verwerkt vlees etc.

11

Re: Wondervoeding, vruchten, zaden nuttig?

Sanne schreef:

Leuk!

Ik leef op rawfood, groenten noten zaden en rauwe chocolade. Maak alles zelf en ja ik eet heel veel van dit soort bessen en bijzondere foods.

Voor de sporters denk ook eens aan de
- Paranoten (daar zit naar verhouding meer magnesium in)
- Baobab poeder ( de magnesium en calcium boost)
- Maca ( voor verhogen van je uithoudingsvermogen)
- Acai 9 (voor sneller herstel en opbouw)

Mocht je specifieke vragen hebben of recepten zoeken dan geef je maar een brul!


Vandaar dat Mhris Maccormack (Macca) zo hard gaat haha.

Zichzelf aan het trainen tot Triatleet sinds 1-5-2013.
Eerst baantjes trekken, dan tandem rijden, en dan een wandeltocht!

12 Laatst bewerkt door monkeloor (24-03-14 12:16:13)

Re: Wondervoeding, vruchten, zaden nuttig?

"superfoods" waren de afgelopen weken ook weer in het nieuws; namelijk dat het redelijk overhyped is. Ik denk dat met name de eco-winkels erg blij zijn met deze producten ... wink

met een linkje erbij

13

Re: Wondervoeding, vruchten, zaden nuttig?

monkeloor schreef:

"superfoods" waren de afgelopen weken ook weer in het nieuws; namelijk dat het redelijk overhyped is. Ik denk dat met name de eco-winkels erg blij zijn met deze producten ... wink

met een linkje erbij

Met dank aan "Dit was het Nieuws".

Zichzelf aan het trainen tot Triatleet sinds 1-5-2013.
Eerst baantjes trekken, dan tandem rijden, en dan een wandeltocht!

14

Re: Wondervoeding, vruchten, zaden nuttig?

Ik eet gewoon een boterham met pindakaas. Daar rijden de wielrenners hun Tour de France immers ook op.  roll

15

Re: Wondervoeding, vruchten, zaden nuttig?

http://www.theberrycompany.co.uk/

Hier drink ik regelmatig een sapje van. Lekker, gezond - naar wordt beweerd - maar niet echt goedkoop.

16

Re: Wondervoeding, vruchten, zaden nuttig?

Je moet een balans vinden in je voeding, tenminste dat is mijn overtuiging.

Zeker de balans terug in evenwicht brengen met een Durum Döner met Extra knoflook, extra extra sambal, en wat ijsbergsla, zorgt voor een lekkere mooie balans bij mij haha,

Zichzelf aan het trainen tot Triatleet sinds 1-5-2013.
Eerst baantjes trekken, dan tandem rijden, en dan een wandeltocht!

17

Re: Wondervoeding, vruchten, zaden nuttig?

Ze beloven allemaal veel. Moesten allemaal die supperfoods en supplementen nog maar 5% doen van wat ze beweren zou het al goed zijn maar pff.

18

Re: Wondervoeding, vruchten, zaden nuttig?

Helemaal mee eens ieder zijn ding.

Ik vertel alleen hoe ik leef en eet en wat mijn ervaring ermee is. De vraag was of iemand anders ook goji bessen eet ect. Ja ik eet rawfood en sport 2-3 uur per dag en heb me mijn hele leven nog nooit zo goed gevoeld. Ik ben geboren de erfelijke ziekte cystic fibrosis en ben blij dat ik er nog ben. Voor iedereen die kan eten wat ie wil.... jullie zijn mazzelaars! Voor iedereen die kan sporten wat ie wil.... jullie zijn mazzelaars.

En ik... ik ben de grootste mazzelaar, ik kan niet eten wat ik wil, kan niet sporten wat ik wil, maar ik ben er nog en zie mijn kinderen opgroeien. En je zult mij nooit horen zeggen dat rawfood het beste is en voor iedereen.... zoek dat wat bij jou lijf past en waar die het het beste op doet. Ce Simpel...

19

Re: Wondervoeding, vruchten, zaden nuttig?

Sanne schreef:

Helemaal mee eens ieder zijn ding.

Ik vertel alleen hoe ik leef en eet en wat mijn ervaring ermee is. De vraag was of iemand anders ook goji bessen eet ect. Ja ik eet rawfood en sport 2-3 uur per dag en heb me mijn hele leven nog nooit zo goed gevoeld. Ik ben geboren de erfelijke ziekte cystic fibrosis en ben blij dat ik er nog ben. Voor iedereen die kan eten wat ie wil.... jullie zijn mazzelaars! Voor iedereen die kan sporten wat ie wil.... jullie zijn mazzelaars.

En ik... ik ben de grootste mazzelaar, ik kan niet eten wat ik wil, kan niet sporten wat ik wil, maar ik ben er nog en zie mijn kinderen opgroeien. En je zult mij nooit horen zeggen dat rawfood het beste is en voor iedereen.... zoek dat wat bij jou lijf past en waar die het het beste op doet. Ce Simpel...

Voor jou speciaal belangrijk dat je dan gezond eet, maar heel wat mensen zouden er gebaat bij zijn gezond te eten. Al is het alleen al voor lange termijn (hart/vaat-ziekten, overgewicht en ander eerste wereld-aandoeningen tongue ) Het gaat bij mij alleen wel kriebelen als mensen met  'superfood' of 'wondervoedsel' aankomen. Water is ook een wonderdrank. Appels zijn ook wondervoedsel. Volgens mij bestaan deze superfoods alleen maar omdat ons normale voedsel uit de supermarkt gewoon steeds slechter wordt ...

20

Re: Wondervoeding, vruchten, zaden nuttig?

Ha Sanne, ik bel wel blij dat je je motivatie toelicht met deze prive informatie. Maakt het allemaal wel beter te begrijpen!
Ik hoop dat het nog lang goed met je gaat en dat je kinderen je oud zien worden!

Wat betreft voeding, iedereen moet doen waar hij/zij zich lekker bij voelt.
Ik vind het fijn om juist doordat ik veel sport me af en toe ook te buiten kan gaan aan de ongezondere zaken. Zoals snacken of een keer junkfood of een pizza. Dat geeft voor mij juist de balans.
Tijdens een drukke trainingsperiode heb ik daar allemaal geen behoefte aan, maar zeker na een 1/4 of een OD wil ik gewoon ordinair bunkeren. Friet, sate, chinees, hmmm

21

Re: Wondervoeding, vruchten, zaden nuttig?

SanderDeVos schreef:

Je moet een balans vinden in je voeding, tenminste dat is mijn overtuiging.

vind ik ook. Ik probeer ook altijd balans aan te brengen in mijn voeding. Ik houd erg van één bak friet in de linker hand en één bak friet in de rechter hand.

22

Re: Wondervoeding, vruchten, zaden nuttig?

Dat vind ik nu wel raar eigenlijk. Met welke hand steek je die friet dan in je mond?

23

Re: Wondervoeding, vruchten, zaden nuttig?

Ik hap friet altijd rechtstreeks uit de bak. En dan omstebeurt uit beide bakjes uiteraard, anders verlies ik de balans in mijn dieet.

24

Re: Wondervoeding, vruchten, zaden nuttig?

Thijs, hij die eet lol

25

Re: Wondervoeding, vruchten, zaden nuttig?

Over alle toevoegingen in ons voedsel:

DEZE “ENGE” DINGEN ZITTEN ER ALLEMAAL IN EEN BANAAN
We vertrouwen ons voedsel niet meer. Er zitten ingrediënten in waar we nog nooit van hebben gehoord. Denk alleen al aan alle e-nummers. Wat weinigen weten is dat verreweg de meeste van deze additieven gewoon afkomstig zijn van natuurlijke producten zoals planten.

Om dat extra duidelijk te maken, maakte de Australische scheikundeleraar James Kennedy een ingrediëntenlijst voor producten waar normaal gesproken geen ingrediëntenlijst bij geleverd wordt. Volledig natuurlijke producten. Zoals je kunt zien zitten zelfs daar die giftig klinkende spullen in. Speciaal voor de bezoekers van BREKEND stuurde Kennedy ons de Nederlandstalige versie van de banaan.

www.brekend.nl/2014/01/23/deze-enge-dingen-zitten-er-allemaal-in-een-banaan/