1

Onderwerp: Nut van rekoefeningen

Ik vraag me al een tijdje af wat het nut is van rekoefeningen na het sporten. Waarom voorkomt dit potentieel blessures? Weet iemand dat?

Doelen: -marathon van Amsterdam oktober 2013 onder de 4 uur; -halve triatlon van Eilat januari 2014 onder de 7,5 uur; -Beach challenge Kijkduin juli 2014 in de top eindigen bij de recreanten; -ooit een hele Iron-distance voltooien.

2

Re: Nut van rekoefeningen

Thijs, kom d'r maar in ;-)

Ik rek bijna niet, behalve zo gezellig lafjes bij een baantraining "om er bij te horen" ;-)

Hooguit soms de korte kuitspieren als ik wat last heb, en mn bovenbenen op de fiets als ze bij het fietsen wat vol zijn gelopen zo vlak voor de wissel.

3

Re: Nut van rekoefeningen

Ik rek eigenlijk alleen maar omdat het zo fantastisch aanvoelt, zeker m'n liezen. Verder denk ik dat er uiteenlopend onderzoek is gedaan naar het nut van rekken voor of na het trainen met uiteraard uiteenlopende resultaten. Verder denk ik dat je meer profijt kan hebben van yoga, dan van alleen maar rekken. Maar ja, yoga voelt dan daarentegen weer minder lekker.... hmm

4

Re: Nut van rekoefeningen

Het ligt er maar net aan hoe je er tegen aankijkt. Wetenschappelijk onderzoek is inderdaad niet erg eensluidend. Rekoefeningen hebben echter wel degelijk nut bij vergroten van gewrichtsmobiliteit. Een turner/ zwemmer/etc.  zou niet zonder kunnen. Sterker, bij uitvoeren van bepaalde bewegingen is een goede mobiliteit van gewrichten juist een voorwaarde om geen blessure op te lopen. Maar het rekken en trainen om tot de gevraagde mobiliteitsverbetering te komen heeft al een verhoogd risico op blessures in zich. Om de kans hierop te verkleinen, doe je dit als je lekker warm bent, dus na een training.
Of het rekken van bijv. de kuitspieren na een looptraining preventief werkt op het ontstaan van blessures...mwah...
Ik doe het wel, voelt gewoon lekker.
Rekken van de schoudergordelspieren doe ik wel na het zwemmen, maar dat is vooral om mijn schouders soepel te houden.

5

Re: Nut van rekoefeningen

Na het lopen doe ik meestal enkele basis rek oefeningen. Kuiten en dergelijke. Ik heb geen idee of dit nuttig is maar last heb ik er zeker niet van dus doe ik ze maar. Verder doe ik elke avond enkele rekoefeningen voor mijn hamstrings die wel hun nut bewijzen. Enkele maanden geleden had ik last van de onderrug. Het bleek dat mijn hamstrings te kort waren en mijn bekken deden kantelen , gevolg daarvan was extra rek op de pezen tussen mijn bekken en onderrug. Dus elke avond die hamstrings rekken en sindsdien heb ik geen last meer van de onderrug smile

6

Re: Nut van rekoefeningen

NielsH schreef:

Thijs, kom d'r maar in ;-)

1. Een paard rekt niet!

2. Triathlon doe je niet op het uiterste van je mobiliteit, met uitzondering misschien van zwemmen en dan vooral diegenen die op latere leeftijd zijn gaan zwemmen en de schouders nooit veel bewogen hebben.

3. Ik zou nooit rekken na een zware training. En zeker niet ervoor. Wetenschappelijk bewijs dat je een procentje of tien aan spierkracht verliest na het rekken is er zat. Als er dan toch gerekt moet worden, zou ik het op rustige trainingsdagen doen.

7

Re: Nut van rekoefeningen

thijs schreef:
NielsH schreef:

Thijs, kom d'r maar in ;-)

1. Een paard rekt niet!

Een kat wel!  big_smile

8

Re: Nut van rekoefeningen

Als je kijkt wat de wetenschap er van vindt, de een rept over voordelen terwijl de ander zegt dat het geen zin heeft tot zelfs nadelig is. Daar worden we dus niet wijzer van.

Rekken zou vooral voordeel hebben bij kort en explosief gebruik van je krachten. Nou weet ik niet hoe jij een triathlon doet, maar ik gok er op dat je dat wat geleidelijker doet gezien je nog even door moet na de start  tongue

Zelf rek ik wel losjes, gewoon omdat ik het prettig vind, maar dan wel met name in mijn warming up. Of als ik echt een flinke prestatie achter de rug heb, dan rek ik graag onder de douche nog wat na en dan puur omdat ik het lekker vind.

9 Laatst bewerkt door thijs (17-03-14 11:10:13)

Re: Nut van rekoefeningen

HermanB schreef:
thijs schreef:
NielsH schreef:

Thijs, kom d'r maar in ;-)

1. Een paard rekt niet!

Een kat wel!  big_smile

Dat waag ik te betwijfelen. De katten van mijn broer rekken zich wel eens uit, doe ik 's ochtends ook. Zich voorbereiden op de jacht lijken ze het liefst lamlendig liggend op de warme vloerverwarming te doen. En dan gaan ze in de tuin de gevaarlijke strijd aan, met beesten tot half hun eigen grootte, zonder vooraf ook maar één rekoefening te doen. De enige warming up is dat ze een metertje of tien de tuin in joggen en dan zijn ze klaar voor de strijd. En als ze uitgeput zijn, joggen ze tien meter uit om dan weer lamlendig op de warmste plek op de vloer te gaan liggen. Rekoefeningen of lange cooling downs komen er niet aan te pas. En blessures ook niet overigens.

10 Laatst bewerkt door HermanB (17-03-14 15:15:36)

Re: Nut van rekoefeningen

thijs schreef:
HermanB schreef:
thijs schreef:

1. Een paard rekt niet!

Een kat wel!  big_smile

Dat waag ik te betwijfelen. De katten van mijn broer rekken zich wel eens uit, doe ik 's ochtends ook.

Dus je rekt wel, en een kat ook. En veel paarden ook trouwens.  smile

Ik heb zelf niet zo'n sterke mening pro (of contra) rekken hoor. Maar als ik kijk naar "het dierenrijk" dan lijkt de rode draad toch een beetje dat er door veel diersoorten gerekt wordt bij de overgang van inactiviteit (slapen, in één houding liggen) naar activiteit (d.w.z. lichte activiteit, i.e. rondwandelen). Van belang is misschien nog dat dieren bij die lichte activiteit waarschijnlijk wel dezelfde spiergroepen gebruiken als bij zware activiteit (heel hard wegrennen voor een roofdier). Dat zou dan betekenen dat voor hen de volgorde is: inactiviteit -> rekken -> voortdurende staat van lichte warming-up -> sporten.

Vertaald naar de mens, denk ik dat voor de meesten van ons het overgrote deel van de dag (zitten op een stoel) wel geclassificeerd mag worden als inactiviteit. En bij onze zware activiteit (sporten) gebruiken we de verschillende spiergroepen ook nog eens op heel uiteenlopende manieren (zwemmen, fietsen, hardlopen) die aardig verschillen van onze natuurlijke lichte activiteit (rondwandelen en af en toe een kop koffie uit de automaat halen).

Wat ik maar zeggen wil: ik geloof absoluut dat er veel verkeerd en/of onnodig gerekt wordt en dat het dan schade kan aanrichten. Maar om het helemaal af te schrijven, mwah.

11

Re: Nut van rekoefeningen

Zoals bij alles heb je voor en tegenstanders,ik heb hier al gasten zien voorbij komen die harder konden lopen dan een keniaan en beter konden zwemmen dan een haai (maar resultaten op wedstrijden blijven natuurlijk uit) maar jezelf met een paard of kat vergelijken is toch weer iets nieuw. Als je jezelf er goed bij voelt en je kunt er de tijd voor vrijmaken denk ik dat stretchen zeker geen kwaad kan maar ik denk ook niet dat het een meerwaarde is  roll

12

Re: Nut van rekoefeningen

ronnyke schreef:

Zoals bij alles heb je voor en tegenstanders,ik heb hier al gasten zien voorbij komen die harder konden lopen dan een keniaan en beter konden zwemmen dan een haai (maar resultaten op wedstrijden blijven natuurlijk uit) maar jezelf met een paard of kat vergelijken is toch weer iets nieuw. Als je jezelf er goed bij voelt en je kunt er de tijd voor vrijmaken denk ik dat stretchen zeker geen kwaad kan maar ik denk ook niet dat het een meerwaarde is  roll

big_smile Ik zou al blij zijn als ik nog maar in de buurt van een Keniaan zou komen tijdens het lopen.

Zelf stretch/rek ik niet en heb het tot nog toe eigenlijk nooit gedaan. Ik ben er te lui voor en aangezien het hier in Belgenland meestal te koud is buiten om 15 minuten je in de meest hachelijke posities te krommen, doe ik het al zeker niet. En eenmaal in huis wil ik gewoon wat drinken en douchen. Wel let ik er altijd op om op het einde an mijn fietsritje de laatste kilometers echt wel op een traag tempo uit te rijden op een klein verzetje. En de laatste 500m na een loopje wandel ik gewoon uit op een goed tempo.

Bij het zwemmen doe ik meestal nog wat lengtes op het gemak waarbij ik dan ook wat schoolslag insteek omdat ik die afwisseling wel leuk vind.

13

Re: Nut van rekoefeningen

Ik vind jezelf langmaken geen rekoefening. Een rekoefening is volgens mij een bepaalde kracht op een bepaald gewricht/spiergroep zetten zodat het verder beweegt dan normaal. Doel hierbij is om de maximale mobiliteit te verbeteren. En ik zie daar in de meeste gevallen dus weinig nut van in omdat triathlon geen sport is waarbij mobiliteit een rol speelt.

14

Re: Nut van rekoefeningen

Mobiliteit speelt geen rol bij triathlon? In mijn geval zijn mijn hamstrings te kort, en moet wel degelijk oefeningen doen om mijn hamstrings op te rekken. Daarnaast doe ik oefeningen voor mijn (onder) rug voor het fietsen van de lange afstanden.
Uiteindelijke doel is om makkelijker lange afstanden in tijdrithouding te doen.

Hiernaast hebben mijn kortere hamstring invloed op het looponderdeel, en zijn ze gevoelig voor blessures. Moet gezegd dat ik weinig/geen rekoefeningen doe bij hardlopen, maar wel tussendoor bij krachttraining.

Je hoeft geen ballerina te worden, maar om te zeggen dat mobiliteit geen rol speelt vind ik te kort door de bocht smile

15

Re: Nut van rekoefeningen

DennisM schreef:

Mobiliteit speelt geen rol bij triathlon? In mijn geval zijn mijn hamstrings te kort, en moet wel degelijk oefeningen doen om mijn hamstrings op te rekken. Daarnaast doe ik oefeningen voor mijn (onder) rug voor het fietsen van de lange afstanden.
Uiteindelijke doel is om makkelijker lange afstanden in tijdrithouding te doen.

Hiernaast hebben mijn kortere hamstring invloed op het looponderdeel, en zijn ze gevoelig voor blessures. Moet gezegd dat ik weinig/geen rekoefeningen doe bij hardlopen, maar wel tussendoor bij krachttraining.

Je hoeft geen ballerina te worden, maar om te zeggen dat mobiliteit geen rol speelt vind ik te kort door de bocht smile

+1
Ik had het niet beter kunnen omschrijven..

16

Re: Nut van rekoefeningen

en waar precies in de pedaalomdraaiing is de hamstring'lengte' van een gezond persoon de beperking?

17

Re: Nut van rekoefeningen

thijs schreef:

en waar precies in de pedaalomdraaiing is de hamstring'lengte' van een gezond persoon de beperking?

+1!

18 Laatst bewerkt door sgsdebruijn (26-03-14 20:56:59)

Re: Nut van rekoefeningen

Ik rek niet daar krijg je dit soort discussies van, ik gebruik een foamroller, werkt erg goed.
Lekker ook om over de trigger points te rollen, werkt voor mij erg goed  mad  lol

Voor de foamroller, rekken
https://www.youtube.com/watch?v=L_fCqg92qks

De foamroller
https://www.youtube.com/watch?v=ChQDAFL85qs

19

Re: Nut van rekoefeningen

thijs schreef:

en waar precies in de pedaalomdraaiing is de hamstring'lengte' van een gezond persoon de beperking?

Geen idee. Voor het fietsen doe ik onder andere oefeningen voor mijn onderrug.
In mijn geval speelde mijn hamstring op tijdens het hardlopen (10+ km / hogere tempo's).

Het oprekken van mijn hamstrings d.m.v. rekoefeningen heeft wel degelijk resultaat. Ben al weer geruime tijd blessure vrij, en stukken sneller dan vorig jaar.

20

Re: Nut van rekoefeningen

Dat van die hamstrings heb ik fout gelezen.

Maar ik kan de vraag herhalen, van welke spiergroep in de onderrug kan de "lengte" bij een gezond persoon beperkend zijn om in een 180km in een tijdrithouding te gaan zitten?

21

Re: Nut van rekoefeningen

Lengte van mijn hamstrings had invloed op het hardlopen.
Oefeningen voor mijn onderrug is vooral kracht en niet zozeer lengte. Voor fietsen en zwemmen.

foamroller heb ik er wel meer mee gezien. Maar zelf geen ervaring mee.