1

Onderwerp: 1e triathlon

Hallo allemaal,

Ik zou dit najaar graag voor het eerst een (halve) triathlon willen gaan doen. Hoewel ik reeds meerdere marathons en halve marathon heb gelopen heb ik minder ervaring met fietsen. Tevens heb ik geen goede borstcrawl (techniek en duur).

Hebben jullie adviezen voor mij hoe ik een goede borstcrawl kan gaan aanleren; via een triathlon vereniging, zwemvereniging, privé les of gewoon starten? Ik woon in Scheveningen.

Verder vroeg ik mij af wat nu echt de noodzakelijke materialen zijn. Een wielrenfiets en vele hardloopschoenen heb ik al. Is het slim om nu al een zwem (tri) suit aan te schaffen?

Vele vragen en alvast dank voor jullie hulp!

Ruben

2

Re: 1e triathlon

Om welke halve triathlon gaat gaat het? Want in het najaar zal de openwatertemperatuur niet op zwembad-niveau zijn en moet je in elk geval denken aan een wetsuit voor het zwemmen. Die kun je eventueel ook huren, maar voor die tijd zal je er ook mee moeten oefenen.

Een Trisuit is altijd een handige aanschaf al was het alleen maar omdat je er bij geen deelname aan triathlons ook altijd nog in kan fietsen of hardlopen. Was je wel van plan om voor je halve een keer aan een kwart of een OD mee te doen?

3

Re: 1e triathlon

Ik heb me nog niet ingeschreven maar ik wil aan het einde van de vakantie (augustus) een poging wagen. In de tussentijd is het inderdaad misschien een goed idee om een kwart afstand te proberen.

4

Re: 1e triathlon

Als je niet al te veel ervaring met fietsen hebt en praktisch geen zwemtechniek dan zou ik inderdaad eerst maar eens aan een kwart of OD deelnemen. Bij voorkeur met het zwemmen in open water want het zwemmen bij de meeste halve triathlons wordt ook in open water afgewerkt en dat is wel andere koek dan in een zwembad baantjes trekken.

Racefiets, fietsschoenen en loopschoenen heb je al. Dan heb je de grootste klappers al wel gemaakt. Nogmaals; een trisuit moet je gewoon aanschaffen als je aan een halve wilt meedoen en een wetsuit is wellicht ook geen gek idee als je het in de toekomst vaker wilt doen (anders huren). Verder testen (wellicht weet je dat al vanwege je marathon verleden) welke gelletjes en repen je het beste verteerd (want op een halve triathlon zul je moeten bijvoederen). Startnummerbandje, kwaliteitszwembril en elastische veters en dan ben je een heel eind.

Hou je er wel rekening mee dat startlijsten bij halve triathlons snel vol zijn. Als je ergens in september aan mee wilt doen hoef je meestal half augustus niet meer aan te komen met je inschrijving.

5 Laatst bewerkt door Dimitri (22-03-14 15:26:54)

Re: 1e triathlon

kleine opmerking. Openwaterzwemmers zwemmen bij 13 a 14 graden al en die mogen geen wetsuit dragen. Is die temperatuur dan zo nadelig om achteraf nog te fietsen of zijn wij allemaal en beetje bang van het koude water  lol

Zelf heb ik al vaak in het voorjaar/zomer in grote vaarten gezwommen (ja ja, mag niet in België maar deed het lekker toch tongue) en dit nooit met een wetsuit. Langs de andere kant heb ik erna wel nooit nog 40km gefietst om erna 10km te lopen. (of meer als je een halve wil doen)

6

Re: 1e triathlon

Echte openwaterzwemmers zijn a] f*cking superbikkels en b] smeren zit in met allerlei vetjes en vasalines om zich wat te wapenen tegen de koude. Maar maak je geen zorgen, die vinden het met 13 graden ook nog niet echt leuk hoor.

7

Re: 1e triathlon

Ikzelf ben er toch aan het denken om eens buiten te gaan zwemmen. Met die milde winter en de laatste dagen het toch wat warmer te zijn denk ik dat het stilaan wel te doen gaat zijn. Ik heb vorig jaar nog gezwommen dat er ijsschilfers aan de kant lagen en zelfs toen ging het wel. Alleen toen ik eruit kwam was het wel echt ronnyKE yikes

8

Re: 1e triathlon

ronnyke schreef:

Alleen toen ik eruit kwam was het wel echt ronnyKE yikes

Too much info... Maar als je er nu in springt zou ik wel even een thermos met warme choco en een foliedekentje bij de hand houden.

9

Re: 1e triathlon

Ik heb mezelf ingeschreven voor een 1/8 triathlon en dit voor mij de eerste maal.
Nu is mijn vraag welke materialen ik exact nodig heb. De 1/8e die ik ga doen is 30 augustus in Viersel (België), dus ik veronderstel dat het water warm genoeg zal zijn en een wetsuit niet nodig is...
De investering naar een trisuit wil ik wel doen maar alleen vraag ik mij af of je met een trisuit mag zwemmen?
Zo ja, kan je dan nadien met die natte trisuit op de fiets kruipen en vertrekken?

Voor de rest heb ik een racefiets en goeie loopschoenen.

10

Re: 1e triathlon

Dikkembergs schreef:

Ik heb mezelf ingeschreven voor een 1/8 triathlon en dit voor mij de eerste maal.
Nu is mijn vraag welke materialen ik exact nodig heb. De 1/8e die ik ga doen is 30 augustus in Viersel (België), dus ik veronderstel dat het water warm genoeg zal zijn en een wetsuit niet nodig is...
De investering naar een trisuit wil ik wel doen maar alleen vraag ik mij af of je met een trisuit mag zwemmen?
Zo ja, kan je dan nadien met die natte trisuit op de fiets kruipen en vertrekken?

Voor de rest heb ik een racefiets en goeie loopschoenen.

Volgens mij ben je er dan klaar voor (qua materiaal). Je mag gewoon in je triathlonpak zwemmen, tenzij het water kouder is dan 16 graden. Dan is een wetsuit verplicht.

Oh ja, een zwembrilletje en een helm zijn ook handig smile

11

Re: 1e triathlon

Dikkembergs schreef:

Ik heb mezelf ingeschreven voor een 1/8 triathlon en dit voor mij de eerste maal.
Nu is mijn vraag welke materialen ik exact nodig heb. De 1/8e die ik ga doen is 30 augustus in Viersel (België), dus ik veronderstel dat het water warm genoeg zal zijn en een wetsuit niet nodig is...
De investering naar een trisuit wil ik wel doen maar alleen vraag ik mij af of je met een trisuit mag zwemmen?
Zo ja, kan je dan nadien met die natte trisuit op de fiets kruipen en vertrekken?

Voor de rest heb ik een racefiets en goeie loopschoenen.

Vorig jaar heb ik in Viersel ook mijn eerste triathlon gedaan. Het is een goed georganiseerde wedstrijd. Het water was vorig jaar zelfs zo warm dat wetsuits verboden waren voor de 1/8. Voor de 1/4 mocht het dan weer wel , geen idee waarom want het water was even warm...

12

Re: 1e triathlon

Wat trekken jullie overigens aan bij een triathlon waarbij er gezwommen wordt in een zwembad? Ook ik moet mijn eerste triathlon nog volbrengen smile.

13

Re: 1e triathlon

Vanzella schreef:
Dikkembergs schreef:

Ik heb mezelf ingeschreven voor een 1/8 triathlon en dit voor mij de eerste maal.
Nu is mijn vraag welke materialen ik exact nodig heb. De 1/8e die ik ga doen is 30 augustus in Viersel (België), dus ik veronderstel dat het water warm genoeg zal zijn en een wetsuit niet nodig is...
De investering naar een trisuit wil ik wel doen maar alleen vraag ik mij af of je met een trisuit mag zwemmen?
Zo ja, kan je dan nadien met die natte trisuit op de fiets kruipen en vertrekken?

Voor de rest heb ik een racefiets en goeie loopschoenen.

Volgens mij ben je er dan klaar voor (qua materiaal). Je mag gewoon in je triathlonpak zwemmen, tenzij het water kouder is dan 16 graden. Dan is een wetsuit verplicht.

Oh ja, een zwembrilletje en een helm zijn ook handig smile

Zwembril heb ik al ;-)

Dan zal ik mij enkel een trisuit aanschaffen en daarmee zwemmen. Wetsuit kan ik uiteindelijk nog altijd huren eventueel moest het water te koud zijn maar als we een beetje zomer hebben dan zal het eind augustus wel warm water zijn zeker :-)

14

Re: 1e triathlon

Forest schreef:

Wat trekken jullie overigens aan bij een triathlon waarbij er gezwommen wordt in een zwembad? Ook ik moet mijn eerste triathlon nog volbrengen smile.

is je eigen voorkeur een beetje, als je een trisuit te duur vind is een zwembroekje met een fietsshirt(niet met het zwemmen dan wink) misschien een idee. Ik heb zelf mijn trisuit altijd aan met wedstrijden. Welke afstand ga je doen?

15

Re: 1e triathlon

Hebben jullie adviezen voor mij hoe ik een goede borstcrawl kan gaan aanleren; via een triathlon vereniging, zwemvereniging, privé les of gewoon starten? Ik woon in Scheveningen.

RTC is een triathlon vereniging in den haag, zwemmen in de waterthor en zuiderpark (op vrijdag en dinsdag).
ook kun je kijken bij TTL, triathon vereniging leidscendam, als dat beter uit komt.
Beide hebben een starters cursus voor triathlon (korte afstand) die binnenkort/ nu beginnen .
RTC voor een off-road triathlon en TTL voor on-road. (denk alleen dat de cursus al wel vol zit.)

maar als je een beetje wil leren zwemmen zul je hier toch wel meer dan de twee maanden (duur van de cursus) in moeten stoppen. zo kun je denk ik gewoon lid worden van de vereniging en dan de eerste maanden met de cursisten meetrainen. tijdens de cursus zal er meer aandacht worden besteed aan techniek, wat denk ik wel een aanrader is voor beginnende zwemmer.

16

Re: 1e triathlon

dutchie schreef:
Forest schreef:

Wat trekken jullie overigens aan bij een triathlon waarbij er gezwommen wordt in een zwembad? Ook ik moet mijn eerste triathlon nog volbrengen smile.

is je eigen voorkeur een beetje, als je een trisuit te duur vind is een zwembroekje met een fietsshirt(niet met het zwemmen dan wink) misschien een idee. Ik heb zelf mijn trisuit altijd aan met wedstrijden. Welke afstand ga je doen?

Onwijs bedankt voor je feedback! Ik ga i.i.g. een 1/8 in juni doen. Wellicht een 1/4 in mei, maar daar ben ik nog niet helemaal uit. De afstand is denk ik niet het probleem, conditioneel zit het eigenlijk wel goed. Maar voelt misschien een beetje gek om met 1/4 te beginnen.