1

Onderwerp: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

Hallo,

Het lijkt me wel eens leuk om te weten wat jullie gemiddelde km zijn over een bepaalde afstand & bepaald parcour (heuvelig, bergen, vlak..) Just interested, niks bijzonders. Lijkt me toch ook wel iets wat meer mensen zich afvragen.
Ik wielren pas 2 maandjes en de heuvels (Limburg) in is zo gemiddeld 26 km per uur (circa) en de wat vlakkere gedeeltes gemiddeld 30 (echt vlak is bijna altijd 35+).

Nu jullie.

Fijne dag verder ;-)

2

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

Tijden wedstrijd of lange duurtraining of intensieve duurtraining? Als je traint voor een doel denk ik dat je gemiddelde snelheid van ondergeschikt belang is. Maar goed ik weet het dus niet van mezelf hou dit niet bij. Had overlaatst in een tijdrit iets van een 38 gemideld dat weet ik nog een tijd van niks dus  mad

3

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

Het gemiddelde van mijn fietstraining vind ik niet boeiend. Het is van zo veel factoren afhankelijk (weer, stoplichten, wel / geen groep, terrein, soort training) dat je er weinig zinnigs mee kan.

Alleen in een wedstrijd vind ik mijn gemiddelde (nou ja, eigenlijk de fietstijd, want ik zet mijn fietspc nooit op tijd aan en ook niet uit als ik T2 inga) interessant, want als het goed is heeft iedereen onder dezelfde omstandigheden gereden.

4

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

Ik heb afgelopen seizoen alleen maar getraind op afstanden op 65 a 70% (hf ongeveer op 120-130 bpm). Gangetje was dan zo'n 26 a 27 gemiddeld. Maar snelheid zegt mij eerlijk gezegd ook niks, ik heb ook geen km/h in mijn venster meer staan want dan ben je toch geneigd je trainingsdoel te verzaken.

5

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

Ik kijk puur hartslag.  Gemiddelde is leuk weetje achteraf.  Wanneer ik krachttraining op fietsheb: 1u aan 70 rpm neem ik wel steeds zelfde parcours om zo mijn progressie te zien.  En dan is mijn gemiddelde meestal met stoppen/lichten/verkeer en alles bij 35+ op een afstand dan van 70 km.

Laatst Halve IM Zell am See (dacht rond de 500 hoogtemeters) 90 km op 2u 16 afgewerkt.

Maar laat mij dan eens 165 km in de ardennen (Belgie) fietsen met 3100 hoogtemeters en het gemiddelde is 25 km/u tongue en volledig kapot.  tov 165 km vlag tegen 30 km/u gemiddeld in de polders en ik ben nog "vrij" fris...

6

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

Sorry hoor, maar moet elke keer gniffelen als ik "stoplicht" lees.
In een straal van 50 km rondom ons huis niet 1 zo'n ding  roll

JSPORT : gemiddelde hier in/over de heuvels (geen meter vlak hier) zelden langzamer dan 28 gemidd. tenzij ik echt aan het los/uitfietsen ben.

Ook maar meteen het lopen ? In Nederland liep ik meestal op een vlakke 10 als training 42 a 45 min, wedstrijd 40 of sneller

Hier trainen : snelste 10 is 45 min  lol  maar ja, dan klim je dus ook 4 a 5 km
Wedstrijd heb ik nog niet gelopen, 1 keer een 20 km in een triathlon in 1.34, inderdaad ook niet echt vlak.

7

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

Vlakke kilometers op de weg als ik gewoon aan het fietsen ben zal rond de 32-33km/u rijden langs jaagpaden. In tijdritten gaat dit rond de 40 of erover. Afhankelijk van de lengte van de TT en het parcours. Nog geen TT gedaan met opzetstuur. Zal dit jaar wel veranderen.

"snelste" 10km is in 51m en een handvol seconden. Beschamend dus. Daarom is mijn training nu vooral toegespitst op lopen. Zwemmen kan ik goed en fietsen is behoorlijk dus dat lopen blijft serieus achterop hinken.

8 Laatst bewerkt door TriathlonBeginner (09-04-14 22:15:15)

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

http://i.imgur.com/Cs6xNcd.png vlak, maar veel wind.

Ik ben zo traag als een slak als ik zo naar jullie kijk.

9

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

Ik ben inmiddels wat serieuzer bezig met trainen ter voorbereiding op de halve. Alleen mijn fietstijden blijven wat achter.
Ik zit aan de 31-32 km/h gemiddeld (volledig vlak, polder, veel wind) Windje mee is een ander verhaal natuurlijk:)
Maar als ik hoor hoeveel mensen er "eenvoudig" of op een slechte dag minimaal 35 km/h fietsen....vraag ik me toch af of er iets aan mijn techniek niet klopt...

Tips om techniek/snelheid wat op te schroeven? Zo heb ik het gevoel dat ik nog redelijk weinig gebruik maak van het "trek" gedeelte van de omwenteling.

10

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

Wat ik al geleerd heb van andere hun prestaties is dat je ze niet altijd moet geloven roll die verhalen van op het gemakje 100km tegen 45km/h die hoor ik nogal vrij regelmatig en dan stel ik me de vraag waarom die dan nog elke dag gaan werken. Als je alleen in de polder een gemiddelde van 30/32 rijd dan ben je zeker niet slecht bezig.

11

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

Gemiddelde snelheden buiten wedstrijdverband interesseren me echt niet. Er zijn zoveel variabelen die dat beïnvloeden tijdens een normale trainingsrit dat ik hier niet naar kijk. De gegevens van mijn vermogensmeter vind ik veel interessanter en zijn van training tot training ook beter te vergelijken.

12

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

Triathlonbeginner, als ik kijk naar de afstanden die jij fiets ben je echt geen (fiets)beginner meer; als je een hoger gemiddelde wil halen moet je korter gaan fietsen; 25 gemiddeld over zo'n afstand is lang niet gek hoor  smile

13

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

Tijden? Snelheid? Ik heb niet eens een teller op mijn trainingsfiets en op mijn wedstrijd fiets heb ik hem wel opzitten, maar alleen omdat die met de fiets kwam. Zet hem overigens bijna nooit aan.

Elke rit is wel anders met andere omstandigheden, dus ik ligt er niet van wakker of ik sneller of langzamer ga, ook niet met wedstrijden. Ik neem aan dat iedereen langzamer gaat als je flinke tegenwind en regen hebt. Als ik maar het gevoel heb dat ik echt bezig ben geweest.

14

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

DennisM schreef:

Zo heb ik het gevoel dat ik nog redelijk weinig gebruik maak van het "trek" gedeelte van de omwenteling.

houden zo!

15

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

Ik vraag me dan wel af hoe jullie het fietsen trainen om tot die snelheden te komen.

Andere tempos zijn: zwemmen ~17 min/km
lopen: 43-44 min op de 10K (afgelopen 2-3 maanden zijn er een aantal minuten afgegaan tot deze tijd)

16 Laatst bewerkt door HermanB (10-04-14 11:18:24)

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

Ik krijg de laatste tijd veel duurtrainingen in Z1 (mijn laagste hartslagzone) op. Wel goed, want fietsen was altijd een beetje een ondergeschoven kindje bij mij. Ik rij daarmee (vlak terrein, niet teveel wind, niet teveel stoplichten) gemiddeld ongeveer 29 km/h nu (rondje van 60 km).

Maar zoals de meesten hier gebruik ik dat gemiddelde alleen om vergelijkbare trainingen (qua wind, route, hartslagzone etc) onderling te vergelijken. Verder rij ik gewoon op hartslag. Een vermogensmeter is net zo duur als mijn fiets dus die heb ik niet smile

/Herman

17

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

Voor een amateur is een hartslagmeter samen met een cadans meter nauwkeurig genoeg. Een vermogensmeter is daarnaast slechts een (leuke) gadget. Indien je namelijk je hartslag gelijk houd in samenwerking met een gelijkblijvende cadans, train je al zeer gelijkmatig. Een vermogensmeter laat alleen sneller zien wanneer het zwaarder wordt, waardoor je daar sneller op kunt reageren door op of af te schakelen. Hierdoor kan een training nog nauwkeuriger worden uitgevoerd.

18

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

inderdaad. Trainen op een bepaalde snelheid is irrelevant. ik vond het stukje van BasDiederen en co uit het laatste bonds blaadje wel interessant.

Wel data meten, maar je er niet al te erg door laten leiden.. Je voelt wel of je goed en gebalanceerd traint/hebt getraind. De machines als vermogen/hartslag/cadans kunnen dat ondersteunen.

Bijvoorbeeld zoals MACA aasngeeft of je geljikmatig traint, als dat je doel is op een dag. Snelheid is denk ik de slechts mogelijke indicator van een training.

Ik heb gisteren 55km met 25,1km/h gemiddeld gereden.... Maar het was wel een goede training door het parcours/rondje dat we reden.

19

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

Dat is wellicht wel zo, maar wel frustrerend als je redelijk het water uit komt, en vervolgens door allemaal gasten voorbij gereden word, die 40+ rijden tegenover mijn 32 km/h. Dan maakt die paar min winst uit het water / snellere wissel ook niet uit. Dan moet het fietsen toch beter kunnen zou je zeggen.

20

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

DennisM schreef:

Dat is wellicht wel zo, maar wel frustrerend als je redelijk het water uit komt, en vervolgens door allemaal gasten voorbij gereden word, die 40+ rijden tegenover mijn 32 km/h.

Story of my life...  big_smile

21

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

Story of my life...
En diegene die mij niet inhalen bij het fietsen doen het wel bij het lopen.
Ben blij als ik op een enkelvoudige 10KM wedstrijd rond de 45 minuten kan lopen, tijdens een 1/4 of OD gaat dat al gauw naar de 50 minuten.

22

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

Arnoutdv schreef:

Story of my life...

+1  big_smile

Eigenlijk heb je de leukste race als je een goede loper, een gemiddelde fietser en een slechte zwemmer bent, want dan haal je de hele tijd mensen in.

/Herman

23

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

Je rijdt wat je traint denk ik dan. Natuurlijk moet je in het oog houden dat je wel ook nog je basistrainingen nodig hebt. Maar om snelheid te verhogen zal je toch op een of andere manier ook eens die hoge inspanningen moeten leveren op training. Echter niet door 180km te rijden aan zo hoog mogelijke snelheid.

Snelheid verhoog je door intervaltraining te doen. Net zoals je je snelheid bij het lopen ook verhoogt door intervaltraining te doen. En als je, net zoals ik, intervaltraining echt k*t vind, is af en toe eens met een groep meerijden en afwisselend op kop trekken ook al eens een goeie afwisseling. (En je moet het toch altijd leuk houden ook he big_smile)

24 Laatst bewerkt door Arnoutdv (10-04-14 14:08:24)

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

Voor het lopen train ik nu met de Klaas Lok methode (boek het Duurloopmisverstand).

Echter fietsen doe ik zonder echt trainings idee, voornamelijk kilometers maken.
Als iemand nog wat tips/links heeft om fietstrainingen op te bouwen hoor ik dat graag!  cool

25

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

Afgelopen maandag heb ik mijn 1e interval training op de fiets gedaan. Het is wel wat opletten waar je uitkomt met je interval, met wegenoverstekken en dergelijke.

10 sets van 1,5 km vlot/hard met tussendoor 2-2.5 km rustig. De intervallen gaan dan tegen 37-40 km/h, de rust is 27-28 km/h.  Na 2-3 keer merkte ik dat ik tegen de verzuring aan begon te fietsen. Je merkt dan je limiet en heb ik iets beter proberen in te delen.

Doen jullie iets soortgelijks?