1 Laatst bewerkt door azazano (12-03-14 22:32:39)

Onderwerp: Beginnen met triathlon.

Hallo, ik ben een meisje van 15 jaar, en ik ben nieuw hier! Ik heb namelijk een vraag.

Ik fiets al heel lang voor mijn plezier, en dat bevalt me ontzettend goed. Ik heb geen bijzondere racefiets of kleren, maar doe dit gewoon recreatief. Echter heb ik door de maanden heen al een hele conditie opgebouwd, en ik vind het leuk om te doen, op verschillende terreinen. Ook loop ik een tijdje hard. Ik ben niet erg goed in lopen, maar ik kan het wel. Wat jammer is zijn mijn wat zwakkere onderbenen maar met de goede opwarming lukt het mij prima om een redelijk stuk te lopen, en ik merk dat ik nog flink wat op zou kunnen bouwen. Ik ben ook sinds kort begonnen met zwemmen en dit bevalt ook heel goed. Voor zwemmen heb ik ook een redelijk goede bouw, naar mijn weten, want ik heb van mijzelf al sterke schouders en benen en ik kan gewoon altijd al best goed zwemmen.

Laatst gaf iemand mij de tip of ik al eens naar triathlon te kijken, omdat ze vond dat het misschien goed bij mij zou passen. Ik ben dus even onderzoek gaan doen en het lijkt mij heel erg leuk om te gaan doen! Alleen ik heb wel een paar dingen waar ik tegenaanloop. Het eerste: Moet ik perse les hebben hier in? Of kan ik dit ook gewoon goed zelf trainen? Ik zit namelijk niet breed en heb niet het geld om zowel het lidmaatschap te betalen als alle sportkleding etc. die ik nodig heb. Als ik verder wil, neem ik aan dat ik bijvoorbeeld ook een betere fiets nodig heb en dat soort dingen, en dat kan ik gewoon niet allemaal betalen. Ook heb ik al vrij veel verplichting in de week en denk ik niet dat het zou passen als ik telkens op vaste tijdstippen moet trainen. Losse tijdstippen zou wel kunnen, dus daarom zou ik graag zelf trainen. Ik vroeg me af of het dan ook, zonder vaste trainingen/lessen, mogelijk is om mee te doen aan wedstrijden/competities, want ik heb dat soort dingen wel nodig om mezelf gemotiveerd te houden, ik heb zegmaar een streven nodig, altijd, anders wordt het voor mij gauw saai. En ten derde wil ik graag weten of het uitmaakt dat ik dus in bijvoorbeeld zwemmen beter ben dan in lopen. Oh, en ik zou ook graag willen weten wat ik bijvoorbeeld allemaal nodig heb, en hoe ik het beste kan trainen, maar als jullie dat mij niet direct kunnen vertellen, snap ik dat.

Met vriendelijke groet,
een meisje die deze sport interessant vindt. smile

Oh, ps:
Ik ben 1,76 lang, en ik groei waarschijnlijk niet veel meer. Ik weeg rond de 70 kilo, maar zodra ik nog intensiever ga sporten en meer op mijn eten let, zal ik zeker afvallen. Ik ben vrij gespierd, maar niet onzettend, ofzo. Ik heb vooral sterke benen en armen, dat is het.

2

Re: Beginnen met triathlon.

Welkom Azazano,
Je hoeft geen lid te zijn van een vereniging om voor een triathlon te trainen. Heb ik in mijn eerst jaar ook niet gedaan. Ken je de site www.vrouwentriathlon.nl al? Daar staat nuttige info op. Ik heb vorig jaar aan een wedstrijd van hun meegedaan, en daar doen ook vrouwen met stadsfietsen mee, heel laagdrempelig als je wil kijken af je het leuk vind dus. Als je nog iets wil weten vraag maar, ik ben ook oas twee jaar bezig. Succes met trainen alvast!

3

Re: Beginnen met triathlon.

ok bedankt!
groetjes sanne

4

Re: Beginnen met triathlon.

Grappig, aparte vrouwentriathlon, hoor ik van het eerst van. Ik hoop wel dat het niet te gek wordt want ik vind het gemengde juist zo leuk aan de triathlons. Tijdens het fietsen word ik soms ingehaald door de allersnelsten en vaak haal je weer andere in, vrouw/man, jong en oud door elkaar.

5 Laatst bewerkt door Sandra86 (20-03-14 00:33:04)

Re: Beginnen met triathlon.

Dit is echt instap, er zijn bijvoorbeeld geen tussentijden, eigenlijk alleen een atletiek klok en mensen die op de finish je tijd opschrijven. En ook de wissels zijn korter of langer afhankelijk van waar je fiets staat, maar voor beginners en vrouwen die minder perfectionistisch aangelegd zijn dan ik is dit prima en gezellig. En vrouwen veranderen ook ineens in kenaus als ze gaan zwemmen, net zo'n chaos als een gemengde zwemstart! Toch denk ik dat ik er dit jaar weer eentje meedoe, voor de gezelligheid smile

6

Re: Beginnen met triathlon.

Hey Sanne,

Om je vraag toch een beetje te beantwoorden.
Vorig jaar gestart met Triathlon.
Heb het volgende gekocht:
-Loopkleding (die heb jij al blijkbaar)
-Loopschoenen (investeer hier in, aanmeten en al, is echt belangrijk, zeker i.c.m. je onderbenen)
-Zwembril
-Zwembroek (jij hebt je bikini al zei je in ander topic)

En vast nog wel wat ander geneuzel.
Zolang je een hardloopbroek hebt en een bikinitop/strak glad topshirt, kan je al triathlonnen.
Wij mannen hebben het makkelijker, broekje aan en gaan, voor vrouwen is dit wat lastiger.

Ik heb mijn eerste triathlon gewoon gedaan zwemmend in mijn loopbroek, fietsen in diezelfde broek, met een fietshirt aan, en lopen in zelfde outfit, andere schoenen.

Je kan het zo gek maken als je zelf wilt.
Heb inmiddels ook 2 tri-suits liggen, een hele buts trainingskleding, nieuwe brillen, horloge, en ga binnenkort mijn eerste wetsuit halen, waarna ik ga sparen voor een echte tri-fiets.


Doe het rustig aan, en je eigen financiën in de gaten houden, dan komt het allemaal goed.!

Zichzelf aan het trainen tot Triatleet sinds 1-5-2013.
Eerst baantjes trekken, dan tandem rijden, en dan een wandeltocht!

7

Re: Beginnen met triathlon.

hey, dit herken ik wel een beetje.
inmiddels ben ik bijna 15 en al een paar jaar bezig met triathlon, ik heb gelukkig wel een moeder die wil investeren. Trainen voor jezelf is geen probleem, doe ik ook regelmatig naast trainen bij de club. Wel af en toe koppeltraining doen, dat is eerst fietsen en dan een stuk lopen, hoeft niet eens zo ver te zijn. koppeltraining i.v.m. de best wel pittige overgang van het fietsen naar het lopen. Ben je ook van plan om wedstrijden te gaan doen? zo ja, welke en wat voor afstand?

Groeten Jasper