1 Laatst bewerkt door pabbeele (24-04-14 11:07:11)

Onderwerp: Verlies spiermassa

Ben nu het tweede jaar op rij bezig aan de voorbereiding op een volledige triatlon. Wat me de laatste tijd sterk opvalt is dat ik aan spiermassa heb verloren, vooral dan in m'n bovenbenen. Ik zou er juist van uitgaan dat door de vele fietskilometers de spiermassa net zou toenemen? Benen zijn daarentegen eerder pezig geworden dan gespierd.
Of is dit juist het gevolg van een combinatie van de 3: zwemmen, lopen en fietsen?
En misschien betekent verlies aan spiermassa niet noodzakelijk verlies aan spierkracht, of zie ik dat verkeerd?
Ik train momenteel zo'n 10 à 15 uur per week, waarvan een 200 fietskilometers.

Groeten,

Philippe

2

Re: Verlies spiermassa

pabbeele schreef:

En misschien betekent verlies aan spiermassa niet noodzakelijk verlies aan spierkracht, of zie ik dat verkeerd?[Philippe

Aan de Robert Gesinks en Jelle Vanenderts van deze wereld te zien niet... Dan moet je goed kijken om uberhaubt spieren te ontwaren maar toch gaan die jongens knap vooruit op de fiets...

3

Re: Verlies spiermassa

pabbeele schreef:

Ben nu het tweede jaar op rij bezig aan de voorbereiding op een volledige triatlon. Wat me de laatste tijd sterk opvalt is dat ik aan spiermassa heb verloren, vooral dan in m'n bovenbenen. Ik zou er juist van uitgaan dat door de vele fietskilometers de spiermassa net zou toenemen? Benen zijn daarentegen eerder pezig geworden dan gespierd.
Of is dit juist het gevolg van een combinatie van de 3: zwemmen, lopen en fietsen?
En misschien betekent verlies aan spiermassa niet noodzakelijk verlies aan spierkracht, of zie ik dat verkeerd?
Ik train momenteel zo'n 10 à 15 uur per week, waarvan een 200 fietskilometers.

Groeten,

Philippe

Waaruit leid je af dat het verlies aan spiermassa is?

4

Re: Verlies spiermassa

pabbeele schreef:

En misschien betekent verlies aan spiermassa niet noodzakelijk verlies aan spierkracht, of zie ik dat verkeerd?

Duursport gaat ten koste van spierkracht.

5

Re: Verlies spiermassa

thijs schreef:
pabbeele schreef:

En misschien betekent verlies aan spiermassa niet noodzakelijk verlies aan spierkracht, of zie ik dat verkeerd?

Duursport gaat ten koste van spierkracht.

Dus iemand die jarenlang een zittend bestaan heeft geleid en vervolgens  besluit om te gaan fietsen of hardlopen levert spierkracht in? Lijkt mij niet.

6

Re: Verlies spiermassa

Ynsnits schreef:
pabbeele schreef:

Ben nu het tweede jaar op rij bezig aan de voorbereiding op een volledige triatlon. Wat me de laatste tijd sterk opvalt is dat ik aan spiermassa heb verloren, vooral dan in m'n bovenbenen. Ik zou er juist van uitgaan dat door de vele fietskilometers de spiermassa net zou toenemen? Benen zijn daarentegen eerder pezig geworden dan gespierd.
Of is dit juist het gevolg van een combinatie van de 3: zwemmen, lopen en fietsen?
En misschien betekent verlies aan spiermassa niet noodzakelijk verlies aan spierkracht, of zie ik dat verkeerd?
Ik train momenteel zo'n 10 à 15 uur per week, waarvan een 200 fietskilometers.

Groeten,

Philippe

Waaruit leid je af dat het verlies aan spiermassa is?

Goeie vraag, geen idee eigenlijk. Dunnere, pezerige bovenbenen dan voorheen.
Je bedoelt dat het ook verlies van vet kan zijn?

7

Re: Verlies spiermassa

Ynsnits schreef:
thijs schreef:
pabbeele schreef:

En misschien betekent verlies aan spiermassa niet noodzakelijk verlies aan spierkracht, of zie ik dat verkeerd?

Duursport gaat ten koste van spierkracht.

Dus iemand die jarenlang een zittend bestaan heeft geleid en vervolgens  besluit om te gaan fietsen of hardlopen levert spierkracht in? Lijkt mij niet.

Totale inactiviteit is min of meer een ziekte. Bij iedereen die ook maar een beetje beweegt geldt dit. Body builders hebben al angst om naar de supermarkt te wandelen. En als ik een maand zo goed als op zou houden met trainen gaan bij mij alle prestaties achteruit, behalve de hele korte sprint/maximaal kracht.

8

Re: Verlies spiermassa

pabbeele schreef:
Ynsnits schreef:
pabbeele schreef:

Ben nu het tweede jaar op rij bezig aan de voorbereiding op een volledige triatlon. Wat me de laatste tijd sterk opvalt is dat ik aan spiermassa heb verloren, vooral dan in m'n bovenbenen. Ik zou er juist van uitgaan dat door de vele fietskilometers de spiermassa net zou toenemen? Benen zijn daarentegen eerder pezig geworden dan gespierd.
Of is dit juist het gevolg van een combinatie van de 3: zwemmen, lopen en fietsen?
En misschien betekent verlies aan spiermassa niet noodzakelijk verlies aan spierkracht, of zie ik dat verkeerd?
Ik train momenteel zo'n 10 à 15 uur per week, waarvan een 200 fietskilometers.

Groeten,

Philippe

Waaruit leid je af dat het verlies aan spiermassa is?


Goeie vraag, geen idee eigenlijk. Dunnere, pezerige bovenbenen dan voorheen.
Je bedoelt dat het ook verlies van vet kan zijn?

Tenzij je een spierziekte hebt, leidt training niet tot afname van spiermassa. Afhankelijk van het type training kan er wel verandering in output optreden: toe-of afname van vermogen/kracht/snelheid etc...waarmee ik tevens de bewering van Thijs onderschrijf, maar iets nuanceer wink

Ja, het ligt dus meer voor de hand dat het afname van vetweefsel is  smile

9

Re: Verlies spiermassa

Simpele vergelijking:
Sprinters zijn zwaar gespierd, lange afstand lopers zijn pezig.

Voor korte/explosieve inspanningen heb je meer spiervolume==kracht nodig dan voor duur.
Voor duur is meer massa weer een nadeel. De inspanning is ook anders.

Dus ik kan me voorstellen dat de absolute spiermassa afneemt.

10

Re: Verlies spiermassa

Mij is ooit eens wijsgemaakt dat bij duursport alle overbodige spiermassa afneemt. Beetje beulen in die sportschool om de strandkast te kweken worden na een aantal duurtrainingen weer afgebroken.

Heb er helaas ook niet voor doorgeleerd dus kan het niet precies vertellen.

Amat Victoria Curam

11

Re: Verlies spiermassa

Volgens mij heeft het ook te maken met de spiergroepen die je traint. Bij duursport train je meer de slowtwitch spieren en bij kort explosief werk train je meer de fasttwitch spieren. Ik weet ook niet precies hoe het zit, maar daarin zou het verschil kunnen zitten

12

Re: Verlies spiermassa

Voor sprint: korte dikke spiervezels. Voor duur: lange dunne spiervezels. Waarschijnlijk slinken dus bij meer duurtraining de sprintvezels, aangezien die niet veel hoeven te doen, waarbij tegelijkertijd de duurvezels het overnemen. Let op dit betekend niet dat de totale spier langer wordt.

13

Re: Verlies spiermassa

200km per week das toch zo zot veel niet? En 10-15u trainen. Ik doe ook zo iets en ik heb nog steeds van die dikke benen mad Sinds ik met nieuwe schema's train is het zelfs nog erger geworden,maar ik gebruik wel na elke training een recup shake mischien scheelt dat wel wat.

14

Re: Verlies spiermassa

Je ontwikkelt datgene wat je traint. Train je bijv. op kracht dan ontwikkel je inderdaad vooral de fasttwitch spiervezels en kan hypertrofie van de spieren optreden en dus toename van spiermassa. Stop je hiermee, dan zal het effect weer wegebben, dus verlies je spiermassa. Ga je je richten op duurtraining, dan geef je een trainingsprikkel aan de slowtwitchvezels. Echter dat wil niet zeggen dat je de fasttwitchvezels niet meer of zelfs minder gebruikt dan wanneer je uberhaupt niet traint.Er is dus geen enkele reden om te veronderstellen dat atrofie van de fasttwitch vezels optreedt bij een (beginnende en/of ongetrainde) sporter die start met duurtraining. Wel treedt verlies van spiermassa op wanneer een getrainde sporter, die aanvankelijk voornamelijk getraind had op sprint en krachtonderdelen, besluit om te gaan duursporten( bijv. de bodybuilder of sprinter, die gaat trainen voor de marathon) maar dan is er sprake van een andere uitgangsituatie. Hij verliest hiermee dan ook aan kracht en snelheid, maar dat komt ook  omdat hij niet meer specifiek op kracht en snelheid traint. Maar waarom een duursporter spiermassa zou verliezen, wanneer hij alleen zijn duurtraining uitbreidt en voor de rest blijft doen wat hij deed, is (voor mij) fysiologisch niet logisch.

15

Re: Verlies spiermassa

Schaatsers gaan net altijd fietsen als ze te veel spiermassa hebben, door de duur nemen de 'sprintspieren' in volume af. Maar het is altijd deels ook een kwestie van natuurlijke bouw natuurlijk. Vergelijk de bouw van Martina Sablikova maar eens met die van Claudia Pechstein bijvoorbeeld. Sablikova doet ook professioneel wielrennen in de zomer. En beiden kunnen een kneiterharde 5 km schaatsen! (sorry ik ben nog niet genoeg thuis in de triathlonsport om daar voorbeelden in te kennen). Maar ik denk dat je lichaam zichzelf gewoon aanpast aan de trainingsbelasting, dus no worries!

16

Re: Verlies spiermassa

Sandra86 schreef:

Schaatsers gaan net altijd fietsen als ze te veel spiermassa hebben, door de duur nemen de 'sprintspieren' in volume af. Maar het is altijd deels ook een kwestie van natuurlijke bouw natuurlijk.

Tmho: Een 5 of 10 km schaatsen is geen duursport in engere zin. Logisch dus dat spiermassa afneemt, wanneer een schaatser besluit om lange duurtrainsessies op de fiets te doen ipv schaatsspecifieke (en volgens mij van veel krachtelementen voorziene) training. Het lichaam past zich dus inderdaad aan aan de aangeboden trainingsintensiteit.
En inderdaad speelt ook genetische constitutie een rol, evenals het gegeven dat er responders en nonresponders zijn op bepaalde vormen van trainingsprikkels. Maar dan begint het nu wel een erg ingewikkeld onderwerp te worden... roll  wink

17

Re: Verlies spiermassa

5 of 10km schaatsen geen duursport?

18

Re: Verlies spiermassa

Het is te zien hoe je duursport omschrijft. As je puur naar de tijd kijkt, is 10km schaatsen niet echt een duursport.

19

Re: Verlies spiermassa

Een sport waarbij het aerobe vermogen de doorslag geeft. Alle evenementen van een minuutje of zeven vallen hier zeker onder.

20

Re: Verlies spiermassa

Mijn punt was ook niet dat schaatsen duursport is, maar dat als je naast de krachttraining voor het schaatsen je ook veel duursport doet je toch minder spiermassa opbouwt.

21 Laatst bewerkt door Sandra86 (26-04-14 10:26:29)

Re: Verlies spiermassa

Dubbel post

22

Re: Verlies spiermassa

Marathonschaatsen dan...?

23

Re: Verlies spiermassa

Ik heb een tijdje regionaal gereden, dat is voor dames 40 rondjes ofwel ongeveer 15 km in 23 minuten. Dan winnen de sprinters die met het peloton meekunnen alsnog. Landelijk rijden ze 70 rondjes, dat begint wel op duursport te lijken.

24

Re: Verlies spiermassa

Dus 23min is geen duursport? dan gaan er veel sporten afvallen vrees ik. 5km loopwedstrijdjes enz. In welke categorie ga je die dan zetten?

25

Re: Verlies spiermassa

Echte sprinters overleven geen 40 rondjes in een beetje peloton. Marathonschaatsen is net als wielrennen, de zogenaamde sprinters zijn fysiologisch gezien hele snelle duuratleten.

Usain Bolt wou ooit eens een wedstrijdje lopen tegen Mo Farah. Hij dacht dat 600m zijn max was (dat had hij ooit wel eens aan stuk gelopen in een training) en dat iets langers niet zou volhouden. Dat zijn echte sprinters.