1

Onderwerp: trainingen gedurende een week

jo,
ik ben nieuw hier, en ben al een tijdje geinteresseerd in de triathlonsport. Mijn vraag is nu eigenlijk hoe je precies moet trainen voor een triathlon. Ik werk met een hartslagmeter enzo. Maar het is vooral het aantal trainingen en de duur ervan dat ik graag eens zou weten. Ik heb eigenlijk geen flauw benul ofdat ik wel goed bezig ben of niet.
Ik loop ongeveer 4 keer per week (alles samen ongeveer 30km), fietsen probeer ik 2 keer per week te doen. En zwemmen moet ik eigenlijk dringent wat vaker doen. Verder train ik ook 1 of 2 x per week kracht in een fitnesszaal (voornamelijk rug en benen).
Dank op voorhand!

2

Re: trainingen gedurende een week

Allereerst van harte welkom in de maffe triathlonsport :-)

Hoeveel je moet trainen hangt voor een belangrijk deel van je doelstellingen af. Welke afstanden wil je gaan doen. Wil je voorlopig alleen 1/8 triathlons gaan doen met misschien een keertje een 1/4 of een OD dan kom je behoorlijk ver met wat je nu doet. Het is nu vooral belangrijk waar je de accenten in je training legt.

Je zou je in deze periode vooral op het lopen en het zwemmen kunnen richten met de nadruk op lange duurtrainingen (voor het lopen: trainingen in een lage hartslagzone DT1 tot een uur afgewisseld met af en toe wat korte trainingen in DT2; voor het zwemmen veel aandacht op techniek, veel drills en regelmatig langere rustige afstanden:bv 4x500m als kernprogramma met daarvoor wat techniekdrills en afsluitend nog wat korter werk bv 8x50m snel).

Dichter naar het wedstrijdseizoen ga je dan de aandacht verleggen naar snelheid en specifieke wedstrijdconditie (dus bv voor 1/8 ga je koppeltrainingen doen die de wedstrijdsituatie nabootsen).

Er is online heel veel informatie te vinden. Zoek ook eens op periodisering, koppeltraining en wedstrijdspecifieke voorbereiding op de diverse triathlonfora en sites. Of koop een boek over trainingsleer.

Veel succes,
Mike