1

Onderwerp: Brood?

Beste allemaal,

brood is voor mij een belangrijk product. Ik ben een behoorlijk aantal uren per dag van huis, en brood is dan een handig product om mee te nemen. (met gevarieerd beleg)

Nu hoor en lees ik dat er een aantal mensen zijn die beweren dat graanproducten niet goed voor ons zouden zijn?
Op de site van het voedingscentrum zie ik dat deze producten nog gewoon in de schijf van vijf zitten.

Wie zou er gelijk hebben?

Wat zijn jullie meningen en ideeën hierover?

**We own the raod**
(Lopen/Fietsen/Schaatsen/Zwemmen/Skeeleren)

2

Re: Brood?

ER bestaan tegenoordig 1000en diëten, het ene al extremer dan het andere. Het ene dieet bant dit product en zweert bij het andere. Het andere dieet zweert net andersom. Persoonlijk eet ik dagelijks twee broodmaaltijden. Het is zelfs deel van mijn dieet. Het is wel zo dat brood veel kcal bevat en dat je best niet overdrijft. Ook met beleg moet je oppassen. Het meeste beleg is gewoon ook vet en je legt er algauw veel te veel op. Maar brood op zich zou ik nooit als ongezond bestempelen tenzij je glutenallergie hebt ofzo big_smile

3

Re: Brood?

Nu kom je in mijn vakgebied  wink ik ben namelijk broodbakker. Het is een feit als je wit brood eet dat je met een geraffineerd produkt zit,dus hoe grover (volkoren of multigraan)hoe minder het bewerkt is en ook gezonder uiteraard. Ook opletten met die speciale broden zoals waldcorn enz dat is eigenlijk maar wit brood met een kleurtje en wat andere toevoegingen. Spelt (dinkel) is natuurlijk ideaal. het meel is eigenlijk zogoed als onbewerkt,juist gemalen eigenlijk en de spelt gluten zijn vriendelijker voor je maag en darmen. En het laat ook trager zijn suikers los zodat je minder schommeling in je suikerspiegel hebt.

4 Laatst bewerkt door Roy W (13-04-14 13:27:57)

Re: Brood?

En wat moeten we met dit soort verhalen?

http://www.paleo.nl/waarom-graan-niet-gezond-is/


En hier zijn er meer van.....en ja ook over andere producten zijn er voor en tegenstanders.
Maar iik wilde wel eens weten hoe 'wij' als fanatieke sporters erover willen denken....

**We own the raod**
(Lopen/Fietsen/Schaatsen/Zwemmen/Skeeleren)

5

Re: Brood?

Je moet ook rekenen bij alles wat bestaat zijn er altijd wel voor en tegenstanders. Ook heb je als sporter andere behoefte dan een gewoon iemand die buiten af en toe eens een wandeling gaat maken met de hond weinig of geen beweging heeft. Volgraan brood voorzien je van eiwitten,KH en vezels dus wat zou daar dan slecht aan zijn? Die dieèt en voedingsgoeroes claimen nu dat brood slecht is tot ze een contract hebben om een brood met hun naam erop en waar ze grof geld voor krijgen dan is dit juist weer wel goed. Zoals Sonja Kimpen hier in Belgie bv.

6

Re: Brood?

Hé Ronnyke,

Bedankt voor je nuttige info !
Wat is multigraan? Nog nooit van gehoord! Is dat beter of gelijk aan volkoren?
En is het waar dat brood niet bruiner kan worden dan normaal bruin, dat als het heel donker is, het gewoon met kleurstof is bereikt?

Bedankt hoor!

7

Re: Brood?

Met multigraan brood bedoel ik gewoon een meergranen brood zoals ze zeggen waar verschillende granen en zaden in verwerkt zijn. Deze broden bevatten zowiezo meer eiwitten om een betere samenhang te krijgen. Kleurstoffen worden eigenlijk niet gebruikt in brood voor de felbruine kleur gebruikt men normaal gezien gebrande mout.

8

Re: Brood?

Roy W schreef:

Nu hoor en lees ik dat er een aantal mensen zijn die beweren dat graanproducten niet goed voor ons zouden zijn?

Van welke mensen hoor en lees je dat? Casual praatje dat op een willekeurige bbq of verjaardag? Of van mensen die op één of andere wijze een commercieel belang hebben bij een alternatief waar je lekker op kan knagen...? Alles op de schijf van vijf is prima in orde voor de standaard recreatieve sporter.

9

Re: Brood?

Roy W schreef:

En wat moeten we met dit soort verhalen?

http://www.paleo.nl/waarom-graan-niet-gezond-is/


En hier zijn er meer van.....en ja ook over andere producten zijn er voor en tegenstanders.
Maar iik wilde wel eens weten hoe 'wij' als fanatieke sporters erover willen denken....

Dat oermensendieet heb ik nooit begrepen, alsof de mens sindsien niet is geëvolueerd. Het enige voordeel van al die diëten is dat mensen bewust met hun voeding omgaan, dat is de reden dat ze afvallen en gezonder eten. Welke regeltjes er dan exact gevolgd worden is minder van belang.

Ik lees momenteel het boek Zout, suiker, vet (zie http://www.bol.com/nl/p/zout-suiker-vet … 15494187-1) over hoe voedingsindustrie voedsel manipuleert om het optimale blisspunt te bereiken (en dus zoveel mogelijk te verkopen cq zoveel mogelijk marktaandeel te winnen). Ik geloof wel dat hoe minder voedsel is bewerkt hoe gezonder het is. Ik geloof niet in diëten.

10

Re: Brood?

zo is het enige product bij McDo's zonder toegevoegde suikers... de frietjes.

11

Re: Brood?

Wat ik er over gelezen heb:

Brood zorgt voor een enorme insuline piek. (meer dan gewone suikerklontjes) Vraag is of je dit zou willen.
Granen zijn genetisch in de jaren veranderd. (Breadbelly/broodbuik)
Fructose zit tegenwoordig in bijna alle producten (ook brood)

Genoeg te vinden op het www.

Kijk b.v. eens op http://echtgezondeten.blogspot.nl/2013/ … ezond.html

Is het koolhydraten stapelen etc wel zo goed?
Zoek als duursporter eens naar ketogeen (ketose dieet) (Ultra toppers winnen geregeld met dit dieet)

Naja, ieder zijn mening en ieder onderzoek heeft zijn tegenonderzoek.

12

Re: Brood?

Wij bakken meestal ons eigen brood. (veelal spelt) Ingredienten koop ik bij eco winkeltje in de buurt.
Kan lekker varieren met extra ingredienten zoals noten, zaden, bessen enz.
Ik zelf heb een chronische darmziekte waardoor ik heel bewust moet kijken wat ik eet.
Dat is een geluk bij een ongeluk want als je je er eenmaal in verdiept is dat ook heel erg leuk.
Zo maak ik ook mijn eigen sportrepen van o.a. noten en honing. Lekker voor op de fiets.
Als iemand recept wil kan ik het wel even mailen/posten.

13

Re: Brood?

BFclinics schreef:

Wat ik er over gelezen heb:

Brood zorgt voor een enorme insuline piek. (meer dan gewone suikerklontjes) Vraag is of je dit zou willen.
Granen zijn genetisch in de jaren veranderd. (Breadbelly/broodbuik)
Fructose zit tegenwoordig in bijna alle producten (ook brood)

Genoeg te vinden op het www.

Kijk b.v. eens op http://echtgezondeten.blogspot.nl/2013/ … ezond.html

Is het koolhydraten stapelen etc wel zo goed?
Zoek als duursporter eens naar ketogeen (ketose dieet) (Ultra toppers winnen geregeld met dit dieet)

Naja, ieder zijn mening en ieder onderzoek heeft zijn tegenonderzoek.

Ik eet dagelijks tussen de 10 á 14 broodjes per dag. Betekent dat ik nu ongezond bezig ben? Of is het niet eten van brood een trend? Dat onderbuikgevoel heb ik namelijk een beetje.

14

Re: Brood?

Forest schreef:

Ik eet dagelijks tussen de 10 á 14 broodjes per dag. Betekent dat ik nu ongezond bezig ben? Of is het niet eten van brood een trend? Dat onderbuikgevoel heb ik namelijk een beetje.

Je mag blij zijn dat je nog leeft...

Ik kan me best voorstellen dat teveel koolhydraten niet goed zijn voor personen die matig of niet bewegen, maar kom he; we zitten hier op een triathlonforum. Die extra koolhydraten worden hier aan de lopende band opgestookt.

15

Re: Brood?

Brood bak ik zelf: Meel (mix van wit, bruin en spelt), gist, zout en water. En om de "waarheden" van het door Unilever gesponsorde voedingscentrum moet ik altijd heel hard lachen.

16

Re: Brood?

Interessant, maar lastig onderwerp. Ik eet zelf minder brood dan voorheen (als ontbijt eet ik nu havermout), maar toch eet ik nog iedere dag brood en ik zou het lastig vinden om het te laten staan.

17

Re: Brood?

Ik eet bijna alleen nog maar Havermout. In de ochtend pap en vaak hou ik dan nog wat over voor de middag. Ik bak vaak ook havermout muffins. Heerlijk! Bananen prakken, havermout in de blender, bij de bananen, kokosvet smelten en erbij, kaneel, appel, noten, rozijnen, krenten, bessen en dan 20 minuten in de oven.

Ik moet ze altijd wel reserveren anders neemt iedereen ze mee naar het werk en school.

18

Re: Brood?

En denk je dat dat goed is dan? Altijd hetzelfde eten? Havermout bestaat al jaar en dag maar de laatste jaren is het een gezonde hype geworden maar of het beter is dan andere granen weet ik nog zo niet.

19

Re: Brood?

Als mensen altijd maar hun broodje eten is er niks aan de hand. Jaren en jaren eten mensen hun bruine en vaak witte boterham. Vele doen dit al hun hele leven. Ik hoor nooit iemand tegen deze mensen dat ze anders moeten eten. Wat dan te denken van pasta. Is ook maar graan.

Als havermout een trend is dan ben ik trendsetter. Ik eet al tientallen jaren havermout. Maar ook andere exotische granen.

Is het goed? Geen idee?! Maakt dat me uit? Nee, het gaat om wat ik lekker vind. Het gaat erom waar ik me goed bij voel. Dat het wetenschappelijk aangetoond is dat havermout minder insuline pieken geeft is mee genomen. Als dit niet zo zou zijn dan zou ik het alsnog eten. Met name die muffins...............

20 Laatst bewerkt door Nultra (04-07-15 19:05:26)

Re: Brood?

Annetol schreef:

Als mensen altijd maar hun broodje eten is er niks aan de hand. Jaren en jaren eten mensen hun bruine en vaak witte boterham. Vele doen dit al hun hele leven. Ik hoor nooit iemand tegen deze mensen dat ze anders moeten eten. Wat dan te denken van pasta. Is ook maar graan.

Als havermout een trend is dan ben ik trendsetter. Ik eet al tientallen jaren havermout. Maar ook andere exotische granen.

Is het goed? Geen idee?! Maakt dat me uit? Nee, het gaat om wat ik lekker vind. Het gaat erom waar ik me goed bij voel. Dat het wetenschappelijk aangetoond is dat havermout minder insuline pieken geeft is mee genomen. Als dit niet zo zou zijn dan zou ik het alsnog eten. Met name die muffins...............

Probleem is dat mensen jaren voor de gek gehouden zijn/worden door de voedingsmiddelenindustrie en of lui zijn om etiketten te lezen of dom gehouden zijn. Als je weet wat er voor rommel in een gemiddeld fabrieksbrood zit zou je spontaan stoppen met het eten er van :-)
Was er vroeger niet een (Unilever)reclame van 3 glazen melk per dag is gezond? Dacht het niet.

http://www.mindyourfeed.nl/voedingstof/ … of-niet-2/

Food is nou eenmaal gewoon buisiness en dat weet die industrie maar al te goed.

21

Re: Brood?

Nultra schreef:

Probleem is dat mensen jaren voor de gek gehouden zijn/worden door de voedingsmiddelenindustrie en of lui zijn om etiketten te lezen of dom gehouden zijn. Als je weet wat er voor rommel in een gemiddeld fabrieksbrood zit zou je spontaan stoppen met het eten er van :-)
Was er vroeger niet een (Unilever)reclame van 3 glazen melk per dag is gezond? Dacht het niet.

http://www.mindyourfeed.nl/voedingstof/ … of-niet-2/

Food is nou eenmaal gewoon buisiness en dat weet die industrie maar al te goed.

Ik heb je blog / artikel gelezen, maar daar kom ik niet veel verder mee. Het etiket van tarwe bolletjes van de AH:

Water, tarwebloem, volkoren tarwemeel, bakkersgist, dextrose, gejodeerd zout, tarwegluten, plantaardige olie (raap, zonnenbloem, kokos), veldbonenmeel, melkeiwit, erwteiwit, maltodextrine.

Voedingswaarde per 100gr:

205kcal, 1,5g vet, waarvan 0,2 verzadigd, koolhydraten 38gr, waarvan 1,0 gr suiker, 4,0gr vezel, 8,5gr eiwit en 0,8gr zout.

Wat zijn dan precies volgens jou de slechte ingrediënten? Ik zet vooral vraagtekens bij veldbonenmeel, erwteiwit en dextrose en maltodextrine, maar die laatste twee vallen wel mee aangezien er maar 1,0gr suiker in zit per 100gr.

Overigens onderschrijf ik - uit eigen ervaring (n=1!) - dat echt cheap brood voor geen meter vult, dat spul kan je eten wat je wil en daar zit bijzodner weinig energie in. Denk aan de 3 broden voor 1 euro.

22

Re: Brood?

Een fabriekshal brood is niet goedkoop omdat er slechtere grondstoffen inzitten hoor. De fabrikanten kopen bij de goedkoopste leverancier en er komt geen handenarbeid aan te pas. Als gewone bakkerij zoals ik respecteer je de rusttijden van het deeg zodat dít zich kan ontwikkelen en zo word ook de smaak gecreëerd terwijl het er in een fabriek zo groen mogelijk door moet gaan of het geraakt niet door de verpakkingslijn. Natuurlijk het brood in nederland zijn sowieso maar sponsen.