1

Onderwerp: Pijn in de nek/schouders

Sinds een week of vier/vijf krijg ik tijdens het lopen pijn in mijn nek bovenkant schouders. De plaats is Het zijn die spieren die aan de achterkant van je nek schuin naar je schouders lopen. Ik heb dat nog nooit gehad.

Het ontstaat ongeveer op de 6e a 8e km. Ik heb geprobeerd mijn schouders meer te laten hangen, omdat ik dacht dat ik te gespannen liep, ook heb ik geprobeerd om geregeld m'n handen helemaal ontspannen langs mijn lichaam te laten bungelen.
Ook heb de ellebooghoek van mijn arm te vergroten of verkleinen helpt niets.

En het is heel erg vervelend om nog 13km met pijn te moeten lopen. Als ik mijn arm waaraan ik m'n horloge draag omhoog doe om te kijken, of mijn hoofd naar beneden buig dan krijg je van die steken.

Zijn er meer mensen die dat hebben?
Of weet iemand wat je daaraan kan doen?

Bedank alvast.

2

Re: Pijn in de nek/schouders

Ik heb daar ook wel eens last van, bij mij ligt de oorzaak niet per se bij het hardlopen zelf, maar eerder in het (gestresst!) achter de computer zitten in een verkeerde houding. Ik ben toen een aantal keer bij de manueel therapeut geweest wat de klachten deels verhielp (meestal zat ik na een week verlichting weer 'vast'), in combinatie met een nieuwe/fatsoenlijke bureaustoel op het werk en minder stress in mijn leven heb ik nu nergens meer last van.

3

Re: Pijn in de nek/schouders

Ik ben de hele dag met computers bezig. Dat kan het in mijn geval niet zijn omdat ik al erg goed op dit soort zaken let. Ik loop sinds 2011 vrij veel hard en heb nooit ergens last van gehad.

4

Re: Pijn in de nek/schouders

Maar toch heb je nu last!
Prestaties uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

Toch misschien even laten checken of je spierknopen hebt in de buurt van nek en schouders en of er misschien een wervel vast zit of verschoven is.

5

Re: Pijn in de nek/schouders

Men ook al diverse keren gemasseerd, alle knopen eruit, en toch.... De Marathon van Rotterdam heb ik ook gelopen. Ook daar kwam het rond 8km.. En dan is 42 km toch een eind.

6

Re: Pijn in de nek/schouders

Maar blijft het na de massage weg, of krijg je snel weer opnieuw knopen? Want als er iets vast/geblokkeerd zit in je wervelkolom kom je er met alleen massage niet vanaf. Niet dat ik het zeker weet ofzo hoor, maar ik heb al een aantal keer met dingen een half jaar gelopen die de manueel in 10 minuten had opgelost dus het is een 'makkelijke' oplossing die ik zeker zou proberen.

7

Re: Pijn in de nek/schouders

Ik had er ook wat last mee, dacht dat het voor mij eraan lag dat ik een betere sportbeha moest halen,  maar daar zal jij geen last van hebben Jan  tongue

8

Re: Pijn in de nek/schouders

Ik ga nog wel een massage laten doen. Dan eens kijken hoe lang het duurt voordat het weer terug is. Het gekke is wel dat ik met zwemmen/fietsen nergens last van heb. Nee, een sportbh heb ik niet nodig wink. Ik zal proberen voor vrijdagavond de masseur af te spreken. Ik laat wel even weten hoe het afgelopen is.

9

Re: Pijn in de nek/schouders

En hoe is het afgelopen, heb er zelf soms ook last van, denk soms dat het te maken heeft met niet ontspannen lopen.

10

Re: Pijn in de nek/schouders

Herkenbare klacht, heb ik ook lang last van gehad. Wat bij mij goed heeft geholpen, is mn de elleboog omlaag te drukken. Qua visualisatie: alsof je met je onderarmen op een bar oid steunt.  En wel continu iets druk omlaag erop houden (dus niet 'omhoog' komen met de onderarmen).