1 Laatst bewerkt door jsport (26-07-14 10:52:31)

Onderwerp: Rugpijn bij inspanning

Dag allemaal,

Ik heb bij de fietstraining bijna elke training het probleem dat ik last van mijn onderrug krijg. Last van mijn onderrug krijg ik al na zo'n 20 minuten. De pijn wordt veroorzaakt als ik even wil doortrekken, ter illustratie: na bijvoorbeeld de Eyserbosweg (als ik klim heb ik géén last van m'n rug) wil ik op het vlakke gewoon in de beugel met 30-35km p. uur doortrekken op het buitenblad (met een rpm van de 90 tot de 110). Elke keer als ik iets meer kracht wil zetten, zoals ik hierboven ook zeg, komt een verschrikkelijke pijn in mijn rug op. Uiteindelijk zijn het bij mij niet de benen die spreken, maar de rug die mij tegenhoudt om sneller te fietsen.
Ik heb een bikemeting bij Specialized gehad en zij hebben eigenlijk niks kunnen vinden wat verkeerd/foutief ingesteld stond. Echter kunnen er altijd kleine aanpassingen (stuur vlak of omhoog etc) die de pijn kunnen verlichten (maar dat is persoonlijk en heeft Specialized dus ook niet gedaan). Hebben jullie tips om deze rugpijn weg te krijgen dmv aanpassingen in fiets of moet de stap naar een sportfysiotherapeut toch gemaakt worden? (eigenlijk erg raar, want ik ben 17 jaar oud en met andere bewegingen; rennen, fitness etc, heb ik nooit of in ieder geval zelden last van mijn rug)

Alvast bedankt voor de reacties.

Even toevoeging: ik heb niet het idee dat ik te zwaar fiets; hier let ik erg op en ik probeer altijd op souplesse te fietsen, maar ik kan nu eenmaal niet 40/45 km per uur fietsen op het middenblad. Het buitenblad is dan natuurlijk wel ideaal en ik probeer toch altijd mijn rpm hoger dan 90 te houden, dus dan (zou ik denken) kan men niet écht harken/ te zwaar trappen.

2

Re: Rugpijn bij inspanning

Hamstrings of bilspieren te kort?
Dat kan soms heel naar trekken aan je rug.

**We own the raod**
(Lopen/Fietsen/Schaatsen/Zwemmen/Skeeleren)

3

Re: Rugpijn bij inspanning

@Roy; en indien het dit is, is er dan iets aan te doen? Fysio of iets aan de fiets?
Bedankt voor de reactie!

4

Re: Rugpijn bij inspanning

Hoe lang zijn ze met de bikefitting bezig geweest?
Alles opgemeten? verschillende zaken bekeken? op de rollen krachtmeting gedaan? etc...

5

Re: Rugpijn bij inspanning

Roy W schreef:

Hamstrings of bilspieren te kort?
Dat kan soms heel naar trekken aan je rug.

Hamstring/gluteus/piriformis klachten en rugpijn gaan bij mij altijd samen, maar het is dan wel de rugklacht die, door uitstraling, de hamstringproblemen veroorzaakt en niet andersom. Ik heb heel geregeld last van de onderrug gehad en dan zijn de hamstrings direct gespannen. Hamstring rekken voelt dan wel goed, en geeft ook wel even wat meer bewegingsvrijheid, maar het lost (bij mij in elk geval) echt helemaal niks op.

6

Re: Rugpijn bij inspanning

pieterjan99 schreef:

Hoe lang zijn ze met de bikefitting bezig geweest?
Alles opgemeten? verschillende zaken bekeken? op de rollen krachtmeting gedaan? etc...

Ongeveer één uurtje; zadelhoogte (uiteraard bekeken), zadel naar voor/achter, hoogte stuur, eigenlijk de basale dingen. Er waren 2 keuzes: 30 euro voor een globale of 150 (geloof ik) voor een waarbij ook aerodynamica getest werd; op basis hiervan heb ik voor die van 30 gekozen.

@ Thijs
Dus nu kan je zelf ook nooit comfortabel fietsen? Of is 't niet een probleem, in de mate waarin ik 't heb?

7

Re: Rugpijn bij inspanning

jsport,

Heb je er ook op andere fietsen last van? Bijvoorbeeld als je in de sportschool op een hometrainer zit of op een mountainbike of stadsfiets? Als je dat nog nooit geprobeerd hebt, zou ik eerst eens proberen om een training op een andere fiets te doen.

Mijn ervaring is helaas dat de medische experts het vaak ook niet precies weten met onderrugklachten veroorzaakt door fietsen. Al was het maar omdat ze je niet kunnen zien fietsen. Ik ben bij meer dan genoeg medici geweest met onderrugklachten en het enige wat ze eigenlijk doen is de zaak een beetje manipuleren en dan komt het vervolgens gewoon terug als je weer gaat trainen.
Je zou eens bij een goede fysio/ sportarts of manueel therapeut langs kunnen gaan om te kijken of er niets ernstigs achter zit. Als ze niks opvallends vinden, is het meest logische om nogmaals naar je fietspositie te laten kijken. Ik heb echt jaren chronisch geworsteld (ook als ik niet op de fiets zat) met rugpijn en ben er met een paar aanpassingen aan de fietspositie ineens helemaal vanaf gekomen.

Mijn inschatting is dat de gemiddelde fysio een paar keer aan je benen trekt en vervolgens een stuk of wat core stability oefeningen meegeeft, die vervolgens nul effect hebben als je in de fietspositie kracht zet.

8

Re: Rugpijn bij inspanning

jsport schreef:
pieterjan99 schreef:

Hoe lang zijn ze met de bikefitting bezig geweest?
Alles opgemeten? verschillende zaken bekeken? op de rollen krachtmeting gedaan? etc...

Ongeveer één uurtje; zadelhoogte (uiteraard bekeken), zadel naar voor/achter, hoogte stuur, eigenlijk de basale dingen. Er waren 2 keuzes: 30 euro voor een globale of 150 (geloof ik) voor een waarbij ook aerodynamica getest werd; op basis hiervan heb ik voor die van 30 gekozen.

@ Thijs
Dus nu kan je zelf ook nooit comfortabel fietsen? Of is 't niet een probleem, in de mate waarin ik 't heb?

Hoe hebben ze de zadelpositie uiteindelijk vastgesteld?

9

Re: Rugpijn bij inspanning

Lage rugpijn kan ook veroorzaakt worden door te zwakke buikspieren.

10 Laatst bewerkt door jsport (26-07-14 20:50:38)

Re: Rugpijn bij inspanning

thijs schreef:

jsport,

Heb je er ook op andere fietsen last van? Bijvoorbeeld als je in de sportschool op een hometrainer zit of op een mountainbike of stadsfiets? Als je dat nog nooit geprobeerd hebt, zou ik eerst eens proberen om een training op een andere fiets te doen.

Mijn ervaring is helaas dat de medische experts het vaak ook niet precies weten met onderrugklachten veroorzaakt door fietsen. Al was het maar omdat ze je niet kunnen zien fietsen. Ik ben bij meer dan genoeg medici geweest met onderrugklachten en het enige wat ze eigenlijk doen is de zaak een beetje manipuleren en dan komt het vervolgens gewoon terug als je weer gaat trainen.
Je zou eens bij een goede fysio/ sportarts of manueel therapeut langs kunnen gaan om te kijken of er niets ernstigs achter zit. Als ze niks opvallends vinden, is het meest logische om nogmaals naar je fietspositie te laten kijken. Ik heb echt jaren chronisch geworsteld (ook als ik niet op de fiets zat) met rugpijn en ben er met een paar aanpassingen aan de fietspositie ineens helemaal vanaf gekomen.

Mijn inschatting is dat de gemiddelde fysio een paar keer aan je benen trekt en vervolgens een stuk of wat core stability oefeningen meegeeft, die vervolgens nul effect hebben als je in de fietspositie kracht zet.

Thijs, wat hebben ze bij jou dan uiteindelijk aangepast? En wie (toevallig in het Zuiden?).
En op zowel de stadsfiets als op de mountainbike heb ik nergens last van.
Btw; zadelhoogte is dmv meting van benen gedaan (ze hebben lengte benen, armen, breedte schouders en lengte van het hele lichaam genomen). Volgens hen (de bikemeters) zou nu alles relatief goed afgesteld zijn (bv; stuur nu vlak zodat bekken kantelt, maar als dit niet werkt kan 't weer negatief werken, dus dan zou ik het stuur weer ''omhoog'' moeten zetten).

@Ronnyke
Zwakke buikspieren lijkt me opzich raar, aangezien ik natuurlijk ook ren (wat veel wielrenners niet doen) en daarbij ook veel fitness. Core-stability oefeningen zoals 'plank' gaan bij mij meestal erg goed af. Tevens kan het wel; eventueel ook aan denken.

11

Re: Rugpijn bij inspanning

jsport schreef:

Volgens hen (de bikemeters) zou nu alles relatief goed afgesteld zijn

Statisch wellicht. Maar dynamisch wellicht niet. Daarom is een dynamische meting zoals Retul aan te raden.

12

Re: Rugpijn bij inspanning

Dorter schreef:
jsport schreef:

Volgens hen (de bikemeters) zou nu alles relatief goed afgesteld zijn

Statisch wellicht. Maar dynamisch wellicht niet. Daarom is een dynamische meting zoals Retul aan te raden.

Doel je meer op mijn eigen bewegingen dan (dus veranderen van bv positie) of hoe moet ik dat zien? Niettemin bedankt voor de tip!  wink

13

Re: Rugpijn bij inspanning

Bij een Retul meting (weet ik domweg omdat ik mijn fiets op die manier heb laten afstellen) worden er sensors op je scharnierpunten (voet, enkel, knie, heup, schouders, armen) gezet en deze worden tijdens het fietsen op een Tacx of speedbike gemeten vanaf de zijkant. Zodoende kan men ook zien of er zijdelingse beweging is en eventuele lengteverschillen in ledematen, of je rustig of je zadel zit of dat je zit te wippen tijdens het trappen. Het naar aanleiding daarvan afstellen van je fiets is dan niet meer "relatief goed" maar "exact goed". Alle afwijkingen in de fietsbeweging die er niet in thuishoren kunnen er worden uitgefilterd door proefondervindelijk te tweaken met zadelhoogte, kipstand, stuurhoogte, stuurpenlengte, voetplaatjes etc.

Dat wil overigens niet zeggen dat dat de ultieme oplossing is. Fietsmetingen kunnen niet al je lichamelijke problemen oplossen, sommige zaken zijn domweg inherent aan jouw hoogstpersoonlijke body. Als jouw rug een bepaalde beweging gewoon niet toestaat of aankan, kan geen fietspositie daar wat aan veranderen. Het kan echter wel een hoop leed voorkomen...

14

Re: Rugpijn bij inspanning

Dorter schreef:

Bij een Retul meting (weet ik domweg omdat ik mijn fiets op die manier heb laten afstellen) worden er sensors op je scharnierpunten (voet, enkel, knie, heup, schouders, armen) gezet en deze worden tijdens het fietsen op een Tacx of speedbike gemeten vanaf de zijkant. Zodoende kan men ook zien of er zijdelingse beweging is en eventuele lengteverschillen in ledematen, of je rustig of je zadel zit of dat je zit te wippen tijdens het trappen. Het naar aanleiding daarvan afstellen van je fiets is dan niet meer "relatief goed" maar "exact goed". Alle afwijkingen in de fietsbeweging die er niet in thuishoren kunnen er worden uitgefilterd door proefondervindelijk te tweaken met zadelhoogte, kipstand, stuurhoogte, stuurpenlengte, voetplaatjes etc.

Dat wil overigens niet zeggen dat dat de ultieme oplossing is. Fietsmetingen kunnen niet al je lichamelijke problemen oplossen, sommige zaken zijn domweg inherent aan jouw hoogstpersoonlijke body. Als jouw rug een bepaalde beweging gewoon niet toestaat of aankan, kan geen fietspositie daar wat aan veranderen. Het kan echter wel een hoop leed voorkomen...

Dat lijkt me een hele mooie manier. Ik hoor van fietsvrienden vaker dat ik inderdaad nooit rustig in het zadel zit, maar altijd een beetje heen en weer beweeg (niet met bovenrug, want daar let ik op).

Btw: Er zijn dus mensen (gezonde mensen, in bep. mate) die gewoon niet op een wielrenfiets kunnen rijden? Ik ben 17, maar mijn ouders hebben wel vaker rugpijn. Hopelijk geen voorteken (ook weer relatief uiteraard).

15

Re: Rugpijn bij inspanning

Zadelhoogte is niet in te stellen aan de hand van beenlengte. Dat benadert de zadelhoogte hooguit tot op een centimeter of twee. Zadelhoogte hangt natuurlijk van veel meer factoren af, zoals onder andere positie van schoenplaten, grootte van je voeten, of je veel of weinig beweging in de enkel hebt tijdens de pedaalomdraaiing.

Als je op andere fietsen geen last hebt zit het er dik in dat je wel een positie op een racefiets kunt vinden die werkt.

Als je heen en weer beweegt zit je er zeer waarschijnlijk niet goed op.

Ik heb uiteindelijk het zadel verder naar achteren moeten zetten (en dan het stuur verder terug en omhoog uiteraard). Maar dat hoeft natuurlijk niet jouw oplossing te zijn.

16 Laatst bewerkt door Dorter (28-07-14 09:56:22)

Re: Rugpijn bij inspanning

jsport schreef:

Dat lijkt me een hele mooie manier. Ik hoor van fietsvrienden vaker dat ik inderdaad nooit rustig in het zadel zit, maar altijd een beetje heen en weer beweeg (niet met bovenrug, want daar let ik op).

Btw: Er zijn dus mensen (gezonde mensen, in bep. mate) die gewoon niet op een wielrenfiets kunnen rijden? Ik ben 17, maar mijn ouders hebben wel vaker rugpijn. Hopelijk geen voorteken (ook weer relatief uiteraard).

Het is ook een hele mooie manier, want naderhand wordt de exacte contour van je fiets ook opgemeten en opgeslagen. Mocht je tussentijds een andere fiets kopen dan kan die digitaal opgeslagen contour gebruikt worden om je nieuwe fiets exact op de correcte fietspositie af te stellen. Je fiets is dan dus op maat zonder dat je er 1 meter op gereden hebt. Ideaal.

Er zijn gezonde mensen die niet eens hun arm fatsoenlijk boven hun hoofd kunnen houden doordat bepaalde aderen afgekneld worden. Zegt niets over fietspositie maar het geeft je wel een idee dat een ogenschijnlijk simpele houding of handeling niet altijd vanzelfsprekend is. Dat jij wat onrustig op je zadel zit (en ik lees hier voor het gemak dat je kont mee kantelt met je benen) zou erop kunnen wijzen dat je zadel wat te hoog staat. Ideaal staat je kont stil tijdens de pedaalslag en komt de trapbeweging uit je benen. Als je zadel te hoog staat zit je wellicht uit je rug te trappen in plaats vanuit je benen. Dat zou dus pijn kunnen veroorzaken (ik ben geen arts, dit is geen diagnose, ik kan jou niet zien trappen). Om er goed beeld bij te krijgen; kijk even de tijdrit van de Tour van afgelopen zaterdag terug. Kijk even hoe Tony Martin op de fiets zit (hint; als een standbeeld) en kijk dan hoe Mollema op de fiets zit te kronkelen als een bronstige aal met paringsdrift. Dat laatste is dus niet de bedoeling.

Kijk ook even kritisch naar je zadel; dat moet ook "passen". Als je op je zadel eigenlijk niet superlekker zit en je moet daarom steeds schuiven en zoeken naar de minst beroerde zitplek, komt dat de rust op de fiets ook niet ten goede.

17

Re: Rugpijn bij inspanning

Mollema zei dat het aan de fiets lag dat hij 10min achter Martin was  tongue als je zegt dat je veel beweegt op je zadel staat het 9 op 10 te hoog. Bij veel mensen is dat zo en ook veel fietsemakers zetten het zadel te hoog voor veel mensen want dat lijkt wat echter. Als je ziet hoe die fransman die 2e werd in de TDF op zijn fiets zat.. Die jongen komt uit het mountainbiken en ik denk dat zijn stuur van zijn racefiets hoger stond dan zijn zadel. Op de TT fiets zat hij wel mooi gestroomlijnd.

18

Re: Rugpijn bij inspanning

Maar in de bergen kronkelt Mollema die Martin er wel mooi dik af.  wink

Zadel te hoog zou kunnen als je teveel beweegt, zadel te ver naar voren ook (dan glijd je er telkens als het ware voor af), stuur te laag zou ook nog kunnen, of stuurpen te lang, of het verkeerde zadel of wat dan ook. Niemand die het hier kan weten.

19

Re: Rugpijn bij inspanning

thijs schreef:

Maar in de bergen kronkelt Mollema die Martin er wel mooi dik af.  wink

Jep, maar Ten Dam niet. En hee wat toevallig, Ten Dam had zijn persoonlijke bikefitter in laten vliegen om zijn splinterneie TT-bike af te laten stellen. En Ten Dam reed Mollema er zowel in de bergen als in de TT vanaf en was reuze te spreken over zijn tijdritfiets... Misschien heeft Mollema zijn fiets ook "relatief goed" af laten stellen...

20

Re: Rugpijn bij inspanning

thijs schreef:

Zadelhoogte is niet in te stellen aan de hand van beenlengte. Dat benadert de zadelhoogte hooguit tot op een centimeter of twee. Zadelhoogte hangt natuurlijk van veel meer factoren af, zoals onder andere positie van schoenplaten, grootte van je voeten, of je veel of weinig beweging in de enkel hebt tijdens de pedaalomdraaiing.

Als je op andere fietsen geen last hebt zit het er dik in dat je wel een positie op een racefiets kunt vinden die werkt.

Als je heen en weer beweegt zit je er zeer waarschijnlijk niet goed op.

Ik heb uiteindelijk het zadel verder naar achteren moeten zetten (en dan het stuur verder terug en omhoog uiteraard). Maar dat hoeft natuurlijk niet jouw oplossing te zijn.

Sorry, vergeten te vermelden dat de positie van de schoenplanten & grootte van mijn voeten wel is opgenomen in de bikemeting. Bv de beweging in de enkel wel weer niet.

@ Dorter
Misschien is inderdaad het zadel ook een belangrijk onderdeel waar ik eens naar moet kijken. Het is belangrijk om te weten dat ik de goedkoopste fiets heb die er is (2 jaar geleden begonnen met fietsen en aangezien je toch moet kijken of je 't leuk vindt en aangezien ik geen werk heb, als studerende 17-jarige), dus ik weet niet of kwaliteit van een fiets ook echt te merken is. Of iemand die regelmatig goed intensief gaat fietsen, eigenlijk niet op een instapmodel van Bulls moet fietsen, of dat puur alleen de instelling van de fiets van belang is.

21

Re: Rugpijn bij inspanning

Jouw ideale fietspositie staat volledig los van de kwaliteit van je fiets, of het nou een instapmodel van Bulls is of dat je op de duurste Pinarello plaats neemt. Maar de raakvlakken zijn wel belangrijk. En aangezien een aanzienlijk deel van je lichaamsgewicht op je zadel terecht komt is dat wel een onderdeel dat aandacht verdient. Als je op dit zadel zonder probleem langzame ritten van 100km fietst zal er niet veel mis mee zijn (je pijn verschijnt immers als de intensiteit toeneemt, niet de lengte van de rit). Als je na 50km echter ook van het zadel al een beetje last krijgt is het zeer de moeite waard om daar kritisch naar te kijken.

22

Re: Rugpijn bij inspanning

Dorter schreef:

Jouw ideale fietspositie staat volledig los van de kwaliteit van je fiets, of het nou een instapmodel van Bulls is of dat je op de duurste Pinarello plaats neemt. Maar de raakvlakken zijn wel belangrijk. En aangezien een aanzienlijk deel van je lichaamsgewicht op je zadel terecht komt is dat wel een onderdeel dat aandacht verdient. Als je op dit zadel zonder probleem langzame ritten van 100km fietst zal er niet veel mis mee zijn (je pijn verschijnt immers als de intensiteit toeneemt, niet de lengte van de rit). Als je na 50km echter ook van het zadel al een beetje last krijgt is het zeer de moeite waard om daar kritisch naar te kijken.

Het ligt inderdaad aan de intensiteit. Maar dan moet ik echt maar 26 gemiddeld rijden bijvoorbeeld en vlak ook net 30. Wil ik hier bovenuit gaan moet ik meer kracht zetten (buitenblad) en krijg ik last. Overigens woon ik in Limburg en heb ik bergop geen last; dat is weer een voordeel.  wink

23

Re: Rugpijn bij inspanning

Even een oud topic recycleren;
Ik heb 1,5 jaar weinig op m'n racefiets gezeten en sinds ik dit jaar weer regelmatig fiets, krijg ik ook last van m'n rug. Niet in de onderrug maar rechts in het midden, parallel aan ruggegraat. Volgens mij loopt daar die grote rugspier.
Meeste pijn krijg ik van tegen de wind in fietsen en aangezien het hier altijd waait heb ik er dus best vaak last van. Soms zo erg dat ik van de fiets af moet.
In de heuvels dan weer geen last. Ook op m'n woonwerk fiets of met hardlopen nergens last van.
Zou dit met m'n fietsafstelling te maken hebben? Voorheen had ik dit nooit. Of kan ik beter gelijk door naar de fysio?
Iemand enig idee? Tips?

24

Re: Rugpijn bij inspanning

Heb je het fietsen ook terug opgebouwd? Of gewoon begonnen waar je gestopt was en direcht een paar uurtjes na elkaar gaan fietsen? Eens naar je afstelling laten kijken bij een goede fietsenmaker ofz kan natuurlijk nooit kwaad.

25

Re: Rugpijn bij inspanning

Jahoor, begonnen met korte langzame rondjes enzo, langzaam uitgebouwd. In de winter fiets ik sowieso nooit zo lang, is me veels te koud
Allebei m'n fietsen komen van een goede fietsenmaker en zijn op mij afgesteld. Zouden dat moeten zijn in elk geval... maar misschien moet ik maar beginnen met een hernieuwde fietsmeting