1

Onderwerp: Instabiele schouder en borstcrawl

Ik heb al een jaar of 7 last van een instabiele schouder na een val met de MTB waarbij mijn schouder uit de kom is gegaan. Ik ben ook gevoelig voor blessures vooral met zwemmen, dus ik loop maar weer eens bij de fysio. De fysio raadde mij aan om erover te denken te stoppen met borstcrawl zwemmen, aangezien vooral in het begin bij de 'catch' mijn schouder te onstabiel is. Zeker omdat ik toch een paar keer per jaar een subluxatie heb dan wel met zwemmen of met vallen. Heeft hier toevallig iemand ook positieve/negatieve ervaringen mee of zal ik maar gewoon duathleet worden  neutral ? (zwemmen was stiekem wel mijn slechtste onderdeel...) Al die blessures en fysiobezoeken ben ik ondertussen ook al beu... Een vriend van me opperde dat ik maar gewoon schoolslag moest gaan zwemmen en gewoon genieten van de wedstrijd, maar ik weet niet of dat helemaal past bij mijn competitieve persoonlijkheid... Qua tijd zal het inderdaad niet zo heel veel uitmaken, zo hard zwom ik nu ook weer niet...

2

Re: Instabiele schouder en borstcrawl

Vergeten te vermelden: mijn (sport)fysio is dus bang dat ik artrose ga ontwikkelen in mijn schouder als ik zo door ga, en daar vond hij mij nog te jong voor (27)

3

Re: Instabiele schouder en borstcrawl

tja als je het lichamelijk niet meer aankan kun je best een alternatief gaan zoeken,duathlon en marathon wedstrijden zijn ook leuk al heb je daar een andere mentaliteit onder de mensen.

4

Re: Instabiele schouder en borstcrawl

Mja ik vrees ook dat ik het zwemmen gewoon moet opgeven, dat zegt mijn verstand althans. Ik had me voorlopig alleen voor hardloopwedstrijdjes opgegeven en er is in juni een duathlon in Tilburg zag ik, ook lekker dichtbij. Ik denk inderdaad dat er eigenlijk niet veel te kiezen valt. Nieuwe uitdaging  roll

5

Re: Instabiele schouder en borstcrawl

Geen verstand van dit soort zaken maar zou je het niet speciaal kunnen laten tapen voor een wedstrijd? (zie je bij topsporters ook altijd met kleuren tape). Is sowieso schoolslag niet veel belastender voor je schoudergewricht op wedstrijdsnelheid?

Succes in ieder geval, lijkt me een lastige beslissing..

#enjoylife

6

Re: Instabiele schouder en borstcrawl

Kun je niet "gewoon" geopereerd worden? Ik heb mn schouder (ook bij het mountainbiken) redelijk toegetakeld. M’n kapsel was helemaal uitgelubberd en dat hebben ze weer strak getrokken. Ik werd voor die operatie wel eens wakker dat mn schouder uit de kom was gegaan tijdens het slapen.  Operatie is natuurlijk niet alleen voor het zwemmen, maar ook voor de rest van je leven. Ik werd er in ieder geval goed flauw van dat mijn schouder zo weinig kon hebben (Ik ben pas na m’n operatie (2008) begonnen met triathlon (2011)).

Nu moet ik wel een beetje opletten met zwemmen maar zo lang ik relatief netjes voor mijn schouder insteek en met een redelijk hoge elleboog onder mn schouder door haal gaat het prima. Blijft opletten bij het aantikken, vlinderen, induiken en meer van dat soort grappen maar ik kan er nu gewoon goed mee zwemmen (weken van 15km).

7

Re: Instabiele schouder en borstcrawl

Een ding om in acht te nemen, ga naar 5 fysio's en je hebt grote kans dat je 5 verschillende oplossingen aangereikt krijgt. In heel wat gevallen zelfs 5 verschillende diagnoses.  roll

De armbeweging tussen borstcrawl en schoolslag lijken op veel punten meer op elkaar dan ze verschillen. Heeft deze fysio een heel precies beeld van de verschillen tussen crawl en schoolslag (met dus het idee dat deze kleine verschillen het verschil maken tussen kunnen zwemmen of niet) of denkt hij/zij dat schoolslag werkelijk datgeen is dat je voor zwemdiploma A leerde?

Ik zou voor het opgeven van mijn sport nooit afgaan op de mening van een fysio. Een sportarts is een veel beter uitgangspunt. En dan het liefst nog één met specifieke kennis van de sport die je beoefent.

Mijn pa is overigens fysio en hij heeft me met heel wat klachtjes geholpen. Ik kan je verzekeren dat het ontbreken van enige kennis van zwemmen je geheel niet hindert bij het behalen van een diploma fysiotherapie.

8

Re: Instabiele schouder en borstcrawl

Er is maar één goed advies en dat is te zorgen voor goede medische diagnostiek. In de diverse ziekenhuizen zijn tegenwoordig multidisciplinaire spreekuren met sportartsen, orthopedisch chirurgen, fysiotherapeuten en revalidatieartsen. Laat je je goed voorlichten over mogelijke behandelopties.

Succes!

9

Re: Instabiele schouder en borstcrawl

Dat zal ik inderdaad doen, hoewel alle sportfysio's die ik gehad heb allemaal ongeveer hetzelfde zeggen. Thanks voor de opmerkingen/support allemaal!

10 Laatst bewerkt door Scighera (07-03-14 06:23:34)

Re: Instabiele schouder en borstcrawl

*dubbel*

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

11

Re: Instabiele schouder en borstcrawl

Plan een afspraak in met de sportarts, die kan onderzoeken doen, en een verwijzing naar bijv een orthopdisch chirurg, welke kan kijken wat er exact aan de hand is, en jou kan vertellen wat ze er aan kunnen doen (met voor- en nadelen)

Je moet niks smile heb een knie met schade waar ik via sportarts->chirurg->MRI-> chirurg puur de diagnoses heb laten stellen (kraakbeen schade met zwervend kraakbeen)  maar vervolgens samen de conclusie getrokken dat we het in het dossier stoppen en er voorlopig niks mee doen

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

12

Re: Instabiele schouder en borstcrawl

Even een update: na een laatste wanhoopspoging spieren opbouwen met de sportfysio vandaag toch doorverwezen naar de orthopedisch chirurg en die wilde opereren. Aangezien mijn fysiovergoeding van de verzekering al sinds april op is (...) ga ik de operatie maar rond kerst plannen denk ik...  Als het goed is ben ik daarna wel van alle ellende af  smile