1

Onderwerp: Gevoelige kwestie (of juist niet)

Even een wat delicate kwestie;

Aangezien ik onlangs voor de 2e keer papa ben geworden en ik verder geen kinderwensen meer heb (2 gezonde kinderen; wat kun je je nog meer wensen?) wil ik binnen afzienbare tijd een gang maken naar de arts om down under de boel onklaar te laten maken. Als je dat aan de buitenwacht mededeelt wordt je als vanzelf overspoeld met tamelijk ellendige verhalen (maar praktisch allemaal van "horen van"). Aangezien we als triathleten behoorlijk wat uurtjes in het zadel zitten leek dit me wel de juiste plek om eens te vragen of er ervaringsdeskundigen zijn die een sterilisatie gehad hebben en in hoeverre dat het comfort op de fiets heeft beïnvloed. En of het eventueel ook van enige betekenis is geweest bij het zwemmen of lopen.

2

Re: Gevoelige kwestie (of juist niet)

Lang genoeg in het zadel en het wordt vanzelf onklaar gemaakt.

"We are not now that strength which in old days Moved earth and heaven, that which we are, we are, One equal temper of heroic hearts, Made weak by time and fate, but strong in will To strive, to seek, to find, and not to yield."

3

Re: Gevoelige kwestie (of juist niet)

Geen last van. 2 maal bij de eerste poging raak. Als ik zo verdienstelijk zou kunnen zwemmen als mijn "zwemmers" kon ik met de beste mee.

4

Re: Gevoelige kwestie (of juist niet)

Als dat allemaal goed geneest zal dat weinig problemen geven denk ik maar je kunt je wel eens afvragen hoe het met je testosteron aanmaak zit dan,zeker als sporter is dit toch vrij belangrijk.

5

Re: Gevoelige kwestie (of juist niet)

Enige advies, doe het na het seizoen. Blijft wel een week zeeeer gevoelig en ook de weken daarna extra 'zadelpijn' vermijden door niet te snel te gaan fietsen.
Verder heeft het bij mij geen enkele invloed op wat dan ook gehad.

6

Re: Gevoelige kwestie (of juist niet)

ronnyke schreef:

Als dat allemaal goed geneest zal dat weinig problemen geven denk ik maar je kunt je wel eens afvragen hoe het met je testosteron aanmaak zit dan,zeker als sporter is dit toch vrij belangrijk.

Het gaat niet om castreren, maar om steriliseren. In het laatste geval wordt alleen een zaadleider doorgeknipt. Er wordt niets verwijderd, dus hormoon aanmaak verandert ook niet.

7

Re: Gevoelige kwestie (of juist niet)

Het gaat inderdaad om een voorgenomen sterilisatie. Bedankt Arnout voor je reactie.

8

Re: Gevoelige kwestie (of juist niet)

Totaal geen enkel probleem. Paar dagen (1 week) niet gesport.  Daarna gewoon weer volle bak gaan trainen.

**We own the raod**
(Lopen/Fietsen/Schaatsen/Zwemmen/Skeeleren)

9

Re: Gevoelige kwestie (of juist niet)

Er bestaan verscheidene methoden voor een sterilisatie. Bij mij werd het aangepakt via de no-scalpel methode. (ff googlen, je komt er wel vlug op). Heb dit laten doen bij een dokter waar een stuk of 4-5 collega's al langs geweest zijn. Ik heb dus de pijn kunnen "vergelijken". Het scheurtje die gemaakt wordt in de balzak geneest ontzettend snel. Binnen 1 dag is die huis toegegroeid dus van die wonde geen last. Maar wat er binnen gebeurt is van groter belang. Ik heb de eerste week toch redelijk wat pijn gehad alhoewel ik toch al na een dag of 6-7 kon fietsen. Zwemmen is nooit een probleem geweest. Lopen heeft toch een heel eindje geduurd. Maar ik moet wel zeggen dat van alle collega's, ik slechts 1 iemand heb meegemaakt bij wie de napijnen zo lang duurden. Na een week had ik weliswaar geen continue pijn meer maar diep onderhuids waren er toch enkele zenuwen goed geraakt en had ik toch lang last van een zeurende pijn. Dit komt voornamelijk van hoe de zenuwen lopen dus zeer persoonsgebonden. Doch om de kans op pijn zoveel mogelijk te minimaliseren, draag je best de eerste week 2 zeer spannende onderbroeken zodat je pakketje zo goed als geen bewegingsruimte heeft. En probeer dan ook gewoon zo weinig mogelijk te bewegen. Dit kan een pak schelen.

Maar al bij al valt het goed mee en je zal zeker geen weken out zijn. Ik schat hoogstens een week voor het fietsen/zwemmen en mogelijks een weekje langer voor het lopen.

10

Re: Gevoelige kwestie (of juist niet)

Bij wijze van nazorg; 23 januari ben ik geholpen daar onder. Na een weekje weer begonnen met wat wandelen, na anderhalve week weer gaan zwemmen, daarna voorzichtig wat hardgelopen en gisteren na 2,5 week voor het eerst weer een stukje gefietst. Geen pijn, geen last. Eigenlijk meer ongemak gehad van de hechtingen dan van de ingreep zelf.

11

Re: Gevoelige kwestie (of juist niet)

9 januari 2014 'geholpen', op 15 januari zat ik voor het eerst weer op de fiets. Geen centje pijn.
Later die maand (op de 21e) op training gegaan in Spanje, voldoende uren gemaakt.

laat je niet gek maken. Kost je als het goed gaat maximaal 1-2 weken.