26

Re: Hoe goed is havermout

om half 11 altijd 2 stuks fruit.

27

Re: Hoe goed is havermout

Ik rond 11.00 altijd 1 appel en vlak voor vertrek in de auto om snaaien te voorkomen...

#enjoylife

28

Re: Hoe goed is havermout

rinke schreef:

12.00 en nog steeds geen trek!!! Ok, ik ben overtuigd smile Was nog  een lekker ontbijt ook  wink
Maruh, hoe krijgen jullie in vredesnaam 80gr weggewerkt!?!?!?! roll

Een 'normale' eenpersoonsportie is ongeveer 40 gr.... hmm

29

Re: Hoe goed is havermout

rinke schreef:

Ik rond 11.00 altijd 1 appel en vlak voor vertrek in de auto om snaaien te voorkomen...

Ja dat is ook mijn strategie   smile

30

Re: Hoe goed is havermout

rinke schreef:

12.00 en nog steeds geen trek!!! Ok, ik ben overtuigd smile Was nog  een lekker ontbijt ook  wink
Maruh, hoe krijgen jullie in vredesnaam 80gr weggewerkt!?!?!?! roll

Lekker he. Kom je de ochtend aardig mee door. Op advies van Jerry doe ik er nu ook een ei door.
Is ook heel lekker.

31

Re: Hoe goed is havermout

JerryLust schreef:


Mijn favoriete recept.
200 ml melk, 200 ml water,
80 gram havermout
Geprakte banaan
Schepje lijnzaad
Flinke hand rozijnen
Theelepeltje honing
Eetlepel kaneel
Halve eetlepel cacao

Maak je dit dan ook nog warm en wanneer? de banaan en lijnzaad etc er later bijgevoegd?

Ik heb afgelopen weekend voor het eerst havermout geprobeerd maar vond het erg weeïg, kreeg het warm bijna niet weg en heb me toch maar weer een bakje kwark met muesli gepakt. hmm

32

Re: Hoe goed is havermout

EBuisman schreef:

JerryLust schreef:


Mijn favoriete recept.
200 ml melk, 200 ml water,
80 gram havermout
Geprakte banaan
Schepje lijnzaad
Flinke hand rozijnen
Theelepeltje honing
Eetlepel kaneel
Halve eetlepel cacao

Maak je dit dan ook nog warm en wanneer? de banaan en lijnzaad etc er later bijgevoegd?

Ik heb afgelopen weekend voor het eerst havermout geprobeerd maar vond het erg weeïg, kreeg het warm bijna niet weg en heb me toch maar weer een bakje kwark met muesli gepakt. hmm

Zelf heb ik eerst de banaan geprakt, scheut melk en water erbij, rozijnen erbij en dan goed opwarmen. Vervolgens 40 gram havermout, chiazaad, honing kaneel en cacao. Goed doorroeren en wederom verwarmen. Vond het persoonlijk meer dan prima smaken en wederom vandaag geen enkel gevoel van trek de hele ochtend... Had ik toch eerder moeten doen dit...

#enjoylife

33

Re: Hoe goed is havermout

Zo maak je een baksteen nog lekker Rinke  big_smile

34

Re: Hoe goed is havermout

sgsdebruijn schreef:

Zo maak je een baksteen nog lekker Rinke  big_smile

Thanks smile honing en cacao slecht een klein beetje hoor...

#enjoylife

35

Re: Hoe goed is havermout

Heb overigens wel het idee dat de havermout de boel beneden op aan het houden gaat, wie heeft dat nog meer?
Lekker praatje maarja  hmm

36

Re: Hoe goed is havermout

sgsdebruijn schreef:

Heb overigens wel het idee dat de havermout de boel beneden op aan het houden gaat, wie heeft dat nog meer?
Lekker praatje maarja  hmm

Je darmen moeten inderdaad flink aan het werk. Is vezelrijke maaltijd. Als ze het eenmaal gewend zijn dan is het weer als vanouds ;-). Goed drinken de hele dag is ook belangrijk.

37

Re: Hoe goed is havermout

Ja merk inderdaad dat ik wel extra moet drinken

38

Re: Hoe goed is havermout

rinke schreef:

Na alle verhalen hier sinds vanochtend ook aan de havermout. Maar man o man wat een enorme hap. Bovenstaand recept gemaakt maar ipv 80gr, 40gr havermout genomen en chiazaad ipv lijnzaad. Nu zit ik echt tjok vol voor m'n gevoel en kan er zo het nu lijkt een dag op teren big_smile. Normaal altijd rond 11.00 een trek / honger gevoel, ben benieuwd hoe lang het met havermout duurt.. (normaal ontbijt ik met een schaal banaan, chiazaad, cruesli, roosvicee en magere yoghurt)

Haha ja, ik ben ook een grote ontbijter !
S'avonds eet ik juist minder, en ik sport vaak s'ochtends voor het ontbijt, dus vandaar misschien de (te) grote hoeveelheid voor jou !

Ik zou zeggen, pas het lekker aan op jouw behoefte, maar ik lees uit verschillende bronnen dat s'ochtends veel eten, beter is dan s'avonds veel !
Bijvoorbeeld uit het gezegde: eet s'ochtends als een koning, s'middags als een prins, en s'avonds als een sloeber!
Maar dat is niet mijn meest wetenschap verantwoordde tongue

Succes!

39

Re: Hoe goed is havermout

sgsdebruijn schreef:

Heb overigens wel het idee dat de havermout de boel beneden op aan het houden gaat, wie heeft dat nog meer?
Lekker praatje maarja  hmm

Oja? Ik moet er juist direct een half uur flink van naar de wc?

Maar dit is misschien omdat ik al gewend ben, her daarvoor rustig heb opgebouwd, en daarvoor ook al gewend was veel te drinken.

Het komt goed hoor! Als ik een paar keer wat anders eet merk ik het juist!

40

Re: Hoe goed is havermout

Ik kieper er nu wat lijnzaad doorheen en drink van te voren een glas water en een bakkie koffie  big_smile

41

Re: Hoe goed is havermout

Ben zelf echt helemaal overstag nu! Sinds ik havermout eet geen enkel honger gevoel meer de hele dag  big_smile Echt top dit spul. Mijn recept:
- melk
- 4 eetlepels havermout
- 1 geprakte banaan
- kaneelpoeder
- cacaopoeder
- rozijntjes
- gojibessen (lekker smile )
- cranberries
- moerbeibessen (jammie)
- incasbessen (zure bessen maar het zakje moet maar leeg sad )
- 4 theelepels chiazaad

super lekkere mix en echt een goede bak om de dag te starten en mee door te komen...

#enjoylife

42

Re: Hoe goed is havermout

EBuisman schreef:

Halve eetlepel cacao

Maak je dit dan ook nog warm en wanneer? de banaan en lijnzaad etc er later bijgevoegd?

Ik heb afgelopen weekend voor het eerst havermout geprobeerd maar vond het erg weeïg, kreeg het warm bijna niet weg en heb me toch maar weer een bakje kwark met muesli gepakt. hmm

Jazeker warm! Eerst de melk en water een beetje opwarmen, dan de havermout erbij, even laten inborrelen (ik laat het niet echt koken) totdat het iets dikker is. Dan een geprakte banaan erbij en de zaadjes, en dan als het bijna klaar is (op gevoel, met dikte) de rest van de ingrediënten. Het ei gaat erin als het wat dikker, en goed heet is, zodat het niet drijft in je vocht, maar substantie heeft om tussen/op/in te liggen.

Kan je hier mee verder?

43

Re: Hoe goed is havermout

Klinkt allemaal wel goed. Maar vraag me wel een paar dingen af:

Als ik het goed heb leveren koolhydraten vrij "snelle" energie, en eiwitten verbranden een stuk langzamer. Volgens de ingredienten lijst zit havermout vrij vol met koolhydraten.

Trainen jullie dan ook sochtends, of gebruiken jullie dit vooral voor een wedstrijd? Of zit het geheim in de toevoeging van melk/yoghurt voor de eiwitten?

44 Laatst bewerkt door Bleek (04-09-14 14:14:21)

Re: Hoe goed is havermout

DennisM schreef:

Klinkt allemaal wel goed. Maar vraag me wel een paar dingen af:

Als ik het goed heb leveren koolhydraten vrij "snelle" energie, en eiwitten verbranden een stuk langzamer. Volgens de ingredienten lijst zit havermout vrij vol met koolhydraten.

Trainen jullie dan ook sochtends, of gebruiken jullie dit vooral voor een wedstrijd? Of zit het geheim in de toevoeging van melk/yoghurt voor de eiwitten?

Je hebt snelle en trage koolhydraten. Havermout zit bomvol trage koolhydraten, wat betekent dat de energie-afgifte geleidelijk is. De banaan die er bijv in zit - mits rijp - bevat weer overwegend snelle koolhydraten, waardoor het hier aangehaalde recept een goed mengsel van overwegend trage koolhydraten is, maar ook wat snelle.

Eiwit gebruik je - in de meeste gevallen - niet als brandstof. Eiwitten breekt je lichaam af tot aminozuren, dit zijn de bouwstenen van je lichaam. Bij een overmatige consumptie van eiwitten óf bij een enorm gebrek aan koolhydraten ga je eiwitten verbranden en dit ruik je ook, dan produceer je namelijk een ammoniaklucht.

45

Re: Hoe goed is havermout

Excuus, bedoelde natuurlijk vetten voor langzame verbranding. Mij werd aangeraden om relatief weinig brood/pasta's ed te eten, en vooral veel vlees/groente/fruit/vis, voor de vetten/eiwitten combinatie, omdat je deze vooral zou verbranden tijdens duursporten.

Maar wellicht dat ik de havermout een tijdje ga proberen na alle verhalen/ervaringen hier:)