1

Onderwerp: Krampen in de benen bij zwemtraining

Beste leden,

ik zit eigenlijk met een probleem. Ik ben nu al een tijdje aan het trainen en lopen is AB-SO-LUUT mijn slechtste onderdeel. Doch slaag ik er na een 4 tal maanden in om op mijn licht heuvelend parcours van 11km quasi 5m15/km te lopen als ik goed doorloop. (D's dan naar mijn gevoel nog een stukje onder wedstrijdtempo en traag genoeg om er de dag nadien geen logge benen aan over te houden) Tijdens het lopen heb ik nooit last van krampen, erna ook niet.

Bij het fietsen doe ik nu ritjes van een 60 a 70km in een licht glooiend landschap met hier en daar een kleine puist te verwerken. Daar haal ik op mijn eentje volgens mijn GPS tussen de 29 en de 30. Dat is dan een tempo waarbij ik goed door rij. De dag nadien zou ik wel durven licht verzuurde benen hebben maar al bij al geen problemen. Ook tot nog toe geen last van krampen tijdens en na de training.

Maar dan komt het. Ik heb van mijn 9 tot 12 jaar gezwommen. De nadruk toen lag dan vooral op 5 maal per week techniek oefenen en dit bijna 3 jaar aan een stuk. Nadien van 12 tot 18 jaar waterpolo. Ik ben nu 31 en van mijn 18de tot december nauwelijks nog gezwommen. In december en januari op mijn eentje terug beginnen trainen om te zwemmen. Vooral extensief en blokjes doen en proberen op techniek te letten. Sinds drie weken begonnen bij de triathlonclub te zwemmen. Door omstandigheden echter nog maar 4 trainingen kunnen meemaken. Telkens waren deze toch een stuk sneller dan toen ik alleen zwom. Echter in afstand minder. Telkens na de training zitten mijn kuiten verzuurd en heb ik kramp. Meestal zelfs komt deze op naar het einde van de training. De voetboog, aan de onderkant, is meestal na een half uurtje al af en toe in een kramp aan het schieten, dit meestal samen dan nog eens met de tenen.

Gisteren was echter een dieptepunt.

Dit was het opzet van de training:
400m opwarmen
200m intensief 15" rust
400m intensief 30" rust
600m licht intensief 45" rust
400m licht intensief 30" rust
200m intensief
400m uitzwemmen

Na de eerste 200m zwemmen in het blokje van de 600m schoot de kramp plots goed in mijn hamstring. Dit er proberen uit te masseren. Lukte niet echt maar dan maar beginnen rustig alleen verder doen met PB. Bij het afzetten na mijn keerpunt begon ik dan kramp te krijgen in afwisselend de ene, dan de andere kuit. Kortom, overal terug kramp.

Ik ben, vind ik van mezelf, iemand die zeer weinig zijn benen gebruikt om te zwemmen. Hoofdzakelijk voor stabiliteit dus. 1 kick per armbeweging. Alhoewel ik me flink moet inspannen om met de mannen mee te gaan in mijn baan (ik zwem bij de middenmoot van de groep, er zijn 5 banen van traag tot vlug en ik zwem in baan 3), was ik bijvoorbeeld na de 400m intensief wel even aan het puffen maar was ik niet buiten adem. Ik let er opdat ik tijdens het zwemmen steeds goed inadem en continu lucht blijf uitblazen tot ik weer kan inademen. Ik hou dus mijn adem niet in. Ik neem tot nog toe geen sportdrank mee. De trainingen duren in principe een uur maar doordat ik al bij de middenmoot zit, werken we de training iets vlugger af.

Op de fiets weet ik dat krampen oa. kunnen voortkomen door vochttekort. Maar ik neem af en toe wel eens een slok rechts of links tijdens het zwemmen in (yuck  sad ). En tijdens het lopen drink ik vooralsnog niks van drank en ik zweet als een paard dan. Ik kan me dus niet voorstellen dat ik tijdens het zwemmen meer vocht zou verliezen dan tijdens het lopen.

Onderschat ik de belasting op mijn benen dan zo erg tijdens het zwemmen? Of is de herhaalde zeer korte doch krachtige inspanning van de afstoot iedere 25m dan hetgene waar mijn benen last mee hebben. Ik heb het gisteren gevraagd aan de trainer maar zoals aangehaald in andere topics heeft 1 enkele zwemtrainer slechts weinig echte tijd om te zien waar het misloopt en heeft hij uiteraard meer oog voor de slechtere zwemmers in baan 1 of 2. Hij heeft me wel wat tips gegeven maar eigenlijk komt het er op neer dat hij denkt dat ik misschien best eens begin te experimenteren met inname van magnesiumtabletten, of banaan voor de training eten of sportdrank meenemen.

Nog verder dit ter info. Door slechte opvolging van werkshiften, heb ik vorige week niet kunnen trainen en was dinsdag mijn enigste andere (zwem)training. Wel heb ik van maandag tot donderdag steeds goed doorgestampt op mijn stadsfietsje van en naar het werk. Een goeie 13km enkel.

Ik ben dus een beetje op zoek naar een verklaring en ik zal sowieso al beginnen met wat extra te eten voor de zwemtraining en iets van sportdrank in de hoop dat dit toch al iets zal opleveren.

2

Re: Krampen in de benen bij zwemtraining

Ik denk dat je klachten toch voornamelijk het gevolg zijn van de ongetraindheid en niet zozeer van vocht of electrolytentekorten. Het aanspanningspatroon van je kuitspieren is tijdens zwemmen totaal anders dan bij het fietsen of lopen en je spieren zijn dit waarschijnlijk nog niet goed gewend of getraind. Vooraf lopen of fietsen maakt dit alleen maar erger. Bij de afzet treedt vaak kramp op agv de (te?) geforceerde spitsvoetstand om je stroomlijn te handhaven. Naast opbouw van het zwemmen, denk ik dat vooraf goed rekken van de betreffende spieren effectief kan zijn.

3

Re: Krampen in de benen bij zwemtraining

Ynsnits schreef:

Ik denk dat je klachten toch voornamelijk het gevolg zijn van de ongetraindheid en niet zozeer van vocht of electrolytentekorten. Het aanspanningspatroon van je kuitspieren is tijdens zwemmen totaal anders dan bij het fietsen of lopen en je spieren zijn dit waarschijnlijk nog niet goed gewend of getraind. Vooraf lopen of fietsen maakt dit alleen maar erger. Bij de afzet treedt vaak kramp op agv de (te?) geforceerde spitsvoetstand om je stroomlijn te handhaven. Naast opbouw van het zwemmen, denk ik dat vooraf goed rekken van de betreffende spieren effectief kan zijn.

Alhoewel me dit ergens langs de ene kant een beetje met de neus op de feiten duwt dat ik me echt nog serieus zal moeten bijtrainen, stelt het me toch ergens wel gerust. Toen ik je post las, kwam het plots bij me op dat ik echt vlak na de afstoot meestal de kramp voel opkomen en dat het vermijden van een degelijke afstoot de kramp wel wat uitstelt.

Zijn de oefeningen voor de kuit, hamstring en quadriceps op deze site goed als opwarming dan?
http://www.swimming.org/swimfit/stretch … e/#stretch

4

Re: Krampen in de benen bij zwemtraining

Heel debiel wellicht, maar probeer eens voor de training een halve liter water of sinaasappelsap te drinken. Ik heb er destijds ook last van gehad toen ik begon met zwemmen en dit hielp bij mij erg goed. Wellicht een placebo maar het doel heiligt alle middelen.

5

Re: Krampen in de benen bij zwemtraining

Dimitri schreef:

Alhoewel me dit ergens langs de ene kant een beetje met de neus op de feiten duwt dat ik me echt nog serieus zal moeten bijtrainen, stelt het me toch ergens wel gerust. Toen ik je post las, kwam het plots bij me op dat ik echt vlak na de afstoot meestal de kramp voel opkomen en dat het vermijden van een degelijke afstoot de kramp wel wat uitstelt.

Zijn de oefeningen voor de kuit, hamstring en quadriceps op deze site goed als opwarming dan?
http://www.swimming.org/swimfit/stretch … e/#stretch

Tja...no pain, no gain!  wink
Ik vond het aantal spiergroepen wat beperkt. Deze site is wat uitgebreider.
http://www.nwaswimaths.com/presentation … immers.pdf

6

Re: Krampen in de benen bij zwemtraining

Herkenbaar probleem, Dimitri! Ik heb periodiek ook last van stevige kramp tijdens het zwemmen, niet alleen een beetje in de tenen of de voet maar soms mijn hele kuit waarna het ook nog eens doorschiet naar de hamstring. Als je dat in zee overkomt terwijl er van die brekers over je heen spoelen ben je blij dat je een wetsuit aan hebt wat drijfvermogen geeft (en natuurlijk ga ik nooit in mijn eentje in zee zwemmen...).

De tips die ik kreeg kwamen ook neer op water drinken, bananen eten, magnesium slikken etc. Bij mij hielp dat allemaal geen zier overigens. In het zwembad gebeurt het me inderdaad vaak na afzetten aan het eind van een training met veel sprintjes en/of benenwerk, dus de zwaarte van die specifieke training heeft er wel iets mee te maken. Maar we hebben het dan niet over een exceptioneel zware training die een normaal mens met die mate van getraindheid niet gewoon zou moeten aan kunnen. In zee gebeurt het me ook na drie kwartier tamelijk rustig zwemmen zonder al teveel beenslag (want met pak aan). Het aantal zwemuren dat ik maak is redelijk constant over het jaar, en de kramp treedt niet vaker op kort nadat ik het aantal uren heb opgevoerd of zo. Temperatuur lijkt evenmin een heel belangrijke factor, want het overkomt me net zo goed in zee als tijdens de training in een zwembad op bejaardentemperatuur.

De conclusie die ik voor mezelf getrokken heb is dat ik blijkbaar "krampgevoeliger" ben bij het zwemmen dan een normaal mens die vergelijkbaar goed getraind is. Maar in mijn geval (en misschien dus ook wel bij jou) lijkt de beste remedie niet te zitten bij het zwemmen zelf, maar bij het lopen. Na een zware looptraining (snel, dan wel ver) heb ik soms nog wel een paar dagen last van stijve en wat pijnlijke kuitspieren. Die voel ik soms ook nog onregelmatig pulseren, en je kunt dat ook zien aan de buitenkant. Voor mij zijn dat de dagen waarop ik beter even niet kan gaan zwemmen omdat kramp met die hyperactieve gespannen kuiten veel eerder optreedt.

Ik heb inmiddels ook wel een paar manieren gevonden om de stijve kuiten tegen te gaan:
- allereerst de looptrainingen goed doseren, de belasting geleidelijk opvoeren en niet teveel in hoge hartslagzones trainen (die neiging hebben veel mensen en ik dus ook),
- proberen tussen een loop- en een zwemtraining eerst een niet al te zware fietstraining te doen (doet het bloed pompen maar zonder de kuiten erg te belasten, rustig een stukje uitfietsen na het lopen is ook erg fijn trouwens. En ik heb het idee dat het duwen op de pedalen de kuiten helpt ontspannen),
- dagelijkse rekoefeningen voor kuiten en hamstrings (de meningen over het nut/gevaar van rekken in het algemeen zijn verdeeld, maar voor deze specifieke toepassing helpen ze mij die spieren te ontspannen).
- af en toe een bezoekje aan de sportfysiotherapeut om te stijve kuiten los te masseren kan ook erg nuttig zijn.

Als ik dit allemaal consequent toepas heb ik zelden last van kramp bij het zwemmen. Althans, dat is momenteel de theorie waarmee ik werk, en ik heb nog geen aanleiding om hem te verwerpen :-)

/Herman

7

Re: Krampen in de benen bij zwemtraining

Wat helpt is altijd goed he big_smile Ik ga in ieder geval met deze tips aan de slag en zie wel waar ik kom.

8

Re: Krampen in de benen bij zwemtraining

Even voorzichtig wezen met mijn uitspraken maar ik heb nu drie zwemtrainingen gedaan, krampvrij. Eerlijkheidshalve moet ik er wel aan toevoegen dat beide niet superintensief waren, maar toch wel goed doorgezwommen.

Wat ik heb gedaan is eigenlijk een beetje een samenraapsel van tips die ik hier en op internet gevonden heb. Welke tip er dus DE tip is, weet ik niet maar het kan me niet zoveel schelen.
1. Veel drinken de uren voor de training. Ik merk zelfs dat ik nu na een training nog steeds met veel dorst uit het water kom. Tijdens de training enkel maar de eerste training iets meegenomen. De andere keren gewoonweg vergeten.  hmm
2. Minder hard afzetten. Pas vandaag er echt goed op gelet maar ivm de andere zwemmers in mijn baan zette ik toch echt ongelofelijk hard af. Maar ik vind dat ook gewoon leuk maar ik probeer het toch iets minder te doen.
3. Meer eigen tempo zwemmen tijdens de vrije momenten. Ik laat me niet meer opjagen tijdens de momenten waar de training niet voorziet in een bepaald tempo.

Vandaag hadden trouwens 3 van de 5 (mezelf incluis) zwemmers kramp op het einde van de training. Een andere en ik niet en daar voelde ik me toch wel heel even trots over. Nu eens afwachten wat een zware intensieve training zal brengen.

9

Re: Krampen in de benen bij zwemtraining

Herman,

Ik ga graag even verder in op dat "onregelmatig pulseren" in je kuiten waarover je spreekt. Heb daar ook vaak last van... gehad. Net alsof er een insect door je kuiten kruipt of voortdurend bellen worden opgeblazen. Dat kan te wijten zijn door een slechte bloedcirculatie door slecht werkende bloedvaten en kleppen. Wat mij hierbij enorm heeft geholpen zijn compressiekousen in combinatie met het homeopatische middel Pycnogenol op basis van rode wingerd en paardekastanje. Compressiekousen draag ik dan niet zozeer tijdens het sporten maar zeker erna en eigenlijk een ganse dag (aan m'n bureau).
Ik durf echt te zeggen dat sinds ik beide zaken toepas ik voor 90% van de klachten verlost ben.

Philippe

10 Laatst bewerkt door pabbeele (12-03-14 11:20:44)

Re: Krampen in de benen bij zwemtraining

(dubbel)

11

Re: Krampen in de benen bij zwemtraining

pabbeele schreef:

Herman,

Ik ga graag even verder in op dat "onregelmatig pulseren" in je kuiten waarover je spreekt. Heb daar ook vaak last van... gehad. Net alsof er een insect door je kuiten kruipt of voortdurend bellen worden opgeblazen. Dat kan te wijten zijn door een slechte bloedcirculatie door slecht werkende bloedvaten en kleppen. Wat mij hierbij enorm heeft geholpen zijn compressiekousen in combinatie met het homeopatische middel Pycnogenol op basis van rode wingerd en paardekastanje. Compressiekousen draag ik dan niet zozeer tijdens het sporten maar zeker erna en eigenlijk een ganse dag (aan m'n bureau).
Ik durf echt te zeggen dat sinds ik beide zaken toepas ik voor 90% van de klachten verlost ben.

Philippe

Kleine off-topic maar kan het nooit laten als ik zo iets zie. Verwar een kruidenmedicijn of mengeling niet met homeopathie.

Dit is Pycnogenol (met bewezen werking)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Proanthocyanidine

Dit is homeopathie
http://www.howdoeshomeopathywork.com/

12

Re: Krampen in de benen bij zwemtraining

pabbeele schreef:

Wat mij hierbij enorm heeft geholpen zijn compressiekousen in combinatie met het homeopatische middel Pycnogenol op basis van rode wingerd en paardekastanje. Compressiekousen draag ik dan niet zozeer tijdens het sporten maar zeker erna en eigenlijk een ganse dag (aan m'n bureau).
Ik durf echt te zeggen dat sinds ik beide zaken toepas ik voor 90% van de klachten verlost ben.

Hoi Philippe,
Interessant! Dat pulseren is bij mij uiteindelijk maar iets van een paar maanden geweest deze winter, of in elk geval is het nu terug op een niet hinderlijk en meestal niet waarneembaar niveau. En ik kan ook weer normaal zwemmen want het veroorzaakt nu ook niet meer zo vaak kramp. Maar het "oudere" kuitprobleem is er wel nog gewoon, namelijk: pijnlijke, hard aanvoelende kuitspieren na een zware loopbelasting, niet zijnde spierpijn. Bloedcirculatie zou daar wel een rol bij kunnen spelen (zegt ook mijn sportkinesist). Ik heb aan de meest problematische (rechter-)kant een stuk bind-(litteken)weefsel zitten dat de spier effectief in tweeën deelt en het functioneren minder efficiënt maakt.

Meestal houd ik het goed onder controle met regelmatig rekken en masseren, maar soms is dat niet genoeg. In het verleden heb ik de ernstige gevallen uiteindelijk opgelost gekregen met én vaker massage (1 keer per week of 2 weken), én compressiekousen (maar die droeg ik dan tijdens en niet na het hardlopen). Ik liep al half met het plan om dat binnenkort weer eens te gaan proberen, maar na jouw verhaal helemaal.
Pycnogenol klinkt gezond voor mensen met een cholesterolprobleem, maar daarvan zie ik dan weer niet meteen hoe dat bij mij zou helpen. En de laatste keer dat ze mijn cholesterol gemeten hebben (met zo'n vingerprikje in een kraampje van de Hartstichting) zat ik beneden de detectiegrens... ;-)

/Herman

13

Re: Krampen in de benen bij zwemtraining

HermanB schreef:
pabbeele schreef:

Wat mij hierbij enorm heeft geholpen zijn compressiekousen in combinatie met het homeopatische middel Pycnogenol op basis van rode wingerd en paardekastanje. Compressiekousen draag ik dan niet zozeer tijdens het sporten maar zeker erna en eigenlijk een ganse dag (aan m'n bureau).
Ik durf echt te zeggen dat sinds ik beide zaken toepas ik voor 90% van de klachten verlost ben.

Hoi Philippe,
Interessant! Dat pulseren is bij mij uiteindelijk maar iets van een paar maanden geweest deze winter, of in elk geval is het nu terug op een niet hinderlijk en meestal niet waarneembaar niveau. En ik kan ook weer normaal zwemmen want het veroorzaakt nu ook niet meer zo vaak kramp. Maar het "oudere" kuitprobleem is er wel nog gewoon, namelijk: pijnlijke, hard aanvoelende kuitspieren na een zware loopbelasting, niet zijnde spierpijn. Bloedcirculatie zou daar wel een rol bij kunnen spelen (zegt ook mijn sportkinesist). Ik heb aan de meest problematische (rechter-)kant een stuk bind-(litteken)weefsel zitten dat de spier effectief in tweeën deelt en het functioneren minder efficiënt maakt.

Meestal houd ik het goed onder controle met regelmatig rekken en masseren, maar soms is dat niet genoeg. In het verleden heb ik de ernstige gevallen uiteindelijk opgelost gekregen met én vaker massage (1 keer per week of 2 weken), én compressiekousen (maar die droeg ik dan tijdens en niet na het hardlopen). Ik liep al half met het plan om dat binnenkort weer eens te gaan proberen, maar na jouw verhaal helemaal.
Pycnogenol klinkt gezond voor mensen met een cholesterolprobleem, maar daarvan zie ik dan weer niet meteen hoe dat bij mij zou helpen. En de laatste keer dat ze mijn cholesterol gemeten hebben (met zo'n vingerprikje in een kraampje van de Hartstichting) zat ik beneden de detectiegrens... ;-)

/Herman

Ik denk dat je verschillende varianten van pycnogenol hebt met verschillende werking. Ik bedoel dan deze:

http://www.fyto-expert.com/?CategoryID=1069

14

Re: Krampen in de benen bij zwemtraining

Zou na de training dan ook een god warm/heet bad dan ook gen soelaas bieden?

Ik merk ook soms van die "rare" kuiten die vibreren. Dit is (voor mij) meestal een teken dat ik nodig eens een magnesiumkuur moet starten.

15

Re: Krampen in de benen bij zwemtraining

Powerbar vloeibare Magnesium ampullen, half uurtje voor je training

16

Re: Krampen in de benen bij zwemtraining

Ik vraag me af of dit echt een bewezen werking heeft. Mijn vrouw heeft een spieraandoening en krijgt o.a magnesium intraveneus toegediend om spierkrampen en spanningen te verlichten. Volgens verscheidene dokters die haar behandelen nu dus ook al enkele keren gehoord dat
1. het enkele dagen tot een week duurt vooraleer Magnesium zijn effect begint te tonen en dit was bij 2x infuus/week en voorgaande al orale inname van magnesium. En dit had inderdaad ook volgens haar maar een voelbaar effect na 2 a 3 infusen.
2. bij het stopzetten van de infusen de neuroloog ook zei dat het effect van het magnesium nog een tweetal weken zeker verder zal voelbaar zijn, mogelijks langer als ze terug overstapt naar orale inname van magnesium.

Bovendien werd er nu ook gezegd dat de invloed van magnesium ook maar beperkt is en eer zelfs een soort gewenning kan ontstaan. Nu, ze heeft nu wel spasmofilie en dus een medische aandoening. Maar ergens zal men toch iets kunnen doortrekken naar sporters. Ik heb dus mijn twijfels over het gebruik van anti-kramp middelen kort voor de inspanning. Bovendien heb ik, maar dat is naar eigen ervaring, ook maar effect na een dag of drie als ik een magnesiumkuur start.

17 Laatst bewerkt door JasperTolhuijs (01-09-14 12:08:27)

Re: Krampen in de benen bij zwemtraining

Persoonlijk heb ik veel baat bij Magnesium. Ik ben het gaan gebruik nadat de intensiteit en duur van mijn trainingen exponentieel toenam. Ik heb toen een tijd gehad dat ik geen Magnesium in huis had (...gewoon te lui om nieuwe te kopen).
Drie dagen later echter, rende ik snel naar de winkel omdat ik ineens 's nachts last kreeg van kramp en van rusteloze benen. Weer gaan gebruiken en het is gewoon (weer!) weg. Dus, ik ben eigenlijk wel tevreden...

Vanuit mijn zorgachtergrond werk ik overigens veel met artsen. En een ding ben ik zeker te weten gekomen: ...overleg met ze, betrek ze bij je referentiekader... zeker binnen het curatieve medisch kader.

Maar, wees zelf ook een beetje eigenwijs en blijf zelf ook nadenken. Naast wetenschappelijke kennis, wegen bij de beslissing of advies van een arts zelfs nog steeds de intuitie en persoonlijke voorkeuren mee. Het is ook maar net welk blad ze lezen in de maatschap, welke arts (en diens zienswijze) het meest dominant aanwezig is, enzo... dus: zolang je NIET ziek bent, geen ernstige gezondheidsklachten ervaart en onder toezicht van een behandelend specialist staat... volg dan, naast de gewogen mening van de arts, toch ook vooral jouw eigen gevoel! smile

18

Re: Krampen in de benen bij zwemtraining

Je kunt jezelf ook de vraag stellen waarom je een mag tekort hebt en wat je dan eventueel nog aan tekorten kunt hebben. Direcht naar supplementen grijpen is makkelijk maar is de oorsprong van het probleem daarbij opgelost?

19 Laatst bewerkt door JasperTolhuijs (01-09-14 14:49:12)

Re: Krampen in de benen bij zwemtraining

Het is op zich wel bekend dat bij veel langdurige hoge fysieke inspanning er een verhoogd risico is op een (structureel) magnesiumtekort. Dat is inherent, ook aan deze sport... daar hoef je geen (ernstige) onderliggende fysieke gezondheidsverstoringen zoals ernstige metabole stoornissen voor te hebben. Het is wat het is... het is de sport!