1

Onderwerp: te veel in een bidon?

Hallo

Voor mijn langere duurwerk (> 2 uur) gebruik ik in een 750ml bidon :

Maltodextrine - Eiwot - Fructose

Ik maak een voorraadje aan met 600 gr Malto + 80 gr fructose + 50 gr eiwit

Vervolgens gaat er in de 750 ml bidon 65 gram van dit totale mengsel.
Dit bestaat dan uit (in dezelfde volgorde) : 53,5 + 7 + 4,5 gram

Ik drink normaal gesproken 1 bidon elk uur zo leeg, maarrrrr afgelopen zondag kreeg ik last van het zuur en wilde tijdens het fietsen het liefste overgeven. Training was in DT2, vrij lage hartslag dus.

In 3½ uur maar 2½ bidon met moeite weggekregen. Daarna moest ik nog 1½ uur lopen. Direct overgeschakeld op water + gel elke 23 minuten (4 blokjes). Super gelopen en geen centje pijn achteraf (en goed hersteld)

Is nu de concentratie te hoog voor een training bij lage intensiteit of had ik een off-day?
Wie werkt er ook met deze voedingssamenstelling en weet er meer van?

Dank

2

Re: te veel in een bidon?

Ik heb al van alles gegeten tijdens lange duurritten zoals zoute tucjes, cola, salami worst, snickers, mars, milky ways, appel koeken, stroopwafels, blokjes kaas, brownies, bratwurst, chocolade, fruitkicks, energie repen van meerdere bekende merken, boterhammen en krentenbollen.
Het enige dat bij mij wel eens tot redelijk serieus te nemen kotsneigingen geleid heeft waren zulke grote hoeveelheden maltodextrine. Oh, en een iets te groot stuk leverworst.

3

Re: te veel in een bidon?

Thijs.....en bedankt. ben er ondertussen ook achter dat het (UITERAARD) heel belangrijk is om te kijken naar de intensiteit van de training :-) Hoe dom kan je zijn na ruim 25 jaar de sport te hebben beoefend :-)

Volgende training wordt het beter afgemeten tov de intensiteit :-)

Overigens van wat jij allemaal hebt geprobeerd.........................moet er niet aan denken. Powerbar (plak) repen, bananen, snelle jelles en gels, verder kom ik niet  tongue

4

Re: te veel in een bidon?

Je sportdrank moet juist ook met hogere intensiteit werken! Als je hier last van krijgt ga je het op bijvoorbeeld een hele lastig krijgen om dit spul te blijven drinken.
Mijn test is altijd, hoe goed houd je iets binnen op een uurtje of twee hard fietsen, gelijk na 5km intervallen zwemmen. Gaat dat, dan gaat het ook op een hele.
Maltodextrine in grote hoeveelheden is voor mij echt slecht spul. En dit geldt niet enkel voor mij. Ik snap niet waarom je zoveel maltodextrine zou drinken. Dat spul moet eerst worden omgezet tot glucose voor het kan worden opgenomen. Waarom drink je dan niet gelijk glucose? Ik vraag me serieus af of je lichaam in staat is om dit soort hoeveelheden maltodextrine überhaupt om te zetten tot glucose. Ik denk dat daar de buikklachten vandaan komen.
Ik houd het simpel qua sportdrank. Gewoon een drank met veel glucose, nergens last van. En gezien het succes van bijvoorbeeld cola, denk ik dat dit voor bijna iedereen zo werkt.

5

Re: te veel in een bidon?

Ik gebruik de malto van creanite met alleen wat siroop of als het erg warm is met een snufje zout.

Normaal zou je bij intensief sporten zeker rond de 60 gram koolhydraten weg moeten kunnen werken, wellicht iets meer verdunnen, net iets teveel en je hebt maagklachten.

Wellicht was je maag ook wat gevoeliger, waarom maak je je overigens zorgen nu het 1x is voorgekomen? wellicht is er de volgende keer niets aan de hand.

6

Re: te veel in een bidon?

SGS............ik heb het ook van creanite.

Ben er ondertussen achter dat de hoeveelheden bij DT1/2 trainen compleet anders moeten zijn dan bij DT3/4
Ik heb er al vaker last van gehad alleen toen bleef het alleen beperkt tot wat oprispingen.

Overigens gebruik ik het alleen in trainingen, niet in wedstrijden. In wedstrijden gebruik ik ook GEEN eiwitten :-)
In wedstrijden gebruik ik Iso Plex Pompelmoes-Kers sportdrank (met elektrolyten) van de Vitaminstore (met een beetje grenadine siroop). Daar reageer ik perfect op en, niet onbelangrijk, ik ben er het afgelopen jaar mee gesponsord door de Vitaminstore  cool

Ik maak me geen zorgen hoor want heb al 10 "hele" op mijn naam en ontelbare kwart en halve en in 25 jaar triathlon 1x kramp gehad  tongue Maar ik wilde "bevestiging" van het geen ik wellicht fout deed..............en dat deed ik dus  big_smile

Thijs........... cola pak ik ALTIJD tijdens de marathon op de hele. Pak alleen nog wat water om de gels mee weg te werken maar verder alleen maar cola

Dank voor jullie input