1 Laatst bewerkt door HJ (17-03-08 14:19:45)

Onderwerp: Wat beteken JIJ voor de triathlon/duathlon-sport?

De triathlonsport in Nederland wordt vooral bestuurd en georganiseerd door vrijwilligers: mensen die zich op niet-professionele basis inzetten voor de sport, vaak onbezoldigd, of tegen een geringe onkostenvergoeding. Te denken valt aan: bestuur van bond en verenigingen, commissies binnen bond en verenigingen, juryleden, verkeersregelaars, organisaties van wedstrijden+ondersteunende vrijwilligers tot en met de koffiejuffrouw van de kantine aan toe.

Voordeel is dat er enorm veel mogelijkheden zijn om de sport te beoefenen en dat bijvoorbeeld deelname aan wedstrijden relatief goedkoop is, een nadeel is dat er misschien wel eerder een foutje wordt gemaakt dan wanneer er een professionale organisatie achter zit.
De sportbeoefenaars zijn ook vooral 'amateurs', maar binnen de tri-en duathlon met een vaak 'professionele' sportbeleving. Als een organisatie dan eens een steekje laat vallen... dan zijn er heel wat negatieve reacties. Er zijn voorbeelden genoeg; van wedstrijden waar iets misging, en waarbij terecht of onterecht veel klachten kwamen. Ook over het bondsbestuur heeft iedereen wel zo'n beetje een mening.
Ik ben zelf ook niet de laatste die z'n mond open trekt...

Die 'professionele sportbeleving' die de meeste tri- en duatleten toch vaak ontwikkelen, zit een taak als vrijwilliger/bestuurder/organisator vaak in de weg. Tijd is kostbaar, en er zijn er niet veel die een uur training in de week in willen ruilen voor een uurtje vrijwilligerswerk.

Op een discussie over het wel/niet legitiem zijn van kritiek op organisaties zit ik niet te wachten, ik ben benieuwd of er veel atleten zijn die ook 'de andere kant van de medaille kennen; tri- of duatleten die niet alleen langs de kant staan; laten we het  'consumeren' noemen, maar naast wedstrijdatleet ook 'producent' zijn van onze sport.

Zo ja; wat/waarom?
Zo nee; waarom niet?

Mzzls
Henk-Jan
(Wedstrijdatleet, vrijwilliger WiTriGroningen, ex-bestuurslid Tritanium, ex-bestuurslid WTG, en voor een 'vrijwilligersplicht' voor wedstrijdatleten)

ps. Natuurlijk heeft deze post ook een ander doel; ik erger me dood aan de ongenuanceerde, en soms onterechte kritiek die sommigen op gastenboeken van organisaties kwakken. Vaak ook nog door domme, egoistische mensen die bij 'organiseren' alleen aan het huishouden, de boekhouding of hun gezin + auto denken. 
Door dat 'gastenboekgezeik' kan er onterecht een hele negatieve 'vibe' rond een wedstrijd komen waardoor het voor een organisatie vaak nog moeilijker wordt om deelnemers/sponsors aan te trekken voor het jaar daarop.
Natuurlijk worden er soms domme fouten gemaakt door organisaties, maar je helpt ze meer door een mailtje te sturen, en het gastenboek 'cooperatief' te gebruiken.
Je zegt tegen je schoonmoeder* immers ook niet altijd wat je denkt. 
*ook te vervangen door vrouw/vriendin/baas.

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

2

Re: Wat beteken JIJ voor de triathlon/duathlon-sport?

Ha Henk Jan,

Mooi stukje. je raakt een zere plek.... Ik ben zo een atleet die naast hard werken probeert zoveel mogelijk te trainen en af en toe een wedstrijdje doet, en dus alleen consumeert...

Daar staat dan weer tegenover dat ik probeer de vrijwilligers te bedanken die zich inzetten voor "ons" atleten, via het gastenboek (met soms een tip hoe het nog beter kan), maar meestal door tijdens de laatste passage even te zwaaien als bedankje en bij het ophalen van de fiets ook woordelijk de mensen te bedanken. Een beetje respect voor mensen die hun vrije zondag in de zeikende regen doorbrengen om ons onze rondjes door het bos te laten lopen en ons tochtje te laten fietsen (ik doel voor eventuele andere deelnemers inderdaad op de duathlon in Hilversum gisteren) is wel op zijn plaats!!!

Bij deze wil ik dus de vrijwilligers die hun vrije tijd in het organiseren van wedstrijden bedanken!

Daar schiet men qua aantal vrijwilligers geen zak mee op maar ik wil het toch even melden...

3

Re: Wat beteken JIJ voor de triathlon/duathlon-sport?

Hallo allemaal,

Een vergelijkbaar punt als HenkJan maakt heb ik afgelopen weekend ook geuit nadat er ontzettend veel kritiek kwam op de organisatie van de wintertriathlon in groningen nadat er wat probelemen waren met de tijdswaarneming.

Vroeger (in hoeverre kan ik al spreken over vroeger maar goed), toen ik net eenbeetje begon met sporten deed ik niet zoveel vrijwilligerswerk, maar als het echt nodig is nooit te bereid om wat te helpen. Afgelopen jaar voor het eerst hele dag geholpen bij de UT-triathlon in Enschede, maargoed dan moet je voor de tijd eerst een avond naar de poliet voordat je officieel verkeersregelaar mag zijn, en dan de hele dag in touw om de wedstrijd goed te laten verlopen.

Daarna zie je pas hoeveel werk zo'n wedstrijd is en heb ik me ook voorgenomen ieder jaar toch wel ergens wat te doen voor een wedstrijd. UIteindelijk moeten we het toch samen maken in onze sport.

Dus dit jaar sta ik weer ergens in Enschede.. de inschrijving is al open  (voor de enige teamtriathlon van NL) dus schrijf je in en dan sta ik er niet voor niks...

4

Re: Wat beteken JIJ voor de triathlon/duathlon-sport?

De vrijwiller wordt vaak vergeten .
Als  het effe kan zwaai of roep ik  bij de laaste doorgang .
Zij zijn vaak langer  bezig op zo'n dag als de atleten .
Van mij bijna nooit kritiek op deze geweldenaars .

Rapido

triathlon is 3 x beter

5

Re: Wat beteken JIJ voor de triathlon/duathlon-sport?

Mijn bijdrage voor de triathlonsport is dit najaar te zien op de landelijke televisie...

6

Re: Wat beteken JIJ voor de triathlon/duathlon-sport?

"Mijn bijdrage voor de triathlonsport is dit najaar te zien op de landelijke televisie..."

kijk dat is duidelijke taal!! (?) vertel...?

7

Re: Wat beteken JIJ voor de triathlon/duathlon-sport?

willem schreef:

kijk dat is duidelijke taal!! (?) vertel...?

Moet nog even een verassing blijven... wink

8

Re: Wat beteken JIJ voor de triathlon/duathlon-sport?

Een verassing? Laat je je fiets cremeren?

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website