1

Onderwerp: Moeite met doorzwemmen, mentale kwestie?

Als beginnende zwemmer loop ik of moet ik zwem ik tegen een muurtje aan.
De eerste maand aan de techniek gewerkt en daarna proberen de afstand wat te vergroten.500 mtr en nu richting de 1000 mtr maar elke keer als ik bij het muurtje van het zwembad kom wil ik stoppen.Niet omdat ik moe ben of problemen heb met de ademhaling.Nee...het zit tussen de oren.
Ik denk dat dit in openwater niet zo speelt.
Iemand met het zelfde probleem?

2

Re: Moeite met doorzwemmen, mentale kwestie?

eigenlijk snap ik je vraag niet??? Bedoel je dat je wilt stoppen als je bij het keerpunt aankomt? En dat al bij de 1e 25m of pas na 500m? Hopelijk kan je je vraag iets duidelijker formuleren....

#enjoylife

3

Re: Moeite met doorzwemmen, mentale kwestie?

Ik zwem 2 a 3 keer in de week, waarvan 1 maal een set van onafgebroken 1 uur en een kwartier borstcrawl. En met het grootst mogelijke plezier in een 25m bad. Dus nee, volgens mij heb ik daar niet zoveel last van.

En ik doe dit juist in voorbereiding op het openwaterseizoen, kan niet wachten tot ik mijn wetsuit weer lekker uit kan laten!

4

Re: Moeite met doorzwemmen, mentale kwestie?

Ik begrijp het probleem ook niet zo. Wat zit er tussen je oren dat je wilt stoppen? Persoonlijk vind ik het keerpunt wel prettig, lekker hard afzetten en wat gratis snelheid.

5

Re: Moeite met doorzwemmen, mentale kwestie?

probeer anders los door de muur te zwemmen :-)

6

Re: Moeite met doorzwemmen, mentale kwestie?

Ik KAN niet zwemmen en ik heb niks met zwemmen. Maar daar zit nou juist de (sport)uitdaging.
Ik overwoog om te stoppen met de zomerversie van de triathlon en alleen nog door te gaan met de winterserie en zomers de duathlon. Maar omdat het ultieme doel nog steeds op m'n bucketlist staat heb ik besloten dit jaar een halve te gaan doen en te gaan trainen voor de hele van Almere in 2015.
Dat alles verplicht mij te zwemmen. Ik heb er nog steeds niks mee, maar vind het supergaaf om te trainen. iets niet kunnen, maar wel gaan doen en er vanuit gaan dat je het gaat leren is toch top!?
Oke ik heb niet de illusie een opvolger van PvdH te worden. Maar voldoende goed om binnen de tijdslimiet de wisselzone in te gaan is al goed genoeg. En dat brengt nou juist het plezier in de sport en dus ook tussen de oren!
Kijk naar je doel en ga dat halen!!!

Verder snap ik idd je vraag ook niet.

**We own the raod**
(Lopen/Fietsen/Schaatsen/Zwemmen/Skeeleren)

7

Re: Moeite met doorzwemmen, mentale kwestie?

Wat Roy W zegt. Tijdens mijn eerste triathlon in Weert een paar jaar geleden lag ik op een gegeven moment allerlaatste bij het zwemmen. ALLERLAATSTE! Ik was gewend bij hardloopwedstrijden en cyclo's bij de eerste 5-10% te zitten. Ik weet nog goed dat ik daar toen bijzonder hard om moest lachen. Gelukkig zag ik nog iemand voor me en de strijd om de laatste plek heb ik gewonnen. Ik werd op één na laatste. Erg leuk om je in een technische beweging zoals zwemmen te kunnen verbeteren. Daarnaast versterk ik ook een groot aantal zwakheden van mijn lichaam (flexibiliteit, core, kracht bovenlichaam) waardoor ik me overall veel gezonder voel dan toen ik nog alleen liep en fietste.

Maar goed, volgens mij beantwoord ik hiermee niet echt je vraag, wat die ook is.

8

Re: Moeite met doorzwemmen, mentale kwestie?

Met veel oefenen kom je er wel...
Ik ben vorig jaar met deze sport begonnen.... Ik kon nog geen 25 meter crawl uithouden.... Vorig jaar was mijn eerste wedstrijd in de Haan. 500 meter zwemmen in zwembad. Mijn tijd was 10 min.... Voor mij persoonlijk een overwinning, maar in realiteit (ivg met de andere atleten) archisclecht smile

Gisteren terug een wintertriatlon in Brasschaat meegedaan en de 500 meter in 8min 40 sec. gezwommen. Nu zat ik mooi in de middenmoot. Zo iets geeft je vleugels...maar heb daar reeds veel tijd ingestoken.
Doel is om onder die 8 eens te duiken smile

Veel trainingsgenot!!

9

Re: Moeite met doorzwemmen, mentale kwestie?

Misschien is het ook meer frustratie wegschrijven dan een vraag.Twee weken geleden zat ik prima op schema.500 mtr zonder stoppies maar de laatste trainingen stop ik na 2 of 4 baantjes...zonder reden.
Ik zwem 3 x per week en had gehoopt nu op de kilometer te zitten.

10

Re: Moeite met doorzwemmen, mentale kwestie?

Wat is de reden dat je na 2 of 4 baantjes stopt? Ik bedoel hiermee, ben je erg buiten adem omdat je te hard gaat, last van spieren of gewoonweg echt zomaar stoppen zonder dat je fysiek iets 'dwars'zit? Hoe is je trainingsopbouw? Zwem je eerst in of ga je direct op de 500m focussen.
Probeer bijvoorbeeld eens ipv op afstand gewoon eens 10 minuten in te zwemmen zonder op je meters te focussen. Daarna lekker bijv 10x100m gevolgd door 5x200m en afsluiten met wat sprintjes en 5 minuten uitzwemmen. Het gaat niet perse om de lengte om tot een 1km te komen... Wellicht doorbreek je zo weer een bariere ipv je stuk te bijten op die stomme afstand, die is voor in je wedstrijd van belang niet voor je training....

#enjoylife

11

Re: Moeite met doorzwemmen, mentale kwestie?

Ik ken dat wel, zwemmen is lastig. Als je geen goed keerpunt kunt maken is elke keer dat je bij de kant komt een punt waarop je de kant grijpt. Je maakt geen gebruik van het keerpunt, het keerpunt zorgt voor een onderbreking waardoor je uit je ritme raakt. Er is maar een remedie, oefenen en oefenen net zolang tot je zwemmen leuk gaat vinden en de keerpunten geen onderbreking meer zijn. Zo gauw je in de flow komt moet je deze niet meer onderbreken, zwemmen wordt dan een onderdeel van ipv een must. Pas nadat je dit hebt geslecht wordt zwemmen leuker en boek je vooruitgang.

12 Laatst bewerkt door TriathlonBeginner (21-05-14 09:05:32)

Re: Moeite met doorzwemmen, mentale kwestie?

Misschien zwem je te vaak en werkt dit tegen je motivatie. Als je nu 1x in de week gaat zwemmen dan heb je waarschijnlijk meer energie en doe je meer je best om een goede run neer te zetten aangezien je anders weer een week moet wachten. Als je te vaak gaat dan kan het altijd wel de volgende keer aangezien dat toch in 2 dagen is meestal.

Ikzelf heb hier problemen mee met fietsen als voorbeeld, als ik meer dan 3x in de week fiets dan wordt mijn grote run op zondag in 1x een stuk korter aangezien ik de verloren kilometers altijd op een andere dag wel weer kan inhalen.

Hoe ik mijzelf motiveer met zwemmen is door te denken dat elke stop een vertraging is + opnieuw start voor ritme is en de hele zwem run gewoon enorm veel langer maak. Wil ik snel bij de 4 kilometer zijn kan ik net zo goed gewoon direct door gaan.

13

Re: Moeite met doorzwemmen, mentale kwestie?

petertje schreef:

Misschien is het ook meer frustratie wegschrijven dan een vraag.Twee weken geleden zat ik prima op schema.500 mtr zonder stoppies maar de laatste trainingen stop ik na 2 of 4 baantjes...zonder reden.
Ik zwem 3 x per week en had gehoopt nu op de kilometer te zitten.

En Peter, hoe warm je op? of spring je koud het water in?
Als het laatste het geval is, kan ik er inkomen dat je na enkele lengtes wil stoppen.  Je denkt dat dat zonder reden is, maar iets in je hoofd zegt, dat het vandaag toch iets minder soepel gaat en wil stoppen.
Dus al is het maar 2 minuten, maar draai die schouders warm en stretch ze even alvorens het sop in te duiken...

14

Re: Moeite met doorzwemmen, mentale kwestie?

Ik denk inderdaad dat het iets is tussen je oren, zoals andere al suggesties gaven wil ik daar op door gaan.
Ik denk dat je die afstand los moet laten, dat maakt je duidelijk gestresst. Wat je kan doen is op tijd zwemmen, gewoon een tijd met je zelf afspreken (zonder afstand!!) en dat gewoon vol zwemmen, zonder gejammer en zonder gestop. Begin rustig, doe lekker een paar keer 10 minuutjes, stel niet gelijk een tijd van een uur!

Aangezien de stress om een afstand of doel te behalen je dwars zit bij de muur, die een fysieke maar ook psychologische barriere vormt (en zoals iemand anders goed vasststelde dat het je je flow onderbreekt) kan je ook gewoon die muur vermijden. In sommige baden zijn er banen waar ze rondjes zwemmen in plaats van banen. Zoek dat eens op, of zwem tussen de oudjes waar je makkelijk tussendoor kan navigeren en zo de muur kan vermijden. Komt die muur eraan, maak je gewoon een mooie (ruime) bocht en zwem je terug. Ik zou voorstellen hier dan ook op tijd te zwemmen, en niet op afstand (sinds je alsnog de muur ziet)

Hiermee zou ik beginnen, en als dit lekker gaat kan je weer met de keerpunten gaan werken.
Ik denk dus echt dat het aan je stress ligt, wat je kan verminderen door:
(1) Op tijd zwemmen, niet op afstand
(2) Muur vermijden
(3) Je doel even loslaten en richten op fijn en plezierig zwemmen
(4) En een suggestie van een ander op deze discussie; verminder je zwem-volume, zwem eens één keer, en als je plezier verhoogd en je je relaxter voelt in het water, twee keer.

Succes! Laat even weten of het beter gaat of niet!

15 Laatst bewerkt door marinusvandenende (12-07-14 08:23:40)

Re: Moeite met doorzwemmen, mentale kwestie?

Alles zit tussen de oren, hier wordt je door aangestuurd, het lijf reageert. De kunst is de grens goed te bevoelen - dus wanneer kan ik door en wanneer niet - dit is een iteratief proces. Vervolgens kan je de pijngrens gaan verleggen, volgens mij doe je dat al omdat je van 500 naar 1000 meter gaat, ik twijfel wel of dit je daadwerkelijke pijngrens is anders start je geen Topic hierover. Als je je pijngrens 'goed' bevoeld kan je hem gaan verleggen.

Ik weet niet wat je sportervaring is en hoe goed je contact hebt met je lijf maar ik denk dat dit het uitgangspunt zou moeten zijn; je moet je lijf goed kennen of leren kennen. Een tip is: dingen niet moeilijker maken dan ze zijn, gewoon doen.

Ik ben weer begonnen met hardlopen deze week, niet met plezier als vroeger, maar dat is niet anders. Ik zit teveel in mijn hoofd en kan niet vrij rennen; ik weet ook dat het een proces is en dit het begin is dus ik neem het als het komt. Gewoon doelen stellen, voelen en doorgaan.

Op een zeker stadium kan je dingen vrij doen omdat je vertrouwen hebt, dit is met alles zo in het leven, niet alleen sporten.

Succes!

Marinus van den Ende

Den Haag, marinusvandenende@gmail.com

16

Re: Moeite met doorzwemmen, mentale kwestie?

geen 50meter bad in de buurt? minder vaak een muurtje, compleet anders zwemmen dan wanneer je alleen in 25meterbad traint...

17

Re: Moeite met doorzwemmen, mentale kwestie?

Petertje, ik weet precies waar je het over hebt. Ik krijg 5x300m op van mijn coach en dan wordt het op één of andere manier gewoon 15x100m. Ik denk dat het bij mij gedeeltelijk fysiek is: als ik te snel van start ga, ben ik te snel buiten adem en dan krijg ik iets wat ik alleen maar kan omschrijven als "lichte paniek". Maar ook gedeeltelijk mentaal: de angst voor die "paniek" werkt verlammend. Ik neem ook altijd veel langere pauzes tussen de banen omdat ik het "eng" vind te gaan zwemmen als ik nog buiten adem ben.

Het lekkerst zwemmen is eigenlijk als je achter iemand zwemt die precies langzaam genoeg is (behalve dan dat je daar dan steeds moet opletten). Maar hier zit wel de crux denk ik: rustiger zwemmen, beter in je ritme komen (en dat kan ook als je niet flipt op de keerpunten), misschien iedere twee slagen ademen ipv iedere drie.

In open water heb ik nergens last van; gedeeltelijk de adrenaline van de wedstrijd, gedeeltelijk omdat er meestal gewoon geen keerpunten zijn....

Hopelijk heb je hier wat aan.