1

Onderwerp: Hoge hartslag

Hello,

ik ben een tijdje geleden begonnen met lopen (gestart met een start-to-run schema, loop nu +- 4 maanden)

en het valt me op dat mijn hartslag dan altijd behoorlijk hoog is.

Bij het fietsen is de hartslag mooi constant
(bij 25km/u tussen 135-140hsm)

maar bij het lopen is het echt oncontroleerbaar...
ik loop meestal tussen de 6-7 minuten per kilometer, maar zelfs als ik trager loop krijg ik echt hogere hartslagen.
Dan gaat het dus 170-180 met pieken naar de 190.

Bij de dokter is er al een ekg gemaakt en alles was normaal (oef!)

Hoe kan ik hier best op trainen om die hartslag omlaag te krijgen?
Of maakt dat helemaal niet uit?

want het valt me op dat de meeste echt wel veel betere waardes hebben, maar toch even snel/ traag lopen als mij...

2

Re: Hoge hartslag

Ik heb ook last van een hoge hartslag met lopen. Ik train 1x in de week een half uur op hartslag 160. De bedoeling is om steeds een langere afstand op die hartslag te lopen in de zelfde tijd.

Kijk niet terug op successen maar kijk uit naar nieuwe uitdagingen

3

Re: Hoge hartslag

Hello,

ik heb het eens geprobeerd.
Snelheid is echt wel belachelijk traag nu, maar hopelijk helpt het als ik dit 1 maal per week blijf doen

4

Re: Hoge hartslag

bollie schreef:

Hello,

ik heb het eens geprobeerd.
Snelheid is echt wel belachelijk traag nu, maar hopelijk helpt het als ik dit 1 maal per week blijf doen

Wat vind jij 'belachelijk' traag? Ik loop mijn duurloopjes tegen nog geen 10km/uur en ik ben van nature een goede loper en heb de kans om elke dag te trainen maar ik vind mijn duurtempo alles behalve belachelijk. Snelheid is bij een duurloop van TOTAAL geen belang. Ontspanning en hartslag daarentegen zijn veel crucialer! Al loop je nauwelijks sneller dan staptempo, so what?

Veel succes

5

Re: Hoge hartslag

Ik zal het in gedachten houden als ze me voorbij steken...

voor die hartslag op 160 te houden loop ik dus 8 - 8.30 per km.

snelste wat ik op een 5km-wedstrijd heb kunnen presteren is 5.30 per km

er is dus nog zeer veel werk te verrichten...

6

Re: Hoge hartslag

Hoe oud ben je ,  deed je hiervoor aan sport  , rook je drink je ,  wat is je lengte , heb je overgewicht of ben je echt te zwaar en vet  ,   loop je heel moeilijk ,  of ga je na een stevige warme maaltijd en een paar pilsjes  en een peukie nog effe lopen ,en zo zijn er nog  wat wel vragen  om deze bijzonder hoge harslag te verklaren .
Maar als  de dokter inclusief en  ecg  niks kan vinden ?
Rapido

triathlon is 3 x beter

7 Laatst bewerkt door HJ (02-04-08 08:56:05)

Re: Hoge hartslag

bollie schreef:

Ik zal het in gedachten houden als ze me voorbij steken...

voor die hartslag op 160 te houden loop ik dus 8 - 8.30 per km.

snelste wat ik op een 5km-wedstrijd heb kunnen presteren is 5.30 per km

er is dus nog zeer veel werk te verrichten...

Hallo allemaal,

5:30 per kilometer per km op een 5kilometerwedstrijd is toch sneller dan 10km/uur. Niet heel slecht, maar gelukkig is er ruimte voor verbetering. Nou ben ik wel benieuwd wat je gemiddelde hartslag op die snelheid was... heb je gegevens???

Een geoefende hardlopen heeft een enorm bereik voor wat betreft de hartslagzones waarin hij/zij kan lopen. Als ik even naar mezelf kijk, dan loop ik een een langzaam duurlooptempo laag in de 120. Rond MLSS (zeg maar omslagpunt) zit m'n hartslag zo rond de 170 en is de snelheid zo rond de 16,5 km/u, en als ik bijvoorbeeld 1500m volle bak zou lopen zou hij met een eindsprint wel tegen de 190 aan kunnen lopen. Wat m'n snelheid dan is... 'k zou het niet weten, ik heb al lang geen 1500 meer gelopen...
Het grappige is, dat op het moment dat je een bepaalde snelheid veel in je training laat terugkomen, je efficienter wordt in dat tempo; met een zelfde hartslag, loop je een iets hoger tempo. Zo merk ik dat ik aan het begin van de winter niet echt lekker laag in de 120 kan lopen, maar dat dit een paar maanden later veel makkelijker gaat.   
Waarschijnlijk is jouw bereik voor wat betreft de snelheden nog niet heel groot; op 'topsnelheid' (laten we zeggen het tempo van een 1500m) is je snelheid niet heel groot, maar je hartslag wel heel hoog. en op je laagste duurlooptempo is je hartslag al vrij hoog. Dat je hartslag zo hoog is bij een laag tempo heeft ook te maken met je bewegingsefficientie. Het kan best zo zijn dat je op een gegeven moment beter kunt gaan wandelen in een stevig tempo, dan hardlopen... da's efficienter.
Je verschil in hartslagzone voor wat betreft het fietsen tov het lopen is opvallend groot; vaak zijn deze verschillen zo rond de 10slagen.

Kijk eens wat het tempo is dat je zeker 30min kunt volhouden op de fiets en tijdens het hartlopen. Je kunt bijvoorbeeld een 8km lopen, en een 20km tijdrit rijden, die je dan in een zo gelijkmatig mogelijk tempo aflegd. Je hebt dan ongeveer je hs op Maximal Lactate Steady State. Dat wat ook wel je 'omslagpunt' wordt genoemd. (en ik heb onze Vlaamse Vrienden er ook wel eens een ander mooi woord voor horen gebruiken, wie het weet mag het zeggen). Aan de hand hiervan kun je dan zo'n beetje berekenen waar je je moet inschalen voor wat betreft je doelzones.

Voor de rest is het trainen Bollie. Voor relatieve 'beginners'; Vooral rustig, soms lang en heel soms hard.

Veel plezier/succes!
HJ

Ps. over die zones is er wel eens eerder wat gepost, ik ben te digibeet om dat hier tevoorschijn te toveren, maar ik neem aan dat je dat kunt vinden.

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

8

Re: Hoge hartslag

bollie schreef:

want het valt me op dat de meeste echt wel veel betere waardes hebben, maar toch even snel/ traag lopen als mij...

Hoge hartfrequentie betekent niet direct dat het slecht is. Er zijn genoeg mensen die hun frequentie niet op 190 kunnen krijgen, als je ouder wordt of minder getraind bent is dat sowieso wat moeilijk, maar de een kan nou eenmaal wat dieper gaan dan de ander. Bij hoge frequentie wordt alles goed doorbloed, heb je zelf ook echt het gevoel dat je er zeer moe van wordt?

Wat Rapido al zegt hebben veel dingen te maken met waardes van je frequentie. Dus als je iets meer over jezelf kunt vertellen? Ook je hartfrequentie in rust, dus als je 's ochtends wakker wordt is belangrijk.

Groetnis.

9

Re: Hoge hartslag

Hi!

22 jaar, 1.78m, 68-69 kg, nooit gerookt wel af en toe een wijntje (rood of wit).

Due  5km tegen 5.30 was met een gem. van 203 met een max van 214.
Heb vorige week eens getest met een sprint na 3 km rustig en haal dan max. 219
Voel dan wel dat ik me inspan, maar echt moe kan je het niet noemen.

Nu heb ik ondertussen wel al enkele dingen aangepast:
2* looptraining (+- 6km) samen met 2 meisjes die trager lopen dan mijn gebruikelijk loopmaatje
2* zwemtraining: 1*100 1*200 2*250 1*200 1*100 alles tegen een rustiger tempo met telkens 2 min. tussen
1* fietstraining (tussen 15-25km tegen 20-25km/u)

dus: minder en trager trainen met meer rust, zal hopelijk resultaat opleveren

10

Re: Hoge hartslag

Zo 219 dat lukt niet iedereen op 22 jarige leeftijd! Wel netjes hoor!

Hoe meet je je hartslag? Handmatig of met polar of iets degelijks?

Maar je zegt dat je bij het fietsen niet zo hoog de hartslag krijgt? Bij het zwemmen dan?

Wellicht kun je ook nog iets vertellen over jou sport geschiedenis, hoelang je al bezig bent en wat je allemaal hebt gedaan.


Ik denk dat je over het algemeen je hartfrequentie gewoon hoger kunt krijgen dan de gemiddelde persoon. Trainen op Hartfrequentie is ook niet voor iedereen geschikt. Er zijn genoeg (top)sporters die hoofdzakelijk op gevoel trainen.
Ik zou het een aantal weken aanhouden met wat je momenteel doet, dus lekker rustig. Als je deze waardes houdt dan zul je er maar gewoon mee moeten leven. Kan best erfelijk zijn dat je een hoge hartfrequentie hebt.

11

Re: Hoge hartslag

bollie schreef:

Hi!

22 jaar, 1.78m, 68-69 kg, nooit gerookt wel af en toe een wijntje (rood of wit).

Due  5km tegen 5.30 was met een gem. van 203 met een max van 214.
Heb vorige week eens getest met een sprint na 3 km rustig en haal dan max. 219
Voel dan wel dat ik me inspan, maar echt moe kan je het niet noemen.

Nu heb ik ondertussen wel al enkele dingen aangepast:
2* looptraining (+- 6km) samen met 2 meisjes die trager lopen dan mijn gebruikelijk loopmaatje
2* zwemtraining: 1*100 1*200 2*250 1*200 1*100 alles tegen een rustiger tempo met telkens 2 min. tussen
1* fietstraining (tussen 15-25km tegen 20-25km/u)

dus: minder en trager trainen met meer rust, zal hopelijk resultaat opleveren

Hallo,
het lijkt erop dat je van jezelf een hoog maximum hebt. Nou is het wel zo dat je HfMax kan gaan dalen als je meer gaat trainen (en ouder wordt). Als je op een 5km een gemiddelde hs hebt van 203, dan 'schat' ik je omslagpunt zo rond de 200; dat stelt die waardes die je bij je duurtrainingen hebt ook in een ander daglicht. Je rustige duurloop zou zo tussen de 75 en 85& van je MLSS (je 'omslagpunt') kunnen liggen; dat is tussen de 150 en 170, je D2 ligt dan tussen de 171 en 190 en je D3 tussen de 191 en 200. Misschien dat je de boel wat moet 'finetunen', maar je hebt nu in ieder geval wat houvast.
Volgens mij kun je prima trainen met een hsmeter. Je zit qua waardes gewoon flink boven het gemiddelde... Helaas pindakaas is er ook nog iets als slagkracht en slagvolume; als je nou zorgt dmv training dat die nog groter worden, krijg je helemaal een bereconditie.
Dat je hs me fietsen niet zo hoog wordt als bij bijv het lopen komt door het feit dat je minder spiergroepen gebruikt. Het zit er dik in dat je hartslag tijdens het zwemmen, mede daardoor nog hoger komt. Wat dan ook weer mee gaat spelen, is je ademhaling en de horizontale positie van het lichaam.
...misschien moet je je oude loopmaatjes maar weer gaan opzoeken...

Mzzls
HJ

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

12

Re: Hoge hartslag

Hello

Hartslagen zijn gemeten met een polar, maar heb ook gelopen met een andere van een maatje
(kwestie van zekerheid)

De sportgeschiedenis is niets bijzonder,
gewoon een minimum aan beweging zonder regelmaat of doel.
Nu met werken gaan eindelijk tijd voor sport en doel is dus de triathlonsport.

Dat ik met het fietsen niet hoger ga is doordat ik mezelf echt die limiet van 140 had aangemeten,
kwestie van het hart ook eens rust te gunnen.
Ga ik sneller fietsen dan gaat de hs ook wel sterk omhoog.

Bij het zwemmen merk ik vooral bij sprintjes van 50m dat de hartslag de hoogte in schiet, en bij rustige langere afstanden 'normaal' hoger. (gemeten met vinger aan de pols)

Ik ga mijn rustige schema nog een aantal weken aanzien
en daarna zal ik dan zien of ik de intensiteit ga opdrijven.

Eventueel ook sparen voor een sporttest, dan weet ik nauwkeuriger wat de trainingszones zijn...