1

Onderwerp: Tijd voor een hobby.

Goede morgen,

Ik ben Jörgen, 38 jaar, geef in het dagelijks leven les en woon in Lieshout.

Na een paar jaar verbouwd te hebben in huis, is het tijd voor een hobby.  smile
Van de zomer kwam ik in mijn gedachtegang stom toevallig bij de triathlon uit.
Het duursport idee en de verschillende disciplines spreken me eigenlijk wel aan.

Aangezien ik de afgelopen jaren weinig gesport heb zal het wel een uitdaging worden om dit tot een goed einde te brengen. Maar: wie niet waagt, wie niet wint.

Ik heb het plan opgevat om begin van de zomer mijn eerste kwart triathlon te volbrengen (streeftijd is 2h:30)
dus ik heb nog even tijd om conditie op te bouwen. (Weert lijkt me een haalbare datum en is voor mij ook nog in de buurt)

Ik ben gelukkig al in het bezit van een aardige racefiets.
Setje schoenen heb ik een week of wat geleden gekocht. (5 km gaat al binnen het half uur)
Zwemmen staat voor woensdag avond op de planning, het is al jaren geleden dat ik in het zwembad gelegen heb dus ik hoop dat ik nog boven blijf  roll

Al met al genoeg uitdagingen voor de boeg.
Maar ook bere veel zin om dit tot een goed einde te brengen.

2

Re: Tijd voor een hobby.

Jörgen welkom!

Dus je start bij 0 en wilt eind mei een kwarttriathlon in 2:30 volbrengen? Prima, zonder doelstellingen kom je nergens (althans, ik niet). Weert is een erg leuke en goed georganiseerde triathlon (ik twijfel zelf nog tussen Weert en Nieuwkoop rond die tijd) dus prima om te debuteren.

Hoe ga je je trainingsschema's samenstellen?

Succes in elk geval!

3

Re: Tijd voor een hobby.

Welkom!

Ik hoop dit jaar ook 2h30 te halen maar ik verlies veel te veel tijd op het lopen. Ik hoop dat ik een ferme stap voorwaarts kan zetten dit jaar om dat te halen. Succes!

4

Re: Tijd voor een hobby.

Hallo Jörgen,

Leuk dat er nog een triathleet opstaat in Lieshout.
Woon er zelf ook sinds een aantal jaren en doe sinds 2 jaar aan triathlons.

Heb zelf afgelopen 2 jaar in Weert mee gedaan maar dan de 1/8. Beviel mij prima om met een korte afstand het seizoen te beginnen. Ik heb het afgelopen jaar een aantal kwarts en OD volbracht en mijn tijden liggen ongeveer bij jouw streeftijd in de buurt. Met iets meer dan een half jaar voor de boeg moet een streeftijd van 2h30 zeker haalbaar zijn.

Veel succes met de training en misschien een keertje samen trainen?

5

Re: Tijd voor een hobby.

Hey, zo snel al positieve reacties hier smile

@Maca944:    trainingsschema’s heb ik nog niet. Ik wil tot aan de jaarwisseling eerst wat conditie opbouwen, 10 km uitlopen het liefst binnen 50 min (maar een uur is ook al prettig)
Zorgen dat de 40 km fietsen geen problemen oplevert (al gaan we niet echt het fiets seizoen in)
En zwemmen (sta op de planning voor vanavond) 40 baantjes schoolslag volhouden.

In het nieuwe jaar wil ik eens kijken of ik via internet wat wijzer kan worden over trainingsschema’s of lid worden van een vereniging.

@WJB:        Fijn om te horen dat mijn streeftijd haalbaar moet zijn.
En voor tips, ideeen en trainingen sta ik altijd open, alleen maar fijn om wat input te krijgen van iemand die het spelletje al langer beoefend  wink

6

Re: Tijd voor een hobby.

Mooi dat je triathlon wil gaan bèoefennen het is een leuke sport. Tip? Schoolslag laten voor wat het is en crawl aanleren. Met schoolslag kun je in een triathlon niet veel doen. Verder veel succes met je voorbereiding.

7

Re: Tijd voor een hobby.

ronnyke schreef:

Mooi dat je triathlon wil gaan bèoefennen het is een leuke sport. Tip? Schoolslag laten voor wat het is en crawl aanleren. Met schoolslag kun je in een triathlon niet veel doen. Verder veel succes met je voorbereiding.

Ben vanavond al blij als ik boven blijf roll

8

Re: Tijd voor een hobby.

Hey Jorgen,

topsport om mee te beginnen maar zoals Ronnyke zegt zo snel mogelijk die schoolslag vervangen door borstcrawl. Je moet een verdomt goede beginnende zwemmer zijn wil je met een schoolslag een 2:30  halen denk ik.... Met wat borstcrawl lessen kom je volgens mij makkelijk bij de 2:30 zeker als het lopen in 50 en fietsen in ~70 minuten zou volbrengen.

#enjoylife

9

Re: Tijd voor een hobby.

Alles leuk en aardig over dat zwemmen in borstcrawl, maar ik moet hier flink trainen om met borstcrawl sneller te gaan zwemmen dan in schoolslag.

Ik ben een redelijke fietser en ben in staat door het fietsonderdeel mijn zwemtijd te compenseren.
Overigens zwem ik een kwart triathlon in schoolslag nog een flink aantal crawlers voorbij.

Dit jaar op de kwart afstanden eindtijden van 2:07 en 2:11 neer kunnen zetten.
Ik denk dat met een beetje training op fiets en loop onderdeel, in korte tijd meer winst te pakken is dan in zwemtraining.

10

Re: Tijd voor een hobby.

Met de schoolslag gebruik je voornamelijk je benen, die je bij het fietsen en lopen ook nodig hebt. Dus zelfs als je schoolslag net zo snel is als je borstcrawl kan je beter het laatste gebruiken. Daarnaast is de borstcrawl als je hem goed beheerst veel sneller dan de schoolslag, dus als je deze sport wilt blijven doen dan mag je hier best tijd in investeren.

Tenslotte is het voor andere zwemmers nogal vervelend als er mensen zijn die schoolslag zwemmen, door de beenslag kan je een aardige trap tegen je hoofd krijgen en daarnaast neem je veel meer ruimte in met de schoolslag. Als je dus van plan bent om met de schoolslag te zwemmen positioneer je dan een beetje naar achteren. En als je dan borstcrawlers inhaalt dan verdienen ze die trap.  wink

11

Re: Tijd voor een hobby.

Net terug van het zwembad.
Was erg rustig in het zwembad in Son, dat zwemt wel erg fijn.
40 baantjes schoolslag in 25 minuten.
Niet bijzonder uitgeput of vermoeid.

Ik geloof ook wel dat schoolslag niet de meest ideale slag is om in zo'n grote groep te zwemmen.
Iets om komende tijd aan te gaan werken.

Voorlopig wel erg blij met de 25 minuten.  smile

12

Re: Tijd voor een hobby.

Net even een rondje gereden met mijn nieuwe (tweedehands) triatlon zadelpen.
Zit echt veel verder naar voren, waardoor de houding op mijn opzet stuur beter is.
( onder en boven armen 90 graden) Fiets wordt er wel aanzienlijk minder stabiel van. Sturen is bijna eng.
Ben benieuwd hoe snel het went