1

Onderwerp: Trailruns

Hey,

doen jullie ook weleens trailruns? Zit er een beetje naar te kijken en lijkt mij op zich wel een leuke afwisseling als looptraining.

2

Re: Trailruns

Trailruns.. Ik hou het gewoon bij de benaming crossloop of bosloop. En ja, ik pak hier in het bos ook regelmatig de kleine paadjes, waarbij af en toe over een boomstammetje moet worden gesprongen. Heerlijk, zowel fysiek als om te genieten van de natuur!

3

Re: Trailruns

transphormer schreef:

Trailruns.. Ik hou het gewoon bij de benaming crossloop of bosloop. En ja, ik pak hier in het bos ook regelmatig de kleine paadjes, waarbij af en toe over een boomstammetje moet worden gesprongen. Heerlijk, zowel fysiek als om te genieten van de natuur!

What's in a name smile Ik zit ook te kijken. Ben wel benieuwd waar het kan in de buurt van R'dam. Wil wel wat heuveltjes erbij hebben.

4

Re: Trailruns

Ik heb er afgelopen voorjaar een paar gedaan in plaats van gewone duurlopen. Ik ren trouwens ook wel eens over een mountainbike route heen, ook leuk! Maar ik hou dan ook van rennen door het bos (behalve de niet luisterende loslopende honden die er wel eens zijn...)

5

Re: Trailruns

Ik loop tegenwoordig mijn trainingen alleen nog in het bos of veld. Mijn voetten kunnen niet zo goed meer tegen asfalt heb ik al ondervonden hmm Heb ook al een paar trail wedstrijdjes meegedaan de langste was 53km en dat vond ik toch wel voldoende. Mischien iets voor de liefhebbers,er zijn er die de Kustmarathon (Renesse)heen en terug gaan doen totaal 84km dus over strand en duinen maar ik weet niet juist wanneer dit is.

6 Laatst bewerkt door JasperTolhuijs (26-10-14 12:53:04)

Re: Trailruns

Ik woon in Den Helder... ik heb ruim 20 kilometer aan bos, duin, strand, polder tot mijn directe beschikking in een lekker licht tot steil glooiend landschap!

Elke loop die ik daardoor doe, is vrijwel altijd een soort van crossloop... vooral omdat ik mijn routes zo (haast fobisch, hahaha!) uitstippel dat ik zo min mogelijk (auto)verkeer en uitstootgassen tegen kom!! Zo'n hekel aan die meur van benzine... smile

Dus, ja... ik loop dus alleen maar crossloopjes! En het is erg leuk om te doen...

7 Laatst bewerkt door Sandra86 (26-10-14 13:28:38)

Re: Trailruns

dubbel

8

Re: Trailruns

Bergsche Bos een optie? Vanmorgen nog paar uurtjes uitgeleefd op de mountainbike. Anders is er weinig in de buurt van Rotterdam dat ik weet. Ik kom zelf uit Krimpen en ren vaak door het Loetbos. Is zo vlak als een spiegel ;-)

EB86 schreef:
transphormer schreef:

Trailruns.. Ik hou het gewoon bij de benaming crossloop of bosloop. En ja, ik pak hier in het bos ook regelmatig de kleine paadjes, waarbij af en toe over een boomstammetje moet worden gesprongen. Heerlijk, zowel fysiek als om te genieten van de natuur!

What's in a name smile Ik zit ook te kijken. Ben wel benieuwd waar het kan in de buurt van R'dam. Wil wel wat heuveltjes erbij hebben.

9

Re: Trailruns

Op gebied van die heuvels kun je zelf ook wat creatief zijn natuurlijk. Ik loop in de clingse/klingse bossen dus ook vlak maar als je wat creatief bent kun je wel wat kleine dingetjes vinden. Als je zo duurtrainingen doet van 30 km dan ken je de streek door en door en vind je wel eens wat.

10

Re: Trailruns

Ik ren wel eens in bos/parkachtig gebied. Vooral om andere verkeer te ontwijken. Heerlijk ontspannen lopen, zonder dat die vieze stinkende scooters de lucht verpesten en beter voor de knieën.

Op dit moment voor namelijk in de avond met hoofdlamp en ik merk dat ik niet te laat moet gaan rennen, anders laat ik te veel vogels opschikken als ik voorbij kom rennen. roll

11

Re: Trailruns

Ik zou dat wel willen doen maar ik heb enorm flexibele enkelbanden, vermoedelijk door jarenlang geen steunzolen te dragen in combinatie met enorme platvoeten. Op een oneffen ondergrond sla ik mijn voeten dus zeer vlug om. Gelukkig nooit met een scheurtje gepaard, net omdat ze zo flexibel zijn, maar wel pijnlijk genoeg om te moeten stoppen met lopen.

Om een idee te geven hoe flexibel ze zijn. Als ik ga zitten met gestrekte benen, kan ik, zonder hulp van mijn handen, mijn voeten inwaarts draaien en mijn beide voetzolen tegen elkaar plaatsen. Verharde, min of meer effen paden en asfalt zijn dus mijn loopparcoursen uit noodzaak.

12

Re: Trailruns

Ik heb zelf ook van nature 'zwakke enkels' en heb het idee dat juist door veel op zachte en oneffen ondergrond te lopen mijn gestel het laatste jaar echt flink sterker is geworden.
Natuurlijk wel door veel geduld, en goed te anticiperen op de pijntjes in mn lichaam.

13

Re: Trailruns

Ik onderschijf wat transphormer schrijft.
Ook zwakke enkels en juist off-road gaan lopen voor sterkere enkels

14

Re: Trailruns

EB86 schreef:

Ben wel benieuwd waar het kan in de buurt van R'dam. Wil wel wat heuveltjes erbij hebben.

Misschien niet voldoende in de buurt van Rotterdam, maar je zou aan de duinen rond Den Haag kunnen denken. Ik woon zelf in Den Haag niet ver van het strand dus bij de meeste van mijn looptrainingen zit er wel een flink stuk duinen in. Dat is vooral lekker vanwege de vele korte, vaak ook steile, heuveltjes. De paden zijn meestal wel geasfalteerd, al betekent dat dankzij de boomwortels en vele gaten niet dat ze dan ook vlak zijn. Als ik de enkels daarna nog meer te doen wil geven loop ik terug over het strand. Al doe ik dat in de praktijk toch het liefst alleen bij laagwater, want dat rulle zand bij hoogwater vind ik er meestal te veel aan.

De meeste looptrainingen (45-60 min) loop ik tussen Scheveningen en Kijkduin. Als ik langer weg wil loop ik door richting Monster, bijvoorbeeld tot aan de zandmotor en dan terug over het strand of over het fietspad over de duintoppen. Maar voor langere duurlopen ga ik ook wel richting Meijendel aan de noordkant van Scheveningen. Dat is sowieso een erg mooi gebied. Meestal wel wat vlakker dan tussen Scheveningen en Kijkduin, maar ten zuiden van de Wassenaarse Slag heb je net achter de eerste duinenrij wel een mooi stuk bos met heuvels, meertjes en onverharde paden waar het lekker lopen is. Daar wordt ook ieder jaar de Wassenaarse Zwemloop gehouden.

Overigens wordt a.s. zondag de jaarlijkse Laan van Meerdervoortloop (10 of 5 km) weer gehouden. Die gaat nauwelijks over de Laan van Meerdervoort, maar vooral door een paar straten erom heen en door de duinen en over het strand. Misschien een leuke test. De start is in Kijkduin bij hotel Atlantic.

/Herman

15

Re: Trailruns

HermanB schreef:
EB86 schreef:

Ben wel benieuwd waar het kan in de buurt van R'dam. Wil wel wat heuveltjes erbij hebben.

Misschien niet voldoende in de buurt van Rotterdam, maar je zou aan de duinen rond Den Haag kunnen denken. Ik woon zelf in Den Haag niet ver van het strand dus bij de meeste van mijn looptrainingen zit er wel een flink stuk duinen in. Dat is vooral lekker vanwege de vele korte, vaak ook steile, heuveltjes. De paden zijn meestal wel geasfalteerd, al betekent dat dankzij de boomwortels en vele gaten niet dat ze dan ook vlak zijn. Als ik de enkels daarna nog meer te doen wil geven loop ik terug over het strand. Al doe ik dat in de praktijk toch het liefst alleen bij laagwater, want dat rulle zand bij hoogwater vind ik er meestal te veel aan.

De meeste looptrainingen (45-60 min) loop ik tussen Scheveningen en Kijkduin. Als ik langer weg wil loop ik door richting Monster, bijvoorbeeld tot aan de zandmotor en dan terug over het strand of over het fietspad over de duintoppen. Maar voor langere duurlopen ga ik ook wel richting Meijendel aan de noordkant van Scheveningen. Dat is sowieso een erg mooi gebied. Meestal wel wat vlakker dan tussen Scheveningen en Kijkduin, maar ten zuiden van de Wassenaarse Slag heb je net achter de eerste duinenrij wel een mooi stuk bos met heuvels, meertjes en onverharde paden waar het lekker lopen is. Daar wordt ook ieder jaar de Wassenaarse Zwemloop gehouden.

Overigens wordt a.s. zondag de jaarlijkse Laan van Meerdervoortloop (10 of 5 km) weer gehouden. Die gaat nauwelijks over de Laan van Meerdervoort, maar vooral door een paar straten erom heen en door de duinen en over het strand. Misschien een leuke test. De start is in Kijkduin bij hotel Atlantic.

/Herman

Bedankt voor je reactie! Veel handige informatie uit kunnen halen. Binnenkort maar eens een stukje naar Den Haag rijden.

16

Re: Trailruns

Heeft iemand enig idee wat een mooie route in het bergse bos is vlakbij rotterdam?

17

Re: Trailruns

Door bovenstaand bericht afgelopen zondag meegedaan aan de 10 km bij de laan van meerdervoortloop. Mijn jongens hebben de kidsrun gedaan.
Veel plezier gehad. Leuke loop met dank aan dit forum. Lopen op het strand vond ik echter wel pittig.

18

Re: Trailruns

pluk schreef:

Door bovenstaand bericht afgelopen zondag meegedaan aan de 10 km bij de laan van meerdervoortloop. Mijn jongens hebben de kidsrun gedaan.
Veel plezier gehad. Leuke loop met dank aan dit forum. Lopen op het strand vond ik echter wel pittig.

Leuk dat je hebt meegedaan! Ik was er ook smile Mijn eindtijd was 45:48 wat toch wel langzamer is dan ik normaal gezien loop op 10 km. Eerste helft (grotendeels vlak en asfalt) ging ook een stuk sneller, maar daarna de duinen en inderdaad de laatste 3 km over het strand met stevig windje tegen was zwaar!

/Herman