1

Onderwerp: Ironman China

"Onze" Irongirl heeft het netjes gedaan in het verre China met een 7e plaats op de Ironman aldaar.

Final Standings - Top 10 Women

RACETIME: 11:53

1. Belinda Jane Granger 10:08:37
2. Donna Phelan 10:37:11
3. Abigail Bayley 10:43:11
4. Belinda Jane Harrison 10:48:24
5. Brigitte Niederberger 11:07:41
6. Nicole Toepfer 11:08:22
7. Irene Kinnegim 11:12:43
8. Jo King 11:16:58
9. Ute Mueckel 11:20:33
10. Lidia Rekas 11:51:07

Nationaal Kampioen LD van afgelopen jaar Chris Brands lag na het fietsen op een 5e plaats maar is daarna uit de lijsten verdwenen...

Tot u sprak,
Drs5je

"Bis vincit qui se vincit."

2

Re: Ironman China

Het was echt een kwestie van overleven afgelopen zondag in Haikou. Het was zo heet , niet normaal meer. Je wordt gelokt met temperaturen in april rond de 25-30 en dan is het op raceday dik 40 met een luchtvochtigheid van 98%.

Best maf dat het zondag zo bloedheet was, de laatste 3 dagen voor de race waren we meer bezig te kijken wat de tyfoon Neigou ging doen die vlakbij ons langskwam. Uiteindelijk viel dat allemaal wel mee, alleen vrijdag harde wind en wat regen. maar zondag was er dus niets meer van te merken, zelfs de zee was supervlak. 's morgens bij de zwemstart was het al warm maar een wetsuit was toegestaan, het water was 24 graden. Toen ik de vlakke zee zag had ik stille hoop om nu eens een nette zwemtijd neer te zetten, eerder die week in de training was het erg goed gegaan en zou rond de 1:02 moeten kunnen. Haha! Uiteindelijk werd het 1:17u.....De eerste ronde na 38 minuten het strand weten terug te vinden wat een hele onderneming was vanwege stroming en de enorme chaos vanwege het ontbreken/niet te vinden van boeien. Iedereen zwom alle kanten op, tegen elkaar in echt een zooitje! Ook nog twee keer een kwal tegen mijn arm gekregen, nou ja , een zwemsessie om snel te vergeten. Het wasook mijn 13e ironman dus het paste er wel bij....

Fietsen dat kan ik wel, dus de turbo maar opgestart en na het fietsen lag ik 1e agegrouper. Goed wink !
Het fietsparcours is ontzettend mooi, deels snelweg maar het mooiste deel gaat door rijstvelden waar mensen op hun knieen werken en met een os en een houten ploeg het land bewerken. En dan kom jij daar op je onbetaalbare asociale carbonros voorbij gescheurd.....
Het enthousiasme van de mensen in de dorpjes was onwijs mooi! Je verstaat niks van wat ze roepen maar de blikken in hun ogen, fantastisch! Tijdens trainingsdagen was het vooral  uitkijken voor enorme hopen koeienvla en overstekende kippen, koeien, honden, kinderen, brommers, eigenlijk alles wat kan bewegen maar tijdens de race stond op werkelijke elke plek waar iemand de weg op zou kunnen wel een " vrijwilliger" (Blijft China), de hele dag voor ons in de bloedhitte... Tijdens het fietsen was het vooral de 2e ronde erg heet dus veel drinken, en goed op de voeding letten. Dat liep gelukkig allemaal erg goed.De wind werd de 2e ronde ook wel wat pittiger maar voor nederlandse begrippen nog steeds goed te doen, ben de kust gewend!

Tja toen het lopen. Vooraf had ik zo rond de 3:30-3:40 in gedachten maar al na 3km moest ik wandelen. Die hitte, als een muur waar je tegenaan knalde. Ik kon de warmte niet kwijt (was niet de enige want nog nooit zoveel mensen al zo vroeg zien wandelen/hobbeltempo) maar om nu al te gaan wandelen, dan ben je nog zo lang bezig en de benen voelden verder prima. Ik kreeg alleen mijn hartslag niet naar beneden, bleef ronde de 170 en dat is normaal nooit zo. Chris zei later ook dat dat door de hitte en onvoldoende acclimatisatie komt,want thuis loop ik met 170Hf toch echt wel iets harder dan wandel/10km/hr. Na mezelf bij een aantal aidstations onder gegooid te hebben met water en sponsjes, ijsblokjes ging het langzaam beter. Na het eerste keerpunt zag ik dat de 2e agegrouperdame op 12 minuten lag, na het 2e keerpunt was de nog maar 8. En ze liep op het oog sterker dan ik, op 4km van het einde heeft ze me dan ook ingehaald maar ze liep ook zo sterk! UIteindelijk heeft ze 3:57 op de marathon gelopen en slechts 14 mensen is het gelukt om onder de 4 uur te lopen. Dat zegt toch ook wel iets. Ik liep toch nog een 4:20 maar ik was zo blij de finish te zien!
Het was wel echt een hele gave en bijzondere ervaring maar de zwaarste hele die ik ooit gedaan heb! Na afloop heb ik Belinda Granger en zij vond dit (na 29IM's) de allerzwaarste!  Zelfs Hawaii was beter te doen, het parcours in Haikou is niet eens zo heel erg zwaar. Het loopparcours is vrij vlak maar de combionatie met de hitte was killing. De sfeer tijdens de marathon was ook echt bijzonder, gemeenschappelijk afzien, echt afzien. Hardlopen was door bijna niemand meer te doen, het was meer een intervalloop van drinkstation naar drinkstation, 21*2k hobbeltempo. Ik ben wel enorm blij met dit resultaat, helaas net geen 1e agegrouper maar 2e is ook mooi en 7e overall in een Ironman, toch wel gaaf hoor.

En helemaal te gek is opnieuw een Hawaii kwalificatie voor de 4e keer op rij. Dit jaar samen met mijn man, Harald van Rijn, hij is 3e in zijn agegroup geworden en mag nu ook starten in Kona. Ook Dennis van der Meer heeft zich gekwalificeerd en Marcel Weijers maar die had al een slot.
Met de Europese Ironmans nog voor de boeg kan dat wel eens een mooi Nederlands en belgisch deelnemersveld gaan worden dit jaar!

3

Re: Ironman China

Super Irene!!! Mooi verslag en natuurlijk weer goed gepresteerd!
Hoop jullie snel op de zwemtraining te spreken.
Ik zal een linkje van dit verslag op de site van de club zetten...scheelt je weer wat werk...:-)