1

Onderwerp: Wielen met tubes tijdens triatlon

Ik heb mij via via een paar tube wielen aangeschaft, nu vraag ik mij af wat jullie hiermee doen als je lek rijd tijdens een wedstrijd?

Doen jullie al iets specifiek in de tube voor de wedstrijd als bescherming tegen lek rijden?

2

Re: Wielen met tubes tijdens triatlon

Veel mensen die op tubes rijden hebben een flesje Pitstop bij zich tegen lekrijden. Dit spul spuit je in je band als je lekrijdt, en het dicht (kleine) gaatjes. Daarnaast is een voorgelijmde reservetube voor LD-wedstrijden achter het zadel geen overbodige luxe, denk ik.

3

Re: Wielen met tubes tijdens triatlon

Dan nog een vraagje voor de mensen die ervaring hebben met "pitstop" of iets dergelijks.
Ik veronderstel dat alle lucht eerst uit de tube moet zijn en dan nadien dat flesje erin spuiten, maar staat de tube dan al op een deftige druk of moet je nadien daar nog lucht bijpompen? Direct nadien of best eventjes wachten?

4

Re: Wielen met tubes tijdens triatlon

Dikkembergs schreef:

Dan nog een vraagje voor de mensen die ervaring hebben met "pitstop" of iets dergelijks.
Ik veronderstel dat alle lucht eerst uit de tube moet zijn en dan nadien dat flesje erin spuiten, maar staat de tube dan al op een deftige druk of moet je nadien daar nog lucht bijpompen? Direct nadien of best eventjes wachten?

De band moet leeg of zo goed als leeg zijn als je de pitstop erin spuit. Ik doe dat overigens niet preventief. Alleen als ik lek rijd. Wat me sinds ik van Vitoria Evo corsa CX naar Continental competition ben overgestapt nog nooit gebeurd is.

De tubes gebruik ik alleen in wedstrijden en ik weet eigenlijk niet goed of dat spul gaat klonteren bij lang gebruik. Een tube gaat 2-3 jaar mee bij mijn gebruik.

5

Re: Wielen met tubes tijdens triatlon

Ik gebruikte ter preventie Joe's no flats road in my tubes en nam een pitstop mee. Nooit mee lek gereden, dus weet niet hoe effectief het nauw is. Had wel het probleem dat de Joe's no flat iets na de ventiel blokkeerde en ik die voorzichtig moest doorprikken (werkt blijkbaar heel goed, aangezien je ventiel er uit kon draaien zonder dat er lucht uit komt). Best wel een secuur klusje door een ventiel verlenger en ventiel het vlies door te prikken, zonder te ver door te drukken.

Uiteindelijk gedowngrade naar clinchers met carbon kappen er op, omdat ik geen zin had om meerdere wielsets te hebben.

6

Re: Wielen met tubes tijdens triatlon

Ja lap op mijn wielset liggen ook Vittoria Evo CX  big_smile

Ik ga deze set ook enkel voor de wedstrijden gebruiken maar wil toch een beetje voorbereid zijn voor het geval ik moest lek rijden.
Voor de langere afstanden plan ik toch om een voorgelijmde tube mee te nemen.

Nu moet er na het inspuiten van de pitstop nadien nog een cartouche co2 in de tube gespoten worden om op druk te krijgen of zorgt de pitstop voor de nodige druk in de tube?

7

Re: Wielen met tubes tijdens triatlon

Dikkembergs schreef:

Ja lap op mijn wielset liggen ook Vittoria Evo CX  big_smile

Ze rollen fantastisch bij droog weer die Vittoria's, maar ik vond ze te glad bij nat weer, daarom heb ik voor de conti's gekozen.Lopen iets minder mooi, maar hebben wel een stuk betere grip op nat wegdek.

Je kunt de pitstop druk als thuiskomertje gebruiken. ik schat dat er 3 bar in je tube zit na een heel busje.

Ik neem aan dat je een cartouche kunt bijpompen na een paar minuten. Ik had er geen bij me die twee keer dat ik lek reed met tubes en heb voorzichtig de korte en dus toch al qua uitslag mislukte wedstrijd afgemaakt. Voor lange afstanden neem ik  overigens wel een cartouche mee, maar gelukkig nog nooit nodig gehad.

8

Re: Wielen met tubes tijdens triatlon

Vanzella schreef:

Ze rollen fantastisch bij droog weer die Vittoria's, maar ik vond ze te glad bij nat weer, daarom heb ik voor de conti's gekozen.Lopen iets minder mooi, maar hebben wel een stuk betere grip op nat wegdek.

Ah die bandjes. De enige bandjes waar ik ooit mijn achterwiel uitbrak in een bocht, zonder te remmen. En de enige bandjes die een keer slipte toen ik aanzette. (op een betonplaten fietspad in de regen)